handdator

Visa fullständig version : Favoritstränder på Kreta...?


Rasmus
2006-07-05, 13:02
http://www.aftonbladet.se/vss/resor/story/0,2789,852442,00.html

R :)

Brige
2006-07-05, 22:15
Hejsan R:)
Alltså; i mitt tycke märkligt att varken Elafonissi eller Falassarna var med:confused: Jag undrar jag, om skribenten själv har besökt de stränder som beskrivs, eller om skribenten endast har "skrivit av" någon annans beskrivning:rolleyes: Oavsett vad, så finns då inte någon av MINA favoritstränder med på listan. Kanske bara bra förrestenAng_elxAng_elxAng_elx:D

//Birgitta

Elisabet
2006-07-05, 22:20
Att Elafonissi och Falassarna inte är med, tar jag som ett tecken på att skribenten INTE skrivit av andra utan valt egna inte fullt så kända stränder att peka ut. BRA GJORT tycker jag!

inkfish
2006-07-05, 22:28
Håller helt med dig Elisabet! Finns det som kan ha MISSAT Elafonissi och Falassarna? Att de inte är med är i högsta grad tecken på att skribenten vill tipsa om nåt som alla inte redan känner till och jag fattar inte riktigt varför tipsen inte skulle vara självupplevda.

nilam
2006-07-05, 22:51
Det står i repotaget att dessa 7 stränder på östra Kreta få inte missas.;)

ricky
2006-07-05, 22:57
Falassarna vet jag inte var det ligger, men elafonissi ligger ju på östra Kretaflabb_flab

ciakoohler
2006-07-05, 22:59
Falassarna vet jag inte var det ligger, men elafonissi ligger ju på östra Kretaflabb_flab
Hur är det med väderstrecken egentligen ??????????Falassarna ligger nästan så långt VÄSTERUT du kan komma o även Elafonissi ligger väl där

ricky
2006-07-05, 23:05
Hur är det med väderstrecken egentligen ??????????Falassarna ligger nästan så långt VÄSTERUT du kan komma


:confused: HAR JAG PÅSTÅTT ATT FALASSARNA LIGGER ÖSTERUT:confused:

Hellen
2006-07-05, 23:10
Elafonissi, hur långt åt öster ligger den? Jag hittar den inte på min Kretakarta.

// Helén

ciakoohler
2006-07-05, 23:12
Elafonissi ligger på västkusten lite åt söder

ricky
2006-07-05, 23:14
:o JAG får stå vid skampålen:o Elafonissi ligger västerut! Fick för mig i ett svagt ögonblick att det låg vid Agios nikolaos?:confused:

Men om du håller kartefanskapet upponer, nog fasen ligger det då österutflabb_flab

Hellen
2006-07-05, 23:17
Jag som blev så förhoppningsfull då jag såg inlägget om öster ut.

Båda ligger alltså väster om Chania?

// Helén

ricky
2006-07-05, 23:20
här är en karta
http://home.swipnet.se/processorn/karta2.htm bye_bye

ciakoohler
2006-07-05, 23:22
Ja då är vi överens då flabb_flab

Hellen
2006-07-05, 23:22
Vad bra, nu har jag en karta med Falassarna utsatt och en med Elafonissiflabb_flab Tackar!

// Helén (som inte heller är någon orienterings stjärna);)

Ia
2006-07-05, 23:22
Ja.
Falserna ligger lenger vest, altså så langt vest du kan komme ;) , mens Elafonissi ligger litt lengre vest for Chania, men på sydsiden... :)

Ia_B-anana

ulrikas
2006-07-06, 09:29
Jag har varit på östra Kreta fem gånger och varit på några av dessa stränder! Många verkar tror att östra Kreta bara är Hersonissos och väldigt turistigt! Tar man sig bort från turistorterna kan man finna det genuina Grekland! Vi har hyrt bil flera gånger och hittat flera ensliga stränder där vi varit för oss själva! För ett par år sedan var vi vid stranden i Irapetra helt ensamma en hel dag, underbart! :)

jojeås
2006-07-07, 08:33
Elafonisssi och Falassarna, de är säkert värda ett besök. Men...under vår semester på Kreta för några veckor sedan besökte vi Gramvousa och Balos Bay. En helt underbar plats.
Om ni letar efter paradiset så är min mening att denna strand ÄR PARADISET!

Brige
2006-07-08, 23:34
Jag har ju aldrig påstått att tipsen inte var självupplevda:mad: det var bara en stillsam fundering från min sida. Dessutom, jag MISSADE att det handlade om ÖSTRA delen av Kreta:o och får be om ursäkt över mitt slarv;) Dock, om jag nu inte har slarvat igen, så är Bali omnämnt. För mej är ALLT som ligger väster om Iraklion VÄSTRA Kreta och Bali ligger faktiskt mitt emellan Iraklion och Rethymnon. Enligt min egen uppfattning, och kartans, tillhör den regionen VÄSTRA Kreta.
Brige, minst 15 besök samt, nyligen hemkommen från 3 veckors bilkryssande över HELA KretaAng_elxAng_elx:)

Har nu kollat texten bättre och, får be om ursäkt igen:eek: Bali är INTE omnämnt. Men, som gammal scout har jag koll på väderstreck och kartor;)

Ia
2006-07-08, 23:56
:)

Brige
2006-07-09, 00:04
;):)

Marianne
2006-07-09, 08:03
Det här var ju en lustig tråd, kanske präglad av trötthet kl. 11 på kvällen eller närmare värmeslag i Skandinavien kanskeflabb_flab.
Jag ursäktar dig verkligen, Brige, jag läste också för slarvigt och fattade inte att det handlade om ÖSTRA Kreta (även om det står något om att det "på östra Kreta finns många stränder med olika karaktär" nere i texten, så fångade rubriken "7 sköna stränder på Kreta" först och gav också mig intryck av att artiklen handlade om HELA Kreta, speciellt då (du hade faktiskt rätt om det, Brige) Bali faktiskt ÄR omtalad (Evita Beach).

Och ang. kartan som Ricky la in länk till: Elafonissi ligger mot SÖDER, kartan kan ge intryck av att det ligger mot väst.
Falassarna var inte utsatt på kartan, men ligger rakt väster från Kastelli och ligger alltså långt uppe på västkusten.

Elafonissi och Falassarna är i en klass för sig. Jag är säker på att det finns andra stränder som också är i särklass (Gramvoussa kan jag mycket väl tänka mig att besöka, det ser flott ut på bilder), men jämfört med flera av stränderna i artiklen är Elafonissi och Falassarna i särklass om man kommer på rätt tid. Om artiklen hade handlat om HELA Kreta så skulle dessa stränder vara minst lika självklara som de sju! Dessa sju är absolut inte författarens egna fynd. Vai, Makrigialos och Almyros t ex är också mycket populära stränder!

Brige
2006-07-10, 14:58
Jag ursäktar dig verkligen, Brige, jag läste också för slarvigt och fattade inte att det handlade om ÖSTRA Kreta (även om det står något om att det "på östra Kreta finns många stränder med olika karaktär" nere i texten, så fångade rubriken "7 sköna stränder på Kreta" först och gav också mig intryck av att artiklen handlade om HELA Kreta, speciellt då (du hade faktiskt rätt om det, Brige) Bali faktiskt ÄR omtalad (Evita Beach).


Elafonissi och Falassarna är i en klass för sig. Om artiklen hade handlat om HELA Kreta så skulle dessa stränder vara minst lika självklara som de sju! Dessa sju är absolut inte författarens egna fynd. Vai, Makrigialos och Almyros t ex är också mycket populära stränder!

TACK Marianne!!!!! /Brige

inkfish
2006-07-10, 15:09
Men jag förstår inte.... Ser ni inte att det är subjektiva tips:confused:? Det går ju inte att säga vad som objektivt är de bästa stränderna.

Artikeln listar helt enkelt sju stränder som artikelförfattaren vill tipsa om. Att de stränder man själv inte gillar inte finns med är väl inget tecken på att artikelförfattaren plagierar?

Jag är ledsen men det är möjligt att jag inte hänger med här.:confused:

Brige
2006-07-10, 20:30
Men jag förstår inte....
Jag är ledsen men det är möjligt att jag inte hänger med här.:confused:
:):):) Oavsett vad, så ligger Bali på västra delen av Kreta, på norra kusten mellan Iraklion o RethymnonAng_elxAng_elx

Marianne
2006-07-10, 21:25
Självklart är det en smaksak vad som är bäst!
Men "på skoj" har vi i alla fall röstat fram något av "det bästa" i Läsarhörnan här på Kalimera. Men bara på skoj, det är klart;).

inkfish
2006-07-10, 22:45
Brige: Ja se geografin har jag inga som helst synpunkter på, varken på Kreta eller nån annanstans. Vi utan lokalsinne aktar oss särskilt för detAng_elx ;)