handdator

Visa fullständig version : Husrenovering


Zanét
2006-07-14, 12:19
Renovering av huset är i full gång och det är snart dags att lägga det nya trägolvet.

Förra gången lade vi ett obehandlat furugolv som sedan oljades in med "golvolja" men vi är inte nöjda med resultatet. Nu har vi slagit ner ytterligare en vägg i anslutning till förra renoveringsobjektet och samma golv är nu inköpt till den "nya" delen som ska sammanfogas med den gamla. När golvet är lagt ska det äldre golvet slipas och därefter ska hela golvet ytbehandlas. Har hört lite olika alternativ, bl a linolja och terpentin och/eller terpentinbalsam, lackning etc. Vi vill nog fortätta att ha oljat trägolv och undrar om här är någon som kan komma med bra tips och idéer.

I huset finns även gamla spegeldörrar i original som nu är vitmålade. Dörrarna resp karmar ska behållas men vi diskuterar två alternativa lösningar vid renoveringen av dessa. Ett alternativ är att fortsätta ha dem vita, d v s bara snygga upp dem. Det andra alternativet är att låta avluta dem och då är frågan hur man bäst går tillväga. Tapetklister och kaustiksoda har vi hört talas om men vilken dosering/blandning ska tillämpas?

Hur många husexperter har vi i Kalimeragänget tro? ;) :)

//Zanét bye_bye

Eva L
2006-07-14, 14:38
Fråga hos en expert för byggnadsvård om du inte känner någon riktigt kunnig. Vänner till mig har under ett par års tid nästan själva renoverat ett stort hus från 20-talet och resultat blev jättebra. Finns också en del litteratur i ämnet som jag bläddrat i vid mina besök hos familjen så om du söker på nätet finns det säkert en del förslag. Hur det än blir så lycka till med jobbet och slutresultatet.

Eva

Luffaren
2006-07-14, 22:34
Hej, jag är målare och jag brukar använda bums för att ta bort färg som setat fast länge på tex diskbänkar och liknande. Allt går då bort. Men jag vet faktiskt inte om det funkar på helt målade ytor. För jag antar att avluta betyder att du vill ta bort all färg så att de blir trärena.

Undrar också om vi har mer folk med yrket målare här på kalimera?

Zanét
2006-07-15, 09:57
Hur det än blir så lycka till med jobbet och slutresultatet.
Eva
Tack Eva :) Huset är byggt 1910 och bakom väggarnas tretexskivor finns både de gamla tapeterna och tidningar kvar. Otroligt, men tapeterna är på vissa ställen placerade direkt på den murade väggen och på annat ställe satt de på tidning från den 27 april 1934. Har lyckats ta loss ganska stora stycken av tapeterna och har t o m fått en idé om att låta trycka upp nya med de här mönstren. Hittade en företag som jobbar just med gamla tapeter i nytryck och de tar mellan 650 - 750 kr/rulle.

//Zanét bye_bye

Zanét
2006-07-15, 10:02
Hej, jag är målare och jag brukar använda bums för att ta bort färg som setat fast länge på tex diskbänkar och liknande. Allt går då bort. Men jag vet faktiskt inte om det funkar på helt målade ytor. För jag antar att avluta betyder att du vill ta bort all färg så att de blir trärena.

Hej Luffaren :) Bums har jag aldrig hört talas om men ska fråga när jag kommer till fackbutik. Precis som du säger så menar jag med avlutning att få dörrarna trärena. Grannen har låtit avluta sina spegeldörrar och det blev himla tjusigt. Jag vacklar fortfarande mellan att fortsätta måla vitt och att avluta, att göra det senare kräver mycket mer jobb eftersom man i så fall måste avluta dörrkarmarna på plats och det är kanske ingen rolig hantering inomhus.

//Zanét bye_bye

Eva L
2006-07-15, 10:13
Undrar om inte många som har trärena karmar skrapat dessa rena istället för att använda lut men det är ju ett väldigt jobb de med. Vita dörrar är ju också väldigt vackert speciellt när färgen brutits till en gammal antikvit nyans. Härligt med ett så gammalt hus där materialet till allt valdes med omsorg och för att vara både vackert och hålla länge. Mina vänner hade så tur att flera trägolv som låg under gamla korkmattor var i slipbart slick så nu är originalgolven återställda i flera av deras rum.

Eva

Elisabet
2006-07-15, 10:20
Ytterligare ett alternativ är att avluta dörrarna och måla karmarna i en fin färg som passar i huset. Det kan bli jättesnyggt.

Trävita dörrar mörknar ju ganska snart. En del tycker att det är fint, andra önskar att de skulle behålla sin ljusa färg. Om man tillhör de senare, kan man blanda lite träfärgat pigment i oljan som man behandlar dörrarna med. Då förblir de ljusa. Är inte helt säker på om det funkar med avlutade dörrar eller om det bara går att göra så när träet är nytt, men det vet ju färghandlaren.

Zanét
2006-07-15, 10:21
Mina vänner hade så tur att flera trägolv som låg under gamla korkmattor var i slipbart slick så nu är originalgolven återställda i flera av deras rum. Eva
Vi har också hittat det gamla golvet, men eftersom här varit oisolerat underifrån samt nivåskillnader så låter vi det ligga där det ligger och lägger istället nytt obehandlad furugolv ovanpå. Arbetet skulle bli alltför kostsamt och omständligt om vi skulle plocka upp planka för planka, lägga annat täckmaterial och därefter lägga de gamla plankorna på plats igen. Tyvärr måste jag dock säga, men det krävs lite större plånböcker och arbetsinsats för att det projektet skulle ros iland. Däremot behåller vi bl a dörrarna, de gamla golvlisterna, en murvägg inomhus och några fönsterbrädor lite varstans i huset så prägeln kommer att fortsätta vara kvar ändå :)

//Zanét bye_bye

Zanét
2006-07-15, 10:25
Ytterligare ett alternativ är att avluta dörrarna och måla karmarna i en fin färg som passar i huset. Det kan bli jättesnyggt.
Hej Elisabet :) Ditt förslag var inte alls dumt tycker jag. Här finns ju också en risk med tanke på att man inte riktigt vet vilket skick träet är under all färg och det gäller nog att gå varligt fram och väga för- resp nackdelar om man ska måla resp avluta.

//Zanét bye_bye

PO
2006-07-15, 11:22
Kompisen lämnade sina dörrar till en firma som blästrade bort all gammal färg. Det blev väldigt bra men kostade nog en hacka.

//PO

Zanét
2006-07-18, 09:02
Kompisen lämnade sina dörrar till en firma som blästrade bort all gammal färg.//PO
Hej PO

Den metoden har jag inte hört talas om tidigare men jag kan tänka mig att det kostade en hel del. Blästring är väl någonting med små sandkorn med tryck att göra, men jag undrar om det inte kan skada gammalt trä.

Vi har nog kommit fram till att bästa alternativet är att slipa dörrarna från ojämnheter och därefter måla dem vita igen :)

//Zanét bye_bye

Mikke
2006-07-23, 15:53
...en annan variant att ta bort trä är att värma med varmluftspistol.Det är en mer skonsam metod, då lut, soda, etc har en tendens att ta med lite av splintveden så att trät blir lite gropigt, men det har ni väl sett och känt nångång??
Kallpressad linolja duger bra att behandla trägolv med, sen tvättas det med såpa och då förtvålas ytan lite och blir tät.Har en granne som tog fram träet i sitt golv och drog över med rå,kallpressad linolja, vilket har funkat bra sen 7-8 år.
Mikke

Astri
2006-07-23, 17:07
Hvis blestering er det samme som sandblåsing (på norsk) har vi gjort det med en gammel spisestue. Det ble veldig fint, men de måtte bruke finfin sand! Vi har også et gammelt hus (den eldste delen sto her i 1870) og vår erfaring er at vi ALDRI blir ferdig. Vi har lakket tregulvene. Det er det
letteste å holde vedlikeflabb_flab .
Og når man alltid har noe som skal vedlikeholdes, MÅ man jo 1- 2 ganger til Hellas hvert år for å slappe av!
Astribye_bye

Er det linoljen vi fikk av deg Mikke som du anbefaler?_B-anana

Zanét
2006-07-25, 23:46
Vi har også et gammelt hus (den eldste delen sto her i 1870) og vår erfaring er at vi ALDRI blir ferdig. Vi har lakket tregulvene. Det er det letteste å holde vedlikeflabb_flab .
Den första registreringen vi kan hitta på huset är 1888 och det dyker alltid upp nya renoveringsprojekt även om nuvarande projekt är av det större slaget; ny trappa, större kök och nytt badrum och tvättstuga :)
...en annan variant att ta bort trä är att värma med varmluftspistol.Det är en mer skonsam metod, då lut, soda, etc. Kallpressad linolja duger bra att behandla trägolv med, sen tvättas det med såpa och då förtvålas ytan lite och blir tät.Mikke
Gasolbrännare använde jag i Grekland när jag tog bort färg från fönsterluckor och det fungerade bra. Har nu införskaffat en liten händig slipmaskin för att underlätta spackelslipning och putsning och den ska jag även använda till dörrarna innan målningen tar vid.

Vad gäller linolja har jag en fråga - Ska man använda enbart kallpressad linolja och/eller hälften linolja och hälften terpentinbalsam?

//Zanét bye_bye

Elisabet
2006-10-31, 13:03
Det har snart gått fyra månader och jag undrar hur era spegeldörrar ser ut numer? :)

Elisabet
med Gott Minne när jag vill :D

Zanét
2006-11-04, 20:33
Det har snart gått fyra månader och jag undrar hur era spegeldörrar ser ut numer? :)
Vilket minne du har :D

Projekt spegeldörrar fick en annan lösning och av de tre som vi tänkt skulle vara i bruk är det endast en som blev fullständigt behandlad och som nu sitter på sin plats. Den andra är på plats men dold bakom draperi eftersom den nu tjänar som vägg mellan två små rum. Den tredje blev slipad och testupphängd då vi upptäckte att den tog alldeles för mycket ljus från fönstren - blev därför borttaget och ligger nu i garaget.

Tanken var ju från början att luta av dörrarna, men när väl slipningen tog vid visade det sig att de var väldigt sköra och därför bestämdes att de skulle målas vita istället. Restultatet på den dörr som nu används blev väldigt bra :D

I stort är renoveringen klar och nu återstår bara nya väggar och golv i entréhallen, samtliga golvlister, ny dörr till toaletten samt slipning av trägolvet. Detta görs ju inte i en handvändning, men till jul hoppas vi vara klara, eller rättare sagt, måste vara klara eftersom hela familjen ska fira julafton här :D

//Zanét bye_bye

Mikke
2006-11-04, 21:04
Den första registreringen vi kan hitta på huset är 1888 och det dyker alltid upp nya renoveringsprojekt även om nuvarande projekt är av det större slaget; ny trappa, större kök och nytt badrum och tvättstuga :)

Gasolbrännare använde jag i Grekland när jag tog bort färg från fönsterluckor och det fungerade bra. Har nu införskaffat en liten händig slipmaskin för att underlätta spackelslipning och putsning och den ska jag även använda till dörrarna innan målningen tar vid.

Vad gäller linolja har jag en fråga - Ska man använda enbart kallpressad linolja och/eller hälften linolja och hälften terpentinbalsam?

//Zanét bye_bye

Hej!
Jg använder sällan balsamterpentin i oljan, i undantagsfall till fioler, då bt är ganska allergiframkallande och dessutom dyrare än oljan, samt dessutom försvinner.....Däremot luktar det görgött, så nån droppe blire ihop med felor. Kallpressad linolja har i regel högre halt av den viktigaste fettsyran Linolensyra, d.v.s den tar upp syre och dessutom utvidgar den sig vid torkningen.Numera finns det att få tag på kallpressad olja nästan över hela Sverige, men har ni vägen förbi mej så brukar det finnas några hundra liter i garaget....:D Vill du av olika anledningar ha oljan tunnare, så värm den i ett vattenbad, då minskar ytspänningen och den verkar dricka in i trä lite fortare. Jag har introducerat linolja på Karpathos och på Garden Villa har vi smort alla dörrar, fönsterluckor, etc ett par ggr varje år.Funkar bättre än fernissa eller lack, och mkt trevligare att handskas med och dessutom bra mycket billigare.

Mikke

Agda
2006-11-04, 23:09
Jag använder alltid halvolja (Linolja/balsamterpentin) till allt trä. Tycker att oljan tränger in i trä bättre plus att det härdar snabbare, men jag stryker ett extra lager med halvolja. Har blivit rekomenderad att använda halvolja av en möbelsnickare/renoverare. Till trägolv använder jag endast såpa utom där det skall vara mathantering där tar jag halvolja.
Agda

Eva L
2006-11-05, 10:58
Jag har några stolar om hängt med några årtionden och ett par blev aldrig lackade utan ståendes en tid utan behandling. Köpte sedan kallpressad linolja som jag inte blandade efter råd från försäljaren och nu får stolarna som åldrats vackert ny linolja vartannat år. De lackade stolarna som inte åldrats lika fint lessnade jag på för en tid sedan och lämnade in till Emmaus men de linoljade blir säkert kvar som extrastolar många år än. Däremot vet jag inte om linoljan bör blandas vid strykning på mer väderutsatta ytor.

Låter trevligt med er husrenovering hoppas ni får njuta av julen i ett färdigt hus. Kanske Skåne får lite snö till jul som förstärker stämningen. :)

Eva

Zanét
2006-11-09, 13:54
Numera finns det att få tag på kallpressad olja nästan över hela Sverige, men har ni vägen förbi mej så brukar det finnas några hundra liter i garaget....:DMikke
Tack Mikke för vänligheten men vi har både köpt och förbrukat :D

//Zanét bye_bye

Zanét
2006-11-09, 14:05
Till trägolv använder jag endast såpa utom där det skall vara mathantering där tar jag halvolja. Agda
Hej,

Jag använde också halvolja till takbjälkarna med mycket gott resultat.

Trägolvet har vi ännu inte behandlat och det diskuteras fram och tillbaka om vilken metod som är bäst. Några experter säger att lackning är det absolut bästa, medan andra säger att olja är bäst. Såpar du det obehandlade trägolvet utan annan behandling eller menar du att du använder såpa efter halvoljan? I den delen där vi lade trädgolv för 2 år sedan har vi nu ett ganska så fult golv eftersom den högkvalitativa golvoljan visade sig vara en flopp. Nu har även den nyare delen av köket fått trägolv som vi fortfarande inte gjort något åt och det ser onekligen lite tokigt ut med en ljus och en mörk del. Det misslyckade golvet ska slipas om så småningom så att ljust trä kommer upp i dagern igen. Det enda rengöringsmedel jag använt på den gamla delen är såpa.

//Zanét bye_bye

Zanét
2006-11-09, 14:11
Låter trevligt med er husrenovering hoppas ni får njuta av julen i ett färdigt hus. Kanske Skåne får lite snö till jul som förstärker stämningen. :)
Eva
Det ska bli riktigt roligt att fira jul i det egna hemmet för en gångs skull, speciellt nu när vi rivit väggar och öppnar upp ordentligt så att folk kan få plats :D Även jag hoppas på snö till jul, kanske inte så mycket för egen del, men väl för den snart 3-årige brorsonens skull :)

//Zanét bye_bye

Agda
2006-11-14, 14:57
Hej,

Såpar du det obehandlade trägolvet utan annan behandling eller menar du att du använder såpa efter halvoljan? I den delen där vi lade trädgolv för 2 år sedan har vi nu ett ganska så fult golv eftersom den högkvalitativa golvoljan visade sig vara en flopp.

//Zanét bye_bye

Lacken och golvoljan skulle jag glömma direkt, det är att häda trägolvet! Jag stryker på halvoljan direkt i kök och matsalsdel eftersom den står emot matstänk bättre och du får ett snyggt golv hela tiden.
Till de andra golven använder jag ett ur gammalt recept 1liter koncentrerad såpa + 4 liter kallt vatten som skuras in direkt på det obehandlade golvet. Resultatet blir otroligt bra!
Agda

Zanét
2006-11-14, 17:25
Lacken och golvoljan skulle jag glömma direkt, det är att häda trägolvet!Agda
Tusen tack för tipset Agda och alla ni andra som varit behjälpliga :D Personligen tycker jag att halvolja verkar vara det bästa alternativet.

//Zanét bye_bye