handdator

Visa fullständig version : FORHÅNDSBESTILL BÅTBILLETTER


kari
2006-07-13, 20:19
- hvis du vil være sikker på å komme med båtene FRA Piraeus og Rafina og TILBAKE dit nå i høysesongen .

Da jeg skulle forhåndbestille Rafina - Naxos (Highspeed) kl 16.15 lø 29.juli
var det kun igjen VIP billetter til 70 euro på ikke-røkere :eek:

På returen Naxos - Rafina 10 aug. var også økonomiklasse ikke-røk utsolgt, men der fantes business til "kun" 54 euro :cool:

Jan Bergtun(webmaster på en norsk Hellas-site) "advarer"/skriver i sitt forum at han kom til Athen lørdag, ganske sent riktig nok, og kom ikke med nattbåten til Amorgos, heller ikke med noen av båtene søndagmorgen, først om ettermiddagen søndag fikk han billett !!!

JEG trodde ikke det skulle være s å vanskelig, men jeg reiser heller ikke i høysesong, denne gangen har jeg bestillt billetter til datteren m/familie.

bye_bye Kari

Yak
2006-07-14, 11:41
Båtarna från Pireus ut mot öarna är hårt belastade från slutet av Juli och framåt, pga att många greker har sina ledigheter då. Kollade själv idag hur det såg ut på den båten jag ska åka på (Blue star till Amorgos nu på måndag den 17:e) och då fanns det ganska mycket plats, även i ekonomi.

Men förra året (början av Aug) så var det på "håret" att jag kom med kvällsbåten ut från Pireus när jag inte hade förbokat. Så vill man vara säker på att komma med en viss avgång så kan det vara en bra ide att boka.

tramp
2006-07-14, 19:30
Det kan också bero på vädret, om det är blåsigt som det var nu i skiftet juni/juli så ställs många high-speed-båtar in och alla får förlita sig till de långsammare jättefärjorna och då kan det bli fullt där. Normalt när man är på öarna brukar man boka biljett samma dag och det är också vad reseböckerna rekommenderar när man ska åka till nästa ö. I år bokades dock resan från Naxos till Santorini kvällen innan på Naxos och då fanns det bara ett fåtal platser kvar! Så om det är blåsigt så är ett tips att vara ute i god tid och då också hellre satsa på långsamma båtar än snabbåtarna som inte klarar alltför dåligt väder.