handdator

Visa fullständig version : Vad gillade ni Thasso?


ulrikas
2006-07-11, 12:04
Hej!

Det var många som skrev att dom skulle till Thassos i juni-juli men knappt någon som har skrivit hur dom upplevde ön? Vi var där 13-27 juni och är nöjda med våra två veckor! Skulle vara kul att höra vad ni andra tyckte?!

flabb_flab Ulrika

MonicaC
2006-07-11, 12:19
Och jag är ju jättenyfiken också eftersom jag har min resa kvar och kommer åka dit i augusti !!!

Så snälla skriv och berätta . har fått lite tips av Ulrika mfl...men tips kan man aldrig få för många utav... flabb_flab

// Monica bye_bye

axmanandersson
2006-07-11, 19:46
Hej alla ni som ännu inte varit på Thassos. Vi var där i 16 dagar under slutet av juni. Vädert var första dagarna lite varierat med regn, åska och lite småkyligt (+24). Men det störde oss inte utan vi passade på att utforska ön.
Vi bodde i Thassos stad och det var ett bra val. Där fanns shopping för ungdommarna och trevliga restauranger. Undvik "turistkrogana" läng med huvudgatan nere i staden. Dra er lite upp till höger bredvis AVIS biluthyrning där hittar ni PIGI som blev vår favorit. God hemlagad grekisk mat till bra priser. Ca 5 E för en huvudrätt som Mousaka, Pasticho, fyllda paprikor/auberginer, lammkotletter mmmmmm. Grekisk sallad 3.5 E Tzatziki 2E. 0,5 l Retzina 2 E. En Taverna nere i stora hamnen där bilfärjan lägger till heter Moses. Helt ok men kanske lite opersonlig men mycket god mat till bra priser.
Hyr bil eller ta er runt via buss/promenader. Ta er till den högtsa toppen (kräver jeep) en oförglömnlig upplevelse. Är lunch i bergsbyn Kastro. Besök byn Panagia på vägen till Skala Potamia och Golden Beach. På södra sidan fanns det många fina stränder och där var väldigt lugnt när vi var där.

Stefulainen
2006-07-12, 12:48
Vi var där tiden 1-8 juni och vädret var soligt, men ganska kyligt pga blåsten. Eventuellt var det det kyliga vädret som gjorde att jag faktiskt tyckte bättre om Karpathos dit vi var under andra veckan av juli i fjol. Iofs gjorde kylan att vi hyrde bil i tre dagar (ny suzuki Jimny för 69 € totalt) och såg oss omkring mera i bergen. Jag rekommenderar bergsbyarna för er som åker till Thassos, håll er inte enbart till stränderna! :-) Kör t.ex. upp till klostret Ag Pantleimon som man kommer till bla från Mikros Prinos (men även från Maries).

Vägen runt ön, samt till de större inlandsbyarna är asfalterade. Endast vägen till Kastro var slingrig grusväg (http://www.elisanet.fi/boet/thassosscan5.jpg).

Det var lite tidskrävande att ta sig till och från ön eftersom det inbegrep både mellanlandning, bussturer och båtfärder (vi åkte från Finland). Dessa kan ju vara intresanta i sig, men vi var ganska trötta när vi kom fram till hotellet 17-tiden på kvällen efter att ha varit på resande fot sedan kl 3-4 på natten.

Annars var hotellet i utmärkt skick och specielt gillade jag städerskornas humor. De fixade alltid till lite extra i rumen. Hotellpolen stängde dock lite väl tidigt (kl 20) så vi som åkte runt en massa hann nästan aldrig utnyttja den.

Limenaria, där vi bodde, var det inget fel på, men kanske inget speciellt med heller. Där fanns många bra restauranger med god mat samt - surprise - en massa söta katter.

Nån riktigt bra stand typ Amoopi, Apella, Achata på Karpahtos hittade vi inte. Golden och Paradise Beach kunde kanske ha varit bra, men de dagar vi besökte dom var det så kall vind (vi var ju där i början av juni) att vi for vidare ganska snabbt. Bäst gillade vi faktiskt Pefkari som ligger på promenadavstånd mitt emellan Limenaria och Potos (även om det fanns en och annan sjöborre på botten). Det kyliga vädret gjorde att vi kanske inte besökte/hittade riktigt alla stränder utan höll oss till bergen i stället.

eija
2006-07-16, 09:02
Hei Stefulainen!
Nu är jag säkert tvungen att resa till Karpathos på hösten (jag har tänkt också på Parga där jag har varit tidigare) för att se om det finns där verkligen bättre stränder än på Thassos (Aliki, Paradise, Golden Beach och många andra)!! Det beror visst mycket därpå hurdana stränder man gillar. Jag vill inte ha några solstolar eller aktiviteter utan tycker om sand och ro! Det var faktiskt mycket vindigt i juni, du var ju samma tid på Thassos och det var första gången när det regnade hela min födelsedag (sista dagen på ön!) så starkt att mina vandringsskor var genomvåta ännu på hemfärden! Naturligtvis ville jag inte sitta inne i rummet hela dagen!!Men vädret är egentligen aldrig något problem för mig för jag älskar att vandra och tycker inte om hettan. Min tyska bekanta som jag träffade på Thassos senaste sommar var där nu två veckor senare än jag och hade en härlig semester men tyckte, det var alldeles för hett och hon står med hettan mycket bättre än jag. Alltså vädret kan variera ganska mycket där i norra Grekland.

Soliga och sköna dagar för alla också här i Norden!
mvh/Eija

Sunflower
2006-07-19, 13:23
Hej Ulrikas!

Jo jag har bara inte kunnat sitta framför datorn efter det att vi kom hem från Thassos. Vi åkte dit den 20/6 och var där i 14 härliga dagar! Jag måste säga att jag tyckte väldigt mycket om denna ö både jag och sambon och våran lilla son tyckte det var underbart med allt!

Vi bodde på Ilio Mare i lillafiske byn Scala prinou och vi är hel nöjda med servicen där och maten, herregud då mycket det fanns och välja! Långa diskar med mat och åter mat, efterätter, frukter osv...

Hotellet var otroligt fint och ett av dom snyggaste vi såg på ön när vi hyrde en bil i 5 dagar och körde runt ön, nästan i alla fall. Rummen var jätte fina och fina inredda och städ hade vi varje dag så vi har absolut ingenting att klaga på...

Dyrt var det ju på hotellet men vi hade ju frukost/middag ink så vi hittade ett jätte bra litet ställe och gå och äta lunch som heter Faros taverna där 2 killar jobbade*bröder?* som var väldigt trevliga och hade enormt god mat!!!

Stranden vid hotellet var helt ok men vi tog bilen och styrde mot golden sands och det var ett toppen ställe men långgrunt vatten och perfekt med dom som har barn och efter bad och sol så stannade vi till vid tavernan som ligger vid stranden där dom hade otroligt god mat,pasta med sås, pizza, sallader beställdes och det var underbart gott!!

Jag och min familj är helt nöjd och vi hoppas att fler vill testa denna fina och vackra ö, vi åker gärna dit igen snart, ha det så bra!


Längtar efter en kall Mythos och en grekisk sallad!!Ang_elx


Mvh Marie med familjklapp_klap

Madicken
2006-07-20, 09:18
Hej alla
Tack SUNFLOWER (Marie m familj) för svaret.

Nu är det 4 dagar kvar innan vi åker och jag längtar...mest efter varma kvällar på terassen och med havet som en stor tavla. Spela kort med barnen.

Vi bor i Scala Rachoni precis vid stranden och det ska bli så härligt. Jag har smitit från allt vad 40-års firande är. 40-års festen blir en trevlig middag med mina grabbar(make och två pojkar) och god grekisk mat._B-anana

Planerna är lata dagar på stranden men när vi tröttnat på det litegranna så tänkte vi hyra bil och besöka ngn bergsby men också se andra stränder.
Vi gillar att promenera på stranden men jag vet inte hur lång stranden är i Scala Rachoni? Någon som vet?

Jag har redan lovat att höra av mig om tips och mina erfarenheter om Thassos.
Vi hörs i augusti när vi är tillbaka.
//Madicken

Sunflower
2006-07-20, 18:47
Hej Madicken!

Önskar dig och din familj en trevlig resa! Hoppas ni får ett lika bra väder som vi hade i 12 dagar,ca +34 grader och uppåt! Vad spännande och höra vad du/ni tycker om Thassos när ni kommer hem igen, jag önskar dig en trevlig födelsedag också samtidigt!

När jag var där nere så firade vi min födelsedag denn 22/6 och det var en dag/kväll att minnas verkligen med god mat och sällskap!

Mvh Marie