handdator

Visa fullständig version : Är det fler som är ute i god tid?


lemon
2006-07-13, 21:51
Nyss hemkomna från en riktigt slapp och skön semester i Spanien bokade vi härom veckan flygbiljetter till nåsta års öluff.

Vi bokade KPH - Aten m SAS i mitten av juni och med retur två veckor senare och kom undan med 6.600 pix för två vuxna och tre barn.

Det verkar som det är hysat tryck på biljetterna, så vi antar att vi inte är ensamma om detta. Är det fler på kalimera som redan har bokat flyg?

... och visst är det skönt att veta att nästa sommars semester är bokad när höstmörkret så småningom sänker sig?
Bästa hälsningar

/Magnus (som idag åkte båt till ö: Hallands väderö)

bon
2006-07-13, 23:53
Ni är värre än min kollega som jag inte trodde var möjligt. Själv tycker jag att jag i år är ute i god tid, bokade i förrgår och åker till Parga nästa måndag.

Birgitta

Yak
2006-07-14, 11:58
Ett helt år innan är väl lite väl...
Men ska man få bra pris på SAS-flygningarna så är det bra att boka under vintern iallafall. Själv bokade jag i Mars.

lemon
2006-07-14, 12:17
I alla andra sammanhang är jag sent ute, så visst känns det både ovant och väl ambitiöst...
Men kollade för skojs skull vad samma resa skulle kosta om den bokades idag: 10.600 kr. De 4.000 kan man ju alltid lägga på nåt annat ; -)

/Magnus

Lodenskan
2006-07-14, 12:51
Vi har alltid bokat tidigt, 10-11 månader i förväg. Om det blir billigare vet jag inte, jo... Fritidsresor kör ju ofta "Första minuten." med resor som släpps i sep-okt någongång för nästa år.
Gör det ffa för att ha det att se fram emot... en tröst i vinterkylan!
Iår bokade vi nog i okt-nov någongång... nu är det bara dryga månaden kvar.
Kram Anneli

nilam
2006-07-14, 13:08
Majresan vi gjorde i år bokade vi i augusti förra året, bokar alltid i augusti när Fritidsresor släpper sina "första minuten":) Sparade ca 7000 kr på det jämfört med om vi bokat senareklapp_klap Väntar nu på att kunna boka nästa års familjeresa med fritidsresor:D

På måndag reser vi till Kreta och den resan bokades i november...1200 kr t o r / pers! De priserna får man knappast om man bokar nu:rolleyes:

Så visst "lönar" det sig att planera resorna i god tidflabb_flab

Malin - 2 dagar 18 timmar kvar_B-anana

Lodenskan
2006-07-14, 13:14
Åhhhh ha det så jätte jätte mysigt och hälsa Grekland att "Anneli kommer oxå snart :p "

Meltemin
2006-07-14, 18:28
Att spara pengar på att boka i förväg är ju såklart bra, men en fråga: hur sjutton kan ni redan nu veta när ni har semester nästa år? Semesterplaneringen brukar ju spikas nån gång i februari/mars (i bästa fall).

Om jag bara kunde så skulle jag redan nu boka både nästa sommars Greklandsresa och min 40-årsresa (om sju år), men tyvärr är det omöjligt med en sådan framförhållning... ;)

Jag tror dessutom att lågprisbolag som Sterling med stor sannolikhet kommer att släppa billiga sommarbiljetter till Aten framåt vårvintern, så var det iaf i år. Då ska vi slå till...

nilam
2006-07-14, 23:06
Att spara pengar på att boka i förväg är ju såklart bra, men en fråga: hur sjutton kan ni redan nu veta när ni har semester nästa år? Semesterplaneringen brukar ju spikas nån gång i februari/mars (i bästa fall).



Inte svårt att planera om man är lärare:rolleyes:

Malin

Meltemin
2006-07-14, 23:10
Aha. Lyxlirare ;-)

nilam
2006-07-14, 23:20
Däremot kan man aldrig åka när det är riktigt billigt:mad:

Malin

Elisabet
2006-07-15, 11:12
Att spara pengar på att boka i förväg är ju såklart bra, men en fråga: hur sjutton kan ni redan nu veta när ni har semester nästa år? Majoriteten av de som har fast arbete i Sverige har ju semester samma veckor varje år. En mycket stor del av de övriga har möjlighet att ta ut semestern när de vill. Bland de övriga ha många tidig och sen semester varannat år. Den grupp du tillhör är kort sagt den minsta ;)

inkfish
2006-07-15, 14:13
hur sjutton kan ni redan nu veta när ni har semester nästa år? Semesterplaneringen brukar ju spikas nån gång i februari/mars (i bästa fall).

Man köper sina biljetter och när semesterönskemålen sen lämnas in förklarar man att man har biljetter så man MÅSTE få sin önskade semester. Lex inkfishAng_elx

yannis
2006-07-16, 20:01
"Lex Inkfish"
flabb_flab flabb_flab flabb_flab
:) Samma här!
Birgitta

inkfish
2006-07-16, 22:09
;) :D

Cecilia
2006-07-17, 01:17
Majoriteten av de som har fast arbete i Sverige har ju semester samma veckor varje år. En mycket stor del av de övriga har möjlighet att ta ut semestern när de vill. Bland de övriga ha många tidig och sen semester varannat år. Den grupp du tillhör är kort sagt den minsta ;)

Då tillhör väl jag också den minsta gruppen - liksom resten av min närmaste omgivning! Känner ingen som kan planera sin semester så tidigt. Och då är det i så vitt skilda branscher som media, vård, statligt,(länsstyrelsen) industri och eget företag. Så den majoritet som du nämner Elisabet har i allafall jag aldrig lyckats stöta på. Själv jobbar jag i mediebranschen, om den är extrem. Jag jobbar skift, samt enligt vaktlista och får mitt schema endast fem (!) veckor i förväg ... Skulle gärna vilja boka en höst/vinterresa, men det är så klart inte att tänka på. Skulle jag ens börja knysta om sommaren skulle jag nog få se mig om efter ett annat jobb.

Men det är ju suveränt för alla ni som uppenbarligen kan boka tidigt. Blir jätteavis! snyft_drop Jag kanske också borde införa "Lex Inkfish". Gjorde det en gång faktiskt, när pojkvännen hade VUNNIT en resa till Thailand. Då blev jag tvungen att be om semester med mycket kort varsel. Trodde att chefen åtminstone skulle bli lite glad för min skull, men icke. När jag bad om semester blev svaret: - Vi får väl se ... Sen hölls jag på halster tills bara några dagar innan avresa ... :mad: Men i väg kom vi till slut! Denna sommar bad jag om semester i början av juni. Klartecken fick jag i maj! Så nedräknaren innehöll inte så värst många dagar ....

Joppan
2006-07-17, 06:36
Den metoden funkar för det har jag gjort ganska länge, man måste ju hugga resorna när dom finns sen får ju allt lösa sig vilket det alltid har gjort för mig, chefen ber ju inte att man skall boka av resan och förstöra familjefriden eller Ang_elx

//Joppan som åker exakt om 25 dagar och 0 timmar och 30 minuter _B-anana



Man köper sina biljetter och när semesterönskemålen sen lämnas in förklarar man att man har biljetter så man MÅSTE få sin önskade semester. Lex inkfishAng_elx

ricky
2006-07-17, 08:06
Man köper sina biljetter och när semesterönskemålen sen lämnas in förklarar man att man har biljetter så man MÅSTE få sin önskade semester. Lex inkfishAng_elx
...........Om man nu inte råkar ut för vad jag åsamkat alla anställda på mitt jobb!
Dvs. Chefen sade nyligen: Nu bokar ingen resor innan semestern är beviljad:( :mad: __D

Eva L
2006-07-17, 11:01
Jag har ett ganska självständigt utredningsjobb men arbetar på en liten enhet i en stor organisation. Vi har en del juridiska och andra arbetsfrågor som måste handläggas direkt varför vi aldrig helt kan stänga vår enhet för mer än ett par vardagar.

Jag tar i princip semester när jag vill, bokar resan och frågar chefen sen.;)
Någon av oss bör om möjligt vara itjänst. Går alltid bra eftersom resande under vintern, våren/försommaren och ibland hösten gör att jag arbetar resten av sommaren. Skulle det bli krångel vilket det inte blir då arbetskamraterna vill vara lediga under högsommaren skulle jag naturligtvis bara lägga min lagstadgade semester mitt i högsommaren och eftersom det var länge sen jag hade 4 veckor en sommar så skulle jag naturligtvis vara först i kön. :)


Har flera vänner som den här "maktbalansen" fungerar bra för och vi som jobbar i juli blir ju ganska eftertraktade. Den som har direkt vårdarbete i vår organsation har antingen tidig eller sen semester och fasta semesterperioder gör att de flesta vet vad som gäller från år till år.

Eva

inkfish
2006-07-17, 11:03
...........Om man nu inte råkar ut för vad jag åsamkat alla anställda på mitt jobb!


Här är det nog tvärtom. Jag vill ha semester på så udda tider - tidig juni samt september - så jag ligger helt utanför semesterperioderna och stör ingen. Däremot brukar jag framställa mig själv som en mönsterarbetare som sliter och släpar hela sommaren tillsammans med semestervikariernaflabb_flab

Bossew
2006-07-17, 11:14
Däremot brukar jag framställa mig själv som en mönsterarbetare som sliter och släpar hela sommaren tillsammans med semestervikariernaflabb_flab

Brukar köra med det jag också. Vi som får offra oss :D

inkfish
2006-07-17, 13:37
Vi som får offra oss :D

Exakt. Så att alla andra får sin välförtjänta semester.Ang_elx

Ann
2006-07-17, 15:13
Vi reser som du Inkfish.
Jag är alltid ute i god tid (december 2005) för 2006 års ledighet. Men det hjälper inte att vi reser i maj-juni och september. Jag får alltid till svar av chefen, då pågår verksamheten för fullt!! Men efter diskussioner ger han sig.
//Ann

lemon
2006-07-17, 18:03
Ibland är det bra att vara chef ;)
Sedan är det ju inte så många som brukar vilja vara lediga i juni, så för oss som åker då är det sällan problem med semester.
/Magnus

Maly
2006-07-17, 20:13
Vi åker med Sterling nu den 22 juli, bokade den 2 april och priset blev 6400:-.
Vi = 2 vuxna och 2 barn.
Ganska bra pris va?