handdator

Visa fullständig version : semestern på Mykonos - vilken besvikelse (långt inlägg)


Maggan81
2006-07-05, 13:16
jag och en kompis (vi=två tjejer i 25 års åldern, utan körkort, ena grekisktalande) hade bokat ett hotell som heter san antonio summerland 25/6-30/6.

hotellet:
tidigare har jag bara rest med charter, men nu bokade vi hotellet på hotelclub.com och flyget för sig. så som vi förstod det på hotellinfot så skulle det ligga relativt centralt, någon km till mykonos town och nära till stränderna, stog det. det visade sig ligga på en kulle (med mykonos town nedanför) och det enda sättet att komma dit var med bil, en zick zackig väg som tog några minuter att köra ner för. vi var beroende av hotellets bil som tog gästerna dit varannan timma. och det gick väl an, men han som körde var ju ett kapitel för sig. för att inte tala om trafiksäkerheten, som jag återkommer till. nära till stränderna? fågelvägen kanske. att gå dit var inte att tala om.

hotellet var fyrstjärnigt. det märktes inte på något sätt. två enkla sängar, ett bord, spegel, garderob. inte ens pentry. bara ett kylskåp som inte fungerade. trodde vi. det var bara så dåligt att det verkade av. ingen speciell balkong. mao inte speciellt fyrstjärnigt.

receptionisten var ignorant, kunde stå o prata i telefon i flera minuter medans man stog o väntade på att få fråga nåt.

det fanns pool och solstolar, och en liten bar med de enda trevliga människorna som vi träffade på hela veckan, två barkillar som frågade om vilka droger vi ville ha, och blev paffa när vi sa att vi e där för att vila, sola och bada. de blåste upp våra luftmadrasser.

kommunikationer:
jag trodde att man pga de korta avstånde skulle kunna ta bussar runt ön, till stränderna iaf. jag såg tom några affärer som sålde bussbiljetter. MEN var fanns bussarna? inga skyltar, inget info, ingenting. det enda vi fick veta (av barkillarna) var att bussarna till stränderna inte stannar centralt i mykonos town. så det kändes inte som om det var någon ide.

ok, taxi då, mkt dyrare men vad gör man. det fanns ett taxitorg. där stog man på kö för en taxi. taxin kom ibland. verkar sammanlagt finnas ca 3 taxibilar på hela ön. vi kom till en strand en gång på hela veckan. efter dryga 40 min i taxikön.

trafiksäkerheten:
ja, jag låter hård, men de har den statistiken de förtjänar när det gäller trafikolyckor. ingen har bälte på sig, de flesta bilar vi satt i hade inte ens bälte om man velat ha det. de hade väl tryck in det nånstans mellan säten. de kör som tokar, tutar för jämnan, stressar, skriker, ja jag kände dödsångest flera ggr. även om vi hade haft möjlighet att hyra mopeder hade jag inte vågat köra på deras vägar.

i aten så var det omöjligt att få en taxi att köra oss dit vi skulle (lite utanför city). de väljer sina kunder. vi stod där o vädjade (obs att min kompis e grekinna o pratade grekiska, o bad mig vara tyst) tills vi blev utskällda av en polis för att vi inte klev in i nån taxi utan stod där i vägen. när vi sa att de inte ville köra oss blev han bara tyst. till slut var det en släppte in oss. för att farbro polis stod brevid. han tog upp 3 andra på vägen, rökte i bilen, klev vid ett tillfälle ur bilen o bråkade med andra billister. 50 min av ångest.

greker:
aldrig har jag vart med om ett otrevligare bemötande från lokalbefolkningen (har varit i parga en ggn). de är arroganta, ignoranta, nedlåtande, känns som de skyr en som pesten. frågar man något så orkar de knappt svara, taxichaförerna säger vilka priser de vill och försöker lura en genom att hitta på massa tillägg. han som körde bilen från hotellet såg ut som om han hade velat köra utför ett stup med oss i bilen. sa knappt hej. fattar inte, man är där som gäst o turist, det de i princip lever på, man visar respekt och är trevlig och så möts man av det där. varför???

partyön?
what? where? vi såg inte en endaste klubb i stan, bara massa barer. och det var dyrt. vi pratar om 8 euro för en alkoholfri juice. 12 för en drink.

vädret och stranden:
det blåste och stormade, vilket inte skall förekomma förran i juli-aug. maximal otur. det blev fint samma dag som vi åkte hem. havet var kallt. stranden (nånting på p... g....) var smal och inget speciellt (mykonos skulle ha de vackraste stränderna)

affärerna:
säljer typ bara godis och chips, vi hörde talas om ett bageri men hittade det aldrig. vi såg EN affär som sålde frukt. så förutom souvlaki så levde vi på chips-liknande mini bakers. vi hade ett varmt kylskåp och ingen köksutrustning så vad kunde vi göra?



ok, det fanns väl några ljusglimtar. mykonos town var vackert, mycket vackert. pelikanerna var charmerande. vi gick och skrattade åt de dryga öborna. som när minibussen som körde från hotellet blev full, och en stackars kinesisk man inte fick plats. hans tjej o barn sitter i bilen. han frågar chafören om han kommer tillbaks o kör en vända till, vilket han besvarar med : mayby I will, mayby I won't. I don't know. på bruten engelska. det var nog veckans höjdpunkt. vi kommer att skratta åt det där länge. det sammanfattar allt. stackars mannen såg inte lite snopen ut.


kände bara att jag var tvungen att skriva av mig. många här kanske är resvana och har mer skinn på näsan än jag, eller bara mer tur med allt, och vana vid de här förhållandena, men för mig var det här en chock. aldrig mera grekland, svor jag under hela veckan. iaf inte på bra länge.

Hasse
2006-07-05, 13:38
kände bara att jag var tvungen att skriva av mig. många här kanske är resvana och har mer skinn på näsan än jag, eller bara mer tur med allt, och vana vid de här förhållandena, men för mig var det här en chock. aldrig mera grekland, svor jag under hela veckan. iaf inte på bra länge.



Jag har läst hela ditt inlägg och kan inte kommentera allt oturligt som hänt er. Detta beroende på att jag bara har varit på Mykonos ett par timmar vid en båtutflykt för 5 år sedan. .

Jag lovar, det finns hur många platser som helst runt om i Grekland som kan ge er så många trevliga och oförglömliga upplevelser att ni just nu inte kan förstå det (antar jag?). Omvärdera gärna beslutet "aldrig mer Grekland", låt höst, vinter och vår sjunka in och fördjupa er på Kalimera och läs om alla de platser som kommer att vända er just nu besvikna syn på landet.

Jag och sambo reser till Skiathos/Skopelos om knappt 12 dagar, 10:e resan till Grekland (drygt 20 platser totalt) på 8 år - inte en enda sekund av besvikelse faktiskt.



Hasse :cool:

Hellen
2006-07-05, 13:47
Jag lovar, det finns hur många platser som helst runt om i Grekland som kan ge er så många trevliga och oförglömliga upplevelser att ni just nu inte kan förstå det (antar jag?). Omvärdera gärna beslutet "aldrig mer Grekland"
inte en enda sekund av besvikelse faktiskt.
Hasse :cool:

Tar mig friheten att rycka citatet ur sitt samanhang utan att för den skull försvanska innehållet.

Håller fulsltändigt med Hasse.
Ni måste haft grym otur.

// Helén som åker till Grekland för sjunde gången i år

Masouraki
2006-07-05, 13:49
Va tråkigt att eran resa blev inte som väntat.Kan inte förstå allt som har hänt er för det händer inte i Grekland.Men Grekland har många underbara platser och det grekiska folket är väldigt trevliga så ge det lite tid och åk igen till en ny ö och upplev det riktiga Grekland med trevliga människor,god mat och vacker natur.

Eva L
2006-07-05, 13:50
Spontant känns det konstigt att ni inte blev bättre bemötta och kunde få fram den information ni antagligen behövde för att få en bra vecka. Speciellt med tanke på att din väninna talar grekiska och antagligen har viss kunskap om landet. Min dotter pratar grekiska och även om vi hört en del otrevligt sägas om turister vid ett tillfälle på Santorini så brukar språkkunskaperna öppna många dörrar och människor brukar bli mer intresserade av kontakt när språket är gemensamt.

Ditt inlägg befäster min ståndpunkt att boende på en ort där man aldrig varit
helst bör bokas på plats där läge, standard, bemötande och service bättre kan värderas.

Hoppas du ändå har några fina Greklandsminnen med dig hem.

Eva

Mats Fredsson
2006-07-05, 13:53
Jag kan bara lida med er..
Allt det du beskriver har vi inte upplevt något av vid våra tidigare besök i Grekland(kanske är det dags nu då?*L*), vi har haft det underbart!
Och vi åker snart igen!

Tre dagar kvar till Leros!_B-anana

Lissi
2006-07-05, 19:29
Samma här..har ALDRIG ens mött något av det ni råkat ut för! Fast vi har aldrig varit på Mykonos och jag har hört flera som varit där ha uppfattningen att det inte blivit någon favoritö precis...men de har inte blivit illa bemötta utan bara tyckt att det varit dyrt och för mycket turister...Vilket kanske gör att de som jobbar inom näringen blir trötta....:confused:

GE GREKLAND EN NY CHANS!!!!

Lissi - som reser nästa vecka på nya Greklandsäventyr.....

Anna Pernilla
2006-07-05, 21:25
En olycka kommer sällan ensam(eller hur säger man nu?Är lite trött...).Jag är ju väldigt förtjust i Mykonos även om det var längesen sist:D .Partyt ja, barer i stan och klubbarna utanför stan, så det inte stör;) .Dyrt, ja oh ja, men det är ju för det är populärt och många kändisars favorit.Det visste ni väl innan att det var? Stränderna älskade jag!Ni reste väl runt?Märkligt, men smaken är ju olika.Taxigubbar lurar en vart man än i världen vänder!Här i Oslo är det många som prövar att åka en extra tur när de hör jag inte är norska__D .Din vän visste kanske inte om hur det går till att åka taxi i Aten?Jag får alltid dela taxi dit jag ska.Glad över det så jag slipper vänta länge;) .Jag älskar i allafall Grekland och även om jag inte var så speciellt förtjust i Karpathos förra året, har jag planerat in en resa till i år.För att ge ön alla här på Kalimera älskar en chans till;) .Man får göra det ibland...Bättre tur nästa gång!

ricky
2006-07-05, 22:22
Samma här..har ALDRIG ens mött något av det ni råkat ut för! Fast vi har aldrig varit på Mykonos och jag har hört flera som varit där ha uppfattningen att det inte blivit någon favoritö precis...men de har inte blivit illa bemötta utan bara tyckt att det varit dyrt och för mycket turister...Vilket kanske gör att de som jobbar inom näringen blir trötta...:confused:

Stämmer nog som du säger Lissi? Men är det inte lite tidigt på säsongen att bli "så" trött?

Jag har också varit på flera platser i Grekland och det ända stället jag kan känna lite missnöje med är Rodhos!

eldo
2006-07-05, 23:44
Har nyligen tillbringat 4 dygn på Mykonos med mina väninnor och har bara positiva erfarenheter.
Dyrt, javisst men går man en bit bort från lilla Venedig blir det genast billigare.
Alla små minimarket hade färskt bröd varje morgon, samt ett fullgott sortiment för frukost och lunch. Ett stort bageri låg inne i gränderna som förmodligen levererade till alla hotell för där var det stressigt värre när man kom på morgonen…. Men gott bröd hade dom_B-anana
Bussarna fungerade utmärkt, men man måste fråga sig fram vart dom går ifrån för det är lätt att gå vilse..... Taxi behövde vi bara använda till nya hamnen och det var inga problem 5€ med allt bagage.
Blåsigt! har aldrig varit med om att det blåst så mycket men i den värmen var det bara skönt. En lugn dag på våra 14 och det var i lördags när vi åkte tillbaka till Aten från Syros. I Athen hade vi heller inte svårt att fixa taxi.
Jag som många andra här älskar Grekland, men jag har också varit besviken, hamnade helt fel och gillade inte alls ön men gav den en andra chans och tog den till Hjärtat, så ge Grekland en chans till!!

Eva-Lena som tog med sig värmen hem _B-anana

Nicke
2006-07-06, 10:25
Citat:
även om jag inte var så speciellt förtjust i Karpathos

Kan man vara det:confused:

Märligt tycker jag som ÄLSKAR Karpathos:D .

bye_bye
Nicke

Elisabet
2006-07-06, 10:49
Vi är alla olika och upplever saker och platser olika. Inget konstigt med det (det konstiga är väl snarare att det tycks vara så svårt att förstå för många...). Du är långt ifrån den första jag hört tycka att Grekland är ett "mindre bra" resmål och som tveklöst väljer andra ställen att åka till. Fast här på Kalimera finns förståss inte mycket förståelse för den synen.

Själv delar jag inte dina upplevelser även om jag sett mycket i Grekland som inte är positivt. Taxibekymret i Aten påmindes jag däremot om när jag läste ditt inlägg.

Efter senaste resan till Frankrike, har jag också påmints om att det finns så mycket härligt och inte minst varma generösa människor överallt. I Frankrike blev vi till exempel tilltalade av både kvinnor och män. Det var en trevlig överraskning. I Grekland har jag aldrig blivit tilltalad av någon kvinna.

Masouraki
2006-07-06, 10:54
Grekinnorna är lite speciella men inte på nåt dåligt sätt.Så fort man lär känna de så e de hur trevliga som helst.Oftast så får man ta första steget för och lära känna de.De yngre är såna ialla fall.

Elisabet
2006-07-06, 11:00
Så fort man lär känna de så e de hur trevliga som helst. Ja självklart, så är det ju med de flesta människor, var de än bor :)

Det jag menar är helt enkelt att det kändes trevligt att bli tilltalad som turist även av kvinnor. De män som började prata med oss i Frankrike var dessutom mycket artigare och mer respekterande än jag är van vid från Grekland.

Peter
2006-07-06, 14:03
Ja, det var ju en riktig skitresa. Det var synd att ni valde Myconos som resmål, för den ön är inte representativ för Grekland. Även om det finns en del gott att säga om den ön, finns det även en del negativt. Och Athen kan vara lite besvärligt ibland... Men man vänjer sig. ;)

Sedan, lita ALDRIG på den info du får på nätet. Där kan t o m jag vara både vacker, rik och stark... Ang_elx flabb_flab

Ge Grekland en chans till. Det finns säkert många öar som passar er bättre. tex Naxos, Ios eller Skiatos.

Peter

Alexandra
2006-07-06, 14:14
Stackare! Lät verkligen inte som någon höjdare i mina öron. Synd att ni inte tyckte om Mykonos, själv älskade jag det.

Vi gick till bageriet varje dag och bredvid ligger det en fruit market (VARNING FÖR KÖRSBÄREN!!! Alla innehöll larver som vi köpte, vilket har gett mig fobi för körsbär och annan frukt med risk för larver__D )

Hur som helst så är det synd att ni inte fick uppleva några av de superba stränderna, för det är en av många anledningar till att jag vill åka tillbaka.

Och visst var det lite dyrt, men det var i alla fall vi medvetna om innan. Det ligger några nattklubbar i stan och flera utanför.

Synd att det krånglade med bussar osv också, vi bodde alldeles i närheten av det södra busstorget, men vi hyrde fordon för hela vistelsen vilket var skönt.

Otur att ni bara stötte på ohjälpsamma människor, jag tyckte att alla var trevliga i stort sett, men så är det väl ibland antar jag.

Kan hålla med om det där med hotell standard. Vi svenskar är nog väldigt bortskämda när det gäller bra standard, precis som Frankrike och Italien har Grekland lägre standard tycker jag det verkar som. Vi bodde på Ios Palace som skulle vara ett 4 stjärnigt hotell, visst det var snyggt osv, men servicen och städningen var inget vidare. Vårat bästa boende fann vi på ett lite mindre hotel/pensionat där allt var kliniskt rent typ.

Ledsen för eran skull, jag vet hur besviken man kan bli när ett resemål inte är som man har förväntat sig

/Alexandra

muffins
2006-07-06, 15:17
Ouh vad tråkig! Sånt semester vill man ju inte ha.

Jag har hört från vänner ( greker) att Mykonos är dyr så just nu känns det inte som en alternativ för mig att åka där.

Jag är grekinna själv men flyttade från Grekland då jag var 14 och har bott i Sverige i 9 år. Jag åker varje sommar till Grekland, och har för det mest positiva erfarenheter.

Att kunn a språket hjälper mycket men jag skulle inte kunna påstå att greker pratar illa mot turister, tvärtom har jag ofta hör människor prata om turismens fördelar.

taxi... ju dem kan vara väldigt otrevliga....speciell i Aten. I mindre städer är de vänliga och där har dem aldrig försökt lura mig på pengar. Jag som kan språket har det lätt, jag kan svara till dem som de förtjänar och visst, 2 ggr har jag blivit lurad trots att jag är grekiska.

Jag har blivit förbannad ett antal ggr då jag var i Aten av sådanna anledningar som trafiken, taxi, bussar men nu är jag van och säger ifrån. Visst förstår jag att det är inte lätt att köra i Aten men... har man serviceyrke så borde man se till att uppföra sig bättre.
Alla är inte sådanna så klart... jag har träffat mycket trevliga och hjälpsamma personer med sådanna yrke i Aten.

Maggan81
2006-07-06, 22:37
hej igen! oj, tack för era många svar! jag förstår att vi måste haft ganska mycket otur. det känns skönt att iaf ha skrivit av sig och att ni var så många som svarde uppmuntrande. det blir säkert grekland igen nån gång längre fram (måste ju få användning för kalimera cd:n :-)), fast då med charter. kram på er!

jesper86
2006-07-07, 09:48
Jag och två kompissar var ute 10 juni - 2 Juli och båtluffade. Vi var på öarna Naxos-Mykonos-paros-Ios-Milos. Det var toppen bortsett från Mykonos. Jag blev också jättebesviken. Visst byn var ju vacker men allt var så turistaktigt. Feta kryssningsbåtar utanför som fyllde byn varje kväll. Ena kvällen var det bara amerikanare och nästa kväll bara spanjorer.

Vi såg Sverige-Paraguay där och trodde innan att det skulle bli grym stämning men vi såg inte EN ENDA svensk där..

Efter tre besök i den grekiska övärlden är fortfarande Naxos min favoritö.. Ön har lite av allt man vill ha.

Alexandra
2006-07-07, 10:32
Ja på Mykonos träffade vi inte på många svenskar, inte i Naoussa på Paros heller, fick titta på matchen själva, på Naxos däremot var det grym stämning och många svenskar som fyllde alla tavernor och barer för att titta:D

Maggan: Visst är det skönt att skriva av sig sina besvikelser, hoppas att ni ger grekland en chans till, för det är det verkligen värt. Hoppas ni kan hitta på något mer i sommar som blir kul_B-anana

/Alexandra som fått regn över sig

ricky
2006-07-07, 16:20
Vill ni träffa svenskar ska ni resa till San Augustin;) :cool:

susi
2006-07-09, 00:19
Så många gånger jag varit i Grekland och ALLTID blivit bra bemött. Jag älskar Grekland. Mykonos är en dyr ö, men fin.Det finns så många att välja på. Jag tycker greker är så trevliga o hjälpsamma. Åker dit om 23 dagar igen med alla mina barn o luffar LÄNGTAR. Susi

pianilss
2006-07-14, 16:55
Kom hem från Mykonos i tisdags efter att ha spenderat 10 superba dagar där. När jag är där bor jag alltid i Platy Gialos för att kunna gå (tar 20-25 min) till Paradise beach eller Paranga. Visst är alla dessa stränder med solstolar men eftersom jag har tonårsbarn vill dem ha lite liv och rörelse och det är det på Paradise beach det vill jag lova! Där ligger också ett disco! Man behöver inte heller äta på dem mest turistaktiga ställena. Det finns billigare! Men tyvärr har ön blivit dyrare sedan jag var där sist (två år sedan). Såg dock kvartsfinalerna på storbildsskärm och vill lova att det var drag! Inte som när Grekland vann EM (då var jag också där) men ändå! Har aldrig blivit illa bemött på Mykonos. Har bott på samma ställe, ett litet trevligt pensionat som ligger lugnt med perfekt städning och service! Brukar hyra bil en dag och ta mig till öns andra sida. Där är du relativt ensam. T.ex Sostis eller Ftelia. Brukar även traska upp till Beptina den lilla affären på väg till Mykonos och handla det mesta. Det lönar sig! Jag är stormförtjust i Mykonos och kan bara beklaga att du hamnade fel. Pröva en annan ö, Grekerna är oftast ett ärligt och tillmötesgående (om dock på ett lite kärvt sätt) folk. Det är mer än man kan säga om andra medelhavsfolk (med tanke på hur många ggr jag blivit lurad i Italien). Grekland forever! klapp_klap Pia

zeus
2006-08-08, 00:21
Tråkigt att du fick så dåligt intryck av Mykonos.Själv så återkommer jag och frugan gärna och ofta till Mykonos.Dina upplevelser ger en lite tankeställare om hur olika vi är och att det är vanskeligt att ge råd /ta råd av okända personer.Jag ska trots det försöka mig på ett råd till dig som jag hoppas ska ge dig många goda/bra minnen av att resa i Grekland.Ta reda på så mycket som möjligt om de platser du ska besöka och värdera detta utifrån dina egna förväntningar av din vistelse så är jag övertygad om att du kommer att få många trevliga minnen med dig hem från Grekland.
När jag besöker Mykonos så förväntar jag mig ...
att maten och boendet är dyrare än på andra platser (även om jag har uppleft det omvända).
att det är fullt av människor i Mykonos stad och att det beror på ett eller flera kryssningsfartyg.
att jag går vilse i gränderna ett par gånger om dan
att Petros Pelikanen snor min mat.
att jag möter många människor med udda livstil.
att frun hittar en massa glitter m.m som av någon anledning ska förvaras bland mitt bagage till hemkomsten.
att jag sitter med min fru på en mysig taverna i lilla venedig med massor av mys.
att min sovklocka har semester.
att vi planerarar en ny resa innan flyget går hem.
Min fru förväntar sig...
Att jag betalar
//Zeus

xenos
2006-08-08, 05:44
att jag sitter med min fru på en mysig taverna i lilla venedig med massor av mys.//Zeus

Stopp där!
Ursprunget till uttrycket "lilla Venedig" är Chania, Kreta.
Helt enkelt en byggnadsstil som inte finns på Mykonos...
Jag tycker inte om dylika nivelleringar.

Lefteris

inkfish
2006-08-08, 10:20
Jag hörde samma uttryck från Mykonos bara häromdan, Erik. Så då är det förmodligen många som har fel. Om det nu är fel.

Kalimera
2006-08-08, 10:39
Denna del av Mykonos stad kallas allmänt för Lilla Venedig.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/mykonos.jpg

Gita
2006-08-08, 10:48
Efter senaste resan till Frankrike, har jag också påmints om att det finns så mycket härligt och inte minst varma generösa människor överallt. I Frankrike blev vi till exempel tilltalade av både kvinnor och män. Det var en trevlig överraskning. I Grekland har jag aldrig blivit tilltalad av någon kvinna.

Måste bara flika in här - jag är inte heller van vid att spontant bli tilltalad av en grekinna, men på Karpathos hände det. Tex på båten till Diafani knackade en grekinna på svärfars axel och ville att vi skulle titta på Apella Beach. Hon förkladare att stranden hade fått pris år 2003 för Europas bästa strand. Vi pratade en god stund med henne, och det kändes mysigt att hon tyckte oss vara värda hennes tid och uppmärksamhet. Det kändes ovanligt, har ej mött det tidigare i Grekland.

Det kändes trevligt att "vanligt folk" kunde ge en kommentar eller ett råd helt spontant. Det bidrog till att man kände sig hemma. Men på Karpathos är de inte trötta på turister än, det kanske de är på Mykonos...?

xenos
2006-08-08, 11:07
Denna del av Mykonos stad kallas allmänt för Lilla Venedig.
http://www.kalimera.se/bilder/forum/mykonos.jpg

Jag hävdar envist att bara en plats där venetianarna har byggt och bott, och därmed har samma sorts arkitektur, förjänar eputet "lilla Venedig"

Lefteris
den envise

Kalimera
2006-08-08, 11:22
Lefteris den envise
Jag vet. :) I det här fallet har det bara med närheten till vattnet att göra, inte arkitekturen. Precis som det är med Stockholm som kallas Nordens Venedig.

Lissi
2006-08-08, 11:51
Jag hävdar envist att bara en plats där venetianarna har byggt och bott, och därmed har samma sorts arkitektur, förjänar eputet "lilla Venedig
Lefteris
den envise

Vad platser kallas i folkmun och vad som arkitektoniskt kanske är mer korrekt är två helt skilda saker! Jag är inte så övertygad om att en äkta venetianare skulle tycka att vare sig Rethymno eller Chania är så mycket mer lika Venedig, bara att byggnadsstilen är lik. Det finns bara ett Venedig och det vet vi alla.

Lissi - som gillar att platser får nya namn i folkmun.

zeus
2006-08-09, 01:35
Tur för mig och min fru att vi bara har ögon för varandra och myser av miljön utan att vi störs av vad som är rätt ifråga om namnet lilla venedig.
För oss är det lika romantiskt ändå trots att vi tyvärr inte har varit till riktiga Venedig.Förövrigt kanske det kallas lilla venedig för att det bara är hälften så dyrt som riktiga Venedig.
zeus

xenos
2006-08-09, 07:47
Jag vet. :) I det här fallet har det bara med närheten till vattnet att göra, inte arkitekturen. Precis som det är med Stockholm som kallas Nordens Venedig.

Jag böjer min nacke ödmjukt.

Lefteris i ovanlig roll

jsoderlu
2006-08-16, 17:19
Vill ni träffa svenskar ska ni resa till San Augustin;) :cool:

Håller fullständigt med.
Man måste ju ta reda på lite angående ön som man reser till.
Att Öluffa är enligt mig att ej boka hotell och sådant i förväg, ovissheten
är ju halva nöjet !
Mykonos kan vill inte sägas representera en normal grekisk ö.
Jag var där 1981 och redan då var det speciellt ..
Dessutom så måste man acceptera att chaos faktiskt är ett grekisk ord. Jag brukar bara försöka slappna av och inte vara så svensk i mitt omdöme om andra när jag är utomlands. Herregud det är ju semester. Vad gör det om något strular till sig lite, allt löser sig ju i alla fall till slut.
/js