handdator

Visa fullständig version : Platanias?


Ella
2006-07-06, 23:17
Hej!

Om man trivs som fisken i Pythagorion och Naxos stad, finns då chansen att man gillar Platanias i mitten av september? Det är särskilt folklivet vi är efter, kombinerat med en viss del schyssta tavernor och så lite genuint Grekland, såklart. Airtours har ett hotell som heter Erato, som verkar helt okej - någon som vet?

Några andra tips, annars? Vi är helt vilse i vår strävan att söka oss bortom våra upptrampade stigar.

Tack!

Hasse
2006-07-07, 07:15
Pythagorion och Naxos stad är svårslagna vad gäller charmfaktor, mys, genuint osv. Platanias är en helt ok by men egentligen inte i närheten av de andra 2.

Platanias har en genomgående gata där mycket trafik ska passera vidare västerut samt den som kommer väster ifrån och ska in till Chania. Motorvägen strax ovanför Platanias är en helt annan femma, där går trafiken som inte nödvändigtvis behöver passera genom Platanias.

Därför är folklivet inne i Platanias mycket koncentrerat till båda sidor om gatan som skär igenom. Lite grann finns att tillgå på båda sidor om gatan, några meter upp ovanför byn och några meter nedanför mot stranden.

Ano Platanias uppe på höjden har ett flertal tavernor med formidabel utsikt åt flera håll. Det går att spendera otaliga kvällar uppe i gamla byn, rekommenderas varmt ! Men annars är Platanias en trevlig by, fullt av turister blandat med lokalbefolkning, både boende där och de som kommer från Chania för att äta middag och umgås i stora sällskap/släktskap (grekerna).

Det är således inget "fel" på Platanias men att komma upp till Pythagorions och Naxos stads klass är att ha fel slags förväntningar/ambitioner. Besök Chania flera gånger, stan är så stor och har sådant utbud att bara 1 eller 2 besök är för lite.



Hasse :cool:

Ella
2006-07-09, 20:18
Okej - tack! Mycket informativt. Jag inser att Pythagorion och Naxos är svårslagna och förväntar mig inte samma urmys. Det är ju jättesvårt att i förväg bedöma om man kommer att trivas på ett ställe. Jag vill egentligen helst åka tillbaka till Skiathos, men vädret i september känns lite för osäkert.

Platanias låter ändå som ett alternativ för höstens resa. Dock lobbas det för Karpathos från alla håll, så kanske blir det Pigadia istället.

Hasse
2006-07-10, 11:51
Platanias låter ändå som ett alternativ för höstens resa. Dock lobbas det för Karpathos från alla håll, så kanske blir det Pigadia istället.


He he, lobbandet kan ju lätt göra dig än mer osäker. Karpathos slår Platanias men Naxos stad och Pythagorion (och för den delen resten av Samos) slår Karpathos.

Befinner du dig mellan trenne eldar ??




Hasse :cool: ;)

Ella
2006-07-10, 12:35
He he, lobbandet kan ju lätt göra dig än mer osäker. Karpathos slår Platanias men Naxos stad och Pythagorion (och för den delen resten av Samos) slår Karpathos.

Befinner du dig mellan trenne eldar ??




Hasse :cool: ;)


Trenne? Åh, fler än så! Dels de ställen man inte sett och vill se, och så dem som man har sett och vill se igen...Ojoj. Listan blir lång. Man frestas att ta det säkra för det osäkra, men då blir ju nyupptäckterna få!

Det blir nog Karpathos. Vi kan fortfarande flyga young-flyg med Apollo, och vid direktkontakt med ett Apollo-hotell blev inte boendet så hutlöst, heller (skillnaden mot paketpris blir 1800 kronor för två!). Vi brukar alltid leta boende vid ankomst, men i år vill vi gärna ha pool och helst en liten poolbar, och då känns det bra att förboka.

Men än är icke sista ordet sagt...Det finns en tjusning i att inte ha bestämt sig, och därmed ha "alla dörrar öppna".

wilda
2006-07-10, 13:03
Jag kan kanske hjälpa dig med svar om hotellet, Erato.
Det är ett helt ok hotell, men det är stor skillnad på trivsel beroende på vilket rum man har. Vissa ligger med havsutsikt, andra med en vägg eller bilmekarplats som närmaste granne. Vissa rum är ljusa och trevliga, andra mörka och kalla. Men bor man neråt havet är de flesta rummen ok. Fördel är att rummen för det mesta är stora.

Platanias är ok... men rätt fult. (Förutom gamla stan "Ano...")

September är nog rätt tid att vara där.

/Anna

Soleil
2006-07-10, 14:59
I bybnPlatanias finns det inget folkliv. Det är en by byggd för turister... den värsta i Grekland. Har nog inte bott i själva byn men annanstans på Kreta.
Öar som nämndes här är mycket annorlunda... men man kan nog prova en gång...
Soleil

myssa
2006-07-10, 20:15
jag måste göra ett litet inlägg till förgående talare.
hur kan man skriva så att det inte finns något folkliv i platanias och inte ens bott där?? förlåt men jag bara undrar ;)
jag VET att det finns så mycket genuint även där men man måste öppna ögonen och se.
men det är klart att alla inte har förmånen att få äta en fantastisk middag under fullmånen på fisktavernan i tavrionitis alldeles vid stranden med platanias åldermän :)
eller smaka på mamas goda fyllda zucciniblommor eller hennes speciella dolmadakia i platanias :)
eller slänga tallrikar på joulis golv till långt in på natten till skönsjungande grekiska stämmor i platanias :)
turistiskt är det ju faktiskt överallt där vi turister är. eller??
det är ju alltid bäst att bilda sig en egen uppfattning.
myssa.....

Ella
2006-07-11, 12:08
Nu har vi bestämt oss. Det blir Karpathos och Pigadia en vecka, med avresa 14 september - min födelsedag! Vilken present!

Har bara bokat flyg och mejlat några ställen som såg trevliga ut, men det där med boende löser sig ju alltid. Drömmen är dock en pool med havsutsikt och en bar med kalla öl och några sådana ställen finns det ju, så den drömmen kanske går att förverkliga.

Lodenskan
2006-07-24, 14:51
Kalimera är en kanonsida verkligen...
Men när man läser att Platania är "rätt fult" och "värst i hela Grekland" tar det onekligen ner ens förväntningar.
Lite synd...:(

amélie
2006-07-24, 15:22
:) Hejsan

har känt lite samma sak när jag läst olika inlägg om platanias..men sen finns det nog några som skrivit bra saker också..så man får vänta och se vad man själv tycker..
vi reser dit för första gången med min familj om fyra och en halv vecka ungefär..jag ser nog fram emot det :D
alla platser har ju sin egen charm och man ska inte välja bort det bara för att någon annan inte gillar det..det kan ju hända att man går miste om en pärla bye_bye

Elisabet
2006-07-24, 15:27
Det finns inte en plats i hela Grekland som inte lovordas av en del och sågas helt av andra här på Kalimera! Förväntningar ska man bygga på annat än sådana upplevelsebeskrivningar!

Dessutom blir ju varje resa vad man själv gör den till! Oavsett var man är.

inkfish
2006-07-24, 15:52
Men när man läser att Platania är "rätt fult" och "värst i hela Grekland" tar det onekligen ner ens förväntningar.


Men det är ju vad TVÅ personer tycker! Det är väl inget som säger att du kommer att tycka samma sak:confused:

Mina favoritöar får folk gärna såga sönder och samman om de vill, det är ju inte värre än att vi har olika smak.

Admirala
2006-07-24, 17:14
Men det är ju vad TVÅ personer tycker! Det är väl inget som säger att du kommer att tycka samma sak:confused:

Mina favoritöar får folk gärna såga sönder och samman om de vill, det är ju inte värre än att vi har olika smak.

Jeg er så enig! Det må være lov å si at man ikke liker/ikke utstår/hater et sted, uten at noen skal bli fornærmet for det. Hvor utålelig hadde det ikke vært om vi alle begeistret dro til samme sted!
Som Voltaire sa: “Jeg er dypt uenig i det du sier, men vil til min død forsvare din rett til å si det.”

Mht Platanias så er vel jeg den tredje her som må si at jeg synes det er en fæl plass - men det betyr jo ikke at det ikke kan være drømmestedet for andre.

Per
2006-07-24, 22:53
Hej!

Jag måste göra ett inlägg i debatten då jag absolut inte håller med Soleil. Smaken är ju som bekant delad och alla har rätt att tycka vad de vill. Jag måste dock säga att min erfarenhet av Platanias är fantastiskt bra! Jag var där 3 år i rad (03 - 05) och åt fantastiskt gott på de mest mysiga och personliga restaurangerna. Kärnan i byn, eller centrum om man vill kalla det för det, är full av liv och rörelse. Visst är det turister där, men varken jag eller min frun tyckte att det var jobbigt på något sätt. Vi fick kanonbra kontakt med en del greker som vi fortfarande har mailkontakt med Jag vill med andra ord slå ett slag på Platanias och samtidigt säga att jag och min familj kommer GARANTERAT att åka dit igen!

Ha en skön sommar allihopa klapp_klap

Per

Netwolf
2006-07-25, 11:08
Av mitt besök i Platanias, har jag tyvärr inga positiva minnen av. Detta beror dock på att vi var så besvikna på hotellet. Vi åkte charter och valde ett fyrstjärnigt hotell (kommer ej ihåg vad det hette, men är ej kvar i Fritidsresors sortiment).
Detta överskuggar tyvärr resan, men när jag tänker efter så var orten Platanias helt ok. Upppbyggd för turister, javisst. Men många vill ha det så, och vi blev då väl mottagna på restauranger och affärer.

/Netwolf

KarinL
2006-07-25, 13:47
Alla tycker inte likadant om varken länder eller orter man semestrar till. Jag och min familj, som består av mamma pappa och fyra barn har varit sju gånger i Platanias. Måste bara säga att man undviker ju huvudgatan så mycket det går. Det finns så många trevliga restauranger om man bara viker av från denna gata. oftast får man en ypperlig service och maten är mycket god. Har genom åren lärt känna en del som bor i Platanias och de är så trevliga. det är ju en typisk turistort men hur många ställen är inte det. Sen finns det turister som skulle hållt sig hemma istället för åkt på semester, alltså ingenting är bra. Tycker det finns mycket sevärt i Chaniaområdet och det är enkelt att göra utflykter.
Hoppas alla som reser hittar sina bra ställen men som sagt...allt beror nästan på en själv och vad man gör sin resa till

xenos
2006-07-25, 14:05
Att jämföra Pigadia och Platnias, eller två andra turisthålor är svårt. (Jag gillar turishålor också...)
Om man i stället jämför Kreta med Karpatos, med Samos, med ja, name it.
Det blir lite skillnad, säger en som försöka verka klok...

Lefteris