handdator

Visa fullständig version : Guldpriser?


bopia
2006-07-13, 18:48
Hej på er alla go kalimeravänner.

Hoppas någon vet om det är dyrt att köpa guld i Grekland och vilka olika karat som finns?

Tacksam för alla tips.

Bopia

bopia
2006-07-13, 18:50
Sorry menar goa kalimeravänner,såklart "det snabba fingret var framme"

Peter
2006-07-13, 19:28
Guld som guld. Det skiljer inte många ören, eller cent, på grampriset mellan olika länder. Det du betalar för är arbetet på ringen, kedjan eller vad du nu vill köpa.

Däremot så är det vanligt att guldhalten är lägre i sydeuropa. I Sverige är i princip alla smycken som säljs 18 karat eller högre. I sydeuropa är det mycket vanligt med betydligt lägre karathalter. Ända ner till 8 karat! Men det ser man eftersom guldet nästan börjar skifta mot silver...

Sedan finns det guldöverdragna smycken av tex silver som säljs som "äkta" guld. Man märker inget förrän efter ett par månader när patinan börjar försvinna...

Så det gäller att vara försiktig om ska köpa guld utomlands. Det är ju lite svårt att ta med sig oljesten och syra ner, men en sak man alltid ska kontrollera är att smycket man köper har kontrollstämpel. Det är ingen garanti för guldhalt, den är alldeles för lätt att förfalska, men det kan ge en fingervisning. Finns det ingen kontrollstämpel kan man utgå från att det är "bus" på gång...

Peter

Eva L
2006-07-13, 22:46
Jag har handlat en del guld i Grekland både 14 och 18 karat. Stämpel finns alltid när det är äkta vara. Dottern köpte några fina ringar under 90-talet. Guldet var äkta men arbetet oftast sämre utfört än i Sverige ex infattning av stenar. Nu är det ju silversmycken som står på modet och köper du modernt desigande smycken av kända silversmeder som jag har gjort är kvaliten som hemma. Är du ute efter riktigt exklusiva guldsmycken finns det affärer som har allt och med mycket hög kvalite. Jag kan rekommender ett par stycken i Aten men tror inte det är ok att länka här.

Eva

Lakis
2006-07-14, 02:40
Så länge du köper smycken i seriösa butiker så får du inga problem, men om du ska leka snål och hittar någon gubbe vid hörnet som lovar att det är äkta guld då kan du nog hålla dig borta ;)

Guld är dyrt i Grekland men det finns många bra guld smeder eller vad man kallar dem för så om du vill betala mycker för en fin sak så finns det flera saker.

Jag hade beställt ett guld halsband från en kompis i Libanon. Kommer ej ihåg vad guldet hette men jag betalade 10 000 för det då...

Jag var o kollade på smycken i Grekland en dag då jag hade på mig den och ägaren frågade intressant om halsbandet var äkta, han fick kolla på den och testade den, han var imponerad efters resultaten...

Han övertalade mig att sälja den till honom, han fick den till slut för ett byte mot ett guld halsband värt 1200 euros dessutom fick jag 800 euro cash :D

värt tycker jag :)

nu får man se om man kan göra en till beställning från libanon

bopia
2006-07-14, 11:10
Hej.

Tack för era tips.
Vi ska köpa varsin till ring för att fira att vi varit gifta några år nu och vår bröllopsdag ska firas när vi är på Mytilini i augusti, vi brukar åka vid samma tid varje år, så det har blivit flera härliga bröllopsdagar på olika platser i Grekland, förra året firade vi på Naxos och hoppas det blir många till..........flabb_flab

Bopia _B-anana