handdator

Visa fullständig version : Meltemi-vinden


lykkeliten
2006-07-03, 14:16
Hei!!

Mente å ha funnet en oversikt over den "fryktede" vinden her på Kalimera. Dette var en oversikt over baufort- skal kontra m/s, hvordan sjøen artet seg i de forskjellige vindhastghetene og ved hvilken vind båtene slutter å gå.
Finnes denne her ennå?? Har leita, men finner den ikke.
Takk for svar, fra Lykkeliten som drar til kreta/ karpathos på førstkommende lørdag.

Yak
2006-07-03, 16:19
Hejsan,
hittade en bra guide på
http://www.kanotguiden.com/xspaddla/vind.htm

Fick lite personliga erfarenheter av Meltemin förra sommaren när jag var på Naxos. Det blåste rejält i 2-3 dagar, uppåt beaufort 6-7. Sedan lugnade det sig och var kav lugnt i över en vecka. Så den kan vara väldigt oberäknelig.
Om båtarna slutar att gå eller inte är väldigt individuellt, de stora färjorna går ändå medans små båtar får stanna i hamn.
Tror inte du behöver oroa dej dock, eftersom Meltemin brukar komma från mitten på Juli och framåt (detta var i augusti).

Arne
2006-07-03, 16:22
Ja, det är när vinden överstiger 8 på B-skalan som vissa färjor får förbud att lämna kaj, men det är mera sällsynt med den vinden.

Lägg därtill att Meltemivinden ju kommer söder ifrån, dvs Sahara och innehåller mycket värme.

Icke så särskilt mycket att oroa sig för enligt mitt förmenande.

Arne

Som just nu hava + 27 grader i skuggan här uppe i Umeå!!!

PO
2006-07-03, 16:59
Ledsen Arne, men Meltemin är en nordlig vind!
Högtryck i Grekland och lågtryck i Turkiet då
blir det segla av!
http://www.sailingissues.com/greekislands/meltemi/meltemi3.png
Meltemi
Denna ganska vanligt förekommande nordliga
vind blåser över Egeiska Havet från maj till
oktober och främst under sommarmånaderna.
Under vintern däremot kallas den kalla och i
bland mycket hårda nordanvinden i samma
områden för "Voriás".

Sydlig het vind från Sahara är väl Scirroco,
men vad heter den på Grekiska? Livas?

Fler grekiska vindar:
Boreas nordlig, Sciron sydvästlig, Zephyr västlig,
Apeliotis östlig, Livas sydlig, Notos en annan sydlig,
Evros sydostlig och Kaikias nordostlig.

//PO :)

Frappe
2006-07-04, 12:32
Jepp och i dag blaser det ca 8 bofor galler att halla i hatten, en del batar gar inte utan ligger kvar i hamn.

Camilla

Soleil2
2006-07-12, 02:13
Vår hotellägare Kostas på Santorini (för övrigt mkt bra och prisvärt hotell m pool nära Perissa Beach) förklarade att Meltemin är när vinden kommer i riktiga kastbyar, inte en konstant vind. Just vad vi hade på Santorini i slutet av juni. Det kunde blåsa i så stolar och allt flög vilt på balkongen, att sitta ute gick inte trots skydd från alla väderstreck, vinden hittade in på balkongen. Men så, lika plötsligt, kunde det bli nästan vindstilla och vi stod beredda att duka ute igen... tills nästa kastvind kom. Att vara på stranden kunde man bara drömma om, inte kul att få en hel öken i ögonen.

På Naxos i förra veckan blåste det mer konstant, även om stolar och torkställ flög omkring på balkongen där också. Jag var lyckligt ovetande om båtsituationen, tänkte krasst att det ska mycket till innan de stora båtarna ställs in och planerade snävt. Skulle med 9.15-båten till Pireus och sen med flyget kl 18. Snacka om mer än tur än skicklighet men det gick vägen. I rejäl nordlig vind kom vi iväg 9.20 och ankom Piereus 15.10, 10 min för sena. Sedan var jag dumsnål och ville inte ta taxi, väntade ett bra tag på buss, som tog 1 tim och 20 min (liten trafikolycka på vägen), kom till flygplatsen kl 17 och de var på väg att stänga check-in disken... Puuhh, nästa gång ska jag fundera på mer marginal.... och läsa Aftonbladet eller Kalimera eller nåt....bye_bye

malou
2006-07-13, 22:08
[quote=Arne]Icke så särskilt mycket att oroa sig för enligt mitt förmenande. Arne

_B-anana Forstår poenget ditt, Arne. Men jeg var selv 'innblåst' som dere svensker kaller det en gang på Antiparos, i mai/juni, 4-5 dager før hjemreise. Uværet tok liksom ikke slutt. På lang-charter med avreise fra Paros. Vakkert, men stressende. Fikk tilbud om skyss av lokal fisker, men våget ikke. Bukten der er svært langgrunn og langt tøffere enn man kan tenke seg. Hadde flaks, kom omsider over med første båt. Men chanser aldri mer på de øyene. - I Italia opplever man det samme, men der er man dog nærmere 'flukten' hjem. Om man ikke er på en øy.....
Mvh

Janérik
2006-07-15, 01:09
Av en händelse kom jag på att vinden verkar vara döpt efter en av våra medlemmar här på Kalimera..... Eller? :D

Mvh Janérik (som inte är full ännu, det borde gå in lite till) bye_bye

Elisabet
2006-07-15, 11:01
Av en händelse kom jag på att vinden verkar vara döpt efter en av våra medlemmar här på Kalimera..... Eller? :D Ja visst är det så. Många företeelser och plastser i Grekland har fått sitt namn efter Kalimeramedlemmar bye_bye