handdator

Visa fullständig version : Vad är Giovetsi?


Hellen
2006-07-02, 00:55
Vad är Giovetsi för typ av maträtt?
Briam och Gemista känner jag inte heller igen eller vet med mig att jag ätit.

Tittade på Grekisk mat i Mera Kalimera där jag fann ovanstående maträtter och blev nyfiken, men inte så nyfiken att jag vågar pröva utan att ha en hum om vad det är.
Fegt va?:D
// Helén

Eva L
2006-07-02, 09:46
Du kan alltid be att få titta i grytorna det är helt ok i Grekland och var väldigt vanligt förr och förekommer ofta idag utanför turiststråken och i varje fall på mindre platser. Giovetsi är en kötträtt med små makaroner som min dotter kallade för myrägg när hon var liten. Briam är en av mina favoriter. Det är en ungsbakad grönsaksrätt som traditionellt görs på låg ugnsvärme ca 175 gr och innehåller både Zuccini, potatis, lök, röd och grön paprika, vitlök, och aubergine. Själv gör jag den ofta och försteker en del av grönsakerna men det behöver du inte göra. Tunn tomatsås som kokat ihop med kryddor i botten på formen. Olivolja efter behag över grönsakerna och mineralsalt, oregano och basilika. Recepten varierar något. Gemista är fyllda tomaterna med köttfärs som stekts med lök, vitlök, oregano och persilja. Kan även göras vegetariskt med kryddat ris. Även här finns lite olika varianter.Jag har själv gjort lite olika varianter av grekisk mat och någon gång ska jag försöka skriva ner recepten och skicka in till Janne. En del kan finnas i forumet i gamla trådar och några har jag hittat spridda på internet. Mina egna varianter innehåller nästan alltid mer kryddor, ibland kanel som förekommer ofta ex på Kreta och mindre olivolja än många recept jag fått i Grekland. Men rätterna brukar uppskattas även av greker.

Eva hobbymatlagare

inkfish
2006-07-02, 11:58
Hittade en bild av Giovetsi, den säger väl inte så himla mycket men:

Länk till bild (http://members.lycos.co.uk/bigfatgreek/giouvetsi.htm)

Jag tror dock inte att den alltid är lamm när du beställer den, den kan lika gärna vara nötkött. Rätta mig, någon.

Gemista skulle jag säga är fyllda paprikor eller tomater. Fyllningen baseras enligt min erfarenhet oftast på ris, köttfärs är undantaget.

Ella
2006-07-02, 15:03
Det är väl inte helt ovanligt med olika sorters giouvetsi på menyn - jag har för mig att det står "lamb giouvetsi" och "chicken giuovetsi" osv, ibland.

karinafp
2006-07-02, 17:19
Jag tror dock inte att den alltid är lamm när du beställer den, den kan lika gärna vara nötkött. Rätta mig, någon.


Så gärna så. ;) När jag har beställt giovetsi på någon restaurang, brukar jag oftast få frågan vilket slags kött jag vill ha i den. På Land and Sea i Pigadia brukade man få välja mellan lamm, nöt och griskött.

Karin

inkfish
2006-07-02, 17:47
Det är så olika alltså? Det var det jag trodde, blev lite fundersam när receptet angav lamm rakt.

anoula
2006-07-02, 21:38
Vad gäller Giovetsi vet jag inte, men Stifado (som traditionellt tillagas med nötkött) har jag ätit i bläckfiskversion - jäääääääääättegott! Det du Ink :p .

inkfish
2006-07-02, 21:41
Jag vet, det tenderar att heta Inkfish stifado på menyerna.snyft_drop

Eva L
2006-07-03, 00:24
Hittade en bild av Giovetsi, den säger väl inte så himla mycket men:

Länk till bild (http://members.lycos.co.uk/bigfatgreek/giouvetsi.htm)

Jag tror dock inte att den alltid är lamm när du beställer den, den kan lika gärna vara nötkött. Rätta mig, någon.

Gemista skulle jag säga är fyllda paprikor eller tomater. Fyllningen baseras enligt min erfarenhet oftast på ris, köttfärs är undantaget.
Beror på var i Grekland du äter.

Eva

Eva L
2006-07-03, 00:34
Gemista skulle jag säga är fyllda paprikor eller tomater. Fyllningen baseras enligt min erfarenhet oftast på ris, köttfärs är undantaget.

Huruvida det är köttfärs eller vegetariskt beror på var i Grekland du befinner dig. Giovetsi kan innehålla antingen nöt (vanligast men en gissning eftersom jag inte besökt alla ögrupper) men även gris,lamm eller kanin.

Eva