handdator

Visa fullständig version : Vart ska jag åka ?


Elianne
2006-07-10, 08:43
Funderar på att resa ensam till Grekland i mitten på Augusti. Har läst om olika resmål och det som verkar mest intressant är Skiathos och Mykonos.

MEN... jag undrar om någon kan råda mig, vad passar egentligen bäst ?

"30 årig singeltjej gillar festa lagom och vill gärna träffa folk i min egen ålder, slöar hellre i solen på en vacker strand (galen i fina stränder) än åker på utflykter - en eller två kan gå bra, äter gärna god mat, dricker vin"

Så det ska vara ett ställe där det finns folk (inte par, inte barnfamiljer)... inte heller för mycket ungt folk... Så Kos är uteslutet. Fick rådet att åka till Zakynthos men efter ha läst i olika forum verkar det mest vara yngre festtokigt folk där..... Rhodos är ju ett alternativ men det låter så tråkigt. Mykonos har enligt lördagens resebilaga (aftonbladet) Greklands finaste stränder... Vill ha långa fina sandstränder. Har hört att utelivet är bra där också.

/Har tidigare varit i Aten samt på öarna Kreta och Thassos. Den sistnämnda en helt underbar ö.

Råd mottages mycket tacksamt :)

Masouraki
2006-07-10, 08:48
Skiathos helt klart.Har allt som du är ute efter.Fina stränder,bra uteliv,folk i alla åldrar och det är lätt att ta sig runt ön.Och så bra shopping också;)

Elianne
2006-07-10, 08:49
Oj det kom svar så snabbt

Tack för det :)

Ja Skiathos låter som en bra ö... Ska läsa på mer om den :)

Så tack för ditt råd :)

Eva L
2006-07-10, 09:15
Har du köpt Kalimera Mera där får du en bra beskrivning av många öar.

Eva

Elianne
2006-07-10, 10:49
Hej Eva

Gick inte att beställa guider just nu, men har anmält mitt intresse för CD skivan.

Har iof hittat bra med guider på olika sidor och läst resetidningar, inlägg i forum men får bara beslutsamhetsångest.

MonicaC
2006-07-10, 19:29
Kan bara hålla med Masouraki : skiathos skulle bli perfekt !

/ Monica

Alexandra
2006-07-11, 02:08
Mykonos är en mysig charmig stad med mycket nattliv och fina stränder. Dock är det inga "långa" stränder. Publiken är lite äldre i alla fall när vi var där, då det är en liten dyrare ö att leva på. När vi var där såg vi inga barnfamiljer (!) , men det var en del ensamresenärer (tror vi) och en del gay par.

Vet inget om Skiathos mer än att våran nästa tripp kommer att gå dit...

/Alexandra

Klick
2006-07-11, 07:37
Hej Elianne
Även jag 30 årig singel skall åka till Grekland på egen hand... Jag har valt Skiathos eftersom jag vill ha lite av allt dvs lugn och ro men samtidigt möjlighet till lite nattliv...

Elianne
2006-07-11, 09:39
Klick
Jag det var ju synd att du åker dit när jag tänkte åka hem :).... Hittat flygbiljett den 7/8-21/8 dit... (min semester är slut den 21/8).

Har du bokat hotell ? Får du betala för enkelrumstillägg ? Annars funderar jag på att en sista minuten med delat boende - då man hamnar med okänd, tyvärr har inte Apollo den möjligheten - som verkar ha störst utbud på Skiathos.

CamillaN
2006-07-11, 10:59
Skulle också valt Skiathos, ett av mina favoritställen. Massa fina stränder att välja mellan och lätt att ta sej till dom flesta med buss. Bra uteliv med blandad ålder, inte så låg medelålder som ex Kos.

Eva L
2006-07-11, 11:30
Klick


Har du bokat hotell ? Får du betala för enkelrumstillägg ? Annars funderar jag på att en sista minuten med delat boende - då man hamnar med okänd, tyvärr har inte Apollo den möjligheten - som verkar ha störst utbud på Skiathos.

Tror inte att någon charterarrangör har kvar den möjligheten. Du får betala enkelrumstillägg som varierar från några hundra till några tusen. Brukar oftast bli billgare att boka rum själv och köpa en billig flygstol om den möjligheten finns. Vid vissa tillfällen finns det dubbelrum för eget bruk utan extra kostnad men då måste man boka tidigt. Jag hade ett sånt rum förra sommaren i Parga.

Eva

Elianne
2006-07-11, 11:59
Eva

Fritidsresor erbjuder ospec sista minuten del i rum med okänd, Ving och Always hade inte så förra året men då jag hörde mig för häromdagen så visade det sig att dom erbjöd det numera (enbart på sista min-ospec).

Apollo gör det däremot inte.

Åkte med Fritidsresor till Egypten ospec delat boende i mars, fick dela rum med en norska. Förra året blev det Turkiet ospec och då bodde jag med en kvinna i 50års åldern som mest bodde hos hennes turkiske pojkvän.
Vid ett annat tillfälle bodde jag precis som du i ett singelrum utan tillägg, det var i Tunisien med Apollo...

Chansen finns ju också att man får rummet för sig själv om man väljer delat boende... :)

Tack alla för råd :)... Skiathos låter som stället för mig, men har låg budget så det blir nog priset som avgör till slut.

Eva L
2006-07-11, 13:40
Ja då är det ändrad policy igen. Har faktiskt inte undersökt möjligheten i år eftersom jag köpte billiga flygstolar i våras. Ärligt talat kan jag inte längre tänka mig att dela rum med en främmande person utan prioriterar semestern för mycket för en så vågad chansning.

Eva

Elianne
2006-07-11, 15:32
Nej jag vet egentligen vill inte jag heller åka och bo med okänd.... men det är dyrt med alla tillägg...
Kanske borde bli bättre på att bara ta flygbiljett men känner mig så ovan vid att hitta boende på plats...

Klick
2006-07-11, 15:43
Hej Elianne!
Har bokat med Apollo (single by Apollo) och slapp då tillägget.... Apollo har hela säsongen och utvalda hotell på utvalda öar... Har faktiskt chansat en gång (Mallorca i slutet av säsongen). Slapp faktiskt att dela med någon annan. Augusti är ju fortfarande en högsäsong. Annars synd att du är på väg hem när jag är på väg ner....

Eva L
2006-07-11, 16:10
Tyvärr brukar utvalda öar vara massturismställen och inte något för oss som gillar mindre och inte allt för exploaterade platser.

Eva