handdator

Visa fullständig version : Boende för ensam tjej på Ios och Naxos


scarymary
2006-07-01, 00:01
En fråga... Jag har rest ganska mycket i Grekland men aldrig ensam vilket jag ska göra detta år.
Så jag undrar, hur mycket kan ett standardrum (eget badrum, kyl, balkong osv) kosta för en person? Är det samma pris, dyrare eller billigare? Jag åker 12-26/7

Jag vill helst inte bo på camping av olika skäl...

Jag ska till Ios och Naxos, möjligtvis en sväng till Paros också!
_B-anana Ciao!

Eva L
2006-07-01, 00:27
Min erfarenhet är att boendet är ca 5 euro billigare för en istället för två personer eller så tar uthyraren ett fast pris för rummet. Jag prutar nästan aldrig, går istället vidare om priset är oskäligt. Andra prutar säkert gärna men jag tror att uthyraren vet sitt värde. Den metoden fungerar oftast bra men några gånger har jag naturligtvis sagt nej och letat vidare med bra resultat.

Eva

scarymary
2006-07-01, 00:54
Eva L: tack så mycket för ditt svar.:D
Jag brukar båtluffa i Kykladerna och de senaste åren har priserna i juli legat på ca 30-35 euro per natt, tror du det är rimligt även i år?
Är så otroligt nervös över priserna då jag har blivit lämnad och ska åka ensam.. Trots att jag varit i Grekland varje år i 13 år och jag är 23 :cool:

Evie
2006-07-01, 01:35
Lite försiktig kan man ju vara när man åker själv. Akta sig för dubbel-shots och sånt.. Var på Ios förra och förrförra året. Bodde superbt för runt 35 (själv), men förra året slapp jag en tid undan med 12 euro per natt, men då bodde jag enkelt med delad dusch uppe i byn ovanför torget, hos familj. Blev så sur på hotellet när de plötsligt ville höja hyran från 35 (för två pers) till 40 för mig ensam - retroaktivt, när kompisen åkte. Man ska helst deala priset i stort sett nere vid färjan där hotellraggarna står, och få bekräftelse på att det inte blir några höjningar efter 2 dar. Man kan också fråga "What room?" om dom har bilder på hotellet för att försäkra sig om att man får bästa rummet, och inte det sämsta på baksidan utan terass och balkong. Priserna borde ligga kvar i nivå på Ios med tanke på att många ungdomar inte har råd att betala dyrt för rum.

scarymary
2006-07-01, 01:43
Evie: Med tanke på det inlägg jag nyss har komponerat i "känner du dig trygg i Grekland"-tråden är det nog inga problem. Jag är nästan för misstänksam mot folk, men såklart har man inte inflytande över allting.

Jag har också varit med om dessa hyreshöjningar förut och det är inte roligt, sådant borde de tala om i hamnen tycker jag.
Så, deala i hamnen och ta reda på priset och rummets utseende och facilities (svenska ordet?) där är ditt råd, tack så mycket!

Evie
2006-07-01, 01:43
Mitt tips är att du, om du trivs med ett rum t ex på Ios bestämmer priset för hela perioden. Det borde bli billigare om man stannar längre, istället för tvärtom, men då måste man göra upp om priset i början.

- And same price if my friend comes too? What price?

Det kan ju hända att du träffar nån att dela rummet med och då har du förberett för det också.

Ska själv dit om några dar. Alltså Paros, Naxos, Ios. Inte bestämt riktigt i vilken ordning. En del hotell på Ios har både billigare och lyxiga rum och otroligt läge och utsikt (helt gratis), som Katerina mellan byn och Milapota.

scarymary
2006-07-01, 01:47
Det där med att bestämma för hela perioden, menar du att jag ska göra det innan jag sett rummet, eller kanske när jag bott där en natt?
Smart det där med ev kompis!
Kul för dig att åka snart, jag kan inte heller vänta på att återförenas med det turkosa havet, utsikten och girosen :D
Jag brukar faktiskt gå förbi Katerina när jag är på väg till stranden, bra läge!
Åker du ensam och hur länge blir du borta?

inkfish
2006-07-01, 10:31
Att du är ensam ska du använda vid prutandet. När du får priset säger du "men jag kommer ju att bo här ensam?". Om uthyraren då inte redan sagt ett lägre pris för att du är ensam är chansen stor att h*n gör det.

Jag har aldrig betalt 2-personerspriset när jag åkt ensam.

Evie
2006-07-02, 02:36
Har åkt själv de senaste året och jag tycker inte att det är nån ordning. Ibland si ibland så, ibland billigare för att man har rummet själv. Hotellet jag bodde på på Antiparos körde 22 för singlar och 30 för dubletter, om man kan säga så.

Har märkt att man ofta är i lite kasst skick just när man ska förhandla rum i hamnen efter en resa, kanske i hettan.

Jag flyger till Santorini på måndag kväll och tar en natt i Fira. Åker sen till Ios, eller Naxos. Mycket svårt att bara åka förbi Ios... Kommer bara inte ihåg namnet på hotellet jag själv brukar tipsa andra om i Fira.