handdator

Visa fullständig version : Vad äter ni till frukost?

inkfish
2006-07-09, 11:36
Ibland pratar vi ju om ifall vi saknar nåt hemifrån i Grekland. Frukost verkar vara den vana som kanske är lite svårare att bryta än nån annan.

Så jag undrar helt enkelt: vad äter ni till frukost i Grekland - och vad äter ni hemma? Kan vara kul att se om vi försöker kopiera hemmafrukosten eller väljer helt andra lösningar eftersom det ändå inte går.

I Grekland äter jag:
* en halv lightyoghurt utan smaksättning.
* dagsfärskt bröd från bagaren med skrattande kon-ost (light nu senast, det blir det inte igen)
* kaffe (cappuccino- eller lattepulver, finns inte det blir det neskaffe med nounou)
* frukt

Hemma äter jag:
* lättfil med havrefras
* grovbröd med margarin och skinka
* kaffe med mycket mjölk
* grape eller annan frukt.

muffins
2006-07-09, 11:44
Mina frukostvanor är typisk grekiska :(
Jag börjar alltid dagen med en kopp kaffe och en ciggarett... efter ca 1 - 2 timmar kan jag äta och då blir det 2 grova smörgåsar med pålägg eller osockrade flingor med lättfil. Jag skulle vilja tillhöra de människor som är hungriga då de vaknar.

När jag väl är i Grekland är det värre.... jag blir inte hungry då det är så varmt, så det blir en massa frappe/freddo, juice och några ciggaretter och så dagens första måltid brukar vara middagen....
Inte så konstig att jag brukar återvända till Sverige 2 - 3 kilo smalaresnyft_drop

inkfish
2006-07-09, 11:49
Jag börjar alltid dagen med en kopp kaffe och en ciggarett...

Aj aj aj:( ;)

Lindiz
2006-07-09, 11:58
Hemma äter jag te och mackor till frukost. Pålägget brukar variera men det är typ skinka, hamburgerkött eller så. Dricker även ett glas juice samt ibland en liten shot smoothie (När jag jobbar får jag frukost på jobbet och då är det antingen gröt, fil, yoghurt samt te och mackor)

I grekland äter jag färskt bröd från bagaren med nån skinka eller kryddig salami samt massor av färsk tomat på. Te och Juice till det..

Inte så stor skillnad med andra ord!

Peter
2006-07-09, 14:29
Mina frukostvanor är typisk grekiska :(
Jag börjar alltid dagen med en kopp kaffe och en ciggarett...
Precis. En Frappé metrio me gala, några cig och en stor dos utsikt över havet är en perfekt start på dagen...Ang_elx ;) flabb_flab Här hemma händer det att det slinker ner någon smörgås också då och då... Men inte där nere, det är för varmt...

Inte så konstig att jag brukar återvända till Sverige 2 - 3 kilo smalaresnyft_drop

Det brukade jag också göra förr. Men vartefter jag lärt mig uppskatta det Grekiska köket mer och mer har det tyvärr de senaste åren gått åt andra hållet. Ska dock försöka återgå till ursprungsordningen senare i höst. Tror jag ska döpa den till bantningsresan. flabb_flab snyft_drop

Peter

ricky
2006-07-09, 16:22
Hemma: Till vardags så är det två mackor med kanske ost, skinka och ajvar. På helgen blir det bullar och ibland en äggaröra med svamp,skinka, ost, färsklök, tomat och paprika!

Grekland: Jättefrukostbuffe´eller frukostbuffe´

martinifk
2006-07-09, 16:28
I Sverige: Mackor med ost/skinka och juice/yoghurt ibland en frukt också.

I Grekland: Äter jag ungefär samma frukost som hemma men med mer njutning.

Martinifk

lille
2006-07-09, 20:21
I Norge spiser jeg knekkebrød med leverpostei eller magerost, uten smør. Kjedelig frokost som inntas på jobben.

I Hellas spiser jeg ferskt olivenbrød med smør, tomat, skinke og ost.

Hilsen Lille som nettopp er kommet hjem etter 2 uker på Kreta.

Eva L
2006-07-09, 22:01
I Sverige äter jag havregrynsgröt utan mjölk med kanel och lingonsylt, ibland färskpressad apelsinjuice samt lite senare på jobbet hårt bröd med lagrad ost och grönt eller rött te. I Grekland blir det färskpressad apelsinjuice, några dl vatten och säsongens frukt. Omelett gärna med fetaost och lök. Senare frappe eller grekiskt kaffe.

Eva

ulrikas
2006-07-09, 22:13
Ja, det är mkt märkligt men vi äter helt olika hemma och i Grekland!
Hemma: mellanfil med kellogs special k redberries
Grekland: två färska frallor med jordgubbsmarmelad (som jag aldrig skulle äta hemma), och apelsin- eller äppeljuice! :confused: Det är gott där men skulle inte drömma om att äta det hemma?!

anoula
2006-07-09, 23:29
I Sverige äter jag lättfil och müsli med honung och mandel, torkade aprikoser och katrinplommon. Kaffe på det.

I Grekland blir det oftast en rykande färsk spanakopitta och någon frukt. Vanligt bryggkaffe och färskpressad apelsinjuice.:p

Elisabet
2006-07-09, 23:41
Hemma: en stor tallrik lättfil med fiberhavregryn, Special K-flingor och fullkornsflingor samt en mugg KOKkaffe med en skvätt mjölk.

Grekland: naturell youghurt med lite honung, färskt bröd från bageriet, helst grovt, skivad skinka, ost och tomat, neskaffe med en skvätt mjölk och ett glas juice.

Jag längtar alltid efter min hemmafrukost mot slutet av resan.

Soleil
2006-07-10, 06:18
Frukosten: kaffe, en brödbit, juice och en Total-yoghurt! Det samma son hemma alltså.
Soleil

Masouraki
2006-07-10, 07:11
Hemma:Kaffe och fralla med pålägg.
Grekland:Kaffe och bageriets färska bröd med ostfyllning.Gud va gott:p

parga
2006-07-10, 12:05
HEMMA: mild lättyoghurt, jordgubbar, valnötter, solrosfrön, krossade linfrön + ev kanel. Ett glas vatten med äppelcidervinäger.
Dricker kaffe när jag kommer på jobbet.
GREKLAND: Total 0% yoghurt, färsk frukt av alla dess slag, honung, linfrön och solrosfrön. Nybakat bröd med fetaost och tomat. Kaffe och äppeljuice.
De har så god äppeljuice i Grekland. Den jag köper är nästan som färskpressad!

Sandroow
2006-07-10, 12:30
Frukosten i grekland brukar bli färskt nybakat bröd med solvarm tomat. Någon god fruktyoughurt och juice.....helst lite havsutsikt oxå!!:D

inkfish
2006-07-10, 14:13
Det märks att de flesta av oss gör som martinifk: äter Greklandsfrukosten med större njutning:)

martinifk
2006-07-10, 15:03
Det märks att de flesta av oss gör som martinifk: äter Greklandsfrukosten med större njutning:)

:) :D flabb_flab

Ella
2006-07-10, 15:13
Hemma: Råggröt med mellanmjölk, grovt bröd med mager ost och mycket te.

Grekland: Inget, för det mesta. Några kakor framåt förmiddagen, eller en ost-skink-grej från bageriet på väg till stranden, om jag har tur. Skorpor med galna-kon-ost brukar också vara ett hett alternativ.

Framåt lunch brukar jag vara halvt ihjälsvulten. Sambon vågar vägra frukost och äter bara bacon-relaterade produkter på förmiddagarna, så en eller två gånger blir det restaurangfrukost med bacon och ägg. Visst skulle jag kunna bege mig till bageriet och inhandla frukost alldeles själv på morgnarna, men det är inte tillräckligt roligt för att jag ska orka med det, och mina besök i supermarketen brukar sluta med att jag irriterad går därifrån därför att en deciliter youghurt kostar tjugo spänn. Men jag vet - jag har varit i fel butiker. I år ska jag skärpa mig och äta frukost på riktigt!

Ma-Pia
2006-07-10, 16:47
I Sverige Naturell yoghurt o fullkornsmacka utan pålägg.:)
I Grekland Nybakat bröd, solvarma tomater, philadelphiaost, ibalnd en Total 0% massa kaffe. Plus som sagts ovan njutningen som bara kan fås i Grekland.28 dagar kvar _B-anana tills jag o min familj får äta underbar frukost i värmen som är annorlunda i Grekland.klapp_klap

nilam
2006-07-10, 16:56
I Sverige: Flingor m solhavre, fullkornsmackor med ost eller skinka och ibland ägg + snabbkaffe och juice.
I Grekland: Nybakat bröd(helst olivbröd), mjukost, ibland ägg +snabbkaffe och juice...
Inte mycket som skiljer sig här inte...förrutom havsutsikten och känslan:)

Malin - 6 dagar kvar_B-anana

Sandroow
2006-07-12, 12:30
Jag hoppas inte ni äter ost från kor som är galna, jag tror att kossorna skrattar;) .....eller kanske jag har missat något?!Ang_elx

Malina
2006-07-12, 14:16
På Amorgos: Yogurt med färsk frukt,kokta små Amorgosägg,nybakt bröd,ost,skinka,honung och nescafe från plåtburk.

På Santorini: Honeymoon-Julias underbara stekta ägg med bacon. Bröd och honung.Ibland yogurt.Kaffe.

På Naxos: Olika.

Hemma: En mycket påver frukost,ALLDELES för tidigt.Starkt Zoega med mjölk och en liten bit bröd med ost.

Är ALLTID hungrig vid frukost i Grekland, men aldrig hemma...

Klick
2006-07-13, 11:39
Hemma i Sverige äter jag min frukost(två grova skivor bröd med skinka o ost m ½ l vatten) på tåget mellan HBG-Malmö. Väl på jobbet blir det kaffe och frukt och ännu mera vatten....
I Grekland äter jag nog detsamma (jag brukar ha hotell med enklare frukost) Jag äter mackor (kanske inte grovt) med ngn form av kaffe och juice. Jag njuter mer och äter mer långsamt än hemma... Kommer nere i Grekland ha utsikt över poolen till skillnad mot den utsikten hemma...

Ann
2006-07-13, 12:50
Hemma:
En tallrik med naturell yoghurt och müsli, och te därtill.
I Grekland:
Naturell grekisk yoghurt med honung, ibland med färsk frukt i, ett par skivor bröd med salami, ost o marmelad på och te därtill
//Ann

Fontana
2006-07-14, 09:47
Frukost för två veckor sedan: en cigarett.
Frukost nu: Smörgåsar med fetaost och gurka, apelsinjuice och kaffe.

Att sluta röka ger aptit... lite FÖR mycket ibland. Jag åt fjorton glassar häromdagen. Kanske lite överdrivet. Men det hjälper mot röksuget i alla fall :)

bon
2006-07-14, 20:58
Hemma: Kaffe med två rågmackor, alltid bregott och messmör på.
Parga: Kaffe, Totalyoghurt och nyinköpt bröd med smör. Halva nöjet är att få gå till bageriet och välja brödet. Kaffet dock är väldigt svenskt, jag har alltid med mig eget pulverkaffe och vattenkokare, finns det inte kylskåp till mjölken så tar jag Bailey's istället. Klaga nu inte på att jag tar med mig kaffe hemmifrån, egentligen vill jag dricka Frappe men sötningsmedlena smälter inte i kallt vatten och skulle jag få i mig allt socker som det skulle bli så får jag betala extravikt på planet hem.

Sonen ÄLSKAR Totalyoghurten med jordgubb som är fast och inga "pimper" i.

Birgitta

Lena*
2006-07-14, 22:54
I Grekland äter jag grekiskt dagsfärskt bröd med marmelad (!!!). Helt otroligt, skulle aldrig få för mig att äta det hemma!!

Till det dricker jag te och en skvätt juice. Kanske ngn frukt.

Hemma äter jag grovt bröd med ex gurka, paprika...med te förstås! Téet står sig både hemma och borta. Överlever förmodligen inte utan. :rolleyes:

Gröt slinker ner ibland också, då jag har tid att koka den alltså.

Lena*.

inkfish
2006-07-15, 13:25
Åh vad det här grep tag i mig, det var så lustfyllt skrivet:

På Amorgos: Yogurt med färsk frukt,kokta små Amorgosägg,nybakt bröd,ost,skinka,honung och nescafe från plåtburk.

snyft_drop

Bestämde på stört att byta vana och börja äta bröd med honung i stället för skrattande kon-ost!

NewAnn
2006-07-15, 19:19
I Sverige: Två mackor med ost och eller/skinka, ett stort glas mjölk.
I Grekland: En bagett eller dyligt från bageriet på den ost och skinka eller marmelad, en liten yoghurt och ett stort glas juice.
Mjölk har jag aldrig köpt i Grekland fast jag i Sverige dricker mycket mjölk..vet inte ens vad en liter kan tänkas kosta...någon som vet?
Mvh Ann

sussisanna
2006-08-17, 13:07
Hemma:Havregrynsgröt med äpplemos och lättmjölk, ev kokt ägg eller en mjuk smörgås. Kaffe med mjölk.

Grekland:Yoghurt-lättare variant, juice gärna Amita blandade frukter med extra vitaminer, nybakat bröd med lättmargarin,salt ost och ev tomat/gurka på. Och naturligtvis RIKTIGT kaffe med mjölk från tetra. Har alltid med mig en liten resevattenkokare på 4dl som har 2 koppar, filter samt filterhållare. (Tillbehören ryms i kokaren) Köpte den på Obs 1998 och den följer alltid med. Varje morgon bryggs dessutom kaffe direkt ner i termosen (4dl) och den packas i ryggan tilsammans med muggarna och en liten NoyNoyburk med mjölk. Under dagen om det så är på stranden eller på en mopedtur intas denna ljuva dryck tillsammans med en stor sockrig munk som inhandlats samtidigt som frukostbrödet. Detta är vad jag kallar NJUTA AV LIVET!!!_B-anana

Malina
2006-08-17, 13:24
Åh vad det här grep tag i mig, det var så lustfyllt skrivet:

snyft_drop

Bestämde på stört att byta vana och börja äta bröd med honung i stället för skrattande kon-ost!
Hej Ink! Tack för det! Godast är det med alldeles färskt ,varmt vitt bröd med osaltat smör och så denna underbara honung till...
Amorgos-äggen är alltid bruna och små.Brukar koka dem i den grekiska "kaffepannan".

Hellen
2006-08-17, 14:42
I Mjölk har jag aldrig köpt i Grekland fast jag i Sverige dricker mycket mjölk..vet inte ens vad en liter kan tänkas kosta...någon som vet?
Mvh Ann

En liter kostade på Antiparos 0,74 och på Kreta 0,94, Dricker du mellanmjölk i Sverige så köp "grön mjölk" även i Grekland.

//Helén

Mpersson
2006-08-17, 14:58
Sverige: Startar dagen med ett glas vatten och en cigg. Om jag jobbar äter jag flingor med mjölk och en macka me ost o grönsaker och kaffe på jobbet. Annars ingenting.

Grekland: Ciggen. :D En kopp kaffe o nybakat bröd med ost o massa goda grönsaker. En kaffe el frappe är inte fel att smutta på i solens första strålar heller!

Maria- med 16 dagar tills Kreta! _B-anana

dimitris
2006-08-17, 15:06
Hemma (i Grekland): Apelsinjuice från 4 saftiga grekiska apelsiner, äggvita från 5-6 ägg, mjölk 0% fett och müsli.

I Sverige: Samma sak och ytterligare äter jag fjällyoghurt, jag älskar fjällyoghurt med hjortron!!!

dimitris

yeasou
2006-08-17, 15:34
Om frukosten intas på morgonen "vilket händer då och då" vill jag ha, kaffe, nybakat grekiskt vitt bröd med smör toppat med len grekisk honung:p
Skulle jag ha varit ute och slarvat till sent kvällen innan, vill jag ha stekta ägg med välstekt bacon till brödet och kaffetAng_elx

MVH
Yeasou_B-anana

Ingerp
2006-08-17, 15:41
Alltid: Mackor med ost och kaffe, ibland apelsinjuice. Guuud va' man är tråkig.

Fast under årets sommarsemester, på landstället och i Norge, har jag lagt till en hård med Kalles och ett ägg. Wow, vilket lyft! Eller..... :rolleyes:

NewAnn
2006-08-17, 19:21
En liter kostade på Antiparos 0,74 och på Kreta 0,94, Dricker du mellanmjölk i Sverige så köp "grön mjölk" även i Grekland.
//Helén

Tack för svaret! Mvh Ann

Hellen
2006-08-18, 09:20
I Grekland: Bröd från bageriet, med skinka ost och marmelad, neskaffe.
Hemma: Neskaffe, och sedan medhavd macka som äts på jobbet.

Frulle= Frukost, stockholmska,
de har ju massa konstiga ord i "sitt" språk:) Ang_elx

Tillägg:
Oj då, jag var visst inte så snabb, lösade mig alltså.

inkfish
2006-08-18, 10:12
Diskussionen om dialekter är flyttad till Kafé Kalimera.

inkfish/moderator

aake
2006-09-24, 15:05
Oj,oj. Sedan ett stort antal år äter jag exakt detsamma hemma i Sverige. I mitt arbete som resande med frestande frukostbord alltid detsamma. Nu som pensionär likadant. Efter någon timme efter morgonkaffet och en cig.blir det ett kokt ägg,två spiabrödsmackor med pastej och kaviar och som avslutning en mjuk rågbrödsmacka och en kopp te. Oföränderligt detsamma. På Kreta är enda förändringen att det blir ett vitt bröd istället för rågbröd. Det hårda spisbrödet har vi med oss från Sverige.klapp_klap

aake

inkfish
2006-09-24, 17:55
Eftersom tråden ändå är aktiverad igen:

Jag kan rapportera att jag fick sockerchock! Honung på brödet var alldeles för sött. Jag återgick till den flinande kossan och honungen gick åt ändå, för på syrlig yoghurt var den inte alls lika söt (och säkert kalorifri också)Ang_elx

Hildegard
2006-10-25, 20:33
Hemma äter jag oftast gröt på fiberhavregryn eller råg,
lättmjölk, rivet äpple eller äpplemos.
Varvar ibland med naturell yoghurt och havrefras.

I Grekland blir det oftast thé (ibland kaffe), färskt bröd som
man varit ute och handlat, mjukost med tomatskivor på.

Ivi
2006-10-26, 13:57
Hemma under sommarhalvåret äts frukosten på "lilla altanen", oftast ett par mackor med olika pålägg, gärna med Norrbottens tomater (godast av de svenska ;)) och basilikablad. En och en annan löskokt ägg blir det också ett par gånger i veckan. Drycker: té med honung och någon god juice.
Ibland blir det turkisk eller grekisk joghurt med tillbehör också!
På vintern byter jag joghurten till fullkornsvälling (fixar inte gröten på morgnarna, tyvärr).

I Grekland blir det självklart bröd från bageriet (helst har någon morgonpigg medresenär hämtat det :D), fetaost eller smältost ("Glada kossan"), ibland även skinka direkt från charken och självklart de underbara tomaterna! Då och då äts även joghurt i lösvikt eller den fetaste "Total" med tillbehör.
Drycker: oftast stark nescafé med varm mjölk, ibland té med honung, juice.

Ivi
-Långfrukost, helst på en solig altan (hemma) eller halvskuggig sådan (i Grekland) tillhör livets goda stunder! :)

Fontana
2006-11-10, 15:43
Jag har ju lyxen att jobba på ett grekiskt matföretag så jag äter i stort sätt samma sak här hemma som jag gör i grekland.

Tex:
En skiva bröd med fetaost och fikonmarmelad.
Några skivor stekt halloumi med grekisk olivolja ringlad över.
En kopp kaffe.

Det är standardfrukosten. Brukar alltid ha kommit någon före mig som lagat halloumin, så det slipper jag oftast :) Man står sig fram till lunch i alla fall.

Stina
2006-11-10, 16:04
Hemma: Havregrynsgröt med krossade linfrön, valnötter och russin och minimjölk och med en stor klick grekisk honung på!(just nu använder jag honung från Spilli på Kreta, och den är så god!)
Ett glas färskpressad juice och två Falurågrut med Kalles randiga!

I Grekland: Färskt bröd med feta, olivolja och gurka, en yoghurt med frukt och ett glas juice.
Om jag äter frukost ute så blir det yoghurt med frukt och honung.

Går för övrigt alltid upp ett par kilo när jag semestrar i Grekland...för mycket fetaost och friterat antar jag...