handdator

Visa fullständig version : Om frågor i forumet/sammanslagna trådar


Meltemin
2006-07-15, 00:50
Här kommer ett bitskt inlägg i all vänlighet ;).

Kan vi inte komma överens om att bespara Kalimeras forum de mest googlevänliga frågorna? Det här bör vara en plats där Greklandsfantaster utbyter erfarenheter med likasinnade, men den senaste tiden har rena onödigheter tagit allt mer plats. Om du vill veta tidsskillnaden mellan Sverige och Grekland, hur mycket en euro står i, eller vilket telefonnummer ett visst pensionat har: googla!

Vad är det som får vissa att vänta i dagar på att någon i Kalimeraforumet ska förbarma sig över en fråga som kan besvaras på 10 sekunder med hjälp av valfri sökmotor? Jag förstår inte, och jag tror inte att jag är ensam.

Det här handlar INTE om byggandet av ett elitforum. Bara om att få bort de mest onödiga trådarna som skymmer allt det goda. De exempel jag tar upp här skulle lätt kunna följas av tio till, men jag tror att ni fattar poängen :)

Ett bra forum lever på och växer med medlemmarnas kunskaper och erfarenheter. Så ge mig mer diskussioner om bästa vandringen på Amorgos, smartaste budgethotellvalet i Piraeus, eller varför inte den godaste greksalladen i Kykladerna, men skippa allt som en sökmotor klarar mycket bättre.

Överens? Eller har jag stampat någon alltför hårt på tårna? :D

Janérik
2006-07-15, 01:05
Hmm, du borde ha sökt i lite gamla trådar före du skrev detta :rolleyes:
Frågan kommer upp med jämna mellanrum och får tyvärr aldrig sin rätta lösning. Många av de nya som skriver här har suttit många månader (ibland år) och läst inläggen, ofta vet dessa mer än oss som har varit (mer eller mindre) aktiva på forumet sedan det startades eftersom de har läst varenda tråd många varv. Tyvärr kommer det sedan en del besökare som hittar ett forum med massvis med inlägg (som de inte läser) och där konsterar de att de borde få svar på sin fråga. De blir alltså medlemmar och skriver frågan, att det 25 minuter tidigare var en annan ny medlem som skrev samma fråga (som redan besvarats 25 gånger) ser de aldrig.
Ibland kan jag (eller någon annan) sitta med en öl eller en Ouzu (kanske inte ni andra) och besvara sådana enkla frågor (och även andra frågor) men ofta förblir de tyvärr obesvarade för de flesta tycker att svaret finns i forumet. Det är en svår balansgång för oss mera rutinerade besökare hur vi ska behandla dessa frågor, om vi ignorerar nya medlemmar så försvinner de och om vi ska svara på varenda fråga så tröttnar vi på att komma hit.
Följdfrågan är alltså ofrånkomlig: Ska vi ha inträdesprov för våra medlemmar?
Mitt svar är nej.

Mvh Janérik

Elisabet
2006-07-15, 10:43
Min första reaktion på ditt inlägg Meltemin var som Janériks: det märks att du är ny här :) Detta inte alls menat som någon kritik, utan bara ett konstaterande. Här har diskuterats många gånger hur inlägg ska vara och vad de ska innehålla! Iofs har du kanske läst forumet längre än du varit medlem, men i så fall borde du ju ha följt även de diskussionerna.

Till skillnad från Janérik tycker jag däremot att frågan har sin rätta och självklara lösning: forumet är och ska vara öppet för alla slags frågor, både de som inte har något svar och de som frågeställaren lätt hade kunnat leta reda på själv! Forumets bredd är en stor del av tjusningen och att vissa frågor döljer andra "mer viktiga" är något som en del upplever, men inte andra.

Nej, ett fritt forum med högt i tak, med skämt och allvar sida vid sida, svåra och lätta frågor och god stämning, det är vad vi har och vad de flesta vill ha.
Starta trådar om det du vill diskutera och hoppa över de du inte är intresserad av, så blir forumet för dig det du vill!

Men jag håller med dig på en punkt; innan man frågar om till exempel stränder eller restauranger på ett visst ställe, så är det alltid smart att läsa gamla inlägg först. Det är mycket sällan sådana frågor inte är besvarade tidigare.

Om jag skulle passa på att önska något så är det att alla skulle sluta svara att de har svarat i inboxen. Om det är svar på frågor i forumet så bör de skrivas i forumet, så gott som alltid finns det andra som är intresserade av svaret!

I inboxen passar privat konversation, men jag fattar inte varför man berättar i forumet att man har en sådan.

inkfish
2006-07-15, 14:01
Jag håller med både Janérik och Elisabet. Men - jag tycker inte att ni svarar på riktigt det Meltemin säger!

Som jag tolkar Meltemin menar h*n frågor av den typ som på många forum brukar besvaras med den här bilden:

http://www.anvari.org/db/fun/Computer/Bart_Uses_Google.gif

- alltså frågor som besvaras på en nanosekund via google. Vad ni tar upp är snarare om alla ska ha "rätt" att ställa även de mest uttjatade frågor och där håller jag helt med er, det ska de verkligen (även om jag undrar varför sökfunktionen här på forumet inte används mer än den faktiskt gör).

Men Meltemin: problemet du beskriver tycker jag är väldigt litet just på Kalimera! Jag upplever det betydligt oftare på andra forum jag är med. Därför har jag sällan reagerat särskilt här.

(En sak till bara: den aktuella frågan om tel nr till ett visst pensionat - googla fram det om du kan;)! Jag försökte en ansenlig stund i går och det har säkert även Marianne gjort innan hon ställde frågan:) )

Elisabet
2006-07-15, 14:48
Jag håller med både Janérik och Elisabet. Men - jag tycker inte att ni svarar på riktigt det Meltemin säger! Jag kanske svarade med för mycket underförtått. Min synpunkt på det Meltemin säger är att jag inte heller förstår varför folk frågar sådant som är mycket enklare att leta reda på själv eller som frågats många gånger förr - men jag ser det inte som ett problem på Kalimera att folk gör det och jag tycker inte att forumet blir sämre av det.

Kanske är det rent av sådana frågor som håller det vid liv, så att alla de andra (för en del av oss viktigare) frågorna kan finnas... :rolleyes:

bon
2006-07-15, 16:20
Kul bild, har skickat den till gossen, som är stor Simpson-fan, med förhoppning att han minskar slitaget på mina öron.

birgitta

flabb_flabflabb_flabflabb_flab

malou
2006-07-15, 20:49
Jag kanske svarade med för mycket underförtått. Min synpunkt på det Meltemin säger är att jag inte heller förstår varför folk frågar sådant som är mycket enklare att leta reda på själv eller som frågats många gånger förr - men jag ser det inte som ett problem på Kalimera att folk gör det och jag tycker inte att forumet blir sämre av det.

Kanske är det rent av sådana frågor som håller det vid liv, så att alla de andra (för en del av oss viktigare) frågorna kan finnas... :rolleyes:

Bra sagt, kanskje slike spørsmål faktisk er med å holde liv i forumet. Og kanskje nye medlemmer må få tid til å bli kjent - antar at det finnes en del som ikke er så avanserte på googling etc som de 'gamle' og mer avanserte reisende her på Kalimera. For dem er jo siden gull verd! Et sted må man jo begynne.

Marianne
2006-07-16, 01:08
Nej då Meltemin, du har i alla fall inte stampat mig på tårna.;)
Ändå ska jag svara, eftersom Inkfish antyder att det är min fråga om tel.nr. du irriterar dig över. Jag kände nog också, att det var min fråga du möjligen antydde till.:confused:

Visst finns det plats i forumet till ”banala” frågor. Banala för några, VIKTIGA för andra.flabb_flab
Hoppa över det som inte intresserar!Ang_elx

Själv tillhör jag de som svarar mer än jag frågar, och just den här frågan hade jag (som Inkfish också skriver) Googlat på utan att omedelbart hitta svaret. Möjligt att jag kan hitta det om jag söker ännu längre, men jag tror nästan inte det och jag tog chansen och ställde frågan i forumet – jag menar det finns plats till sådana frågor i Kalimeras forum! Som du nämner ”ett bra forum lever på och växer med medlemmarnas kunskaper och erfarenheter” och det var precis det jag villa dra nytta av! Faktum är att jag INNAN jag ställde frågan, skickat ett PM till en som jag genom att Googla fann fram till hade bott på hotellet, men som svarat att h*n inte hade tel.nr. dit!

Själv tycker jag att Kalimeras forum bör vara ett forum för ALLA – erfarna och oerfarna greklandsresenärer! Även repliker/frågor som ”På lördag morgon går flyget till Aten. Innan vi drar vidare ut till öarna, vill vi försöka se Sveriges öppningsmatch i VM. Är det någon som känner till nåt ställe i Aten eller Piraeus där man kan räkna med att matchen visas? En sportbar eller kanske ett "svenskhotell"?”
Även vi som ABSOLUT inte kunde drömma om att se fotboll på TV när vi är i Grekland accepterar också att folk har behov av att ställa sådana frågor!:rolleyes:

Du har ännu inte berättat så särskilt mycket om vandringarna på Amorgos eller ditt bästa budgetthotellval i Pireus, och det kan undra, att du även om du berättat att du bott på ”Katapolas bästa pensionat, Aigeon”, och Gisela frågar efter tel.nr. dit så får hon inget svar. Det är just här jag tycker att vi kan hjälpa varann i forumet. Jag Googlade, men fann att tel.nr. Gita hade hittat till henne, antagligen var i Egiali (vilket jag skrev).:)

I all vänlighet!bye_bye

Eva L
2006-07-16, 10:47
Just det Marianne tar upp har jag själv reagerat på flera gånger att folk som har kunskap om ex ett telefonnummer inte svarar men antagit att svaret ges till någons inbox vilket ibland känns trist när fler kanske är intressererade. Har också funderat över varför många som ställer flera frågor inför sin kommande resa och får svar både i forumet och i sin inbox sen bara försvinner från forumet och inte berättar något alls om sin resa. Har tänkt att intresset bara fanns inför resan eller så var resan en sån stor besvikelse att de inte har lust att berätta eller är det kanske precis tvärtom att alla fina upplevelser är ett fint personligt minne att behålla för sig själv. Tycker också det är märkligt att någon hängiven fan av en ö eller plats tycker att det saknas diskussioner om den platsen i forumet men ändå själv inte bidrar med sina erfarenheter.

Kanske en del av funderingarna får sitt svar när Janne drar gång igen och publicerar alla resebrev som antagligen ligger i hans brevlåda och väntar.

Själv är jag för lat för att föra anteckningar under mina resor det blir faktiskt bara inte av men svarar gärna på frågor och berättar för den som är intresserad.

Eva

bon
2006-07-16, 15:31
och inte berättar något alls om sin resa. Har tänkt att intresset bara fanns inför resan eller så var resan en sån stor besvikelse att de inte har lust att berätta eller är det kanske precis tvärtom att alla fina upplevelser är ett fint personligt minne att behålla för sig själv.

Där slog du på mitt dåliga samvete. Efter ha varit 3 veckor i Parga sommaren 2004 var full av nya intryck, mycket hade hänt sedan sommaren 2002 och jag hade hört så mycket skvaller, så hade jag tänkt skriva ett resebrev. Men det är mycket som ska göras hemma när man är själv med gossen så när jag fick tid senare på hösten så kändes som att det var för sent att skriva ett resebrev.

Sedan har jag varit dålig på logga in på Kalimera sedan det nya forumet lanserades, jag tycker det är svårare att hitta de nya inläggen och svårare att läsa, rutan är så liten. Men nu har jag kommit på om jag trycker på utskriftslayout så är det lättare att läsa inläggen.

Till sist så tycker jag att alla får fråga vad de vill, det är svårt att hitta ett Forum som är så "välstädat" som Kalimera, än så länge finns det inget behov av inskränkningar. Jag är mest på Parga-tråden och visst kommer samma fråga upp flera gånger och man undrar varför frågeställaren inte sökte i forumet innan, men det är bara att strunta om man inte gillar frågan för den försvinner bara ner i högen efter ett tag. Ibland svarar jag men annars är Inkfish duktig på att svara var frågeställaren kan hitta mer info utan att det uppstår onödig debatt.

birgitta
8 dagar kvar till Parga

Netwolf
2006-07-17, 10:08
Jag tycker som många andra att forumet inte ska ha några nskränkningar. Som någon sa, så är detta ett mycket välstädat forum. Det finns MYCKET värre ute på webben.

Att s k "banala" frågor dyker upp med jämna mellanrum. Vad gör det? Det är många som kan ge ett svar ett svar och bara tillfredställelsen av att kunna hjälpa till betyder mycket.

En sak till bara. Man kan googla så mycket man vill på frågor om Grekland. Man hamnar ju ändå på Kalimera.se ändå! _B-anana_B-anana _B-anana

/Netwolf - som gärna hjälper till!

Alex89
2006-07-17, 10:25
Håller fasktiskt med vissa här att man borde få fråga vad man vill , det är det forum är till för.

och herr google är inte herr fantastisk , han klarar inte av alla frågor.

låt alla få fråga vad dom vill och sluta haka upp er om det är onödiga trådar.

peace out :)


Alex

ricky
2006-07-17, 10:32
:) Själv har jag fått smäll på fingrarna ibland av forumpolisen:mad:

Sandroow
2006-07-17, 10:45
Jag är en relativt ny medlem i Kalimera, och det var jag som skrev frågan om tidsskillanden, och jag håller med om att det var en tråkig fråga. det var bara så enkelt att bara skriva frågan här på kalimera när sidan var uppe och vi satt och diskuterade det här hemma......I´m so sorry!!!:(

Jag kan ju bara berätta att när jag hittade kalimera så blev jag jätte glad och tyckte det var spännande, sen när jag fick registrerat mej så blev jag ännu gladare och bara slängde ur mig alla frågor jag hade utan att "söka" innan, jag skall faktiskt säga att det dröjde ett tag innan jag såg att man kunde söka...:o

Det är tråkigt att det finns dem som irreterar sig på detta här, och jag skall bespara er mina fåniga frågor.....:o

Men jag tycker ju bara att det är SÅ skoj och titta in på kalimera på dagarna då jag har ett ganska långtråkigt jobb!!!

Hoppas det inte är för många som blivit irreterade på min frågor.....

inkfish
2006-07-17, 10:52
Äh, det är inga problem Sandroow!:)

Det du berättar bekräftar precis vad jag tänkt: att många som hittar gör det när de råkar snubbla över Kalimera och blir överlyckliga när de hittar en sån guldgruva för Greklandsdårar.;)

Jag har en bild av nån som sitter och googlar på sin ö, får en träff som leder hit (fyndigt, Netwolf klapp_klap ) och går i spinn över att det finns ett ställe med så mycket info om Grekland - och så många att fråga! Och vilka knepiga frågor man än ställer så finns det nästan alltid, förr eller senare, nån som faktiskt varit där/gjort det/hört det och kan svara.

Är man van vid diskussionsforum så letar man snabbt upp sökfunktionen det första man gör - är man det inte ställer man sin fråga, i pur glädje. Och världen går sannerligen inte under för det, tvärtom - så fråga på!;)

bon
2006-07-17, 11:01
Men jag tycker ju bara att det är SÅ skoj och titta in på kalimera på dagarna då jag har ett ganska långtråkigt jobb!!!

Hoppas det inte är för många som blivit irreterade på min frågor.....

Kalimera kan verkligen lätta upp ett långtråkigt jobb och gudskelov så finns det inga avslöjande ljudslingor inlagda som t.ex. Sandrews har när man smygbokar biobiljetter.

Irriterande frågor - om du läser alla inlägg så märker du att flertalet tycker det är OK med "banala" frågor, så kör på.

birgitta
7 dagar kvar till Parga

Sandroow
2006-07-17, 11:05
Då är du inte ilsken då???:o

Va bra!!!
men jag skall ändå bespara er mina tråkigaste frågor.....bara för att hålla er lugna:D

Jag åker nu på lördag och skall berätta allt jag kan om min resa när jag kommer hem.....skall försöka knåpa ihop ett resebrev med bilder om det går.....är inte så teknisk....men ändå.....

Lugn som en filbunke....klapp_klap

siraja
2006-07-17, 19:01
Hej hej...

jag vill bara säga att det inte alltid är så lätt att hitta "gamla" svar här på kalimera.. :rolleyes: Jag är ganska ny själv, och måste klicka massa ggr för att hitta det jag söker, :confused: och då är det ibland enklare att fråga, jag tycker att forumet är bra som det är och vill att det ska vara så....klapp_klap

Cecilia
2006-07-18, 01:18
Kanske att "Sökfunktionen" skulle bli lite lättare att hitta på sidan - bättre grafik eller layout alltså. För mig tog det också lång tid innan jag såg den, men när jag väl gjorde det har jag använt den massor! Det finns hur mycket matnyttigt som helst där - och väldigt ofta har de mest vanliga frågorna redan blivit besvarade. För jag tycker mig märka att många frågor kommer upp rätt frekvent, som om man t ex behöver boka färja eller boende i förväg eller var de mest barnvänliga stränderna på Naxos finns. Och senast så startades det två trådar som båda hade samma fråga: "Vad är det första ni gör när ni kommer till Grekland?". Sånt kan ju faktiskt undvikas med en enkel sökning först.

Och vad gäller sökning, så kan självklart Google inte svara på allt. Men det tror jag inte Meltemin menade heller, om ni läser inlägget mer noggrant. Men frågor som ger ett KONKRET svar på en millesekund via en sökmotor skulle i allafall jag uppskatta mer, än att vänta på att någon på Forumet till slut ska orka svara. Frågan om hur mycket en euro står i ändras ju faktiskt dag för dag. Svaret på det får man ju bäst i att själv gå till t ex Forex hemsida och kolla - än att fråga på Forumet - sen vänta på att någon ska läsa, som i sin tur är så schysst att denna då går in på t ex Forex, kollar valutakursen och sen skriver ett svar.

Dessutom, ett bra forum handlar om att ge och ta anser jag. Och i bland känns det som att en del (märk detta - inte alla förstås) är här för att ta, och inte för att ge .... Ett exempel var när en person bad alla ösa in tips på boenden på Paros. När någon då i all vänlighet tipsade om att först söka i gamla trådar, verkade frågeställaren bli sur och muttra om att här kunde man tydligen inte få vilka ställa frågor hur som helst. Den attityden kan ju göra att man tröttnar på att svara, framför allt om samma frågor dyker upp med jämna mellanrum.

Till sist: Jannes ö-info under "Snabbval resmål" är en guldgruva :)
Där finns otroligt värdefull information, som ofta ger svar på många frågor som ställs i Forumet. Inte alla förstås! Så självklart ska det fortsättas att ställas nyfikna, roliga, fundersamma och galna frågor - men ett tips kan ju vara att kolla runt om inte frågan redan är besvarad. Om inte - kör på! flabb_flab

- Cecilia

KosAnn
2006-07-18, 08:48
Citat "Men jag tycker ju bara att det är SÅ skoj och titta in på kalimera på dagarna då jag har ett ganska långtråkigt jobb!!!"

Jag vet vad du menar med långtåkigt jobb, åtminstone nu under sommartid. Jag är också alldeles ny på Forumet och älskar att läsa alla inlägg och frågor. "Dumma" som bra. ;) Som Kos-Fan så är jag mest inne på den sidan och läser, men det verkar inte som om det finns så många Kos-vänner för det är inte allt för många nya inlägg. :rolleyes:
Själv har jag varit väldigt mycket på Kos, och nu när jag har blivit medlem i detta alldeles utmärkta Forum så tänkte jag att jag kanske skall ta och skriva ett resebrev efter årets resa. _B-anana
Det är bara 14 dagar kvar till avfärd och jag (vi) längtar så att man bara döööör... :confused: Hoppas också att Kalimeras hemsida öppnar snart, för jag tycker det är så häftigt med alla nya bilder och resebrev, stränder och dylikt.
Annika/Göteborg

Sandroow
2006-07-18, 09:15
alla har vi olika åsikter, och man får väl helt enkelt använda forumet på det sätt man gillar bäst. Det som inte orkar med frågor om ex euro kan ju hoppa över dem, och så kan ju vi som säller dessa lite "dumma" frågor dra lite i bromsen så kanske vi kan komma överens.

pigi
2006-07-21, 01:07
Man blir jhu lite lessen och nästan lite rädd.....

Jag skriver sällan på Kalimera därför att ALLA skriver så kloka inlägg och så kloknaiva frågor så jag läser och ler. Ibland vet jag att adressaten lätt hittat svaret ifall de "googlat" men alla "nybörjare" får ju inte skrämmas att ställa "töntiga" frågor....de är många "töntiga" frågor som givit mig ahaupplevelser...eller fått mig att inse att det jag uppfattade mig som expert på....visste jag inte ett skit om.

Ifall Kalimera ska bli ett ELITFORUM........ja....då vill inte jag va med. Jag vill inte känna att det sitter nån i "Borås" och skrattar åt min fråga!

Natti från Pigi som sällan skriver men läser ALLT.

pigi
2006-07-21, 01:20
Jag kan inte påstå att jag varit särskilt aktiv på Kalimera. Men jag kan utan att överdriva säga att jag läser allt som trillar in. Jag har inget behov att flasha mina kunskaper eller rentav min okunskap...jag har Kreta etsat i min själ, alla möjliga onödiga och nödvändiga fakta kan jag rabbla i sömnen.

Endock, det är alla förstagästers mail som är spännande att läsa. De ger dig en nyfärsk bild av hur det var...första gången! DET FINNS INGA frågor som e så "googliga" att det inte skulle passa här.

Ibland ställer man en fråga som man till och med svaret på....bara för att få läsa en annan "Kalimeras" bild av vad det nu var.

Jag vill veta om det ligger i andra Kalimera´s intresse att rensa bort "Töntarna"

Peter
2006-07-21, 02:29
Jag har aldrig varit på Kreta, och kommer nog troligtvis inte att resa dit, för Kreta intresserar mig inte egentligen. Däremot kan jag en hel del om andra öar. Så om vi lägger ihop ditt kunnande om Kreta med mitt om andra ställen så har vi "fördubblat" kunskapsbasen. Lägg därtill den kunskap de övriga över 2.000 medlemmarna på Kalimera har, så är det helt klart att detta är den största och bästa informationskällan du kan hitta om Grekland.

Jag vill veta om det ligger i andra Kalimera´s intresse att rensa bort "Töntarna"

Jag förstår att du tänker på Google-tråden, men det finns inga töntar, så det finns inget att rensa bort. Det finns heller inga dumma frågor egentligen. Det kommer nya medlemmar hela tiden som kanske ska ut på sin första resa och söker info. De har kanske inte läst här tidigare och sett att frågan varit uppe förut. Men visst önskar man ibland att nya medlemmar hade använt sökfunktionen mer, när samma fråga kommer gång på gång.

Problemet är att man (jag) ibland inte "orkar" svara på frågan när man vet att svaret finns under "sök" och man svarat på den ett antal gånger tidigare genom årens lopp... Det är egentligen en diciplinfråga och jag försöker svara även på "gamla" frågor men ibland är jag lat och tänker att det får någon annan ta... Det är mänskligt att fela... Ang_elx

Men Kalimera utvecklas för varje dag när medlemmar kommer hem med nya erfarenheter och kunskaper, och om vi alla hjälps åt så ska vi nog kunna besvara de flesta frågor som kan finnas om Grekland. flabb_flab

Peter

Eva L
2006-07-21, 07:49
Varför skriver du inte? Om du kan mycket om Kreta som du skrivit i ett annat inlägg i forumet är det väl något att dela med sig av till andra. Många besöker ön som tar emot ett stort antal turister varje år. Ser fram emot att får höra om dina smultronställen och erfarenheter.

Eva

Elisabet
2006-07-21, 09:10
Jag vill veta om det ligger i andra Kalimera´s intresse att rensa bort "Töntarna"Nej verkligen inte. Jag tycker att man till och med ska vara så öppen till sinnet att man låter de som till "rensa bort töntarna" få vara med.

FAST jag håller med dem som tidigare har sagt att de inte förstår varför man ställer en fråga här som det är mycket lättare att hitta svaret på, på annat sätt. Men var och en gör som den finner bäst.

Chras
2006-07-21, 09:35
Har nu följt på båda "trådarna" om att "googla" och ställa "töntiga" frågor.
Får bara citera vad en gammal lärare sa på 50-talet:" Det finns inga DUMMA (töntiga) frågor men det finns många DUMMA svar. Tycker därför att debatten inte har så stort berättigande. Alla är vi inte lika SMARTA och har inte alla stor ERFARENHET av internet.
Chras

Elisabet
2006-07-21, 09:37
Jag skriver sällan på Kalimera därför att ALLA skriver så kloka inläggSå är det ju inte heller :) Många många inlägg är inte alls särskilt kloka, en del är roliga, men de flesta är neutrala på alla sätt.

Ifall Kalimera ska bli ett ELITFORUM........ja....då vill inte jag va med. Jag vill inte känna att det sitter nån i "Borås" och skrattar åt min fråga!Det kan jag inte tänka mig att forumet någonsin kommer att bli. Då skulle det självdö på några röda sekunder!

Men pigi, känslan att man kan för lite eller att alla andra kan mer, eller att någon skrattar åt det man skriver, den föds och lever i den egna tanken, men finns inte någon annanstans. Så fort man slår den ifrån sig, så finns den inte längre! Så tänk aldrig mer så, utan dela med dig av all din kunskap om Kreta!

Om inte annat för att jag ska få se din underbart vackra avatar oftare klapp_klap ;)

Cecilia
2006-07-21, 11:30
Ok, nu drar jag i nödbromsen lite!

Jag vill veta om det ligger i andra Kalimera´s intresse att rensa bort "Töntarna"

Det finns INGEN här på forumet som har skrivit nåt om att RENSA bort "Töntarna"! Och INGEN har heller skrivit nåt om att man önskar ett ELITFORUM!!! Var står det någonstans?? Inlägget handlade om att man KAN använda Google om man snabbt vill ha svar på en fråga - än att vänta på att nån på Kalimera ska googla åt en. (alla frågor går självklart inte att få svar på via Google - det skrev både jag och Meltimin också i våra inlägg) Sen så tipsade jag också om att man KAN använda "Sökfunktionen", då samma slags frågor tenderar att komma upp med jämna mellanrum.

Men det känns som att det har blivit en hel del missförstånd och misstolkningar här, så jag vet egentligen inte om jag vågar skriva det här - med risk för att det kommer att misstolkas ännu en gång.

Så, jag upprepar mig: INGEN här tycker att man ska rensa bort några töntar, ok???!!!!

Jag skrev också, minns jag i mitt inlägg: Fortsätt och skriv nyfikna, galna, roliga, fundersamma frågor! Det borde ju inte gå att feltolkas!

- Hälsn. Cecilia

inkfish
2006-07-21, 11:33
Precis det tänkte jag just skriva Cecilia!

Pigi, även jag tycker att du övertolkar. Här har aldrig talats om att rensa bort några töntar. Tankarna kring googling var inte alls så dramatiska.

Att nån sitter i Borås och skrattar åt din fråga riskerar du alltid på nätet. Fördelen är att du inte vet om det;). Så skriv, du också!

Netwolf
2006-07-21, 12:49
Att nån sitter i Borås och skrattar åt din fråga riskerar du alltid på nätet. Fördelen är att du inte vet om det;). Så skriv, du också!

http://i113.photobucket.com/albums/n216/netwolf_2006/laugh.gifhttp://i113.photobucket.com/albums/n216/netwolf_2006/laugh.gifhttp://i113.photobucket.com/albums/n216/netwolf_2006/laugh.gif asgarvar faktiskt i Göteborg, nu!;)

pigi
2006-07-26, 22:57
Pigi är inte en bitter cyniker med dåligt "skrivarsjälvförtroende" i vanliga fall men i det här ämnet ville jag slå ett slag för den nyförälskade Greklandsresenären som i sin glädje över Kalimera bubblar av frågor och bara vill få "höras".

Men det är rätt och klokt, självklart sitter det alltid någon i nått hörn av klotet och skrattar åt det man skriver och det ska man nog s...a i!
Jag övertolkade nog en del inlägg det är sant.

Du som skrev att jag borde skriva och berätta mer....jaa jag är alldeles för dålig på det. Men när man läser alla inlägg här så tänker man " kan jag verkligen ha nått nytt att komma med? "

Så bara därför ska jag nu dela mina tankar om sommarens Kretaresa med er:

Sommarens Kretaresa går via mage och hjärta
i år får systemets Retsina ge mina tankar doft.
Ett brutet ben på en bartender (jag) ger ingen lön..

Vänner handlar Raki och Oregano...
berättar om mat och dyk...jag gråter lite. (inte dryck)

Bokar resa åt lillebror och ny kärlek...
de ringer från Rethymno och är tacksamma...
jag gråter lite igen.

Lagar Katerina och Pontius kyckling
som vi åt den nedanför Fortessa...
(min är godare)
Äter och hulkar...barnen skäms.

Längtar längtar...

men på Kalimera tyckte nån min avatar var underbar, det hjälpte.


SÅ nu har ni fått lite svammel av Pigi...som trotts allt faktiskt är en glad och ljudlig typ. Och om två dagar kmr Raki och Oregano så vi kan ha grillfest på gården.
Den 13e har jag lovat att baka spenatpaj till 78 gäster...min vän fyller trettio och är oxå en fattig bartender som längtar tillbaka.

Ja ni ser.... KRAM

ENIAC
2006-07-26, 23:12
Jag vill inte känna att det sitter nån i "Borås" och skrattar åt min fråga!

Där kom du allt på mig! ;)

Skämt åsido, inga frågor är för dumma! Jag tycker själv att det bara är roligt om man kan hjälpa till med något.
Kalimera är inte bara bra till att söka/skriva om Grekland, utan även att avreagera sig med och prata om vardagliga saker. Läs tråden "balkongproblem" så ser du hur det spårar ur från balkongbygge till en orolig ENIAC (jag) som ojar sig över sin katt...
Så fråga på du! Det är alltid någon som kan svara!

inkfish
2006-07-26, 23:15
Du får ursäkta mig pigi, men nu sitter jag och skrattar åt att dina barn skäms när du gråter över din goda kycklingflabb_flab

Å andra sidan bor jag inte i Borås så det kanske är okej då?;)

pigi
2006-07-26, 23:19
*asgarvar*...jag tror du är en elak lite skit med ett STORT STORT hjärta.

Ha ha .....mina barn tycker att deras Mamma är en patetisk tant och de är tacksamma att ingen inte ens i Borås vet vem jag är_B-anana klapp_klap snyft_drop

STORKRAM

pigi
2006-07-26, 23:41
Du får ursäkta mig pigi, men nu sitter jag och skrattar åt att dina barn skäms när du gråter över din goda kycklingflabb_flab

Å andra sidan bor jag inte i Borås så det kanske är okej då?;)

Så skulle det va....Inkfish! :o ( datakörkortet, yee right)

Titti
2006-07-27, 12:52
Pigi, ditt "svammel" gillar jag! Mer sånt!

Titti;)

SteffTee
2006-07-28, 10:13
Ja efter 21 resor på 19år till Antiparos borde man kanske dela med sig av sina kunskaper. men nu är det ju så att inte ens efter sammanlagt ca 2år på denna lilla ö känner man till allt. Däremot svarar jag gärna på det jag kan, som ni övriga vill veta om denna lilla pärla till Ö.
Jag läser de flesta trådar här på Forumet men jag vill också säga att informationen som finns upplagd under "snabbval öar" är helt OK. Funderar att till nästa års resa fråga Janne om det är något speciellt som han vill ha kontrollerat för att sedan kunna uppdatera.
F.ö kan jag meddela eventuella tidigare gäster på Galinas Place att Georgeos och Anna var hemma i Sverige i slutet av juni och fick en son, 52cm och 3500g. Detta kan man inte Googla sig till....:-)

Hellen
2006-07-28, 10:51
F.ö kan jag meddela eventuella tidigare gäster på Galinas Place att Georgeos och Anna var hemma i Sverige i slutet av juni och fick en son, 52cm och 3500g. Detta kan man inte Googla sig till....:-)

Inte heller att han heter Antonio och är jättesöt.
// Helén