handdator

Visa fullständig version : Bo och leva i Grekland!


erika65
2006-07-01, 09:25
Hej! Jag och min familj vill leva och bo i Grekland! Är det någon som har några tips på olika sajter för arbete och boende att skicka mig. Även svenska skolor eller internationella! Jag är färdig rehabiliterare och kan tänka mig att arbeta på något "hälsohem" i Grekland. Alla tips är välkommna till mig!!!!_B-anana Gärna sajter på engelska eller svenska i och med min grekiska ej ännu har tagit form, men jag jobbar på det!
Mvh/ Erika

Tingstad
2006-07-17, 14:05
Hej Erika,

ett tips på boendesajt är www.hemnet.se där det finns flera dussin grekiska bostäder till salu. En hel del är nybyggt och dyrt, men det finns även "begagnat".

/Daniel A

bon
2006-07-17, 15:22
www.hemnet.se (http://www.hemnet.se)

Detta har jag inte tidigare sett, tack EU att även icke-greker nu får handla mark o bostäder. Tyvärr så var nog priserna lite för dyra och inget fanns i Parga, men det var roligt att få se lite hus som inte bara är turisthus.

birgitta
7 dagar kvar till Parga

Tingstad
2006-07-19, 18:57
En liten knepighet är att de sajter som riktar sig till utlänningar kanske har ett visst urval av dyra och nya objekt, medan många greker själva handlar på en annan marknad (?)
Det måste väl finnas ett utbud av "vanliga" hus som även normalinkomstagande greker kan köpa. Jag har hittat ensajt som gäller hus på Kreta (första gången jag sett billiga hus).

Jag förstår att du/ni inte söker hus på Kreta. Men det är ju uppmuntrande att det finns bra prislägen. På östra Kreta kan man t ex köpa mindre stenhus med renoveringsbehov för 200', dvs som motsvarande på landsbygden i Sverige...
Det finns säkert engelskspråkiga mäklare på näter som även täcker andra områden.
Lycka till
/Daniel A