handdator

Visa fullständig version : Lyckostar ;-)/sammanslagen oväderstråd


inkfish
2006-07-05, 16:52
Jag hade faktiskt inte klagat:o

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,67652527_852__,00.html

wilda
2006-07-05, 16:57
Nej... varför händer inte sånt mig?? :o


Det händer ju emellanåt. Att det blåser i Grekland, alltså.
För några år sedan var vi på Kreta och det stormade så där som det bara kan där i ö-världen. Båtar och flyg var inställda, kaos rådde i Aten och i Heraklion, Tv och tidningar rapporterade och intevjuade stackars fastblåsta resenärer.

Vi bodde i på ett litet pensionat på södra Kreta.... vid Agios Pavlos. Där fanns två pensionat med varsin taverna. Och vi var totalt ensamma. Gissar att alla andra satt fast på nån flygplats eller vid nån kaj i väntan på att åka eller komma.

Det var rätt mysigt, även om det kändes skumt att det var så tomt trots att det inte var lågsäsong.

Eva
2006-07-05, 16:58
Läste just det här i Expressen!:eek:

Svenska semesterfirare som båtluffar i den grekiska övärlden riskerar att bli strandsatta.
Oväder och kraftig vind stoppar färjorna mellan öarna och fastlandet.
Svenska turister på solsemester i den grekiska övärlden riskerar att bli strandsatta. Kraftiga vindar gör att båtarna inte kan trafikera mellan fastlandet och öarna.
- Det är så kallade meltemi-vindar som drabbar Grekland någon gång per år under juli och augusti. De är inte så farliga så länge man inte är ute till havs, säger Alexandros Kesisoglu på Grekiska turistbyrån i Stockholm till Expressen.se.

Missar planet hem
- Det blåser väldigt mycket och då har all färjetrafik ställts in i går eftermiddag (tisdag) och i dag (onsdag). Det innebär att vi som skulle ha flugit från Aten till Stockholm i kväll (onsdag), kommer inte med det flygplanet, säger Per J Andersson till TT. Han är redaktör på resetidningen Vagabond, och semestrar på ön Naxos.
Han är medveten om att de inte är de enda som drabbats.
- Bara här på Naxos är det hundratals människor i samma situation. Det är många som missar sina flyg på olika sätt.
Men Per J Andersson säger till TT att han och hans sällskap på 17 personer fått veta att de förmodligen kommer kunna flyga hem bara ett dygn försenade.

Kan hålla i sig
Kajsa Moström som är informationschef på Apollo har fått uppgifter från Apollos personal i Grekland att vindarna kommer att hålla i sig till helgen.
- För våra turister innebär det inte så mycket eftersom vi har direktflyg ut till öarna. Men det kan säkert ställa till med problem för båtluffare, säger hon till Expressen.se.

Upp till Poseidon
Alexandros Kesesoglu säger att han hört tals om att vissa båtlinjer trafikerats under dagen men att vindstyrkorna legat på gränsen till att orsaka ett totalförbud mot båttrafik.
- I bästa fall får turisterna avvakta några timmar och dricka kaffe och äta god mat. I värsta fall får de övernatta på öarna. Det är ju inte upp till människan, utan det är havet och Poseidon som bestämmer i sådana här situationer, säger Alexandros Kesisoglu.

Lissi
2006-07-05, 17:06
Då är jag hellre inblåst på en CHARTERRESA, där man får tak över huvudet och garanterat flyg hem utan att betala ny biljett själv!!!

Lissi - som snart är på väg!!

inkfish
2006-07-05, 17:07
Nej... varför händer inte sånt mig?? :o



Så tänker jag också. Alla kan ju inte vara borta längre än beräknat - men jag skulle kunna det. Jobbet skulle ha förståelse, det enda jag skulle vara beroende av är att kattpanget kunde behålla katterna några dagar till. Men eftersom jag aldrig reser i högsäsong skulle det säkert gå.

Jayo
2006-07-05, 21:47
Färjorna mellan fastlandet och Sporaderna har gått som vanligt idag.

Yak
2006-07-06, 08:43
Oväder i grekland ställer till problem tydligen, men enligt väderrapporterna ser det ju lika fint ut som det brukar. Låter som det är meltemi-vinden som blåser, eller?
Klippt från text-tv nedan:

110 SVT Text Torsdag 06 jul 2006
INRIKES Publicerad 5 juli

Svenskar fast i grekiska övärlden

Ett kraftigt oväder som drabbat
Grekland orsakar stora problem för
färjorna som går mellan fastlandet
och ut till öarna. Många turister
riskerar nu att bli strandsatta.

Reseföretaget Apollo har fått uppgift-
er om att ovädret förväntas hålla i
sig fram till helgen. Det kan få kon-
sekvenser för resenärer som ska till
eller från öar utan flygplatser.

-Är det så att man inte kan ta sig
med båt ut till sin ö så får man
övernatta någon annanstans tills dess
att båten kan gå över, säger Apollos
informationschef Kajsa Moström.

Marianne
2006-07-06, 10:06
-Är det så att man inte kan ta sig med båt ut till sin ö så får man övernatta någon annanstans tills dess att båten kan gå över, säger Apollos informationschef Kajsa Moström.

Jag läste också det här på TTV igårkväll. Men inte är det väl UTresan som bekymrar en! Det är om färjorna går i förbindelse med att man ska HEM och det är DÅ man verkligen riskerar att bli strandsatt!!!

Men å andra sidan, livet går vidare även om det någon gång skulle komma att kosta en ny biljett:).

inkfish
2006-07-06, 10:25
Men inte är det väl UTresan som bekymrar en! Det är om färjorna går i förbindelse med att man ska HEM och det är DÅ man verkligen riskerar att bli strandsatt!!!


Det där var nog en upplysning till folk som är kvar hemma, som läser svenska tidningar och ska åka iväg de närmaste dagarna;)

Yak
2006-07-06, 10:33
Då är jag hellre inblåst på en CHARTERRESA, där man får tak över huvudet och garanterat flyg hem utan att betala ny biljett själv!!!


Det får man väl motvilligt erkänna skulle vara en av de få fördelarna med charter... ;)
Man kan alltid luta sej tillbaka och tänka "det här får någon annan fixa".
Men även om man skulle missa ett reguljärt flyg hem så brukar det alltid lösa sej på något vis, åtminstone SAS brukar vara ganska tillmötesgående.

modestyblaise
2006-07-06, 10:40
Så länge man är kvar på en ö är det säkert helt ok. Jag blev på min första ö luff fast på flygplatsen i Aten pga att resebolaget (Hellas Tours) hade gått i konkurs_B-anana . Vi som då hade endast flygstol hade inte en aning om vi fick komma hem överhuvudtaget, utan att lösa ny biljett. Nu fixade det sig relativt snabbt och vi blev nog bara ett par dygn försenade, och vi fick följa med utan att betala extra:D .

Det är ju något man minns och skrattar åt i efterhand, men då var det inte så himla kul.......

Bossew
2006-07-06, 11:11
Det ar inget ovader, det blaser bara lite for mycket ;)

Idag har de flesta batarna borjat ga igen. Fick en dag langre pa Naxos och en mindre pa Santorini vilket passade mej utmarkt.

Hoppas nu bara att jag verkligen kommer ivag i eftermiddag aven om jag har hyggliga marginaler da mitt flyg gar pa lordag eftermiddag.

bosse

Peter
2006-07-06, 13:35
Peppar, peppar ta i trä, men ännu så länge har jag inte missat något flyg. Jag har ju dock alltid det här med vinden i bakskallen när det börjar närma sig hemresedags. Jag köper aldrig någon reseföräkring eftersom jag har en bra hemförsäkring med ett speciellt resetillägg. Kostar ca 15 - 20 Kr i månaden. Den ersätter biljetten om jag skulle bli försenad av vinden tex. och missa flyget. Den ersätter, eller ger ny resa, om någon anslutning skulle vara försenad så jag missar flyget både på ut- och hemresa.

Så kolla era försäkringar. Jag tror de flesta bolag har detta om inte annat i någon tilläggsförsäkring.

Peter

Marianne
2006-07-06, 17:27
Det ar inget ovader, det blaser bara lite for mycket ;)


Skönt att höra att det inte är något oväder, Bosse!
Tycker ju inte heller att det bör vara det när vi kommit in i juli månad.
Men blåsten kan ju vara irriterande nog även om man vet att den lägger sig igen.

Orust-Tobbe
2006-07-18, 19:19
Hörde om detta ett par dar efter att vi kommit hem från en uuuuunderbar tvåveckorstripp i Cykladerna! Körde med is i magen och åkte nattfärjan från Naxos till Piraeus på söndagkvällen (2/7) och hade flyg från EV på eftermiddagen 3/7. Allt flöt så bra som allra helst!!! HAr också bra hemförsäkring som täcker ev. missade flygresor p.g.a. oförutsedda händelser som vindar och annat!

MiMa
2006-07-18, 20:34
Vilken hemförsäkring är det? Trodde att försäkringar inte gäller för naturens nycker...

Orust-Tobbe
2006-07-18, 20:45
Har hemförsäkring i Orust Brandförsäkringsbolag som i sin tur är återförsäkrade i Länsförsäkringar. Har en resetilläggsvariantsförsäkring där som jag inte just nu vet vad en heter och kan inte kolla heller eftersom jag sitter på jobbet. Men nåt mer ovanligt än så är det inte :-)