handdator

Visa fullständig version : " Lite Oliver i sallad "


Nordlund
2006-07-02, 16:46
Jag o min fru har åkt många ggr till olika platser i grekland, vi tycker grekerna är snåla med oliver i greksalladen. För typ 5 -6 år sedan fick man mycket mera. Man vill ju inte klaga på restaurangerna eller tavernor dom brukar ju alltid vara frikostiga med annat. Är det några andra som märkt samma sak? Vad beror det på? Dom tjänar kanske bättre på att exportera oliverna till europa istället??

En fundering bara...... Micke :confused:

inkfish
2006-07-02, 16:59
Kan du inte be att få några extra då, när du beställer salladen?:confused:

Riitta
2006-07-02, 17:02
Vi har upplevt samma sak.Tror att en del av förklaringen är att en del turister inte tycker om oliver och dom blir kvar på tallriken:o Då följden blir att alla får mindre oliverAng_elx Om vi får för lite så frågar vi om vi kan få lite fler och det brukar gå bra:p Det finns säkert andra förklaringar också. Kom gärna med flera funderingar.

Riittabye_bye

Arne
2006-07-02, 17:53
Nej, Nej, Oliverna kosta nästintill intet i Grekland. Näringsidkarna ha däremot fått för sig att vi skandinaviska turister ogilla alltför många oliver i greksallader.

Alltså, i samband med beställningen säger ni bara till om att ni önskar mycket oliver!!! Ofta komma det då ett extrafat med oliver in till bordet utan extra kostnad.

Arne

Som är mer än förtjust i grekiska oliver, särskilt då kalamatavarianten.

Riitta
2006-07-02, 18:30
Man måste ju ha kalamataoliver hemma alltid.Det går inte klara sig utan:p

Riittabye_bye

Lindiz
2006-07-02, 18:41
Nej oliver går det ju inte att vara utan. Och det har vi även överfört på mini. Han var galen i oliver redan när han var ett år.... Och han väljer hellre en oliv än en godis.. nästan ialla fall!flabb_flab

Lakis
2006-07-02, 21:17
Sen kanske också en liten anledning är att en Grekisk sallad inte ska täckas med oliver... det brukar vara olika på ställen men en vanlig sallad ska inte ha jätte mycket oliver... bara några stycken.. 7-10 st

Riitta
2006-07-02, 21:28
7-10 är ju bra. När man får 2-3 så vill man ha mer:)

Riittabye_bye

Janérik
2006-07-02, 21:48
Jag diskuterade lite oliver med han som serverar på mitt andra hem (alltså på ett hotell här i Sverige)
Enligt honom så var det helt onödigt att bära ut oliver till gästerna för de fick 9 gånger av 10 slänga bort dem efter att gästen ätit klart. Det var till och med så att svamp fungerade bättre vilket jag har svårt att förstå, svamp ska man väl använda då man tvättar bil och numera kör man ju oftast automattvätt.
Troligen slår detta igenom även i grekland vilket gör att de inte serverar sådant som inte gästerna äter.

Mvh Janérik

Riitta
2006-07-02, 21:54
Äter jag på någon annan restaurang än Grekisk här i Sverige och får oliver så äter inte jag upp dom heller, för det är aldrig annat än plaskiga smaklösa Spanska (för det mesta) oliver:(

Riittabye_bye

Hellen
2006-07-02, 21:57
Kan det vara därför som jag bara gillar oliver i Grekland? Har trott att det hade med atmosfären att göra, att det var något "man skall göra" i Grekland men som inte fungerar hemma och nästan känt mig lite löjlig. Äter dem med god aptiti i Grekland men tycker inte om oliver hemma.

// Helén

inkfish
2006-07-02, 22:00
Hellen - köp Kalamataoliverna i plåtburk, finns bl a på Ica. Då får du rätt Greklandssmak!

Riitta
2006-07-02, 22:01
Har du köpt Kalamata oliver här hemma?

Riittabye_bye

Janérik
2006-07-02, 22:04
Äter jag på någon annan restaurang än Grekisk här i Sverige och får oliver så äter inte jag upp dom heller, för det är aldrig annat än plaskiga smaklösa Spanska (för det mesta) oliver:(

Riittabye_bye
Hmm, har aldrig tänkt på det då jag sällan får oliver här i Sverige, samtidigt så är det ju lite svårt att klaga på kvaliteten på något som man inte ens får serverat.
På samma restaurang kan för övrigt nämnas att de brukar servera Moussaka som dagens nu som då. Första gången blev jag naturligtvis glad då jag såg att detta skulle vara dagens. Visst var det gott men inte fasen var det Moussaka. Jag kommenterade detta till dem och efter det så heter inte deras Moussaka längre Moussaka, nu heter den Edens Moussaka och då kan man ju inte klaga på det heller. God är den ändå fortfarande.

Mvh Janérik (som nästan halkade utanför tråden nu)

Hellen
2006-07-02, 22:07
Tack, de skall inhandlas!

// Helén

Hasse
2006-07-02, 22:08
Hellen - köp Kalamataoliverna i plåtburk, finns bl a på Ica. Då får du rätt Greklandssmak!



PROTEST !! Visserligen är plåtburksoliver goda men de som finns att tillgå i lösvikt på "invandrarbutik" är bra mycket godare !!!



Hasse :cool:

Fontana
2006-07-03, 10:03
PROTEST !! Visserligen är plåtburksoliver goda men de som finns att tillgå i lösvikt på "invandrarbutik" är bra mycket godare !!!

Lösviktsoliverna är exakt samma som de som finns i plåtburkarna. :) Enda skillnaden mellan dem är att burkarna som de levereras i är av olika storlek.

Oliven
2006-07-03, 11:30
varför tror ni jag "heter" Oliven? *ler*_B-anana

inkfish
2006-07-03, 11:57
Visserligen är plåtburksoliver goda men de som finns att tillgå i lösvikt på "invandrarbutik" är bra mycket godare !!!


Hellen har nog lite långt till din butik, bara;) flabb_flab

Hellen
2006-07-03, 22:22
Hellen har nog lite långt till din butik, bara;) flabb_flab

Jag tror att vi kan ha någon liknande butik i Göteborg, får väl leta lite:rolleyes:
Allvarligt talat, någon som vet var jag kan hitta dem i lösvikt?

// Helén

inkfish
2006-07-03, 22:25
Alexandras i Saluhallen har ju oliver, men om det är Kalamata vet jag inte.

nilam
2006-07-03, 22:31
Allvarligt talat, någon som vet var jag kan hitta dem i lösvikt?

// Helén

Saluhallen har garanterat, har för mig att jag köpt där:) Och det varuhuset som bara har "utländska varor" ,som ligger där Göfab låg förrut(för Göfab finns väl inte kvar:confused: ),där finns nog allt:D

Malin

Masouraki
2006-07-03, 23:18
Alexandras i Saluhallen har ju oliver, men om det är Kalamata vet jag inte.
Det är kalamata.Har rätt så bra grekiska varor.

Masouraki
2006-07-04, 08:51
Det beror väl mycket på vilken taverna man äter på också eller har jag fel?Jag har aldrig fått för lite oliver och då oftast så äter jag på ställen med väldigt få turister så klart.

en som älskar grekiska oliverklapp_klap _B-anana