handdator

Visa fullständig version : Behövs adapter?


zorrogirl
2006-07-08, 13:34
Förlåt om jag bara byter ämne helt abrupt men jag funderar på huruvida man behöver någon adapter till eluttagen? Har sett båda ja och nej på den frågan, vad är det som gäller egentligen? :)

Eva L
2006-07-08, 17:32
Nej ingen adapter behövs i Grekland.

Eva

Janérik
2006-07-08, 22:17
Nej ingen adapter behövs i Grekland.

Eva
En sanning med modifikation.
Ska man koppla in något med jordad stickpropp så kan man ibland stöta på uttag med mindre hål (jag brukar kalla dem 6-amperes uttag), dessa uttag funkar bra om du ska koppla in en mobilladdare, hårfön eller annat som har eurostickpropp, ska du däremot koppla in en vattenvärmare såkrävs det lite mer rejäla doningar till uttag. Stöter man på detta problem så brukar det funka bra att använda uttaget som går till kylskåpet då det (oftast) är jordat och av samma modell som vi använder här. Vi har aldrig adapter med oss men får trixa till det lite ibland. Däremot kan det vara praktiskt att ha ett grenuttag med sej eftersom det nästan alltid är brist på uttag i grekiska hotellrum.

Mvh Janérik

Elisabet
2006-07-08, 22:22
Ska man koppla in något med jordad stickpropp så kan man ibland stöta på uttag med mindre hål Finns det alltså två slags jordade uttag i Grekland? Jag har haft apparater med mig som har jordad stickpropp men aldrig stött på uttag med mindre hål. Bara tur kanske?

Janérik
2006-07-08, 22:35
Finns det alltså två slags jordade uttag i Grekland? Jag har haft apparater med mig som har jordad stickpropp men aldrig stött på uttag med mindre hål. Bara tur kanske?
Det är alltså ojordade uttag som ibland har mindre hål, ibland får man in en jordad stickpropp i dem och ibland inte. Jag har vid något tillfälle lyckats spräcka täcklocket på ett uttag då jag har tyckt att det borde gå.:eek:

Mvh Janérik

Elisabet
2006-07-08, 22:43
Det är alltså ojordade uttag som ibland har mindre hålMen våra "vanliga" ojordade stickproppar passar alltså i de uttagen trots att hålen är mindre?

Janérik
2006-07-09, 00:34
Men våra "vanliga" ojordade stickproppar passar alltså i de uttagen trots att hålen är mindre?
Jepp!

Mvh Janérik

Eva L
2006-07-09, 09:34
Uttagen med mindre hål finns fortfarande på en del ställenmen jag har aldrig bott på ett rum som helt saknat uttag som våra kontakter passar i men jag klarar mig med ett användbart uttag.

Eva

Peter
2006-07-09, 15:06
I de absolut flesta fallen behövs ingen adapter. I vissa fall kan dock hålen i uttaget vara lite för små för våra kontakter, så det kan behövas lite "milt våld" för att få i dem... Ang_elx En halvdan snyting med handflatan brukar räcka. Jag har också spräckt några uttag genom åren tyvärr, och man kan följa mina resor genom att titta på den geografiska statistiken över sålda kåpor till eluttag... Ang_elx :eek:

Men det är inte mer än 3 år sedan jag råkade ut för det gamla kära "3-håls-uttaget" på ett stort hotell på Rhodos! Och då hjälper inget våld i världen om man inte har adapter! Som väl var hade de sådana i receptionen att låna, men numera har jag alltid med mig min gamla som inköptes någon gång tidigt på 80-talet. Jag har inte haft det på länge eftersom de flesta uttag är bytta, men nu förvaras den i ryggsäcken tillsammans med "akut-kitet" som innehåller liten tång, liten skruvmejsel, tejp, ståltråd och lite annat smått och gott som gör att man kan omvandla hotellrumet från att vara totalt strömförande till beboeligt... :rolleyes: flabb_flab

Peter