handdator

Visa fullständig version : Någon som blev inblåst?


Hellen
2006-07-08, 21:30
Hur gjorde ni som blev inblåsta i veckan i Kykladerna, och missade flyg hem. Var det så farligt som tidningarna skrev?; "Det gick inga båtar på ett och ett halvt dygn"
Hur löser man det med nya båtbiljetter ekonomiskt?
Någon skrev om försäkring, inställda båtar pga. kraftig storm låter i mina öron som ett solklart force major fall, vilket borde innebära att man själv får köpa en ny biljett.

// Helén

Joanna
2006-07-09, 17:32
Min pappa m familj blev inblasta nar det skulle ta en morgon farja. I och med att de bilar sa var det inget problem, had inget flyg att passa. Min lillasyster som ar kvar pa paros sa att det var helt tokigt mycket blast. Kunde nastan inte vara utomhus. Hoppas inte det hander nar jag flyger ner den 25e juli for nu saknar jag grekland sa otroligt mycket att jag smaller av!
Ville egentligen supporta france ikvall men med 2 halvsystrar som e halvitalienskor samt en nu housemate fran rom har man inte mycket val! Tanker helt enkelt gladja at att inte tyskland vinner!

Peter
2006-07-09, 18:04
Någon skrev om försäkring, inställda båtar pga. kraftig storm låter i mina öron som ett solklart force major fall, vilket borde innebära att man själv får köpa en ny biljett.

Jo, "någon" gjorde det.... Mutter... Men jag har för mig att försäkringen gäller även i sådana fall. Men för säkerhets skull ska jag ringa i morgon och kolla, så jag återkommer i ämnet.

Samtidigt kan taxin eller bussen krocka eller köra av vägen på väg till flygplatsen så att man missar flyget. Ska försäkringsbolaget hävda att det också är Force Major? Krock eller blåst. Vilken är skillnaden? Förutom den uppenbara... Ang_elx En oförutsedd händelse är en oförutsedd händelse och måste vara så även i försäkringsbolagets ögon. Men jag ska kolla och återkomma.

Peter

Hellen
2006-07-09, 18:12
Hej Peter "någon" ;) Jag gjorde ett försök att hitta ditt tidigare inlägg, men hittade det inte just då. Ursäkta min formulering.
Jag håller med om att en krock också är oförutsedd, i annat fall kallas det väl försäkringsbedrägeri? :rolleyes: Det skadar ju inte att kontrollera om man har försäkring som täcker eventuella tilläggskostnader.

// Helén

Peter
2006-07-09, 19:30
Hej Peter "någon" ;) Jag gjorde ett försök att hitta ditt tidigare inlägg, men hittade det inte just då.
Mutter.... Då är du väl förlåten. DÅ... flabb_flab


Jag håller med om att en krock också är oförutsedd, i annat fall kallas det väl försäkringsbedrägeri? :rolleyes:

Och det är det väl ingen här som skulle kunna tänka sig att vara delaktig i? PHUUUU....! Men allvarligt talat så är det nog ingen här som vill riskera att missa flyget ner eller hem på det sättet. Det är det knappast värt... Men det är oförutsett. Precis som vinden...


Det skadar ju inte att kontrollera om man har försäkring som täcker eventuella tilläggskostnader.

Jag ska som sagt kolla i morgon och återkomma. Men samtidigt måste jag säga att jag har varit med om att nästan hela 3-veckorssemestern drabbats av extrem blåst så att nästan inga båtar gick. Det var kav lugnt när vi åkte ut till ön och blåste sedan faan hela tiden. Det var mer tur än skicklighet att vi faktiskt lyckades ta oss till fastlanden igen. Och det ska bli intressant att höra hur försäkringsbolaget ställer sig i denna fråga.

Vi hade trots allt en bra semester för man lär sig hitta ställen och vrår där vinden inte kommer åt.... Det som störde mest var smällandet i fönsterluckorna när man skulle sova... Men man lär sig blunda med öronen också...

Men hade vi missat flyget då, vad hade försäkringsbolaget sagt? Skyll er själva? Ni borde veta att det kan blåsa ordentligt i Grekland, och att båtar kan bli inställda. Ni skulle åkt in till Athen två dagar före avfärd för säkerhets skull! MEN OM DET INTE GICK NÅGRA BÅTAR DÅ P G A ATT DET BLÅSTE FÖR MYCKET REDAN DÅ??? Hårddrar man det resonemanget så innebär det att man trots allt är väldigt oskyddad trots föräkringar. Så det ska bli väldigt intressant att höra vad mitt försäkringsbolag säger om detta. Återkommer som sagt.

Peter

kize
2006-07-09, 19:36
Vi var på Naxos o hade plan i Aten att passa på torsdag middag. Hade bokat Blue Star biljetter till onsdag morgon och det blev en viss press kan jag lova.
Ett gott råd till alla som skall resa ut är att själva kolla på tv:s väderprognoser, inte lita på dem som säljer biljetter! Ni kan även om man inte förstår grekiska se hur många Beaufor det skall blåsa. De stora båtarna ställs in vid 8 B och snabbåtarna vi 5-6 B.
Tidigt tisdag morgon gick vi o frågade där vi köpt biljetter om det skulle blåsa mer nästa dag o fick till svar att de visste inte, de sålde bara biljetter!!
Vi frågade vidare o fick till svar att det skulle bli bättre på onsdagen. Natten till onsdag blåste det storm!!! Inga båtar gick o läget blev lite desperat. Vi hade tur att Romilda gick fr Naxos på kvällen kl 22 o vi hann fram till Aten o flyget.
Talade med en pappa som skulle till Kreta med sina båda söner, de missade sitt plan o fick dela upp sig på olika fligther för att komma hem. Han kunde dock boka om sina biljetter.
Nästa gång skall vi flyga in till Aten från den ö vi är på, alla flyg gick som planerat.

Kicki

Bossew
2006-07-09, 20:57
Nästa gång skall vi flyga in till Aten från den ö vi är på, alla flyg gick som planerat.

Det går inte att vara helt säker på flyget heller. Norska vänner jag träffade på Syros valde inrikesflyg till Aten men det blev inställt pga för mycket vind.

Annars håller jag med om att man bör kolla väderprognoserna om marginalerna är små. Jag hade själv 3 dygns marginal och behövde utnyttja 1,5 av dessa.

bosse

Arne
2006-07-10, 10:54
I samband med färjekatastrofen vid Paros för cirka fem år sedan hade vi oturen att bli
om icke inblåsta så i alla fall instängda på ön. Genom beslut av myndigheterna i Athen belades alla grekfärjorna med körförbud under ett drygt dygn. Vår färja skulle avgått på onsdagkvällen in till Athen, men den låg kvar vid kaj på Naxos. Vårt flyg for hem från Athen utan oss vid lunchtid på torsdagen.
Första färjan från Paros avgick klockan 05.00 fredag, och anlände Pireus framåt fredagens förmiddag.

Vi lyckades omsider finna en flight med Alitalia med avgång lördagskvällen. Via Milano kom vi så natten mot söndag åter till Arlanda.

Försäkring som följer; Vi hade Folksams Villahemförsäkring samt var resan betald med Nordea Visakort.
Efter hemkomsten kunde vi konstatera följande: Vi erhöll full ersättning för biljetterna envägs med Alitalia på cirka 5000 SEK för två. Därtill fick vi en schablonersättning för 3 oplanerade extradagar i Grekland om 680 SEK per dag. Självrisken kvittades bort via Visa-försäkringen.

Summering. Tack vare att vår färja inställts genom myndighets åtgärd fick vi ersättning. Ja faktiskt överkompensation genom den frikostiga schablonen. Vad vi däremot fick veta av Folksam, det var att varje sådant försäkringsärende prövas individuellt, och att vi nog icke skulle fått någon ersättning om vi bara blivit inblåsta.

Men, som sagt, varje reseförsäkringsärende prövas individuellt.

Arne

tramp
2006-07-14, 19:50
Vi var på Naxos o hade plan i Aten att passa på torsdag middag. Hade bokat Blue Star biljetter till onsdag morgon och det blev en viss press kan jag lova.

Ja, samma här, skulle från Naxos till Santorini med flyg därifrån och bokade som tur var dagen innan, det fanns endast ett fåtal platser kvar på Blue-Star-båten! High-speed-båtarna verkade inte gå alls. Fick dessutom ändra resrutten totalt pga inställd båt pga vädret då resan började, det blev helt andra öar än de planerade! Bra tips det där med vilka båtar som går i olika vindstyrkor. Man kan kolla vädret med sin mobil när man är där nere om man wappar. Sök lite på Google så hittar du nog någon bra sajt som är gratis och lägg sen in den i lista med favoriter i mobilen. Aftonbladet har tydligen börjat ta betalt för sitt väder i mobilen :mad: så deras vädersajt är inte så mycket att ha men det var kul att kolla nyheter och läsa det senaste om vm.

Har aldrig varit med om att det har blåst så mycket som det gjorde i år!

Peter
2006-07-15, 03:20
Man kan kolla vädret med sin mobil när man är där nere om man wappar.

Kollade just i veckan vad det kostar att wappa från Grekland till Sverige. För det kan trots allt vara intressant att följa med vad som händer i världen i dessa tider... :( 50 SEK per MB ville Telenor ha... :eek: Och en Meg tankar man snabbt hem om man vill kolla nyheterna... Så det får nog bli den analoga pappersvarianten i stället... :cool: Och så finns det ju TV...

Peter

inkfish
2006-07-15, 14:20
Man kan kolla vädret med sin mobil när man är där nere om man wappar.

Jag brukar använda den gamla hederliga modellen att prata med folk. ;) Hyresvärdar, tavernaägare osv - de tittar ju på väderleksrapporten och kan alltid ge bra besked.

Joanna
2006-07-15, 14:43
Nar jag jobbade som travel-rep ett ar pa paros brukade vi alltid ringa till limenarxeio(hamnpolisen) som mestadels kunde ge besked om vad som hande med farjorna.
10 days to go!!!!!!

tramp
2006-07-15, 20:32
50 SEK per MB ville Telenor ha... :eek:
Men om man wappar så blir det inte många MB för en liten sida. Bilderna med väderkartorna tar max några K. Ok, 50 spänn för hela resan men 50 spänn kan det väl vara värt? Ett SMS kostar 1,50 och det är ju ett utmärkt sätt att kommunicera på, betydligt effektivare och billigare än att ringa! Jag tror mobilen blir billigare än att knalla in på internet-café då och då. Synd att inte Kalimera har ett mobil-interface!

pawik
2006-07-16, 23:04
Det går inte att vara helt säker på flyget heller. Norska vänner jag träffade på Syros valde inrikesflyg till Aten men det blev inställt pga för mycket vind.

Annars håller jag med om att man bör kolla väderprognoserna om marginalerna är små. Jag hade själv 3 dygns marginal och behövde utnyttja 1,5 av dessa.

bosse

Kom inatt till Gbg efter en flygluff.
Besök på Astypalea första veckan och Karpathos andra veckan.
Vädret har varit minst sagt blåsig i övarlden några veckor och har man landat på Asty/Leros och sett deras korta landningsbanor så är det inte utan att man undrar om det är dags för en "Fader vår" innan landning. Landningsbanorna på Leros och Astypalea är obehagligt korta så en ouzo innan flygningen skadar inte.
Dagen innan vi skulle flyga Karp Rhodos besökte vi en strand som inkfish skrivit om i ett annat inlägg. Den relativt stora breda vägen från frlygplatsen till Pigadia var MYCKET svårkörd med två personer på en scoter på em. Att köra ytterfil var jobbig när man hela tiden fick vara beredd på att kompensera för en kraftig vindby..
Dagen därpå skulle vi flyga med sista dagsflyget till Rhodos. När man satte sig ner och kände hur planet stillastående gungade i vinden var man inte så karsk.

Kort sagt. Det har blåst därnere nu!

/pawik

Gita
2006-07-17, 10:31
Vi var på Karpathos när det blåste som värst (storm). Det var väldigt mäktigt, har inte upplevt sådant väder tidigare. Vinden kom i byar, den tog tag i en och "puttade iväg" en när man var ute och gick. Läskigt när man fick möte av en bil.

Jag åkte också båt när det blåste kraftigt (Pigadia - Diafani), men den båten gick ganska lugnt/fint. Vinden som kom över bergen och slog i vattnet skapade stora "moln" av vattenånga/rök som drev över oss. En häftig upplevelse...

Frappe
2006-07-17, 16:59
Har aldrig varit med om att det har blåst så mycket som det gjorde i år![/QUOTE]

Kan bara instämma, många båtar har fått ställa in och även flyg har stått stilla!

Camilla som kom hem på snabbvisit i morse!!

Yak
2006-07-18, 16:47
Ar pa amorgos just nu och det ligger pa ratt bra rakt in i hamnen :)
Spannande att se charterbatsbesattningarna kampa med tillaggningarna, kan saga att man ser ratt fort vilka som her rutin pa att hantera baten :p

Det blaser val en 6-7 beaufort och det ska tydligen fortsatta nagra dagar till iallafall. Har planerat en resa med Skopelitis om nogra dagar, kan bli kul i vinden _B-anana
Fragade en luttrad tavernaagare som jagade sina menyer over kajen om det var ovanligt blasigt i ar. "fucking vind, its been like this very long now", sa han :p
A andra sidan var det ovanligt lugnt haer i Augusti forra aret, kommer jag ihag.

Peter
2006-07-21, 14:27
Efter många om och men fick jag äntligen tag på en kille som kunde det här med reseförsäkringen. Jag har Trygg-Hansas hemförsäkring med sk Res-Plus.

Om jag blir inblåst och missar flyget så ska jag naturligtvis i första hand försöka boka om biljetten om det är möjligt. Bolaget betalar någon dagsersättning och övernattning om sådan behövs. Är inte biljetten ombokningsbar betalar bolaget även ny biljett!

Jag tryckte hårt på att det var vädret som kunde ställa till problem men han sade att det spelade ingen roll av vilken orsak jag missade flyget, om det inte var av oaktsamhet, bolaget ersätter alla kostnader ändå.

Det är tilläggsförsäkringen som ger detta utökade skydd, inte den vanliga resedelen i hemförsäkringen, och den är dessutom utan självrisk. Och den kostar mindre per år än vad en vanlig reseförsäkring kostar när man köper biljett!

Så det är kanske något att titta på för flera. Speciellt för de som åker flera gånger om året...

Peter

Celbe
2006-07-22, 11:46
Vi tycktes ha tur att vara på rätt plats när det blåste som värst för vi märkte inte så mycket av det, men än att vi behövde vänta en extra dag på att Dimitroula skulle komma till Astypalea för vidarebefordran till Amorgos. Den väntan gjorde oss absolut ingenting:) eftersom vi egentligen ville ha en dag till (men ska man vidare till just Amorgos går båten endast 2 ggr i veckan och då är ju inte så mycket att välja på). Vi hade dock blivit förvarnade när vi åkte med Blue Star från Naxos till Asty att det skulle blåsa upp rejält.

Men bekanta till oss fick vänta i Pireus i 20 timmar innan Express Athina kunde ge sig iväg. En del av väntan berodde även på att båten skulle hamna någorlunda rätt i tidtabellen också, annars hade den kunnat gå ett par timmar tidigare.

Celbe

Yak
2006-07-24, 18:13
Skont att hora att Trygghansa betalar ny flygbiljett om baten blir forsenad (har ocksa Res-Plus grejen) Ang_elx

Har nu bokat resa till Pireus med just Dimitruola (som i tidigare inlagg var forsenad ett dygn :eek: ) och den kommer fran kl 10.00 pa Torsdag. 17.00 gar flyget... Ang_elx
Inga marginaler haer, hehe :D
Vad gor man inte for att slippa bo en natt i Aten!
Som tur aer sa verkar det som om det kommer bli ganska lugnt resten av veckan enligt resebyrakillen.

inkfish
2006-07-24, 19:58
Vågar du det?:eek: GA är ju ökända för förseningar på sina långa rutter:(

Ska hålla tummarna för dig!