handdator

Visa fullständig version : Gyros!

tramp
2006-07-12, 21:57
Jag måste slå ett slag för gyros! Jag visste inte ens vad det var men nu nu vet jag! En gyro i pitabröd är ju jättegod snabbmat, lite kött som kan vara gris eller lamm med sallad, tomat och vitlökssås. Alltså nån sorts kebab. Och billiga är dom, typ 2€ för en gyro. Om man tröttnar på tavernorna och den långa tid som går åt för att äta där är en gyro eller två perfekt! Man äter dom med händerna som en hamburgare ungefär.

Dessutom kommer man Grekland inpå livet på ett annat sätt. De som käkar gyros är ungefär dom som köper hamburgare här hemma. Till dom vanliga tavernorna går ju hela familjen och det kan ju bli dyrt men om man bara snabbt vill få nåt i sig relativt billigt på stående fot så är en gyroservering perfekt.

Goofy
2006-07-13, 11:14
Instämmer fullständigt:). Vi har varit till Grekland sedan 1996 varje sommar men aldrig ätit gyros förräns i år - MUMS!!! Den gör sig ännu bättre med en kall Amstel till ;)

ricky
2006-07-13, 16:07
:) Jag vill inte vara taskig.....Men bara måste fråga om ni kommer från landet eller har skygglappar på;)

Gyros säljs lite här o var i Sverige och har så gjort sen 80-talet (i alla fall i Malmö!)
Och gyros säljs definitivt överallt i Grekland, så jag är bara förvånad att ni har lyckats missa det helt och hållet:eek:

Men visst är det gott, Grattis!:D

tramp
2006-07-13, 19:45
:) Jag vill inte vara taskig.....Men bara måste fråga om ni kommer från landet eller har skygglappar på;)
Hrm, jag har då aldrig sett nån sälja något med namnet gyro :confused: Däremot ser man ju såna där kebab-snurror lite här och var men inte kallas det väl för gyro i Sverige? Att det aldrig har blivit av att äta gyro i Grekland förut vet jag inte vad det beror på, kanske rädsla för det okända? Hur som helst, gott är det! :p

Luffaren
2006-07-13, 19:48
Kan meddela att en kollega inhandlade en gyros-baguette på nån mack, i Sverige alltså.

ulrikas
2006-07-13, 20:37
Gyros åt jag första gången 1983 på Kos och sedan dess blir det ett par stycken vid varje resa. I Uppsala har vi ett ställe som heter My gyros där det finns typ grekisk snabbmat , inte dumt alls! Godare än McDonalds tycker jag!

Eva L
2006-07-13, 21:34
Jag är ingen överdriven gyrosfantast men framåt natten kan det slinka ner eller som mellanmål när lunchen eller middagen kommer att bli allt för sen.
Finns överallt i Grekland och min första gyros åt jag 1979 på Kos.

Eva