handdator

Visa fullständig version : Höstresa


Janérik
2006-07-14, 20:43
Vi har ju som många redan vet tänkt oss till Kykladerna i höst.
Vi reser 16-30 september via Aten, vi har aldrig varit så sent i Grekland tidigare och jag kom nu på att det finns säkert en massa trevliga grejor som händer då också.
Kan det vara skörd av vindruvor vid denna tid eller när är det?
Kan det vara olivskörd vid denna tid?
Finns det annat som vi som tidiga sommarresenärer alltid har missat tidigare?
Tanken är att vi ska åka till Naxos, innan vi åker dit ska vi till en hellugn ö, eventuellt blir det Kini på Syros, efter Naxos har vi tänkt oss någon av öarna närmare Aten, kanske Tinos eller Kea. En liten tanke finns också med att avsluta i Rafina eller Lavrio, tips om dessa orter mottages också med nöje.

Mvh Janérik

yeasou
2006-07-14, 22:57
Citat:Kan det vara skörd av vindruvor vid denna tid eller när är det?Slut citat!

Hej Janérik.
Jag har varit med om druvskörden hos Boutari på Santorini ganska många gånger. Normalt börjar de skörda i mitten på Augusti och håller på i två till tre veckor därefter. Beror lite på hur mycket druvor som finns. Kommer du ner i mitten av September så är skördandet över!
Kommer du till Santorini rekommenderar jag ett besök på Boutari Winery, utsökt goda viner och lite tilltugg. Deras vinfabrik ligger i Megalochori.;)
MVH
DruvYeasou_B-anana

Janérik
2006-07-14, 23:50
Tack för tipset. Santorini ligger inte i planeringen i år då vi flyger via Aten. Jag hade ingen aning om att Santorini var annat än en flygplats :cool:

Mvh Janérik

Elisabet
2006-07-15, 11:08
Och oliverna skördas i november, så vitt jag vet.

Admirala
2006-07-15, 15:10
Kommer du ner i mitten av September så är skördandet över!


På Santorini er det kanskje sånn, men jeg kjenner en vinbonde fra Nemea (heldige meg flabb_flab ) og han høster i midten av september, sier han...

yeasou
2006-07-15, 19:26
Jo så är det nog med druvorna. Det kan nog skilja en del både pga var druvorna växer och vilken sorts druvor det gäller.
Boutaris vin smakar friskt och gott! Min Favorit heter "Kalisti",,,,, Druvan heter "Asyrtiko" om jag kommer ihåg rätt:confused:
MVH
Yeasou_B-anana

Tom
2006-07-15, 19:58
Jo så är det nog med druvorna. Det kan nog skilja en del både pga var druvorna växer och vilken sorts druvor det gäller.

Yeasou_B-anana

I Skåne räknar jag med skörd om 2-3 veckor !http://i26.photobucket.com/albums/c139/TomGustafsson/P7150001.jpg

Mvh Tom

Elisabet
2006-07-15, 20:07
I Skåne räknar jag med skörd om 2-3 veckor Fantastiskt! Vilka mängder! Grattis!

inkfish
2006-07-15, 23:53
Åh så fint Tom!

Kalimera
2006-07-19, 10:44
Kan det vara skörd av vindruvor vid denna tid eller när är det? Kan det vara olivskörd vid denna tid?Vi var på Kea ungefär den tid som ni ska åka, då var det mandeln mogen och det var full fart på plockandet. Vi plockade färsk mandel direkt från träden och mumsade friskt. Gott! Står valet mellan Tinos och Kea skulle jag välja Kea. Jag tror att ni skulle gilla den ön. Lavrio skulle jag inte stanna särskilt länge i, kanske en natt eller två.