handdator

Visa fullständig version : Mopedutflykt - tips önskas!


Maartina
2006-07-11, 11:33
Hejsan!
Har äntligen tjatat med pojkvännen till Kreta på semester och har några frågor som jag hoppas kunna få svar på!
Vi skulle tycka att det var väldigt roligt att hyra moped någon dag och funderar lite smått på att besöka Akrotirihalvön och stränderna Kalathas, Stavros och Marathi. Läste att dessa skulle vara väldigt fina. Är detta möjligt med moped? Det var länge sedan jag var på Kreta och har inte så bra koll på avstånden. Finns det några andra bra stränder i närheten som ni kan rekommendera istället? Vi ska bo i Agia Marina.

Martina

wilda
2006-07-11, 12:44
Jag har "moppat" mycket i Chaniaområdet, och tycker verkligen ni ska ta mopparna ut på Akrotirihalvön. Där finns massa vacker natur, myiga stränder och härliga vägar.

Stavros är en jättefin strand, en av mina favoriter. Men det kan vara mycket folk där... å andra sidan, det är det väl nästan överallt på sommaren?

För att komma till Marathistranden har jag för mig att ni måste åka nerför en lång serpentinbacke, min moppe var inte så pigg, så den orkade inte riktigt upp... jobbigt. Men annars är det en underbar strand!

Mer att se på Akrotiri är ju klostren Ag. Triada och Governetou. Från det senare följde vi en gång en stenstig mot havet och kom tillslut till en helig grotta. Oerhört vackert!

Sen kan ni ju alltid ta mopparna och åka inåt landet, under Nationalvägen, och besöka alla mysiga byar som finns där. Garanterat mer turistfritt:)

/anna

Maartina
2006-07-11, 12:53
Tack för ditt svar Anna!
Det låter verkligen som om vi måste besöka Akrotirihalvön, verkar jätte härligt! Vet hur det är med slöa moppar, när jag och pojkvännen besökte Zakynthos slutade det med att vi nästan rullade baklänges ner för en backe. Men det var spännande iaf flabb_flab

Har du besökt Elafonissi förresten? Tänkte ifall du i sådana fall skulle rekommendera lokalbuss eller charterbolagens utflykter dit? Har åkt dit med bil en gång och det var riktigt nervpåfrestande!

Tack igen för ditt svar!

wilda
2006-07-11, 15:22
Jag har bara åkt bil och utflyktsbuss till Elafonissi.
Så lokalbussarna vet jag inte så mycket om...

Det som är trist med utflyktsbussarna är att de ofta gör stopp på vägen, och att man inte styr sin egen tid. Stoppen kan iofs vara jättetrevliga om man tex vill se miniklostret Chrissi Kalitissas (kan ej stava...) eller nåt annat sevärt på vägen...

Jag föredrar bil, och då kan man också åka kustvägen längst västerut. Jag har hört att den varit en rysare, men jag upplevde vägen bred och fin. Tror den var nyfixad.

Någon annan kanske har tips om hur det är bäst att åka till Elafonissi???

Ia
2006-07-11, 16:37
Lei bil selv synes jeg, du kan bruke tiden som du vil...!!
Jeg opplevde ikke noen av veiene som vemmelige og klarer ennå ikke helt å forstå alle som sier at veien er så ille?? (har høydeskrekk selv...)
Har jeg misset noe?
Litt langt for moped kanskje, en del lange bratte oppoverbakker "hjemover", men selvfølgelig fullt mulig....

Ia _B-anana