handdator

Visa fullständig version : Kypseli - deilig bydel i Athen


Admirala
2006-07-01, 19:34
Vi har lenge lett etter "vår" bydel i Athen, og nå har vi funnet den: Kypseli. Særlig på grunn av gatene Fokinos Negri og Ag. Zonis, som er bilfrie og har trær/park i midten. De er kantet med tavernaer, barer, kafeer og ouzerier, fulle av liv og ikke en (utenlandsk) turist i sikte flabb_flab . Området rundt har glimrende shoppingmuligheter, og det er enkelt å komme seg rundt med buss. Nærmeste metrostasjon, Viktoria, ligger 10 - 15 min. gange unna.

Flere venner her i Nafplio drar gjerne opp til Kypseli for kvelden, når de har en weekend i Athen. Andre sier området er en overbefolket betongjungel.

Men de to nevnte gatene er et paradis i storbyen _B-anana
Hotellet vi bodde på, Best Western Doré, ligger i Ag. Zonis.

Lissi
2006-07-01, 19:54
Men detta var härligt att höra! Jag och maken har just sagt att om vi ska till Aten i vinter så vill vi inte bo i Plaka fler gånger utan hitta en annan del av Athen...Tack för tipset!!

Lissi - 10 dagar kvar till Nafplion!

Anna Pernilla
2006-07-01, 20:25
Där har jag varit många gånger:D . När min väninna bodde mitt i stan gick vi ofta dit å tog en drink, när vi inte hade möjlighet/lust att åka längre bort. 3-vligt område.

yeasou
2006-07-02, 01:18
Kommer ni till Kypseli och vill höra härlig musik, så besök "To Potiki" Härlig musikrestaurang/nattklubb. Min Bouzoukilärare spelade där i många år, själv var jag där många gånger och spelade även några låtar med orkestern.:D

Adressen är Eptanisou 9. Det var några år sedan jag var där senast, hoppas att stället fortfarande finns kvar!
MVH
Yeasou_B-anana

Admirala
2006-08-30, 18:54
Vi gikk til dette stedet for halvannen uke siden, men det var stengt. Imidlertid vil jeg tro det bare var sommerlukket, det så ikke ut som det var lukket for evig og alltid. Masse steder vi hadde tenkt oss til i Athen var sommerlukket, blant annet tre restauranter og to museer. :mad:
Men byen er jo fredelig i august, da!

Frappe
2006-08-30, 19:23
Men byen er jo fredelig i august, da![/QUOTE]

Bästa tiden i Athen är Augusti håller med för stan är tom, och lördag-söndag tömms ytterligare. Då kan man "äga" stan flabb_flab flabb_flab

Camilla

yeasou
2006-08-30, 20:14
Ja tyvärr Admirala så har de allltid sommarstängt på "To Potiki" Det skulle jag kanske ha nämnt i mitt förra inlägg. Jag tror att de öppnar i slutet på September igen!
MVH
Yeasou_B-anana