handdator

Visa fullständig version : Må jeg levere selvangivelse til Hellas?


Admirala
2006-07-12, 09:31
Jeg har hørt at fordi jeg har gresk personnummer/AFM, så må jeg levere selvangivelse til Hellas.
Jeg måtte skaffe meg AFM for å få telefonlinje, ikke fordi jeg er lønnsmottaker her. Alt jeg tjener får jeg fra Norge, og betaler skatt der.
Jeg kan selvsagt godt levere selvangivelse til Hellas om jeg må det, men hvordan gjør man det i praksis? Når? Får man papirer i posten, eller må man plukke dem opp, for eksempel?

Peter
2006-07-13, 15:37
Jeg har hørt at fordi jeg har gresk personnummer/AFM, så må jeg levere selvangivelse til Hellas.

Selvangivelse Ang_elx Att ange sig själv... flabb_flab Det måste väl vara det som heter deklaration i Sverige? Jag har ingen aning om hur det funger i Grekland med dina omständigheter. Men eftersom du bor där stadigvarande så borde du kanske kontrollera om det är bättre ekonomiskt för dig att skatta i Grekland i stället för i Norge. Nu är ju inte Norge medlem i EU :confused: :eek: så det kan ju vara speciella regler hur man ska skatta då. Men generellt sett så tror jag att skatten är lägre i Grekland. Men man måste också se till att man inte blir dubbelbeskattad.

Men dina inkomster kanske är sådana att de inte kan beskattas i Grekland? Då hade jag bara hållt väldigt låg profil och visslat Ang_elx och inte förstått någonting av den Grekiska byråkratin... :rolleyes: Det kommer dessutom att ta dem minst 10 år att se och förstå att du faktiskt bor där! Deras datasystem fungerar inte riktigt som våra... Att OTE har ditt personnummer innebär inte att skattmyndigheten har det... Ang_elx :D Kolla möjligheterna och ligg lågt...

Peter

Masouraki
2006-07-13, 15:48
Då hade jag bara hållt väldigt låg profil och visslat Ang_elx och inte förstått någonting av den Grekiska byråkratin... :rolleyes:

Peter

Men Peter dåflabb_flab flabb_flab
Jag gillar ditt sätt att tänka;) flabb_flab flabb_flab

Admirala
2006-07-13, 16:15
flabb_flab Jo, du har nok rett, Peter, man får bare ta på seg den her minen: Ang_elx

Jeg hadde tjent på å skatte til Hellas, men jeg sjekket om det var mulig før jeg dro. Og det går ikke, siden jeg får pengene fra et norsk firma. Og nei, vi er ikke i EU :mad: , men som EØS-medlemmer er vi pent nødt til å dilte etter EU i alt de gjør - inkludert samordning av skatter.

Jeg er ikke redd for å måtte betale dobbelt, bare for å få en streng politimann på døren. (Skjønt greske menn i uniform... _B-anana )

Peter
2006-07-13, 17:20
Men Peter dåflabb_flab flabb_flab
Jag gillar ditt sätt att tänka;) flabb_flab flabb_flab

Schhhhhhhh... Ang_elx ;) :cool: :rolleyes:

Peter

Peter
2006-07-13, 18:23
Jo, du har nok rett, Peter, man får bare ta på seg den her minen:

Det hjälper inte alltid att vissla, men ibland underlättar det...


Jeg hadde tjent på å skatte til Hellas, men jeg sjekket om det var mulig før jeg dro. Og det går ikke, siden jeg får pengene fra et norsk firma.

Det låter lite märkligt... För Svenska medborgare är det så att om man bor i ett annat land så skattar man i det landet normalt sett! Fast det kan skilja från land till land... Kan det vara så stor skillnad mellan Sverige och Norge? Förutom den uppenbara då... Ang_elx

Detta är kvalificerat fusk, men....

Starta en enskild firma, eller kommanditbolag, i Sverige, Danmark eller något annat land inom EU dit din firma kan föra över din inkomst oskattad. Tex som ett konsultbolag... flabb_flab Då kan du få ner pengarna till Grekland och skatta där. Det kostar några kronor att föra över pengarna men det kompenseras av att du betalar mindre skatt... :D

Det finns många fler tips och trix för att föra över pengar, t o m så du får med arbetsgivar- och sociala avgifter om du har tur. Det kan vara mycket lönsamt att titta på de olika möjligheter som finns... Ang_elx Men naturligtvis beror allt på viken typ av inkomst du har från Norge.

(Skjønt greske menn i uniform... )

Bhaaaa... :eek: Jag som är en blond Nordisk Viking... Tja, var blond tidigare i alla fall... Och de Grekiska flickorna var inte helt opåverkade... Ang_elx :D Grekiska män i uniform ger mig bara böter för att jag inte har hjälm __D Så dem gillar jag inte... :eek: Fast det var för några år sedan nu. Och jag har fortfarande inte betalat böterna... :D

Peter

Admirala
2006-07-14, 09:30
Det låter lite märkligt... För Svenska medborgare är det så att om man bor i ett annat land så skattar man i det landet normalt sett! Fast det kan skilja från land till land... Kan det vara så stor skillnad mellan Sverige och Norge? Förutom den uppenbara då...
Mhm, ikke vet jeg. Men personen på skattekontoret (i Norge) var ikke i tvil: Så lenge arbeidsgiveren er norsk og jeg er norsk, og jeg IKKE har inntekt i Hellas, skal det skattes til Norge.

Starta en enskild firma, eller kommanditbolag, i Sverige, Danmark eller något annat land inom EU dit din firma kan föra över din inkomst oskattad. Tex som ett konsultbolag...
Hmm. Dette høres bra ut flabb_flab Må sjekke muligheten!

Bhaaaa... :eek: Jag som är en blond Nordisk Viking...
Har jeg sagt jeg IKKE liker blonde vikinger... _B-anana