handdator

Visa fullständig version : Amorgos med skadad fot och kryckor


tobyloby
2006-07-02, 22:52
Bokade flyg till Santorini för att äntligen besöka Amorgos. Tyvärr så har jag slitat av min hälsena (farligt med fotboll). Gipset har precis tagits av, men bara två veckor återstår till avresa -- och jag är inte närheten av att kunna gå ordentligt, måste till och med ha med mig kryckor på resan.

Frågan är om Amorgos är helt fel ö i ett sånt här läge. Många talar om "svårtillgängliga stränder". Hur funkar det t.ex. att ta sig till Agia Anna med kryckor?

Antar att Aegali-stranden är ett alternativ -- men anar att att den är fullpackad i juli?

Inga kids, bara jag och min fru som reser till Grekland för långa simturer, lugnt liv och sköna solnedgångar med upphettad hud efter en dag i solen.

// tobias.

wilda
2006-07-03, 17:10
Ojoj. Sånt gör ont! Stackare...

Amorgos är ju inte någon handikappvänlig ö, direkt. Men var i Grekland är det det?

Var ska ni bo?
I Aegiali är det korta avstånd, men backigt och en del trappor i själva byn. (Bor ni neråt stranden är det inga problem alls)
I Katapola är det kanske lite längre avstånd men inte alls så backigt.

Att åka till Agia Anna kan vara lite svårt eftersom bussarna stannar en bit upp och man får ta sig ner per fot.... Däremot kan ni ju lätt hyra bil och åka ner till södra ön, (till stranden allra längst ner. Kommer inte ihåg vad den heter!) där det är betydligt lättare att ta sig fram och förmodligen mer folktomt även i juli.

Dock är Amorgos en långsam ö, och är man inte ute efter vandringar över bergen (vilket iofs är underbart) så kan det vara aldeles lagom att sakta hanka sig ner till stranden, för att lite senare ta sig upp till nån taverna och njuta eftermiddagen med en kall öl eller frappé...

Man behöver inte röra sig speciellt mycket för att njuta av ön. Och tycker ni om den är det bara att besöka den igen och utforska mer :)

Lissi
2006-07-03, 17:44
Men STACKARE! Just nu också inför resan... Hoppas att allt går bra ändå!
Min man hoppade på kryckor 32(!) veckor 2003 efter att först slitit av hälsenan vid squashspel och sen när han var nästan läkt och var hos sjukgymnasten så gick den av igen!! Ett par år tidigare var den andra hälsenan av.... så nu har han läkta hälsenor på båda benen och spelar squash igen...fast INTE dessa 8 sista dagarna innan vi ska åka!!! Det har jag förbjudit honom...;)

Hoppas allt går bra!
Lissi - 8 dagar kvar!

yannis
2006-07-03, 19:14
Glöm Agia Anna! Glöm klostret! Min gamla meniskskada har gjort det omöjligt att besöka dessa ställen. Med krycka torde jag det finna omöjligt, om du inte är väldigt envis.

Men Amorgos ska ni åka till! Ni behöver inte klättra som bergsgetter för att njuta av ön. Strand finns både i Aegali och i Katapola, den bättre på E.

Bra boende finns på båda ställena och det är bra bussförbindelser mellan orterna, samt till underbara Chora.

Vi föredrar att bo i Katapola, samt ta bussen till Aegali för bra bad. Tar sedan bussen hem för att efter siestan ta ett eftermiddagsbad nedanför Eleni Rooms.

Eller bara ta bussen upp till Chora och vandra runt i gränderna och omgivningen. Då får själen njuta och lagom motion för skadade benet.

Så, uteslut inte Amorgos!

Birgitta

tobyloby
2006-07-07, 21:10
Tack ni snälla för bra svar. Det får nog bli sandstranden.

Återkommer med rapport...

Elisabet
2006-07-07, 22:05
Iraklia kanske annars är ett bra alternativ. "Som ett litet Amorgos" sades det ju nyss i en annan tråd om ön och till den finaste stranden är det nära och lättgånget, enligt beskrivningar av ön. Jag har inte varit där, men det låter inte dumt :)