handdator

Visa fullständig version : Hur fungerar ospecificerat?


tusenprocent
2006-07-05, 19:32
Hej, hur fungerar det egentligen när man åker ospecificerat? Står det någon och berättar för mig vart jag ska bo när jag kommer fram eller måste jag ta reda på det själv?

- John

Elisabet
2006-07-05, 19:43
Reseledarna tar hand om dig på precis samma sätt som om alla andra charterresenärer!

Om transfer ingår eller om du har betalat extra för det, visar de dig till den buss du ska åka med, stannar vid hotellet och följer med in medan du checkar in.

Om transfer inte ingår måste du själv ta dig till hotellet, men information om vilket hotell och var det ligger får du av reseledarna på flygplatsen.

Arne
2006-07-05, 20:01
Just precis!! När jag första gången reste till Turkiet i September 1996, då inhandlade jag en sista minuten-resa. Hustrun skulle på en tjänstestyrning till La Spezia i Italien för konferens. Jag fick som kompensation en veckoresa till främmande land.
Hamnade på ett fyrstjärnigt Hotell i Alanya. Jag gav cirka 1200 Sek för en vecka. Mina medresenärer som via Apollos katalog förbokat detta hotell, de fick ge 3800 Sek för samma boende...

Men, det var rena turen... Egentligen skulle jag och reseledaren efter avlämnande av gästerna på ovan angivet hotell ha rest vidare med bussen till ett litet pensionat cirka 20 km utanför Alanya. Reseledaren var dock liksom jag själv trött.. Hon sporde mig om jag kunde aceptera detta hotell och det kunde jag...

Men, sade hon, håll klaffen om detta!!! Får dina medpassagerare nys om att du bor här ospecat, då flår de mig levande!!! Jag höll minen!!!!

Frukost, riklig sådan ingick, liksom en bedårande pool!!! Läget mer än exklusivt med cirka 200 meter till stranden. Städning och lakanbyte var dag!!! Färsk frukt samt flaskvatten i kylen var morgon.

Ospecat var ordet!!!

Arne

nilam
2006-07-05, 20:02
Om transfer ingår eller om du har betalat extra för det, visar de dig till den buss du ska åka med, stannar vid hotellet och följer med in medan du checkar in.

.

Det är numera väldigt sällan som resledarna följer med på bussen och följer med när man checkar in. Men de talar om vilken buss man ska åka med iaf...alltid något;)

Malin

Elisabet
2006-07-05, 20:18
Det är numera väldigt sällan som resledarna följer med på bussen och följer med när man checkar in. Aha, ja det är några år sedan jag sist åkte ospecat, 2003 måste det ha varit, så det kan ju vara mer än det som har ändrats.

Masouraki
2006-07-05, 20:42
Arne:råkade ut för samma sak fast i Italien och då fick jag skumpa och massor med öl också på rummet och det ingick:)

nilam
2006-07-05, 21:05
Aha, ja det är några år sedan jag sist åkte ospecat, 2003 måste det ha varit, så det kan ju vara mer än det som har ändrats.
Även när vi åkt specat senaste åren har vi oftast varit utan resledare på bussen. Särskilt om det har varit lång transferväg.

Elisabet
2006-07-05, 21:12
Även när vi åkt specat senaste åren har vi oftast varit utan resledare på bussen. Jo jag utgår från att det är samma sak som gäller oavsett om resan är specad el ospecad, men jag har aldrig åkt specad charter så det var därför jag inte "specificerade" hur det varit i förra inlägget :rolleyes:

Men följer de med i bussen om det är kort transfer då?

nilam
2006-07-05, 21:51
Men följer de med i bussen om det är kort transfer då?

Det händer...vet inte riktigt vad det beror på om man har resledare med på bussen eller inte:confused:

För att återgå till tråden,;) , så har vi alltid fått bo bra eller väldigt bra när vi åkt ospecat. Har däremot träffat på folk som fått flytta flera gånger under en vecka...det är inte så kul kanske.

Malin

Elisabet
2006-07-05, 22:18
så har vi alltid fått bo bra eller väldigt bra när vi åkt ospecat. Jag också. Visseligen har jag bara gjort det tre gånger men två gånger fick vi fyrstjärniga lägenhetshotell och en gång vanligt hotellrum, även det fyrstjärnigt.

I högsäsong är risken betydligt större att få sämre rum.

Hasse
2006-07-05, 22:45
Under en vecka på Santorini i Kamari fick jag tillfälle att betrakta på nära avstånd hur en yngre svensk man visade hur j***a korkad man får (?) vara.

Ta inte detta på fel sätt, du som ska överväga ospecat.

Mannen hade nyss anlänt men var uppenbarligen missnöjd med det mesta vad gällde inkvarteringen. Jag minns inte vilka detaljer han valde att berätta......ja.....vi stod båda inne på arrangörens kontor och jag var väl mest inne för att fråga något icke-viktigt osv.

Han fick vänligt svaret att det han var så missnöjd med, det kunde han dessvärre inte få någon upprättelse på eftersom han hade valt ospecat. Har för mig att det lät som att han ville ha lyx jämfört med det han hade fått. Han stod i alla fall på sig och var otrevlig och högljudd, representanten var mycket ung och snäll.

Jag tyckte hur som helst att det var pinsamt, ville gärna hjälpa den stackars tjejen som bara fick utstå spott och spe. Förmodligen sa jag någonting åt mannen att "ja så där är det med ospecat, du kan inte kräva någonting".

Han fnyste och gick till ny attack och fick fortfarande svaret att ospecat var ospecat. Han hade nog ingen som helst aning vad det i själva verket betydde och hade väl förväntat sig något motsvarande arrangörens ordinarie utbud. Vad han hade fått för slags inkvartering hade jag ju ingen aning om.

Så vad man måste göra vid bokning av ospecat är att förbereda sig på antingen eller. Kan bli toppen, kan bli mindre bra, läs arrrangörens villkor, ring dem och fråga för säkerhets skull



Hasse :cool:

ricky
2006-07-05, 22:52
Vill inte skrämma någon. Men jag kommer aldrig mer att åka ospec.!
Tre gånger ospec för mig dvs. Första, enda och sista gången!!!
Däremot känner jag folk som satt i system att åka ospec. och dom är jättenöjda! Dock så tipsar dom att risken för kalldusch är mycket större under högsäsongbye_bye

http://www.kalimera.nu/forums/showpost.php?p=43095&postcount=8

Themis
2006-07-06, 01:40
Även när vi åkt specat senaste åren har vi oftast varit utan resledare på bussen. Särskilt om det har varit lång transferväg.

Vad jobbigt?
Hur vet ni då om kranvattnet går att dricka och att ni måste akta er för time-share-försäljare??? Ang_elx

Höll på att glömma det viktigaste - finns det svenskt kaffe på hotellet????

Ludde
2006-07-06, 08:35
Jag skulle INTE åka ospecificerat under högsäsong! Speciellt inte i juli eller första delen av augusti, då är det stor risk för nitlott. Däremot i början av säsongen eller i slutet, för då brukar charterbolagens ordinarie utbud inte vara fullbokat och då kan man få ett bra hotell.

nilam
2006-07-06, 12:32
Vad jobbigt?
Hur vet ni då om kranvattnet går att dricka och att ni måste akta er för time-share-försäljare??? Ang_elx

Höll på att glömma det viktigaste - finns det svenskt kaffe på hotellet????

flabb_flab flabb_flab flabb_flab

Klick
2006-07-06, 15:01
Hej!
Har själv åkt ospecat ett par gånger.... Dock inte under högsäsong. De gånger jag har åkt har varit precis i början av säsongen eller slutet. Har vid dessa tillfällen kommit på superbra hotell. Åkte med Fritidsresor samt med Ving och blev placerad på deras egna hotell... Helt ok!!!

Har man köpt med transfer när du bokade resan får du där av guiden reda på var (vilken ort om det finns flera alternativ) och på vilket hotell....

Har hört av en kollega som åkte till Rhodos i juni (ganska sent) som kom till ett tvåstjärningt lägenhetshotell som inte var ett alternativt hotell av charterbolaget. Hyfsat bra för det låga priset men ändå ganska låg standard.

Carina
2006-07-07, 08:29
Vad jobbigt?
Hur vet ni då om kranvattnet går att dricka och att ni måste akta er för time-share-försäljare??? Ang_elx

Höll på att glömma det viktigaste - finns det svenskt kaffe på hotellet????

Vi har åkt två gånger per år till Grekland och alltid haft reseledare med i transferbussen (Apollo och Airtours). Så det tror jag inte du behöver oroa dig för. Vi har endast åkt ospecat någon gång, är rädd att bli placerad uti i vildmarken eller någon liten by med en taverna. Passar inte oss.

Kaffe? kul Stig-Helmer!

benedicte1
2006-07-07, 23:18
Som "pensjonert" reiseleder må jeg blande meg litt inn her....:D

Om det er reiseleder på bussen eller ikke er egentlig ganske tilfeldig.... kommer litt an på hvor store destinasjonene er med tanke på antall gjester. Alle bussene blir sendt avgårde av en rl, så man får vite om vannet går å drikke...;) . Det lander ofte 7-8 fly i løpet av noen timer, så det er somregel de siste bussene reiselederne følger med på.

Som uspec reisende kan man være kanonheldig,klapp_klap - eller ikke.....:eek: .
Det er en liten risk man tar der... Best er det å reise uspec utenom høysesong, da er det mye bra hoteller ledige....._B-anana

Benedicte.

darleen
2006-07-18, 10:00
som ospec gäst finns det ju risk att fler ggr under sin vistelse att få byta inkvartering..eftersom andra gäster kan ha bokat ditt hotell!
Däremot har man egentligen rätt att klaga på att det t.ex e långt till närmaste stad, hotellet inte har nå pool...Varför bokade man då ospec?!:eek: