handdator

Visa fullständig version : Vad är frappe?


Sandroow
2006-07-09, 21:20
Alla skriver att de gillar frappe, men jag vet inte vad det är. Hjälp mig!!!!:confused:

Hena
2006-07-09, 21:33
Hej!

Det är kallt skummande kaffe serverat med isbitar i ett högt glas. Rekommenderas! flabb_flab

Man kan välja att ha med eller utan socker, vilket jag tycker är bra som inte gillar sött... jo, vissa saker förstås... :p

Har hört att man kan få glass i istället för mjölk, men det har jag inte testat.

Om du gillar kaffe, så tycker jag absolut att du ska testa det här!

Helena

Hellen
2006-07-09, 21:44
Dricker aldrig kaffe med socker hemma, men i Grekland är det Frappé med socker och mjölk som gäller, gärna med likör i . Gott är det:D
/ / Helén

Joppan
2006-07-09, 21:48
Du måste bara prova det när du är i Grekland, supergott:)
Personligen så tycker jag inte om det utan socker det skall vara socker och mjölk i !!

Joppan (som tar en frappe om 32 dagar_B-anana )

Admirala
2006-07-10, 09:34
Frappé kan du bestille
• uten sukker (skéto)
• søt (2 ts sukker) (métrio)
• kjempesøt (4 ts sukker) (glikó)
og hvis du vil ha melk i, må du gi beskjed om det også (me gála).

Min favoritt er usøtet med melk, og det blir minst et par per dag. Mmmhh!

Sandroow
2006-07-10, 09:59
Jag hade det på känn att det kunde vara något med kaffe, men nu vet jag helt och riktigt.
Skall helt klart prova det!!!!

12 dagar 7 h och 57min kvar. :D

Fontana
2006-07-14, 10:40
Kvalitén på frappen varierar beroende på var man är, så om du skulle tycka att den första du dricker smakar dåligt ge inte upp. Jag kan nästa LOVA dig att nästa du tar smakar gott :)

eva_bbe
2006-07-14, 19:14
Läste i dagens Göteborgs Postens ett recept på Grekisk frappé:
/receptet från ett café i Gbg
1 glas

2 tsk snabbkaffe frappé (har någon köpt detta snabbkaffe i Sverige eller Grekland?)
1 tsk socker
1 dl kallt kaffe
3-4 isbitar
Mixa eller vispa snabbkaffet, sockret och vattnet i minst en halv minut till
en krämig konsistens med mycket skum.
Häll kaffeblandningen över isbitarna i ett högt dricksglas och fyll på med ytterligare 1 dl kallt vatten och 0.5 dl standardmjölk.
Stick ner ett sugrör och rör om.

Jag har inte testat receptet,men blir genast sugen....
hälsn Eva B

Janérik
2006-07-14, 20:33
Lite skumt recept tycker då jag.
Jag kör i ett ganska högt smalt glas.
3 cm vatten
1,5 tsk nescafé
1,5 tsk socker
Vispar med en frappevisp som jag köpt i Grekland tills det ser rätt ut
Sedan fyller jag med vatten tills skummet kommer upp till kanten.
Släpper i ett par isbitar (om någon har kommit ihåg receptet och tillverkat)
Dricker med sugrör.
Jag kör oftast med vanligt Nescafé köpt i Sverige.

Mvh Janérik

dimitris
2006-07-14, 20:45
[quote=Admirala]Frappé kan du bestille
• uten sukker (skéto)
quote]

sketos! Toppen! Det doftar 100% kaffe.

dimitris
Aten

Annki
2006-07-14, 20:49
Läste i dagens Göteborgs Postens ett recept på Grekisk frappé:
/receptet från ett café i Gbg
1 glas

2 tsk snabbkaffe frappé (har någon köpt detta snabbkaffe i Sverige eller Grekland?)
1 tsk socker
1 dl kallt kaffe
3-4 isbitar
Jag har inte testat receptet,men blir genast sugen....
hälsn Eva BLäste också receptet i dagens Göteborgs Posten. Det står 1 dl kallt VATTEN såklart, inte kallt kaffe. Lätt att skriva fel när man blir sugen, men då kanske det inte verkar så skumt längre Janérik. (fast skumt ska det ju vá ovanpå förstås!)

Ann-Kristin.

Janérik
2006-07-14, 21:25
Ah, då kan jag beställa en också.
Men mjölk vill jag inte ha i den.

Mvh Janérik

babsan
2006-07-14, 22:14
Hej!


Har hört att man kan få glass i istället för mjölk, men det har jag inte testat.


Med glass i är mumma ;)

Barbro :)

Luffaren
2006-07-14, 22:27
Jag dricker utan mjölk och socker men tycker det är svingott ändå.

Jag använder red cup, pulverkaffe från nescafe eller nestle, kommer inte ihåg riktigt. Smalt högt glas, is och sugrör.

MMMMM...

eva_bbe
2006-07-14, 22:32
Oj-jag skrev fel och rörde till det. Tur att ni är observanta.
Har någon köpt snabbkaffe frapé i mataffär i Grekland-liknande Nescafé?
Ska kartlägga detta när jag om några veckor är i Grekland.
Eva B

Lena*
2006-07-14, 22:50
Jan-Eric; frappe-visp, hur ser en sån ut? Dumma mig som inte köpte en sån när jag var på Naxos för ett par veckor sedan!! Å andra sidan visste jag ju inte att såna fanns. Ersätts med vad?

Lena*.

Janérik
2006-07-14, 23:26
Jan-Eric; frappe-visp, hur ser en sån ut? Dumma mig som inte köpte en sån när jag var på Naxos för ett par veckor sedan!! Å andra sidan visste jag ju inte att såna fanns. Ersätts med vad?

Lena*. Ser ut ungefär som en liten stavmixer men (åtminstone på min) längst ner är det ungefär som ett kugghjul i plast. Finns lite liknande apparater på Werner & Werner men då har de en visp som ser ut som en fjäder längst ner. Den jag har går på 220 volt men det finns också batteridrivna. De finns på varje välsorterad Supermarket och kostar nånting mellan en spottstyver och lite mera.
Om man ska ha med den på resan ska man se till så att den har någon typ av skydd runt vispen så man inte förstör den i packningen.

Mvh Janérik

babsan
2006-07-14, 23:35
Här kommer en bild
http://i45.photobucket.com/albums/f91/babsan/IMG_1882.jpg

Barbro :)

nilam
2006-07-14, 23:37
Jan-Eric; frappe-visp, hur ser en sån ut? Dumma mig som inte köpte en sån när jag var på Naxos för ett par veckor sedan!! Å andra sidan visste jag ju inte att såna fanns. Ersätts med vad?

Lena*.

Finns liknande i Sverige, var väldigt poppis för några år sen (tror de gick under namnet "mjölkskummare"). Finns för under 100-lappen. Är ofta silvriga med ett ställ till och en behållare.

De "svenska" är klart snyggare än den på bilden:p

Malin

Janérik
2006-07-14, 23:37
Tack, min kamera har åkt till Finland så jag kunde inte erbjuda en bild.

Mvh Janérik

Lena*
2006-07-14, 23:50
Men så bra, då har ju jag en sån redan. klapp_klap Om...jag nu inte slängde den, då 2-åringen för andra gången trasslade in den (påslagen) i håret...hm. Får kolla upp det!

Lena*.

inkfish
2006-07-15, 14:27
Om...jag nu inte slängde den, då 2-åringen för andra gången trasslade in den (påslagen) i håret...hm.


flabb_flabflabb_flab

Lena*
2006-07-15, 17:57
flabb_flabflabb_flab

Ja, så lagom kul att trassla ut den där härvan sen. ;)

Ungefär samma gjorde hon med en motordriven leksaksbil, rätt kul syn då bilen satt tätt, tätt fast mot huvudet och hon ser helt olycklig ut. :rolleyes:

Hm, nu kom vi visst från ämnet. *harkel*

Lena*.

Sandroow
2006-07-17, 09:26
Jag köpte en sån där liten visp för mjölk, en sån med spiralvisp längst ner. Köpte den på IKEA för ca 20kr, batteridriven.
Funkar hur bra som helst till min latte eller cappuccino...._B-anana

Peter
2006-07-20, 16:47
AHHHH... :D Intog i fm årets första frappé. Metrio mé gala... Fast jag saknar Nou-noun... Mjölk ger inte samma smak snyft_drop Måste nog köpa lite "kaffegrädde" flabb_flab

Jag har sedan många år alltid medfört någon eller några burkar Grekiskt Neskafé, så det alltid finns tillgängligt i kylen. (JO, kaffe SKA förvaras i kylen för att inte tappa arom!)

Det var mycket gott ändå, och om en dryg månad ska jag fullkomligt vältra mig i Frappé i dess rätta miljö :D :D :D

Peter

Frappe
2006-07-20, 22:14
[QUOTE=Peter]Fast jag saknar Nou-noun... Mjölk ger inte samma smak snyft_drop Måste nog köpa lite "kaffegrädde" flabb_flab

Håller helt med dig men om du har ett Willys nära dig kan du köpa " Rainbow" en burk mjölk som inte är så långt i från smaken som Noynoy _B-anana

Camilla

gianlucca
2006-07-21, 14:57
en liten slurk whisky eller baileys i så blir det lite extra.....
oxå lite kanel på toppen av skummet........mums....:)

rawler
2007-07-03, 18:47
Hejsan,

Har letat en vettig frappévisp typ ett par år i sträck nu (intensivt det senastehalvåret, efter att min stavmixer gick sönder) och tänkte glatt dela med mig.

Första och hittills enda någorlunda bra mixer jag har hittat i Sverige hittade jag så sent som idag, av en händelse. Kan man stå ut med Disney-loggan blev frappén helt underbart bra (och man har händerna fria medan man vispar upp créman).

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=164423

Lycka till med frappandet (och prova med krossad is, om ni inte gjort det innan)!

Themis
2007-07-03, 19:06
Läste i dagens Göteborgs Postens ett recept på Grekisk frappé:
/receptet från ett café i Gbg
hälsn Eva B

Lyckades missa detta i GP, men sökte på webben nu.
Och SOM JAG HAR UNDRAT... :)
Caféet ifråga ligger precis nedanför mitt gym. Har ingen uteservering, sittplats för max 6-8 personer på bänkar i fönstersmygarna.
Men det är FOLK utanför, på trottoarkanter och allt vad som finns att klamra sig fast vid. Har inte för mitt liv kunnat förstå vad det är detta café HAR... Men nu vet jag ju. _B-anana

Paulina
2007-07-03, 23:10
Caféet ifråga ligger precis nedanför mitt gym.

Har du en gatuadress till detta...? :)

bon
2007-07-03, 23:19
Har letat en vettig frappévisp typ ett par år i sträck nu (intensivt det senastehalvåret, efter att min stavmixer gick sönder) och tänkte glatt dela med mig.

Shaken but not stirred. Varför krångla till det med fler prylar i köket. På medeltiden när jag började dricka frappe så skakades den i en burk med lock, typ sådan man reder mjöl i. Fortfarande kommer jag ihåg den ljuva smaken av en skakad frappe. Jag förstår att tavernorna/caféerna inte kan skaka längre, men hemma, där skakar jag.

birgitta

inkfish
2007-07-03, 23:20
Lyckades missa detta i GP, men sökte på webben nu.


Tråden är ett år gammal så kolla så att det är aktuella uppgifter om kaféet du hittat på webben:)

Themis
2007-07-03, 23:21
Har du en gatuadress till detta...? :)

I och med Inkfish' inlägg ovan går jag bara i god för att Centro finns kvar på Kyrkogatan.
Huruvida de fortfarande serverar frappe får jag återkomma till.
Men vad skulle det annars vara? :rolleyes:

Paulina
2007-07-03, 23:23
Tack, det ska jag kolla! :)

Minx
2007-07-03, 23:54
Men vet någon VAR i Sverige man kan få tag på nescafe frappe? Alltså kaffepulvret. Jag har kört med vanlig red cup när kaffet från grekland tog slut men det är ju inte samma smak. Vet att dom säljer små brukar på grekhörnan i hötorgshallen men finns det nån som säljer större förpackningar? Eller måste jag släpa hem ett 2,5kilos restaurangpaket när jag åker hem? :)

urban56
2007-07-04, 00:19
Detta är Frappe: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=118&a=552741

Klick
2007-07-04, 08:50
Du har ju redan fått svar på frågan men det är supergott... Kan inte tänka mig att vara utan det. Det är absolut godast med lite mjölk och socker i...

jopo
2007-07-04, 10:30
Mmmm Frappe

Efter två veckor med rynkande på näsan till kallt kaffe lyckades dåvarande flickvännen övertala mig att prova. Att kallt kaffe kunde vara så gott! Efter lite experimentande så lyckades jag framställa egen Frappe som var kalasgod och rikligt skummande. Synd att det då bara var två dagar kvar på turen...

Ta en tom vattenflaska (stor) och lägg i rikligt med Nescafépulver, socker och en skvätt mjölk. Skaka flaskan hårt. fyll upp med 2/3 iskallt (kylskåpskallt) vatten och 1/3 mjölk. Servera i glas. Enkelt och gott.

Janérik
2007-07-11, 23:35
Jag har nu kommit in i en annan dimension då det gäller Frappevispar (kan de heta så). Då vi bodde på Patmos Garden fanns i deras självbetjäningspoolbar en riktig Frappevisp, alltså en sådan som grekiska kafeer använder. Jag använde denna vid några tillfällen och jä***r vad den vispade, det sa bara swisch och så var frappen klar. En sådan ska jag ha då (om) jag flyttar till Grekland.

Mvh Janérik

Hellen
2007-07-11, 23:50
. En sådan ska jag ha då (om) jag flyttar till Grekland.
Mvh Janérik

Jag har tänkt att köpa en i år och ta med hem, sonen är nu enligt honom själv Frappeproffs, så det får bli upp till bevisflabb_flab. Var får man tag i riktigt neskaffe till Frappe här hemma?
// Helén

Tom
2007-07-12, 09:26
Hej !
Själva är vi riktiga "frappé" freaks . Sedan längesen införskaffade vi en Grekisk frappévisp. Vi köpte till en början äkta Nescafe varje gång vi var i Grekland, men det hann ta slut mellan gångerna.snyft_drop
Fick sedan ett tips om Coops blåvita pulverkaffe.:confused:

Döm om vår förvåning,smaken var likvärdig !

/ Tom

Eirini
2007-07-12, 10:51
Du kan också köpa en liten batteridriven mjölkvisp i Sverige. Den är utmärkt till Frappe. Om du inte har grekiskt kaffe kan du göra en variant av frappe med espressokaffe, is och vispad kall mjölk. Jättegott!!!

Hellen
2007-07-12, 11:00
Du kan också köpa en liten batteridriven mjölkvisp i Sverige. .

Tack för tipset, jag vet, men det är ju ingen kvalité på dem, eller är det jag som misshandlar dem:D
// Helén

Hellen
2007-07-12, 11:02
Fick sedan ett tips om Coops blåvita pulverkaffe.:confused:
/ Tom

Inte för att man behöver något svalkande här i Sverige nu, men tack för tipset.
// Helén

Lissi
2007-07-12, 11:31
Inte för att man behöver något svalkande här i Sverige nu, men tack för tipset.
// Helén

Nä nu är det LATTE som gäller!!

Lissi - i ösregn!!

muffins
2007-07-12, 22:53
Älskar Frappe dricker alltid den då det är varmt.
Man kan använda i princip vilken snabbkaffe som helst...dock är nes kaffe det bästa.
Utan socker men med mjölk eller bayles ska det vara tycker jag:D

Även "freddo" är gott. Okej det är inte grekiskt utan italienskt...
iskall cappuccino:)

Gila
2007-07-15, 12:56
Japp. Jag köpte när jag var på Skitathos för några veckor sen. Det var Nestlés märke och det stod Frappe på burken. Det var som vanligt néskaffe som finns här hemma....kanske aningen mörkare och starkare...

linki
2009-09-11, 18:26
Jag har köpt flera burkar av det härliga Frappe-pulvret, om nån skulle vilja köpa. Så hör av er! :)

MonkanS
2009-09-11, 19:12
Du kan också köpa en liten batteridriven mjölkvisp i Sverige. Den är utmärkt till Frappe. Om du inte har grekiskt kaffe kan du göra en variant av frappe med espressokaffe, is och vispad kall mjölk. Jättegott!!!
Och så här ser min lilla batteridrivna frappévisp ut. Kostade mig ca 50 kr i inköp för ett par år sedan.

http://lh4.ggpht.com/_KHyNjNGgeIw/SnLdoX5oNPI/AAAAAAAAAUM/2mek15yYaIU/s128/frappevisp.jpg (http://lh4.ggpht.com/_KHyNjNGgeIw/SnLdoX5oNPI/AAAAAAAAAUM/2mek15yYaIU/s128/frappevisp.jpg)

Till frappén använder jag mig av Red Cup Nescafé. Blir jättegod frappé av detta. Och är lättskummat. Jag har gärna lite vaniljglass på toppen av skummet. Jättegott.. :)

Masse
2009-09-11, 22:47
Alla skriver att de gillar frappe, men jag vet inte vad det är. Hjälp mig!!!!:confused:

Ett modernare (och säkrare?) namn för "Ice-coffee"?

För ganska många år sedan återvände jag o hustrun till Rethymnon efter en dag med rundtur på scooter på Kreta i ösregn. Frusna o huttrande stannade vi i Rethymnons centrum. Hittade ingen riktigt öppen servering så dags (c:a 15.30). Vi hittade en dam som sopade på en taverna. I stort behov av att få i oss något värmande frågade vi vänligt om hon kunde ordna varsin "Irish coffee". Hennes tjänstvillighet var stor och hennes engelska var lite, men bara MYCKET lite, bättre än min grekiska (som är obefintlig). Det insåg jag när vi huttrande tog vår första smutt i våra glas, som visade sig innehålla "Ice-coffee".
flabb_flab Tack gode gud för "FRAPPE"!. Brrrrrrrrr.........!

:) Mats

Aina
2009-09-17, 21:09
Igår kväll drack jag en frappecino på fiket Frapino på vid Hornstull på väg mot Västerbron. Det var en varm frappe. God var den, men den förstörde dessvärre nattsömnen. Men jag provar nog igen - det var den värd! :)

Aina

MonkanS
2009-09-17, 21:41
Igår kväll drack jag en frappecino på fiket Frapino på vid Hornstull på väg mot Västerbron. Det var en varm frappe. God var den, men den förstörde dessvärre nattsömnen. Men jag provar nog igen - det var den värd! :)

Aina
En varm frappé. Ja varför inte? Går ju lika bra att vispa till en varm frappé som en kall. En bra idé nu när det kommer kyligare tider. Har faktiskt inte kommit på tanken om den varianten på egen hand.. :o