handdator

Visa fullständig version : Vilken ö ogillar ni?


Klick
2006-07-07, 12:56
Ny fråga!
Vilken ö gillar ni inte?

Lissi
2006-07-07, 14:41
Ny fråga!
Vilken ö gillar ni inte?

..den ön har jag inte varit på ännu.....:D den jag inte gillar alltså...Av de öar jag varit på hittills så är Rhodos den jag gillat minst, men då har jag ju mest varit nåt dygn i Rhodos stad på väg ut eller hem så DET är inte RÄTTVIST att ogilla ön för det!

Lissi - som hoppas på en ny favorit nu: KYTHERA!

ricky
2006-07-07, 16:22
Ogillar inte någon, men gillar Rodhos minst!

Lissi
2006-07-07, 16:23
Ogillar inte någon, men gillar Rodhos minst!

Men då är vi två då!;)

Meltemin
2006-07-07, 16:39
Min största besvikelse hittills är tveklöst Milos. Fantastiska stränder, men resten? Industrialiserat, fult och opersonligt:mad: . Men det är ju min högst subjektiva uppfattning, förstås.

Hellen
2006-07-07, 16:58
Jag tycker inte något vidare om Paros. Beror nog på att vi hade grym otur med boendet.
// Helén

Cecilia
2006-07-07, 17:01
Santorini! Fantastiskt vacker, med Calderan och allt. Men bakom den vackra ytan finns ingenting - jo, en massa butiker med krims-krams och smycken. Ingen stämning, och det grekiskt gemytliga har fått stå tillbaka för inkastare och restauranger med hutlösa priser. Trista stränder med kilometer av parasoller och solstolar.

Trots det har jag varit på Santorini två gånger. Första gången i samband med min första ö-luff. Hade först tänkt stanna enbart på Santorini, men fick tack och lov tipset att åka till Naxos. Sedan blev det även Paros.

Förra året blev det Santorini igen, som bas för ö-luffen. Tyvärr avslutade vi på Santorini, och då kunde man förstås inte låta bli att jämföra med de övriga öarna man varit på. Och jämfört med Amorgos och Koufonissi står den sig slätt. Det mest positiva: när vi anlände med färjan precis lagom till solnedgången. Har nog aldrig varit med om något så vackert! Men ön gör sig nog bäst på avstånd ...

På flyget hem träffade vi sångaren och låtskrivaren Thomas Andersson Wij som sammanfattade Santorini med en enda mening: "Hell on earth" ...

Jag tycker självklart inte att Santorini är helvetet på jorden, Grekland är ändå Grekland, och till och med en sämre ö har ju sina fördelar. Så inte helvetet, men definitivt inte paradiset heller.

- Cecilia (som däremot är barnsligt förtjust i andra öar som Amorgos, Iraklia, Sifnos, Koufonissi, Sikinos och Serifos) ;)

Alexandra
2006-07-07, 18:19
Paros, har försökt 2 gånger, sista gången åkte vi till och med runt på ön, men nu har vi gett den en ärlig chans i alla fallflabb_flab

Aldrig mer dit igen!

/Alexandra

Lodenskan
2006-07-07, 18:34
Jag är en Greklandsnybörjare och ar bara varit på Rhodos... tre ggr. En gång som barn och två gånger nyligen som vuxen.
Jag tycker det är en jätte fin ö... svar till er som inte gillade den... Den har kultur och vackra stränder ffa i Kallithea.
Där finns partyliv om man vill ha det och härliga greker... vänliga o välkomnande.
Iår blir det Kreta... inte heller nåt "unikt" resemål men det ska bli underbart. Jag är en lätt människa att tillfredställa tror jag...
Säker sol, varmt medelhav, kalla öl, god mat och grekisk atmosfär.
Ska återkomma i slutet av aug. då vilken ö jag gillade sämst:D
Kram på er!

hasa
2006-07-07, 18:48
Naxos, har aldrig trivts dar och alltid haft otur med boendet. Har otroligt svart for manniskor som dra och tjatar pa mig om boende, mat mm. Ska snart ta mig fran Kos till katapola for vidare fard mot pireus. Jag hoppas innerligt att vi slipper stanna pa Naxos och istallet kan tillbringa vara sista dager pa Paros innan Pireus och hemfarden.
hasa

anoula
2006-07-07, 20:41
Utan att ens titta i denna tråd trodde jag att alla "som vanligt" skulle skriva Rhodos :D . Det gläder mig att svaren var lite varierade.

Själv har jag inte tyckt illa om någon ö, men för några år sedan gjorde vi en båtutflykt till en plats jag INTE gillade: Marmaris. Men det är ju inte Grekland förstås :cool: .

Elisabet
2006-07-07, 20:44
Det finns väl ingen ö som är "dålig" rakt av heller??!
På alla de öar jag har besökt finns någon plats jag inte gillar, och på varje ö finns det också platser jag gillar.

Masouraki
2006-07-07, 21:00
Varje ö har ju nåt som man fastnar för och då finns det ju inte nån ö som man ogillar men d finns ju öar som man gillar mer som Skiathos me sitt partyliv och fina stränder:) men ett ställe som är ännu bättre än någon ö är d grekiska fastlandet;)

Eva L
2006-07-07, 22:30
Egina är en av de öar som står längst ner på min återvändarlista.

Eva

Cecilia
2006-07-07, 23:34
Det finns väl ingen ö som är "dålig" rakt av heller??!

Varje ö har ju nåt som man fastnar för och då finns det ju inte nån ö som man ogillar

Om man gillar eller ogillar en ö är ju i allra högsta grad en subjektiv känsla. För det fanns faktiskt ingenting på Santorini som jag fastnade för. Andra tycks inte vara så förtjusta i Paros, fast man åkt dit både en och två gångar för att kanske omvärdera sin uppfattning. Eller "Sikinos", som hoppades slippa stanna på Naxos.

Så jag tycker definitivt man kan säga att man ogillar vissa öar, precis som man gillar andra desto mer. Det är ju som att säga att man gillar alla städer i Sverige ... Och det gör i allafall inte jag. Vissa älskar Stockholm, andra avskyr Stockholm och föredrar Göteborg, medan andra trivs på mindre orter. Jag bodde två år i Kalix, i norraste Norrbotten. Orten har 8000 invånare, det var för litet för mig. Nu bor jag i Stockholm. Min väninna däremot är från Älvdalen, med ungefär lika många invånare som Kalix. Hon älskar sin hemort, men förkastar Stockholm med lika stor hetta.

Alltså, det handlar självklart inte bara om antalet invånare. Kalix var helt enkelt för kallt, för mörkt, för långt norrut, luktade för mycket pappersmassa (!) hade dåliga restauranger och magert nöjesutbud.

Smaken är ju som bekant - delad! ;)

Hena
2006-07-08, 00:15
Jag håller med Lissi, för det måste vara någonstans jag inte varit ännu! Åtminstone inte i Grekland ;)

Min tanke när jag såg själva frågan/tråden var inte så positiv... Det kan bero på att jag inte har upplevt något direkt negativt på något ställe där jag har varit i Grekland (Rhodos när jag var barn, Parga, Kreta några gånger, Lefkas, Korfu och nu Samos som står på tur :D )

Men det är alltid intressant att få höra andras åsikter ... :rolleyes:

Hena

Soleil
2006-07-08, 07:38
Ny fråga!
Vilken ö gillar ni inte?

Kreta... den västra delen.
Soleil

Admirala
2006-07-08, 09:16
Santorini! Fantastiskt vacker, med Calderan och allt. Men bakom den vackra ytan finns ingenting - jo, en massa butiker med krims-krams och smycken. Ingen stämning, och det grekiskt gemytliga har fått stå tillbaka för inkastare och restauranger med hutlösa priser. Trista stränder med kilometer av parasoller och solstolar.

Jeg er helt enig, Cecilia! Og slik synes jeg det er på Hydra også, om enn ikke like ille. Fasaden er vakker, men sjarm og sjel mangler.

inkfish
2006-07-08, 11:00
Fast jag tycker att både Santorini och Rodos är jättebra landningsbanor:p!

nilam
2006-07-08, 14:10
Og slik synes jeg det er på Hydra også, om enn ikke like ille. Fasaden er vakker, men sjarm og sjel mangler.

Nej men fy har det förändrats sååå mycket på Hydra:mad: Jag var där 1989 och fullkomligt älskade denna lilla ö! Just charm och själ var det som jag tyckte fanns då.

Malinsnyft_drop

Lenalu
2006-07-09, 13:08
KRETA!

Har bara varit där 1 gång, (Rethymnon) och vill inte
tillbaka.

Alex89
2006-07-09, 13:37
Smaken är som baken..

det vill säga delad. ;)


ännu har jag inte stött på någon ö som jag inte gillar...


Alex

Bossew
2006-07-09, 21:05
Fast jag tycker att både Santorini och Rodos är jättebra landningsbanor:p!

Som flygfält duger de gott men sen ....

Santorini och Kos delar jumboplatsen på min lista.

bosse

Elisabet
2006-07-09, 21:17
Som flygfält duger de gott men sen ....Det är ju tveksamt även det när det gäller Santorini! Om de inte har byggt om flygplatsen sedan jag var där förståss?

Klick
2006-07-10, 08:05
Jag har varit på Agistri... Charmig men räcker inte långt... Annars ganska tråkigt vilket mestadel kan bero på taskig service på hotellet och värdelös guide (Apollo) annars inget fel på ön...

Nightfly
2006-07-10, 11:01
Santorini...

Netwolf
2006-07-10, 12:12
Paros. Har gett den ön flera chanser, men icke. Dålig mat, obefintlig service. Speciellt i Parikia. Andra ställen på ön är bättre. Då jag anländer till Paros nuförtiden, så är det bara för att byta till färjan som går till Antiparos. Den ön gör verkligen skäl för namnet.

Moster
2006-07-10, 12:58
Poros. Analipsi på Kreta är oxå en plats jag kan undvara.

babsan
2006-07-10, 19:27
Agios Kyrikos :mad: på Ikaria, tyckte jag inte om.

Barbro ;)

Ella
2006-07-10, 20:30
I mitt fall blir det ofta så att en ö inte är bättre än sin huvudort - vilket såklart är orättvist. Men därför ogillar jag Paros, men egentligen är det Parikia som är uschligt. Naoussa är säkert bättre. Patmos står också på nej-listan, mest eftersom Skala är så urbota ocharmigt. Lipsi kan jag leva utan, också, jag är inte tillräckligt trött för att uppskatta det totala lugnet - än. Klockan tio var det bara vi och den haschrökande barägaren vakna på hela ön.

Resten av de femton eller så öar jag varit på har varit alldeles toppen. Och jag har en känsla av att jag kan komma att ändra åsikt om de andra också, om jag någonsin skulle ge dem en andra chans. Det beror ju alltid på vad det är man förväntar sig och söker.

Ankri
2006-07-10, 21:44
Jag gillade inte Egina...men vi såg i o f sig inte mycket men det vi såg var smutsigt o usch nä...Paros som jag såg att några skrivit om var vi på sist vi båtluffade och där hittade vi vårt paradis..i den lilla fiskebyn Aliki...helt underbart....tror att dom flesta öarna har någon liten pärla och kan vara speciell för någon...:) åker snart igen o då blir det Kefalonia, Lefkas, Itaka och Korfu...får man se vad man tycker om dom...:D

sahar
2006-07-10, 22:04
Jag tror det beror lite på sällskapet och vad man vill ha ut av sin resa. Jag reser ju alltid med mina pojkar och blev inte så förtjust i Rhodos men är övertygad om att jag skulle trivts mycket bättre där om jag hade rest med ett gäng kompisar för då hade det varit party party_B-anana . Nu när jag var på Samos i den lilla byn Votsalakia blev jag stormförtjust fastän det inte fanns så mycket att hitta på där, men som sagt, det passade mig utmärkt eftersom barnen och jag var bara ute efter att ta det lugnt och sola o badaklapp_klap
sahar

ebh
2006-07-11, 09:21
"Ogillar" utgår från ngt negativt, dvs själva utgångspunkten blir inte bra. Bättre är "gillar".
Jag har rest i Greklands arkipelager sen 1974 och kanske inte varit på lika många öar som Janne, men ok det har blivit en del. Om jag har en positiv och nyfiken grundinställning brukar det nästan alltid bli bra. Det går i stort alltid att hitta intressanta och bra ställen, människor, situationer, vad ni vill.
Mvh och trevlig resa önskar
ebh

martinifk
2006-07-11, 13:52
Ogillar vet jag inte om jag gör, men den oerhört blåsiga Paros-resan -97 är iaf den sämsta resan än så länge. Särskilt båtresan:eek:


Martinifk

Eva
2006-07-12, 14:28
Ny fråga!
Vilken ö gillar ni inte?
------------------------
Måste nog säga Kos