handdator

Visa fullständig version : Sviter efter virus?


kdy
2006-07-13, 15:14
Hade virus och "trojanska hästar" i datorn. Nu är den tömd och Windows ominstallerat. Allt borde vara fixat trodde jag, men icke! Skrivaren fungerar inte normalt, d.v.s. man kan inte läsa vad det står p.g.av vita ränder i texten . Har dubbelkollat skrivaren och provkört den på grannens dator, där skriver den perfekt. Jag antar att något är fel i min dator, men vad?
Canons support har ingen aning och jag har förstås ingen aning. Vore så tacksam för lite tips och hjälp. Kdy

Peter
2006-07-13, 15:58
Börja med att kolla att du har senaste versionen av drivern genom att gå in på printerleverantörens sida och ladda ner senast versionen. Sedan ska du köra munstyckesinställning. Det brukar heta "alignment" när man kör serviceprogrammet för printern. Du behöver troligtvis inte köra rengöring, (det drar massa bläck!), eftersom den fungerade hos grannen.

Peter

kdy
2006-07-13, 20:00
Tack Peter för tipsen, dessvärre har jag redan provat både Canons senaste drivrutiner och munstyckesrengjöring/inställning utan märkbart resultat. Kdy

Peter
2006-07-13, 20:59
Ähhh, men var ju väldigt vad du är besvärlig... snyft_drop Ang_elx :D OK, koppla ur kabeln till datorn och gör en återställning av PRINTERN till urspungsinställningarna. Det ska stå i manualen hur man gör. Ibland så måste datorn trots allt vara kopplad för att ge kommando för total återställning, eller fabriksinställning, som det ibland kallas.

Ta bort de tidigare program du använt för att ansluta printern och gör en helt ny installation.

Är de linjer du ser horisontella eller vertikala? Det kan ev. ge en viss vägledning om vad ditt problem är.

Peter

kdy
2006-07-13, 23:16
Hej Peter. Tar den enklaste frågan först, de vita partierna är horisontella och finns på varenda rad, så man bara skymtar bokstäverna.
Jag har också avinstallerat skrivaren ordentligt och installerat igen från skivan, som följde med vid köpet. Var det så Du menade ?
Tror Du verkligen att det är i skrivaren felet sitter?
Hälsningar Kdy (som inte vill vara besvärlig)

Netwolf
2006-07-14, 08:27
En fråga. Du sa att du hade trojaner mm i pc:n och har n u ominsttallerat windows. Har du även uppdaterat BIOS på pc:n så att ingen bootvirus ligger kvar? Har iofs svårt att tro att detta skulle kunna orsaka dina skrivarproblem, men i alla fall.
Är det bara skrivaren som är problem med efter ominstallation? Känns datorn "seg"? Speciellt när du kopplar upp dig till nätet. Ja, då kan du nog räkna med att du har kvar nåt skit i datorn.

/Netwolf

Peter
2006-07-14, 14:41
Hej Peter. Tar den enklaste frågan först, de vita partierna är horisontella och finns på varenda rad, så man bara skymtar bokstäverna.

Det brukar tyda på att du har problem med att munstyckena är igensatta. Kör en regöring då. Kostar bläck, men det kan kanske fixa problemet. Om inte det hjälper, titta "fysiskt" på skrivarhuvudet att den inte samlats massa damm och skräp. Var mycket försiktig om du lossar huvudet. Du kan torka av munstyckena mycket försiktigt med en fuktad trasa, INTE papper. Rör inga kontakter eller synliga kretskort! Jag slarvade själv en gång med detta och det kostade en ny printer... __D När du satt tillbaka huvudet så måste du köra inställningar igen.


Jag har också avinstallerat skrivaren ordentligt och installerat igen från skivan, som följde med vid köpet. Var det så Du menade ?

Ja. Och ladda ner senaste versionen från Cannon.


Tror Du verkligen att det är i skrivaren felet sitter?

Ränder på utskriften tyder på att det är skrivaren. Det finns liksom inget i datorn som ska kunna göra utskriften "randig".


Kdy (som inte vill vara besvärlig)

flabb_flab Det är lugnt. Jag bara skämtade... :p Vi försöker alla här hjälpas åt så mycket det går.

Peter

kdy
2006-07-19, 21:24
Peter och Netwolf ! Stort tack för Era goda råd och tips. Med Er hjälp kom jag fram till att det ena skrivhuvudet har slutat fungera, så det får bli en ny skrivare (när jag tröttnat på att skriva i färg).
Skön sommar önskar Kdy