handdator

Visa fullständig version : Gammalt yrke?


steffe77
2006-07-01, 02:55
När jag var ung fanns det något som hette "Tulltjänstemän". Är det någon som kommer ihåg dom eller har några roliga historier att berätta?

Hena
2006-07-08, 00:21
Hejsan!

Varför du frågar det här :) . Är det inte vanliga "tullare" du menar, typ såna vid flyget eller i hamnen?

Hena bye_bye

Hellen
2006-07-08, 09:21
Någon av de norska medlemmarna kan säkert berätta något kul om detta yrkes namn, just nu kommer jag inte ihåg vad "tull" betyder på norsk, men jag vet att det blir en lustig kombination om man blandar språken .:)

Säger som Hena "tullare"

// Helén

Elisabet
2006-07-08, 09:26
Tull på norska betyder dumheter eller struntprat och har alltså inget med det svensla tull eller tulltjänsteman att göra.

Jag förstår inte heller riktigt frågan, tulltjänsteman är inte ett gammalt yrke. Förmodligen har de mer att göra nu för tiden än förr, alla tullfria regler till trots.

Men säkert finns det roliga historier om den gamla tidens tulltjänstmän, det gör det väl om de flesta yrkesgrupper. Jag kan dock tyvärr inte bidra med någon.

Rasmus
2006-07-08, 09:47
"Tulltjänsteman är inte ett gammalt yrke"...

Ursäkta en gentleman, men tulltjänsteman är ett MYCKET aktat yrke...
Låt oss gå tillbaka dryga 200 år och se vad salig Carl Michael Bellman gjorde...
Jo, han tog till sin äkta maka en dotter till en dylik...
Inget gammalt yrke? Doh !!!

R :p

Elisabet
2006-07-08, 10:20
Men Rasmus då, du FÖRSÖKER väl inte missförstå ;)

Klart det är ett gammalt yrke, men inte i betydelsen utdött, som ju ursprungsfrågan tycks gälla.

Hellen
2006-07-08, 10:26
Tull på norska betyder dumheter eller struntprat och har alltså inget med det svensla tull eller tulltjänsteman att göra.


Det skrevs i ett annat forum om hur norrmännen ler litt när de kommer till svenskgränsen och vi skyltar med tull, inget braflabb_flab
Tulltjänsteman bör ju då bli tjänsteman som pratar strunt:rolleyes:

// Helén

ricky
2006-07-08, 11:12
Jag tror ursprungsfrågan handlar om den uniformerade tulltjänstemannen som fick knäna att gå som kastanjetter på Svensson när de passerade grönt i tullen men begick det fruktansvärda brottet att ha två helrör gömda i bagaget... Det blev då allmän förnedring, beslagtagning och dryga böter!!
Detta scenario var vanligt för några år sedan och är tack och lov på väg att falla i glömska. Bakom järnridån hade dom sina bekymmer och vi hade våraflabb_flab