handdator

Visa fullständig version : Aegean Sun och Skala rachioni


vivsan
2006-06-30, 17:28
Hej
jag ska åka på två veckors sem till Thassos i septemer, har aldrig varit där tidigare och är nu lite nyfiken så om det är någon som har tips på bra restauranger utflykter mm så tar jag tacksamt emot det. Är det någon som har bott på hotellet jag ska bo påAegean sun? Hur är det att cykla på ön?
Skriv gärna och berätta då blir jag glad_B-anana
Vivsy

Zeemee
2006-07-06, 22:21
Hej!!

Det funkar bra att cykla på ön, finns på flera ställen att hyra cyklar eller mopeder. Dock kan jag tänka mig att det kan vara ganska svettigt att ta sig upp för Thassos backar i 30 graders värme... Å andra sidan tror jag att det kanske har mer med min (icke existerande) kondition att göra... ;)

Restauranger finns det gott om. Bara att välja och vraka. Dessvärre är det ju så, att de flesta som jobbar med reatauranger och turism på Thassos är säsongsarbetare och därför kan kvalitén på maten variera för varje säsong eftersom kockarna byts ut ofta. Vissa ställen skiljer sig i kvalitén på maten från dag till dag med. (Beroende om deras bättre kock är ledig eller ej antar jag). De flesta restauranger har ungefär samma utbud på mat och jag tyckte kanske inte att maten i allmänhet var så gräsligt imopnerande.

Från Golden Beach kan man åka med på en rundttur runt ön med båt. Man får bada från båten, fiska och grilla. Åkte dock inte med på den rundturen, kändes som att det var lite många turister där. Jag tycker att ni ska hyra en jeep och ta er runt ön själva, helt otroliga utsikter på många ställen!

Hoppas att ni får en underbar semester!!

Carina
2006-07-07, 08:12
Prova Toxotis restaurang i Thassos stad, det är en familjerestaurang så den borde hålla samma klass. Vi hoppas det i alla fall så vi kan äta där i september.
Vi åt där flera gånger 2003, bland annat min 50-årsmiddag, då dukade de fint med blommor på bordet, som de sedan förärade mig.
Toxotis ligger en bit upp från hamnen, nära en motorcykeluthyrare.
Vi åt även på en bra restaurang nära gamla hamnen, de hade ngt special med tomater från ugnen. För övrigt så tyckte vi att maten var alldeles utmärkt med mycket god grekisk mat överallt. Dock åt vi aldrig vid turistrestauranggatan, det kanske där det kan vara lite ojämn kvalitet?

Madicken
2006-07-07, 08:47
Hej

Jag och min familj ska också åka för första gången till Thassos, Skala Rachoni och Aegean Sun.
Vi åker i slutet på juli. Jag hör av mig när vi kommer tillbaka med tips till Vivsan.

Ni som redan svarat Vivsan, hur är stränderna i Skala Rachoni jämfört med Golden Beach?
Måste man åka in till Thassos stad för att äta? Finns det bra resturanger i närheten? Jag gillar att promenera till och från resturangen.

Vi var på Zakynthos förra året och det var fantastiskt. Men kvällstid så dominerades Laganas av inkastare och britter till förba....se!
Jag hoppas att Thassos har mindre av detta och mer grekisk känsla. Vi hade som princip att inte gå in på resturanger som hade inkastare.

bye_bye hör av mig i augusti

Madicken
2006-08-11, 15:16
Hej Vivsan

I´m back! Två veckors semester på Thassos och Aegean Sun.

Vi hade två bra veckor på Thassos med mycket sol och bad men...tyvärr så föll jag inte för Thassos.
Kortfattat två veckor: några dagar kring hotellet - Jeep runt hela ön i några dagar och sedan hotellet igen i några dagar.

Det jag gillade med Thassos var att det inte var överbefolkat av turister och naturen/sceneriet. Otroligt vackert! Och det var billigare att äta än på andra turistigare öar i Grekland. Vi hamnade på ca 40€ totalt med dryck och allt. Två vuxna och två grabbar i tonåren.

Stränderna i Skala Rachoni var inte bra. Det krävs badskor som trots allt är en väldigt billig investering ca 5-7€ för att huvudtaget kunna bada där. Det är stenigt och fullt med sjöborrar och sjögurkor (bajskorvar).

Vi besökte Golden beach/"Skala potatis", Aliki och Pefkari. Alla tre var fina stränder men det finns betydligt finare "golden beach"- stränder i Grekland än den Thassos har. Däremot så var det roligare att snorkla på Thassos än mot andra ställen. Pefkari föll jag för! Jättfin stenstrand och djupt = roligt att snorkla!
Aliki var det knökfullt på men också väldigt roligt att snorkla.
Det är bäst att ligga mitt i mellan GB och SP. Varje hörna av den 3 km långa stranden var knökfull.

Resturanger kring Aegen Sun. Olga´s var vår favorit. Tyvärr så hade det lite ont om personal sista dagarna servicen gick ner. Tyckte synd om vår favvotjej sista kvällen. Gekas var vi bara på en kväll och jag kan inte sätta tummen på "vad jag inte gillade". Känns plastigt bara..och instängt.
Gekas var tyskarnas och holländarnas favorit.
Den nedanför Gekas - var vi aldrig på. Vi blev anfallna en kväll av en "servitör/inkastare" så den försvann totalt. Vilket var bra för några andra svenskar hade varit där och blivit jättebesvikna.
Något som vi INTE... gillade - Dill i Tsazikin ...passade inte alls! Trots det så gick det två/tre portioner varje måltid...hm...
Vi var i Prinos och åt en kväll - dyraste kvällen och det verkade vara en riktig semesterort.

Vi hittade även Gokartbanan som ungarna kallade resturangen. Vet inte vad den hette. Hade en reklamskylt precis utanför, 12 Ouzo. Den låg precis vid vatten och åt motsatta hållet mot Olgas. Jättetrevlig personal och otroligt bra priser men å andra sidan väldigt lite att välja på i menyn.
Men den kan jag också rekommendera.
PIGI inne i stan kan jag också rekommendera. Där var vi nog tre ggr.
Någon här rekommenderade Toxitos(någonting) hade väldigt god mat men allt tog sådan tid. Tid att få mat, tid att få notan mm. Trots att det bara var fem sällskap på plats (?).

Angående mygg och geting debatten. Myggbett fick vi första dagen sen sprayade vi på AUTAN på ben och armar precis innan middagen och innan läggning = inga mer myggbett. Getingar fanns bara på frukosten(inne)vid skinkan. Aldrig vid någon middag ute.

Hyra bil - boka den i tid! Så ni får vad ni vill ha. Går man in och vill ha någon samma dag så får man det som finns kvar. I alla fall under "high season". Vi kan rekommendera Discovery och Potos. Avis och Europcar är dyrare.

Sist men inte minst - så vill jag nog lägga in en brasklapp på Airtours.
Boka inte markterassrummen = Källarrum och du hör allas toalettbesök VÄLDIGT TYDLIGT. Och när det spolas så låter det som hela våningsplanen rasar ner mot dig. Vi klagade hos Airtours representant men som påpekade att det står att det är nedsänkta markterass 1 meter. Borde kunnats korrigerats av Airtours då detta var min 40-års resa. Dåligt Airtours!!
Skriv att det är Källarrum i katalogen!!!

Ungarnas rum luktade "instängt rök" när det väl fick sitt rum efter två dagar. Hotellet hade missat våra "2 UNITS" bokning. Man vill bara ha mysigt och man orkar inte hålla på och klaga hela tiden. Så när jag träffade på repr igen efter ett par dagar så hade jag hoppats att röken skulle ha försvunnit men det hade den inte så jag bad repr också känna efter. De ska ju ända var min kontakt mot hotellet. SÅN TUR VA så hade hon begåvats med ETT DÅLIGT LUKTSINNE så hon KÄNDE INGET!!!!!!!!!!
Undrar hur reseledar kurserna går till egentligen. Vad står det i kursinnehållet? Jag fattar inte hur det kan stå där och se folk bli ledsna och deras hårt förvärvade semesterpengar/drömmar försvinna.

Nu hade jag bestämt mig för att ha en bra semester och det får man när man är med sin underbara familj och det är varmt, man äter gott och har kul tillsammans. Inga hotell och resebyråer i välden kan i alla fall inte förstöra det.

Som ni kanske märker så var starten redan dålig från början så Thassos fick kanske inte en ärligt chans.
Vikommer nog inte åka till Thassos igen och definitivt aldrig med Airtours igen.
Hör gärna av Er om ni har några frågor.
Madicken m familj

ulrikas
2006-08-11, 18:15
Oj, det låter inget vidare! Vår semester på Thassos (SP)var helt annorlunda än er helt klart! Vi åkte 13-27 juni och jag kan säga att det var väldigt LITE turister! På stranden var det mycket rymligt, vi var fyra familjer med olika tider men vi fick alltid solstolar bredvid varandra! Stranden mellan GB och SP var mer eller mindre tom när vi promenerade där! Vissa restauranger hade inte öppnat, men de som var öppna var trevliga och bra, ingen jag kan klaga på! Vi åkte med Apollo och har inga klagomål vare sig på dom eller på hotellet (Nama) som var precis enligt våra förväntingar och katalogens beskrivning! Mygg såg vi knappt några och getingar max fem stycken på två veckor! Vi älskade stranden vid SP, delvis för den underbara botten men även för att det var rent och fräscht och som sagt, gott om plats! Vi var fyra familjer på tre olika hotell i SP och alla var supernöjda! Jag "föll" inte heller för Thassos som jag har gjort med andra öar men tycker ändå att Thassos är helt underbart! Otroligt vackert, rent och fräscht, gästvänliga människor osv. Det jag kunde sakna i SP var den grekiska vardagen med åsnor, små gummor etc. De andra fyra vuxna som var med föll pladask för Thassos så smaken är ju olika! Vi hade blandat väder, regn,åska, blixt och dunder samt strålande solksken! När vi kom var det 18 ° och regn :( men det blev bättre efter ett par dagar! Min syster och hennes man kom den 27 juni och bodde på Emerald (GB), åkte med Airtours och var supernöjda med allt utom vädret som var sådär under deras vecka!
Som sagt, smaken är olika, vi åker nog inte heller tillbaka (brukar inte göra det) men älskade verkligen Thassos och gulliga SP!
:) /Ulrika

MonicaC
2006-09-12, 10:36
Hej !

Vilken skillnad på upplevelse ang hotellet. Vi har också tillbringat 2 veckor på Aegean Sun men senare i augusti än dig Madicken . Vi hade bokat en två-rums lgh i etage och när vi kom hade vi fått en lägenhet mot gatan och såg inte alls till poolen eller havet men efter några dagar så frågade vi om vi kunde få byta till oss pool- och havsutsikt och vi hade jättetur , samma dag fanns det så vi kunde byta och hade en utsikt som fortfarande sitter kvar på näthinnan.....

Hotellet är jättefint , rummen fina , bra städning , kanon frukost ,gick till och med att "låna" tvättmaskin för en liten peng , poolen , baren , pingisbordet var toppen tyckte barnen , själva stranden var ok med parasoll och solstolar MEN vattnet var ingen höjdare, på botten var det sjögräs en och annan sjöborre men vi klarade oss utan badskor , bara man ser sig för är det helt ok .

Vi gjorde ungefär samma upplägg som Madickens familj . några dagar kring hotellet och några dagar med bil och sen avsluta vid hotellet.

Men i det stora hela är vi supernöjda ! Vi fick den avkopplande och relaxande semester ihop med barnen som vi ville ha !

Hälsn Monica

Lovisan
2006-10-15, 14:31
Hej,
Jag och min familj var på Thassos i Juli i år. Vi rekomenderar Skala Rachoni, jätte trevlig by, men härlig strand och ett par mysiga tavernor. Både Gekas och Gorgona, Väldigt trevlig personal. Hoppas verkligen jag får åka dit igen! Bästa resan jag rest på! Har till och med lite kontakt med en kille som jobbade på Gekas, jätte roligt.

Lovisa