handdator

Visa fullständig version : Blitta


yannis
2006-07-09, 19:24
På avresedagen hem till Sverige besökte vi en takterass-ozeria i Chania, som vi tidigare besökt ett antal gånger för att ta ett krus vitt. Samt att svalka oss i värmen.

Det var siestatid, så vi var dom enda gästerna. Ägaren satt med en plastpåse fylld med en grönsak i rikliga mängder, som hon rensade. Det såg ut som spenat. Många blad på en smal stam och hon var noggrann med att behålla stammen, men toppade många av bladen. Vad jag förstod av henne var denna grönsak vildväxande.

Hon sa till mig att jag skulle återkomma imorgon, då skulle hon bjuda mig på den när hon anrättat den. Tyvärr, vårt flyg går ikväll, sa jag till henne.

Är det någon som vet något om denna grönsak?

Birgitta

Admirala
2006-07-10, 09:43
Jeg vet ikke hva grønnsaken het, men kanskje skulle hun lage horta?

Horta lages av ville vekster/blader (inkludert stilk), som man koker og spiser med olivenolje og sitron. Smaken varierer fra årstid til årstid, og fra område til område. Godt pleier det uansett være!

Eva L
2006-07-10, 10:38
Det måste vara chorta som du menar Birgitta. Har för mig att jag åt det vid något tillfälle när vi sågs på Santorini. Julia lagade vid något av mina besök där en underbar chorta av vilda örter och mangold med citron och olivolja. Jag åt det i år bara vid ett tillfälle och det var på Patmos.

Eva

lugnagatan
2011-08-09, 16:31
"Blitta" - uttalas "vlita" - är en mycket matnyttig vildväxande "målla", med spenatlikande smak, som säljs i stora mängder på marknaderna. Ibland kan man få en plastkasse alldeles full för bara 0,70 euro (normalpris 1,5 euro kilot).

"Horta" är det grekiska namnet på vildväxande grönt i allmänhet.

"Vlita" brukar jag använda ganska mycket. Idag gjorde jag t.ex. små pajer ("pita-horta") med en grönsaksblandning med "vlita" som fyllning. (Fryst färdig deg på supermarket.)

Jag brukar också blanda denna grönsaksblandning med någon färdigkokt grekisk "makaron" som middag. flabb_flab

anneli56
2011-08-09, 18:24
Själv tycker jag vlitan är godare än vanliga horta. Här är min favoritrecept..ta några bitar Zuccinis och vlita och koka i ca 20minuter , stek lök och blanda sen ihop med vlita och zuccinis, häll i olivolja och smaksätt med vinäger och salt :)

Frappe
2011-08-09, 21:06
Tycker snarare det låter som Radikia och inte Vlita? Vlita är som skrivet mer som stor spenat och växer mest under höst och vinter. SÅ min gissning är Radikia som är en vildvuxen "ogräs" som tillhör Horta familjen....:)

Camilla

lolis
2011-08-10, 16:32
Hej
Vi brukar köpa vlita och kalamaki gott till lunch.
Ljummen chorta med olja, citron och feta :) är bara så gott.

Astakos
2011-08-15, 13:15
Hej,
Jag har försökt ta reda på vad som ingår i begreppet "xorta" och kommit fram till följande:

- Blita - heter på svenska Grön Amarant och går utmärkt att odla här -
dock gärna i drivbänk eller skyddat läge. Det finns en släktning som
använder som krukväxt tror jag
- Antidi - frissesallat
- Glistrida - portlak (gul) på svenska - går också att odla i Sverige -
passar bra med Amaranten



Kokas lätt, silas, hackad vitlök, vinäger och olivplja.

//Astakos