handdator

Visa fullständig version : Varför är träden vita?


YsterSyster
2006-07-08, 09:43
Under alla mina år jag rest i Grekland, som nu börjar bli många, har jag undrat över en sak.

Varför målar de trädstammarna som står utmed vägarna vita nedtill? Har det med trafiksäkerhet att göra så de ska synas bättre på kvällen, eller är det bara "pynt"?

ricky
2006-07-08, 10:52
:) Tack för att du ställde denna fråga! Jag har sagt mig själv tusen gånger att jag ska fråga detta. Men varje gång jag suttit vid datorn har jag glömt det.

Följer denna tråd med stor nyfikenhet!

BrittMarie
2006-07-08, 10:54
Det är skydd mot insektsangrepp har jag hört.

Britt-Marie

Elisabet
2006-07-08, 11:04
Frågan brukar komma upp här någon gång ibland och (som vanligt) kan svaren vara ganska varierande, men att stammarna målas vita för att skydda mot något slags angrepp, insekter eller röta, tror jag stämmer.

spagetti
2006-07-08, 13:29
Den vita färgen målas på träden för att skydda mot parasiter. enkelt va

Michael

ricky
2006-07-08, 15:48
Jag bara måste ställa en följdfråga...
Oavsett var man är, varför målar man c:a en meter upp?
Tror aldrig jag sett någonstans att det målats mer än kanske 150cm.?

Luffaren
2006-07-08, 16:57
Jag trodde dom var vita för att synas bättre för bilisterna då mörkret infunnit sig, ungefär som våra vita reflexstolpar utmed vägarna. Fel hade jag...

ricky
2006-07-08, 18:23
Jag trodde dom var vita för att synas bättre för bilisterna då mörkret infunnit sig, ungefär som våra vita reflexstolpar utmed vägarna. Fel hade jag...

:) Nä, den teorin går bort helt. Du kan se vitmålade träd inne på en servering eller ett torg utan trafik!

YsterSyster
2006-07-08, 21:32
Tack för hjälpen! Så det var för att motverka angrepp från insekter.

Undra vad man ska fundera över på kommande resor. En stilla stund på balkongen innan middagen där man funderar över livets gåtor - där de vita trädstammarna har varit en. flabb_flab

Lakis
2006-07-08, 22:08
Det stämmer, men det är inte vanlig färg utan någon sorts medel som dödar alla insekter

saffran
2006-07-08, 22:32
Jag har hört en helt annan förklaring till detta, nämligen att det ska förhindra avdunstning från träden och därmed ge dem ett längre liv. Inte för att jag kan styrka det, men ändå. :)

yeasou
2006-07-09, 00:10
Hoppas att jag inte tar död på för många fantasier om, Varför träden är vitmålade längs vägarna nu:confused:

Jag har frågat många Greker om varför denna "Vitmålning av träden sker"
De flesta greker jag frågat förstår inte varför man målar träden vita!
Eftersom jag själv ville ha lite vetskap om varför eller hur en grekisk kommun fungerar, forskade jag i detta med de vitmålade träden längs vägarna!
Denna efterforskning gjorde jag för 7 år sedan!!!
Huvudorsaken var att minska trafikolyckorna längs vägarna. Det har inget med ohyra på träden att göra..!

Sens moralen! Kör inte in i de vitmålade träden som står efter vägarna!
Det gör ont!
MVH
AjAJYesou_B-anana

Elisabet
2006-07-09, 00:20
Huvudorsaken var att minska trafikolyckorna längs vägarna. Det har inget med ohyra på träden att göra..!

Sens moralen! Kör inte in i de vitmålade träden som står efter vägarna!
Det gör ont!

Tar mig friheten att citera Ricky:
:) Nä, den teorin går bort helt. Du kan se vitmålade träd inne på en servering eller ett torg utan trafik!

Samt konstaterar att i alla fall detta var rätt:
Frågan brukar komma upp här någon gång ibland och (som vanligt) kan svaren vara ganska varierande

bye_bye

yeasou
2006-07-09, 00:32
Jo det är helt rätt att man ser vitmålade trädstammar även inne på restauranger/Tavernor/Poolområden osv. Men detta är bara ett bevis på "Brist på fantasi eller ett utslag av kreativet tänkande"

Det finns inget belägg för att de vitmålade trädstammarna skulle ge ett insektskydd eller liknade. Det är bara ett fantasifoster att detta skulle vara anledningen till vitmålningen!

Anledningen är att, Syns träden bättre så kan man kanske minska olyckorna i trafiken!
Att sen en del greker tror att vi turister är så korkade att vi tycker det ser trevligt ut att "Mullbärsträden" har vita stammar när det står runt en svimmingpool, det kan man ju bara uppskatta som turistAng_elx

MVH
Yeasou_B-anana

Janérik
2006-07-09, 00:36
Jo det är helt rätt att man ser vitmålade trädstammar även inne på restauranger/Tavernor/Poolområden osv. Men detta är bara ett bevis på "Brist på fantasi eller ett utslag av kreativet tänkande"
Det kan väl också vara så att grekerna även själva inser att deras trafikvett inte är det bästa så det är säkrast att även skydda träden inne på områden där man i vanliga fall inte kör.

Mvh Janérik

Elisabet
2006-07-09, 00:49
Det finns inget belägg för att de vitmålade trädstammarna skulle ge ett insektskydd eller liknade. Det tvivlar jag inte en sekund på! Men sen när har mänskligheten slutat syssla med saker som det inte finns belägg för att de fungerar? ;)

Jag har också frågat greker om detta och har fått till svar att det är som skydd mot angrepp man gör det. Kanske har de själva glömt den ursprungliga anledningen och tror lika mycket olika om det som vi turister gör...?

ricky
2006-07-09, 01:00
Att sen en del greker tror att vi turister är så korkade att vi tycker det ser trevligt ut att "Mullbärsträden" har vita stammar när det står runt en svimmingpool, det kan man ju bara uppskatta som turistAng_elx

MVH
Yeasou_B-anana

:o Jag hör(hörde) till den skaran....Oj vad trevligt det är i Grekland med vitmålade träd.....Men tänk om man kommit hem en dag och någon hade målat ens träd vita:eek: Snacka om att man hade fått krupp __D

Lakis
2006-07-09, 01:04
Du verkar inte förstå yeasou, det har inget med trafiken o göra överhuvudtaget, det handlar om ett giftigt medel som man använder för att inte små kryp ska bita sig in i trädet, min släkt i Grekland har gjort det i 40 tal år och dom gör det knappast för att för att bilarna inte ska köra in i deras tomt, man har tillomed på sig en mask för att inte andas in sprayen

yeasou
2006-07-09, 01:08
Vi har några träd i vår trädgård och jag har målat dem vita, ända upp till toppen!! Gissa om att det hördes bakvägen senare:confused:

Grannarna talde om detta i flera veckor bakom min rygg. Jag deklarerade senare att det var för att bli av med alla myggor som brukar suga mitt blod när jag är i Grekland. Mina grannar sa då att det var ett smart drag!!!!!!!!!!!!

Jag tycker att vi borde tänka lite mer rationellt när vi ser något som vi undrar överAng_elx

Oj va jag blir sömnig när jag tänker på de vita stammmmmmmaarrrnnna pååååååååå trädddeeennn i ggggggrrreklääev<ölmkrbfköodfkjäpg4obt

yeasou
2006-07-09, 01:19
Lakis, du får ursäkta mig, men jag undrar var du får din tanke om dessa skyddsmålningar av träden ifrån! Har du överhuvudtaget pratat med en trädgårdsansvarig eller en ansvarig av träden ifråga??????
Ditt svar på det vi pratar om ser jag som urlöjigt!

Tänk om det kom ut att alla dessa vita stammar var vitmålade med giftfärg?

Oj vad det skulle skrivas om detta ett forum som detta.

Den vita färgen har jag fått höra att den har inget med insektsangrepp att göra, till och med han som målade träden sa att det var för att det skulle vara så!!! För så brukar vi göra..........

Pratade med ett flertal invånare på några öar, de visste inte ens varför träden var vitmålade!
MVH
TrorIntePåVitfärgYeasou_B-anana

Lakis
2006-07-09, 02:23
Du har nog missuppfattat personerna du har pratat med ELLER har dom inte haft någon aning.

Tror du verkligen att folk gör det för skojs skull ?

Och det handlar inte om myggor utan andra kryp som börjar nedan som tex myror och maskar

ricky
2006-07-09, 03:02
:D Vilken underhållning det är på denna tråd:D

Ivi
2006-07-09, 10:07
Ja, verkligen ett hett ämne! __D Jag i min tur undrade över detta för första gången på Poros för ca 10 år sedan, eftersom de hade målat trädstammarna vita även vid serveringen på stranden. Då berättade strandvakten (en svensk tjej) att det var mot skadeinsekter och att medlet innehöll ASBEST :eek:

Ivi

Elisabet
2006-07-09, 11:12
Då berättade strandvakten (en svensk tjej) att det var mot skadeinsekter och att medlet innehöll ASBEST :eek:Jag såg en gång en man som höll på spruta den vita färgen på ett träd. Precis som lakis säger så använde han mask för näsa och mun för att inte andas in ångorna.

Jag frågade varför han gjorde det och vad det var för färg. Hans engelska var en aning "undermålig", men jag förstod i alla fall att han gjorde det för att skydda trädet mot angrepp, fast jag tror inte att han menade insekter utan antingen något slags svampangrepp eller möjligen larvägg som orsakade röta i trädet.

Han sa också att det inte var vanlig färg, men jag förstod inte vad han sa när han försökte förklara vad det var. Att det var giftigt förstod jag däremot.

Men asbest? Kan det vara möjligt? Är inte det förbjudet sedan länge i hela Europa?

Zanét
2006-07-09, 11:24
...det handlar om ett giftigt medel som man använder för att inte små kryp ska bita sig in i trädet, min släkt i Grekland har gjort det i 40 tal år och dom gör det knappast för att för att bilarna inte ska köra in i deras tomt, man har tillomed på sig en mask för att inte andas in sprayen
Säger samma som du efter att ha diskuterat frågan med sambon. I hans by har man sedan "urminnes" tider gjort så för att skydda träden mot skadeangrepp. Medlet är ett gift och han nämnde asbest / kalk. I den inhägnade trädgården (skydd mot får och getter) har det alltid funnits träd, långt innan bilen gjorde sitt intåg. Har alltså inget med trafiksäkerheten att göra.

Däremot har jag hört en annan skröna om varför man vitmålar och det skulle ha att göra med folktro och skydd mot onda väsen...

//Zanét bye_bye

Meltemin
2006-07-09, 11:25
På Serifos för två veckor sedan fick vi definitivt intrycket att stammarna på träden målas vita för att hålla småkrypen borta. Vi satt på en uteservering, med bordet alldeles intill en stor tamarisk. Halvvägs in i middagen kryper en gigantisk kackerlacka fram längs stammen, strax följd av en till. När vi tittade lite närmare upptäckte vi även ett par spindlar som tronade rakt ovanför våra tallrikar. När jag påpekade det för vår kypare bad han om ursäkt och blev samtidigt mycket förvånad av att hitta krypen i trädet. Han menade att den vitmålade stammen borde ha hållit dem borta.

Så åtminstone på en taverna, på Serifos, målas stammarna vita för att motverka insekter och andra kusar. Att det inte tycks funka är en annan femma...;)

Att trädstammar längs vägarna målas vita kan väl ändå mycket väl ha att göra med trafiksäkerheten? Ibland finns det två svar på en fråga :D

inkfish
2006-07-09, 11:49
Men asbest? Kan det vara möjligt? Är inte det förbjudet sedan länge i hela Europa?

Jag är inte ens säker på att asvestos är asbest. Jag tycker mig ha hört det användas synonymt med kalk.

ricky
2006-07-09, 12:31
:confused::) Hitills kan man väl säga att man börjar närma sig svaret utan att egentligen blivit mycket klokare?
Såg på ett ställe asbestfärg nämnas för trädmålning mot skadeinsekter, men det var ingen utförlig text.
På ett annat ställe förklarades målningen med att den skulle förhindra
kryp som spindlar, baggar och cadilacker från att krypa upp träden.

Hittade en reseberättelse som jag citerar ett stycke ur!

Citat:
En sen kväll började vi diskutera varför många träd är vitmålade upp till ca en meters höjd, skydd mot skadeinsekter, vägmarkeringar med flera djupa teorier framlades. Senare fick vi reda på att det bara är som dekoration.. Slut citat:confused:

yeasou
2006-07-09, 14:04
Denna tråds utveckling är ju helt underbar! Om jag har varit ofin mot någon av er i mitt tänkande om varför träden vitmålas så ber jag om ursäkt! Tänker på dig Lakis i första hand!:(
Det skull vara helt otroligt intressant att få reda på denna hemlighet!

Om färgen skulle innehåll Asbest så funderar man ju på vad den skulle göra för nytta:confused: "Asbest är en samlande beteckning på olika fiberartat kristalliserade silikat" Så stor det i uppslagsboken!

Hej å hå
Yeasou_B-anana

Zanét
2006-07-09, 21:17
Jag är inte ens säker på att asvestos är asbest. Jag tycker mig ha hört det användas synonymt med kalk.
Stämmer ink :) Slog upp det i ordböckerna och kalk heter "asvéstis" och osläckt kalk heter "ásvistos". Frågade ånyo sambon om det kan vara släckt kalk som avses och svaret blev ja. Släckt kalk är ju farligt så det är ju inte konstigt att man använder både handskar och någon form av ansiktsskydd.

//Zanét bye_bye

Elisabet
2006-07-09, 21:19
Detta är rena grekiska för mig ;) Vad är släckt kalk?

Zanét
2006-07-09, 21:29
Detta är rena grekiska för mig ;) Vad är släckt kalk?
Enligt NE definieras släckt kalk som tekniskt namn på kalciumhydroxid Ca(OH)2

//bye_bye

inkfish
2006-07-09, 21:42
Stämmer ink :) Slog upp det i ordböckerna och kalk heter "asvéstis" och osläckt kalk heter "ásvistos". Frågade ånyo sambon om det kan vara släckt kalk som avses och svaret blev ja.

Jag har även hört asvestos användas om dansk fetaflabb_flab

Peter
2006-07-09, 23:53
Detta är rena grekiska för mig ;) Vad är släckt kalk?
Det är en substans du inte vill stifta bekanskap med. Mycket starkt frätande. Utan att gå in på detaljer har det använts bl a i massgravar de senaste 100 åren för att påskynda förloppet... Brrr... Vi ska inte fördjupa oss i det...

Men det låter märkligt att man använder det till att måla träden i Grekland. Det måste i så fall vara väldigt utspätt. Annars borde faktiskt träden också dö. Kan man tycka!? Fast i o f s så bör en myra eller annan insekt som får släckt kalk på "tassarna" passa sig tämligen noga framöver. Om den överlever...

Jag har aldrig varit någon "trädkramare" tidigare men detta kommer att för all framtid få mig att avstå att klappa på, eller mysa med vitmålade träd i Grekland. Shit happens...

Samtidigt dyker en annan tanke upp. OM det nu stämmer att det är släckt kalk man använder. Hur mycket av detta rinner ner i jorden och förgiftar den närmaste omgivningen? Och då är vi nästan tillbaka i "Skräp-tråden"....

Peter

PO
2006-07-10, 00:13
Hittade en reseberättelse som jag citerar ett stycke ur!

Citat:
En sen kväll började vi diskutera varför många träd är vitmålade upp till ca en meters höjd, skydd mot skadeinsekter, vägmarkeringar med flera djupa teorier framlades. Senare fick vi reda på att det bara är som dekoration.. Slut citat:confused:

Kul att bli citerad men svaret kom från servitören på en taverna i Alinda på Leros och jag undrar så här i efterhand om uppgiften var så vederhäftig. Efter envist googlande så tror jag mer på insektsbekämpning och att färgen innehåller kalk. (Och varför skulle Lakis och Zanets släktingar "hitte på")

Enligt en fruktodlarsida har det även i Sverige förekommit att man kalkat fruktträd på hösten. Dels mot insektsangrepp och dels för att träden inte skulle bli för varma i vårsolen innan tjälen gått ur jorden. (Men tjäle är nog rätt ovanligt på de grekiska öarna.)

Grekiska informationssidor lämnar blandade svar, både insektsskydd och trafiksäkerhet nämns, men ingenting om dekoration.

Eller kanske är det bara en tradition ungefär som att vi alltid brukar ha vita knutar på röda stugor?

//PO
-kalkad men inte rörd.

Lakis
2006-07-10, 00:55
Jag är faktist inte så bekant med det svenska ordet kalk men är det däremot med grekiska ordet asvestis och det är som alla säger inte asbest vi pratar om utan kalk.. vad jag har märkt i Grekland har kalk inte varit något farligt, man brukar ju göra sån gegga eller vad man ska kalla det för att bygga hus, däremot ved ju alla att asbest är farligt så det är inte asbest man sprutar på.
Jag vet inte ens om det är kalk man använder, men jag tvekar att det rä det... så jag kan ta reda på exakt vad det är man använder...

Så länge det är fast i trädet så är det inte farligt för någon i alla fall, det är bara när man ska spruta på spraya trädet så man inte vill få i sig alla ångor

ricky
2006-07-10, 08:07
:eek: ...Är upplösningen nära??....Spänningen stiger....forts. följer;) :D

ricky
2006-07-10, 08:17
haha! Kan inte låta bli att skratta för mig själv:) Tänk om man gått in i en diskussion i Grekland med några greker om varför träden är vitmålade.

Oj vad imponerade dom blivit när man lagt fram alla teser om varför träden är målade:D

thomas
2006-07-10, 09:05
Jag har hört att träden vitkalkas för att myrorna inte kan orientera sig över en stor lång vit yta och som alla vet så håller myrorna bladlöss som husdjur uppe i träden . Kanske är detta oxå en historia.
Thomas
flabb_flab flabb_flab flabb_flab

Netwolf
2006-07-10, 12:07
När jag var på Santorini förra året, så åkte jag med hotellvärden och frågade då om de vita träden. Var det pga trafiksäkerheten, men svaret var "No, It´s just for decoration. It´s a tradition."
De vita träd jag såg stod vid vägkanten. Träd längre från vägen var ej vitmålade. Däremot så har jag , som någon annan också påpekade, sett vita träd på uteserveringar.

Så mysteriet tilltar. Varför är inte alla träd vitmålade, om det nu skyddar träden mot skadedjur?

Lakis
2006-07-11, 02:36
Då kan man väl använda samma argument om det handlar om trafiksäkerhet så varför är inte alla träd vita ? :D

Svaret är väl att det inte är världens roligaste och sitta spraya på alla sina träd. man brukar börja med dom man tycker är viktigast.. sen att dom målas på tavernor kan väl vara för att minska insäkerna nära borden...

och vi vet ju alla att Grekland har en massa små kryp på sommaren

yeasou
2006-07-11, 09:22
[quote=inkfish]Jag har även hört asvestos användas om dansk fetaflabb_flab

Du måste ha glömt ett "t" i ordet asvestos!!! Det kanske skulle stavas "asvestOST"Ang_elx

Pk
Yeasou_B-anana

inkfish
2006-07-11, 11:04
Du måste ha glömt ett "t" i ordet asvestos!!! Det kanske skulle stavas "asvestOST"Ang_elx


Så är det förstås:D

ricky
2008-07-07, 00:24
Dags att väcka liv i ett kärt ämne!

Jag har nu i Grekland fått reda på att det faktiskt finns fyra olika anledningar till att träden målas vita!:)

Helena S
2008-07-07, 01:29
Ha ha.. och då är det inte något av dessa?

Insektsskydd
Trafikrättelse
Dekoration

:)

(ber om ursäkt för min dåliga fantasi, men semestern har precis börjat klapp_klap)

Wardakis
2008-07-07, 07:31
Jag föreslår att alla som åker till Grekland frågar 10 personer, i olika åldersgrupper, kön och yrkesgrupper så att det blir ett bra urval. Sen gör vi någon slags statistik av svaren! :D
Gunilla

MonkanS
2008-07-07, 10:17
Jag kastar mig in i den här diskussionen och påstår att det förmodligen är en kombination av insektskydd, värmeskydd, trafikskydd.. och till prydnad. Och som en annan är skrev... kalk är inte så nyttigt att andas in. Därav alla skydden.

//Monica

UlfWiman
2008-07-07, 11:38
Vad jag vet och har fått lära mig av Mr A är följande.
1.Man kalkar träden för att larver och myror inte ska komma in i barken.
2.Det vita gör även att solen inte tar så hårt få stammen och torkar ur trädet.
3.Det är snyggt.
Irinas man, min granne sprutade kalken utan mask och hamnade på sjukhus i Athen. Jag tror att det kallades för lungödem, han är också storrökare vilket inte gör det hela bättre. Idag 4 år senare är han okay men inte helt frisk. Nu för tiden kommer det en kille i en van och sprutar träden.
Jag fick även min lägenhet bug-sanerad och det var ingen höjdare. Ofarligt sa Ioannis. Du kan stanna kvar inne. Jag tror aldrig jag har varit så sjuk någon gång i hela mitt liv. Det kunde liknas vid astma och andnöd. Jag sa till I att nästa gång vill jag ha förvarning så jag kan åka bort 2 dar. Tror knappast dessa medel är tillåtna i Sverige, men fritt från ohyra blev resultatet i alla fall.

Uffe

ricky
2008-07-07, 17:28
1. Kalken skyddar träden och hjälper till att bevara fuktigheten!

2. Trafiken, det hjälper t.ex. att hålla reda på vägkanten i mörker.

3. Hindra insekter från att krypa upp i träden.

4. Samt att fåren har så dålig syn och att det på håll ser ut som ett staket och därmed ska minska fårens intresse att ta sig ut på vägen.
( Den tycker jag låter lite långsökt)

Wargen
2008-08-18, 20:16
Tack allihop för en stunds utmärkt underhållning.bye_byehttp://medlem.spray.se/wargen/hpbimg/grand.jpg

Monica P
2008-08-18, 21:15
Varför man gör något...kan ju vara ren tradition eller nåt man lärt sig som ung och med tiden har orsaken liksom bleknat bort. Kalkningen är en sak men hör här: när jag stekte pannkaka på elspisen i en riktig och bra pannkakslagg vred och vände jag på den ideligen. Min dotter, då i tioårsåldern frågade varför jag gjorde så.- Jag är nämligen uppväxt med vedspis som var ojämt varm, så vanan att vrida på laggen satt i sen dess. Innan hon frågade hade jag aldrig tänkt på saken. Säkert finns det andra som har liknande erfarenhet, från gamla huskurer till hur man bäst ordnar i sina skåp eller annat.
-Jag blir glad varje gång jag ser kalkningsgubbarna här på ön , det blir rent och vackert på murar och stammar och klippblock, sen om det har några praktiska orsaker är det ju ett plus.

yeasou
2008-08-22, 22:52
Nuförtiden kalkas nog trädstammarna mest för att alla fulla drullar på moppar o skotrar ska ha något att fästa sin suddiga blick mot när de är på hemväg från något festligt äventyr. En gång i tiden kalkades trädstammarna mot ohyra osv. Va bra att det nuförtiden mest kalkas mot "KALKADE TURISTER PÅ MOPPAR" dubbel nytta så:pKalkYeasou_B-anana