handdator

Visa fullständig version : Skiathos v 34


Klick
2006-07-05, 12:02
Skall för första gången åka till Skiathos med Apollo. Skall bo på Hotell Galini. Nu undrar jag
- hur mycket kostar air-condition cirka?
- Om ni varit på hotellet vad tyckte ni om det?
- Hotellet skall enl katalogen ligga ganska centralt i Megali Ammos. Kan ni rekommmendera en bra och hyfsad billig taverna i närheten?
- Vilken strand är bra?

Nu har jag i och för sig 10 000 frågor kring detta och jag bara läääängtar men tror att det är nog inte nån större skillnad från ngn annan grekisk ö.

jeabys
2006-07-05, 15:29
Hej!

Galini är ett helt ok hotell. Enkel standard. De tavernor som ligger i närheten är dom som ligger längst Megali Ammos, jag tycker inte att dom håller någon högre standard. Prisläget är lite billigare än hemma. Skiathos är ju en dyrare ö. Två billiga tavernor inne i Skiathos stad är Taverna Ellenikon och Taverna Mesougia. På Mesougia går många bofasta.

/Jeanette

jeabys
2006-07-05, 15:37
Hej igen!

Glömde en sak :) AC brukar kosta max 50 Euro/vecka.
/Jeanette

Klick
2006-07-06, 09:34
Två billiga tavernor inne i Skiathos stad är Taverna Ellenikon och Taverna Mesougia. På Mesougia går många bofasta.

Tack för tipset!!!!! Skall lägga de på minnet....

CamillaN
2006-07-07, 10:03
På Megali Ammos stranden finns en taverna som heter Thessaloniki, har varit där ett par gånger och tyckte den var bra.

Nu är det två år sedan jag var där sist men om du bläddrar neråt under Skitahos till 2005-06-03 så finns en tråd som jag skrev då som heter "Lite Skiathos tips". Där finns lite blandad info om ställer som vi gillar.

Åhh... längtar dit nu....
//Camilla

Hasse
2006-07-07, 10:10
Nu är det två år sedan jag var där sist men om du bläddrar neråt under Skitahos till 2005-06-03 så finns en tråd som jag skrev då som heter "Lite Skiathos tips". Där finns lite blandad info om ställer som vi gillar.
//Camilla




Jo du Camilla, den tråden (och många andra) har jag oxå läst och skrivit ut. Ska läsa igenom och sammanfatta alla tips mm. inför resan, 9 dagar kvar !!!

Är bara lite nervös för hur långt jag ska behöva bära 6-p vatten, "jobba" på semestern.......hmmm ! Här har både jeabys och Jayo svarat mig så det ska ju inte vara några problem att hitta rätt supermarket. :rolleyes: flabb_flab



Hasse :cool:

CamillaN
2006-07-07, 11:23
Är bara lite nervös för hur långt jag ska behöva bära 6-p vatten, "jobba" på semestern.......hmmm ! Här har både jeabys och Jayo svarat mig så det ska ju inte vara några problem att hitta rätt supermarket. :rolleyes: flabb_flab

Hasse :cool:[/quote]

Det finns tappkranar runt om i stan där du kan hämta vatten o fylla på dina flaskor efterhand, så du behöver ju inte dra på 6-p. Vi brukar alltid fylla på både på väg till stranden och på väg hem, så har man alltid vatten o behöver inte dra på så mycket i taget.

Var ska ni bo nånstans ?

Blir "nog" inte Skiathos för mej i år igen snyft_drop , kom hem för 2 dagar sedan från Rhodos o Kos. Aug-sept resan iof ej bestämd än så man vet ju aldrig vart man hamnar...........:rolleyes:

//Camilla.

Hasse
2006-07-07, 12:06
Det finns tappkranar runt om i stan där du kan hämta vatten o fylla på dina flaskor efterhand

Var ska ni bo nånstans ?

//Camilla.



Jo jag har läst om tappkranarna, vi får väl kolla hur det vattnet smakar. Men vi är väl som någon har skrivit, lite tveksamma ifall det skulle slå slint med de svenska bakterierna i magarna så vi köper nog hellre våra 6-pack. Ingen större kostnad dessutom anser vi.

Vi ska bo på Fiorella Studios (Apollo) i Megali Ammos.



Hasse :cool:

CamillaN
2006-07-07, 12:33
Vi brukar alltid dricka det vatten och det är kallt och gott, har aldrig märkt något konstigt med det på alla dom gånger jag varit där. Däremot dricker vi inte det i dom vanliga kranarna, det är bräckt o inte gott alls.
//Camilla.

Jayo
2006-07-07, 14:15
Tappvattnet är det bästa vattnet på Skiathos. Det kommer direkt från källor uppe i bergen. Stadsvattnet pumpas däremot upp ur stora brunnar. I juli och augusti är vattenförbrukningen maximal och vattnet blir då ofta bräckt, inte gott att dricka. Utanför Skiathos stad tas vattnet ur privata brunnar, både för hotell och privata hus. Där vi bor t.ex. är vi fem hus som delar på en brunn. Två gånger har vi låtit testa vattnet i engelska laboratorier och båda gångerna har vårt vatten fått toppbetyg. Vi kan dricka vårt vatten men däremot fylls tankarna sakta med sand, ett par cm per år så vi städar dessa tankar årligen. Vi tar ändå ofta vatten ur tappkranarna, mest för smakens skull. Det vattnet är troligen bättre än en del av köpvattnet.

Soleil
2006-07-08, 07:41
Det brukar vara omkring 30-40 e per vecka och dyrare också. Vi har ett hotelle i Skiathos med inlk. air-condition.
Soleil

agdefantast
2006-07-15, 16:43
Hej, eftersom jag har semester v.34-37 blir det nog 14 dar, nån gång under den perioden.
Tänker chansa på 'sista minuten' , Antar man kan spara nån krona på det istället för att köpa en flygstol och ordna boendet själv.