handdator

Visa fullständig version : Ville bara hojta till om Naxos...


Lena*
2006-07-09, 23:26
Hemkommen som jag är kastar jag mig naturligtvis genast över kalimera.se och vemodet rullar snabbt över mig - årets Greklands-semester är över!! snyft_drop

Så vad gör jag då, jo hoppas på att ngn kanske vill ha några värdefulla (?) tips om Naxos. :o Så här kommer dom...

*Sunset Concert - ni FÅR inte missa den! Hur mysigt som helst, underbar grekisk musik, härlig sång och dans, mördande fin solnedgång...ja, allt var perfekt. Vi var där med våra barn, 3 och 6 år, och dom klappade i händerna och diggade för fullt. Ljuvligt, längtar tillbaka så jag får en klump i halsen. TACK ni som tipsade om detta!

*"Ostaffären" i Naxos stad - älskar! Dofterna! Oljorna! Allt! Kan varmt rekommendera deras olivolja, kryddmix för grekisk sallad och ostarna (vet inte vad den heter den vi köpte). Måste!

*Taverna Paradiso, Maragas - sitt där vid solnedgången, under trädet, med tårna i sanden och du hamnar i sjunde himlen direkt. Och maten är god!

*Byn Chalki - tavernan mitt på torget, kan inte missas. Faktiskt fick vi Amorgos-känsla och det har vi dittintills endast haft på Amorgos. För er som inte vet så är Amorgos-känsla...hm, obeskrivbar (kom jag på precis nu). Klassisk grekisk musik strömmar ur högtalarna, underbara dofter från köket...upplev!

*Pottery i Damalas - billig keramik, trevlig kille och fotomässig äldre dam :o - hamstra keramik! Köp!

*Café Paradise - intill kourus, nära Melanes. Lummigt, massor med växter, lugnt och skönt. Ta en kopp kaffe eller en grekisk sallad, njut av lugnet, köp med lite olivolja (god!) och hemkört vin (ej smakat ännu). Den gamla damen som var där förut avled -04, nu har dottern hand om stället.

Tja, det var några guldkorn, har ju såklart miljoner till, men nu fick jag skriva av mig iaf. :o

Hej från Lena* - som känner sig Greklands-nostalgisk och som ska försöka fixa sig en avatar.

Eva L
2006-07-10, 07:41
*Sunset Concert - ni FÅR inte missa den! Hur mysigt som helst, underbar grekisk musik, härlig sång och dans, mördande fin solnedgång...ja, allt var perfekt. Vi var där med våra barn, 3 och 6 år, och dom klappade i händerna och diggade för fullt. Ljuvligt, längtar tillbaka så jag får en klump i halsen. TACK ni som tipsade om detta!


Välkommen hem! Roligt att ni gillade konserten det är något jag också längtar tillbaka till. Härlig upplevelse.

Eva

Lena*
2006-07-10, 10:50
Tack! Borta bra men hemma bäst...visst, men det tar inte många dagar innan man längtar tillbaks igen! :o

Ja, konserten, det var ett måste kände vi när vi åkte ner. Bokade biljetter en timme före, uppe i muséet. Jag påpekade att vi absolut vill sitta låååångt bak och sa att vi har småbarn med oss och vill kunna slinka ut lätt och obemärkt om det skulle behövas.

Visst, det förstod hon och vi fick platserna längst bak. *pustade ut*

Då vi kommer in, 5 min innan konserten skulle börja, visar vi våra biljetter och mannen säger vänligt åt oss att vänta en liten stund. Jaha, tänker vi, ska vi sitta ute i gränden, uppe i palmen eller vad...;)

Efter en liten stund visar han oss våra platser - näst längst fram!!! Snopna sätter vi oss och jag känner liiiitegrann att svetten börjar lacka (nu låter det som om vi har galna vilda ungar vilket vi inte har, men lilltjejen på snart 3 är väl inte första alternativet man tar med på konsert).

Hur som helst, summan av denna långa berättelse är att allt gick jättebra, barnen var med hela tiden och njöööt och vi kunde glädja oss åt mycket bra platser.

Hur längst bak blev nästan längst fram har jag ingen aning om, men det spelar ju mindre roll nu...! :o

Hej från Lena*.0

Annki
2006-07-10, 12:10
Hej Lena!
Vad härligt att läsa om era upplevelser på Naxos. Vi hade också många härliga dagar där i sommar och upplevde mycket av det ni också gjorde.
Roligt att ni också gillade "Sunset concert," det är något utöver det vanliga. I ostaffären gjorde vi flera besök och honungen där var både billig och underbart god! Vi besökte även en gammal oljepress i Damalas, inte långt från krukmakeriet, hittade ni också dit?
Har fotograferat mycket och ska försöka få till ett resebrev så småningom.

Ann-Kristin.

Netwolf
2006-07-10, 12:15
*Taverna Paradiso, Maragas - sitt där vid solnedgången, under trädet, med tårna i sanden och du hamnar i sjunde himlen direkt. Och maten är god!

Verkligen paradiset på jorden! Längtar tillbaka!

Lena*
2006-07-10, 21:55
Oljepress?! Nej, den har vi missat! Och det tydligen _tre_ gånger (har ju varit på Naxos tre ggr). __D Det hade ju varit intressant att se...

Nåväl, ytterligare en anledning att återvända, eller hur! Ang_elx

Hej från Lena*.

Mindi
2006-07-16, 18:33
Åh hur mysigt låter inte allt detta då????!!!!!!!

Vi är sååå sugna på att åka i väg någonstanns i höst igen. Vi har inget bokat men vi funderar lite på NAXOS. Vi har två barn som är 6 och 9 år gamla. Var rekomenderar du oss att bo med tanke på stränder mm? Flyter det på bra med flyget och färga från Santorini eller är det lång väntetid?

Ha det gott!
M I N D I

Annki
2006-07-17, 20:12
Var rekomenderar du oss att bo med tanke på stränder mm? Flyter det på bra med flyget och färga från Santorini eller är det lång väntetid?

Hej Mindi!
Vill ni bo lite lugnare än inne i stan och ha nära till fantastiska sandstränder ska ni välja Agia Anna eller Maragas-Plaka. Här finns milslånga härliga stränder, supermarkets finns både i Agia Anna och i Maragas och även flera mysiga tavernor, några med bord direkt på stranden. Vill ni åka in till stan tar det ca. 20 minuter med buss som går varje halvtimme dagtid, och senare på kvällen fram till midnatt, varje timme.
Naxos har mycket att erbjuda och hyr ni bil är det lätt att ta sig runt på ön till de små byarna, där det finns mycket att upptäcka.
Även Chora med sina vindlande gränder uppe vid borgen är en upplevelse.

Lycka till med resan!
Ann-Kristin.

anna-lena
2006-07-17, 22:17
Hej Mindi!
Vi åkte till Naxos med Apollo via Santorini i mitten av juni i år. Vi åkte från Landvetter och landade vid ett-tiden, båten gick 16.30 från hamnen, så vi fick sitta och vänta 2,5 timmar i hamnen, (det var lite kaos med bussarna vid flygplatsen). Där fanns lite tavernor med höga priser men helt okej, vi var framme på Naxos kl. 20.00 så resan tog totalt ca 12 timmar från Landvetter. Det var folk från flygplatser i hela Sverige+köpenhamn och Oslo som skulle med båten, vissa hade fått vänta längre än oss och var lite gnälliga. Ska man ut till öarna får man räkna med lite väntetider både på dit och hemresan, men jag tyckte inte det var något större problem. Vi hade en underbar vecka på Naxos, bodde vid Agios Giorgos stranden vid Naxos stad. Stranden är mycket barnvänlig (långgrund), och det finns några bra lunchställen där. Man går snabbt in till stan på kvällarna där utbudet är stort med tavernor och affärer. Vi tog bussen till den underbara stranden Maragas, Plaka där vi åt goda luncher på både Paradiso och Manolis. Här är det inte lika långgrunt och vattnet är helt underbart klart.Ni kommer säkert att få en underbar semester på Naxos, jag längtar tillbaka hela tiden.
Hälsningar Anna-Lena