handdator

Visa fullständig version : någon som reser den 24 april till Aten


monica
2005-04-22, 11:30
Hej allihopa

Nu är det så här, min mamma skulle egentligen komma ner till mig i Aten på söndag 24 april och åka tillbaka den 15 maj.
Dessvärre var hon med om en bypassoperation i julas och orkar inte med resan.

Jag har nu ändrat resan till min systerdotter som är 10 år, har sagt till om ledsagare på Arlanda och även på flygplatsen i Aten.

Är inte så orolig för henne på Arlanda då hon är oblyg och en ganska tuff liten tjej. Men grejen är om det skulle krångla på flygplatsen i Aten om ingen hämtar henne från flygplanet osv. dessutom pratar ledsagaren bara engelska och grekiska. Som många vet är gångarna milslååååååånga på flygplatsen.

Om någon av er åker med apollo den 24 april kl. 08.05 från Arlanda, skulle ni ha lust att ha ett litet öga när planet landar i Aten på en liten söt tjej som heter Amanda. Vi hämtar upp henne efter tullen eftersom vi inte får gå in.

Bara en tanke som slog mig, om någon känner sig manad.....

Från en lite orolig moster i Aten
Monica
:o :o :o

Zanét
2005-04-23, 08:48
Hej allihopa
Är inte så orolig för henne på Arlanda då hon är oblyg och en ganska tuff liten tjej. Men grejen är om det skulle krångla på flygplatsen i Aten om ingen hämtar henne från flygplanet osv. dessutom pratar ledsagaren bara engelska och grekiska. Som många vet är gångarna milslååååååånga på flygplatsen.
Från en lite orolig moster i Aten
Monica
:o :o :o
Klart att man känner oro när barn ska flyga själv, men ledsagarservicen brukar fungera bra. För några år sedan åkte bonussonen ensam från Thessaloniki till Göteborg och väl där blev han avlämnad utanför tullen, d v s där vi stod och väntade.

När man här ska lämna över ett barn som ska flyga själv får man själv följa med in i gaten efter säkerhetskontrollen och avvänta planets avgång(så var det för två år sedan). Man får då ett speciellt passerkort som ska avlämnas så fort bordningen är klar.

Varför inte kontakta flygplatsen i Aten och fråga om omvänd ordning, d v s att hämta flickan vid planet; om du kan få ett speciellt passerkort.

Lycka till :)

//Zanét

Anna Pernilla
2005-04-23, 17:51
Jag jobbar på flygplats och kanner till det har med barn som reser ensamna,um.Enligt regelboken skall man inte kunna få følja, eller møta, barnet till utgången,pga taxfree bla.Det skall møta någon på ankomst och denna person får inte lamna øver barnet till någon annan an den som står på papprena barnet har på sig.Det ar val inte så mkt som kan ske nar val flyget har landat,utan att bagagen inte kommer:( .Det kommer sakert gå jattebra och skulle det uppstå någon situation och det blir "språkproblemer",finns det garanterat någon medresenar som hjalper till!Men jag førstår du vill ha någon som kan hålla ett øga;).