handdator

Visa fullständig version : Kapris


eldo
2006-07-07, 12:00
Recept på Kapris önskas!

Köpte en petflaska med 1 1/2 l kapris på Syros som ligger i salt, vad gör jag lämpligast med dom? vill att dom ska hålla länge!!! Just nu sköljer jag dom bara ordentligt och strör på salladen, mmmm så gott det är _B-anana

Tack på förhand!
Eva-Lena

Eva L
2006-07-07, 13:15
Menar du recept eller förvaring? Gäller det förvaring bör kaprisen ligga kvar i saltlagen och förvaras i kylskåp sen burken öppnats.

Eva

eldo
2006-07-07, 14:06
Både och.... har sett någonstans men minns inte var, att man kan lägga in dom i en vinäger men då är frågan vilken vinäger och ska man koka upp den först? Jag är väldigt dålig på inläggningar då jag knappt äter inlagd gurka, men kapris blev en aha upplevelse klapp_klap.
Just nu ligger allt kvar i petflaskan i kylen, undrar om det funkar eller ska jag flytta över det i en glasburk?

Eva-Lena

Eva L
2006-07-07, 14:11
Om kaprisen redan ligger i en inläggning varför ska du då byta ut den? Det är viktigt att inläggningar görs rätt för att den konserverande effekten ska bli bra. I en standardkokbok som ex Vår kokbok som är mycket bra finns det lite skrivet om olika matlagninsmetoder och även recept på inläggningar. Flytta gärna över kaprisen med inläggning i en ren glasburk med tättslutande lock.

Eva

Zanét
2006-07-07, 14:15
Både och.... har sett någonstans men minns inte var, att man kan lägga in dom i en vinäger men då är frågan vilken vinäger och ska man koka upp den först?
När jag lägger in och/eller ska förvara något som jag tagit med från Grekland brukar jag använda vitvinsvinäger eller ättiksvinäger. Kokar inte upp före.
Just nu ligger allt kvar i petflaskan i kylen, undrar om det funkar eller ska jag flytta över det i en glasburk?Eva-Lena
Om den redan nu ligger i någon lag skulle jag definitivt låtit dem ligga kvar i pet-flaskan och om vätskan minskat kan du ju alltíd fylla på med mer vinäger :)

För några år sedan fick jag av goda vänner på Santorini med mig en burk kaprisblad. Lät dem ligga kvar i burken. Mer än ett år efter åt vi de sista och de var lika fina och goda som i början.

EDIT: Ser nu att dina kapris ligger i salt - Låt dem fortsätta med det och bry dig inte om vinäger etc.

//Zanét bye_bye

Admirala
2006-07-07, 14:44
Enig med deg, kapers er kjempegodt på salat!
Jeg bruker dem også i omelett, sammen med pasta + sauser, på smørbrød... Som du bruker oliven, egentlig.

Marianne
2006-07-07, 15:19
Jag använder kapris/kapers i sallad och i potatissallad.

Plus i en citronsås som jag gärna serverar till lax eller annan fisk:

Krämig citronsås
2 dl creme fraiche eller gärna grekisk youghurt
1 dl majonäs eller liknande
1½ tsk citronpeppar
2 tsk honung (gärna grekisk!)
3-4 tsk kapris
Rivet skal och saft av ½ citron
Några stänk HP-sås och ev. en aning Worchestershiresås

Blanda alla ingredienserna och smaka av.

Elisabet
2006-07-07, 15:26
Här kan du välja och vraka:
Kaprisens hem på nätet (http://www.kapris.nu)


:)

inkfish
2006-07-07, 15:31
Kapris.nu - jag skrattar ihjäl migflabb_flab

Internet är fantastisktklapp_klap

Eva L
2006-07-07, 15:35
Alltid bättre att långtidsförvara i glas än i plast. Uppstår lättare reaktioner av icke önskade slag i en plastflaska som från början inte är avsedd för ändamålet.

Eva

inkfish
2006-07-07, 15:35
Eldo, hoppas det är okej om jag ställer en kaprisfråga...

Jag skulle ha frågat på plats förstås men det blev inte av. Nån som tror att det är kaprisblad som ligger på den här salladen? När jag ätit kaprisblad tidigare har de haft distinkt smak - de här kvistarna smakade liksom ingenting:confused:

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/P1010117.jpg

(Tavernan ovanför Apelastranden på Karpathos)

Eva L
2006-07-07, 15:39
Arne vet säkert han brukar ofta bjuda på goda kaprisblad. Själv klarar jag inte att avgöra om det är kaprisblad utifrån den här bilden. Ska kika på datorn hemma som har större skärm.

Eva

inkfish
2006-07-07, 15:41
Som jag minns det brukar kaprisblad vara runda. Dessa var inte riktigt det.

Jag får begrava mig i Elisabets länk annars.

Elisabet
2006-07-07, 15:47
Svårt att se på bilden, men om de inte smakade nåt särskilt så var det knappast kapris. De har ju som du säger en speciell smak.

Peter
2006-07-07, 15:54
Här kan du välja och vraka:
Kaprisens hem på nätet (http://www.kapris.nu)


:)

TACK. Jag är total kaprisgalning, så detta var ett paradis på nätet för mig. Lades till bland favoriterna direkt! flabb_flab Här hemma brukar det gå åt ung. en 250 gr-burk i månaden... Ang_elx Det mesta i sallad eller mat men också en hel del direkt från burk till mun... :p

På stamhotellet i Grekland får jag ibland ett extra fat med kapris bredvid salladen. De känner mig! En gång kom värden sista dagen med ett brett leénde och gav mig en 1 KG burk att ta med hem. Den fraktades försiktigt i handbagaget. :D

Prova tex att ha i lite kapris nästa gång ni gör köttfärssås! Supergott...


Kapris.nu - jag skrattar ihjäl migflabb_flab

Internet är fantastisktklapp_klap

Kapris är faktiskt en väldigt allvarlig sak och inget att skratta åt!!! __D Om man inte är försiktig kan det bli så att det framöver kan komma att serveras grillad Inkfish med KAPRISSÅS! :mad: :eek:

Peter

eldo
2006-07-07, 16:22
[QUOTE=inkfish]Eldo, hoppas det är okej om jag ställer en kaprisfråga...

Det är helt OK :)

Det är nog bäst att jag flyttar kaprisen till rena glasburkar. Det är bara salt i flaskan och ingen vätska mer än det som har blivit av saltet, så jag bör kanske salta på lite mera :confused: ?

Tack Marianne för receptet, det lät mer än gott klapp_klap

Eva-Lena

Peter
2006-07-07, 19:35
Det är nog bäst att jag flyttar kaprisen till rena glasburkar.
Man bör ju egentligen aldrig förvara mat någon längre tid i annat än glas, så det är nog en bra idé.


Det är bara salt i flaskan och ingen vätska mer än det som har blivit av saltet, så jag bör kanske salta på lite mera :confused: ?
Det undrar jag,... Men Grekisk kapris är lite större och har lite skarpare smak än den vi köper här hemma. Så jag hade nog fyllt på en lag på en del i alla fall för att testa. Du har ju rätt mycket, så du kan ju exprimentera lite i alla fall. flabb_flab Jag hade blandat 1 del vanlig vitvinsvinäger med 3 delar vatten, smakat av balansen och hällt över. Kanske behövs det mer vinäger. Låtit det dra i en vecka kanske och sedan kollat hur kaprisen smakade... :p Kolla om det finns något recept på kapris.nu!

Jag har sett burkar med insaltad kapris tidigare men aldrig köpt någon, men det ska jag i höst! Detta måste testas. :D

Peter

Peter
2006-07-08, 17:41
Nu har jag suttit en bra stund och läst på den sidan. Och det verkar som att det är två olika metoder att konservera kaprisen som kanske inte ska blandas. Det ser ut som insaltat, ELLER vinägerlag gäller! Fast jag hade nog testat i alla fall... flabb_flab Och så verkar det som att man ska ha mer vinäger än jag föreslog.

Jag ska i alla fall köpa en sådan burk i Sept och testa. Det brukar stå sådana överst på charkdisken i den lilla Super-Marketen i hamnen på Tinos nämligen... :D

Och så ska jag försöka få med mig en stickling, eller frö, av en kaprisbuske hem! Och av ett olivträd också. De två ska tydligen tåla ung. lika mycket klimatmässigt, och ska förhoppningsvis trivas tillsammans på min inglasade balkong. De lär bägge tåla temperaturer även under nollan... Så i fantasin ser jag mig skörda både oliver och kapris här hemma om några år... :rolleyes: flabb_flab

Dvs om katterna låter bli plantorna... Jag har hyfsat "gröna fingrar" men några katter har tidigare lyckats "mörda" alla mina växter... Men mina två busar idag kommer att stifta en närmare bekantskap med vattensprutan om de inte låter bli min grekväxter... __D snyft_drop

Peter

Elisabet
2006-07-08, 20:00
det verkar som att det är två olika metoder att konservera kaprisen som kanske inte ska blandas. Det ser ut som insaltat, ELLER vinägerlag gäller! Jag tror det gäller all inläggning att antingen lägger man in i en saltlag eller i något annat, till exempel vinäger. Att blanda de två låter inte det minsta gott! Inläggning i ättika och saltlag är däremot ganska vanligt.

Mitt förslag eldo, är att du tar ut kaprisen ur petflaskan och lägger den i en glasburk. Sedan häller du lite vatten i petflaskan och skakar om så att du kan hälla saltvattnet i en kastrull, tillsätt eventuellt mer vatten och lite mer salt (ungefär ½ tsk till ½ liter vatten skulle jag ha tagit) och koka upp. När det har svalnat häller du det över kaprisen, det bör vara så mycket att det täcker. Stäng ordentligt och förvara svalt så håller det sig säkert länge.

inkfish
2006-07-09, 11:55
Den del av tråden som handlade om katter är flyttad till Kafé K.

inkfish/moderator