handdator

Visa fullständig version : Hajar!


herjer
2006-06-29, 20:03
Hej allihopa, är väldigt färsk här på forumet och har en fråga som gnagt i mig i många år.
Det e möjligt att frågan diskuterats i nån annan tråd, i vilket fall som helst hittade jag inget.

Hur är det med hajar i den Grekiska ö världen?
Behöver man oroa sig när man ligger ute och snorklar?
Har läst om att det finns allt från ofarliga hundhajar och brugdar till hammarhaj och "den stora vita".
Kommer ihåg ett naturprogram jag såg för ett par år sedan då dom visade en amatörfilm där en vithaj attackerar en fiskebåt utanför Kroatien men hur är det i de Grekiska vattnen?
Är det någon som vet eller har erfarenhet?
Själv ska jag till Lefkas i 2 veckor och som vanligt tar jag min hajrädsla med mig till Grekland...kanske i onödan, eller?

Vore kul om någon kunde svara.

mvh
Johan.

yeasou
2006-06-29, 20:12
Hej Herjer! Jo nog vore det en otrevlig sak att få syn på en stor VIT under magen på en själv, när man stilla flyter omkring på vattenytan!
Jag läste faktiskt själv om den hajen som fångades utanför Kroatien, däremot så läste jag inte att den skulle ha attackerat någon båt:eek:

Du kan lugnt snorkla vidare, jag forskade lite i ämnet för en del år sedan. Jag kom fram till att det inte finns ett enda belägg för att en haj skulle ha attackerat en snorklare eller överhuvud taget någon människa i vattnet i medelhavet:p Varje fall i överskådlig modern tid!
Jag har snorklat i många år på ett flertal platser i Grekiska övärlden, tänk va spännande det hade varit att bara få en liten skymt av en hajfena:D

MVH
Yeasou_B-anana

herjer
2006-06-29, 21:13
Tack för ett sånt klockrent o snabbt svar.
Tror dock att min hajrädsla kommer att hänga med ner ändå, den har trots allt funnits nånstans i bakhuvudet sedan Hajen filmerna på 70-talet och hur jag än försöker finns den där o lurar.

Undra hur nära hajarna går land?
Hur gick du till väga med din undersöknig?

mvh
Johan.

Hellen
2006-06-29, 21:42
Tror dock att min hajrädsla kommer att hänga med ner ändå, den har trots allt funnits nånstans i bakhuvudet sedan Hajen filmerna på 70-talet och hur jag än försöker finns den där o lurar.


Instämmer helt, simmar jag för långt ut eller snorklar på väldigt djupt vatten så kommer musiken från filmen och förstör, vi brukar även stressa varandra med kommentarer typ " ser det inte ut som en hajfena osv.."
Fast egentligen vet jag att de inte finns där....:eek: :rolleyes:

// Helén

PO
2006-06-29, 22:06
Just som Du trodde mardrömmen var över... (ledmotivet tonas upp igen)

http://www.flmnh.ufl.edu/fish/sharks/statistics/GAttack/MapEurope.htm

Men simma lugnt, risken är mindre än mikroskopisk! Jag tänker snorkla med
familjen runt Lefkas sista veckan i september

//PO

anoula
2006-06-29, 22:22
Just som Du trodde mardrömmen var över... (ledmotivet tonas upp igen)

Det finns några gamla torkade hajar på Akvariet i Rhodos stad, som fiskats upp någon gång på 80-talet... men jag har aldrig sett någon i vattnet.

Hellen
2006-06-29, 22:22
Det är ju 22 år sedan sist, dags igen då? Statisktik kan man ju utläsa lite som man vill:rolleyes:

// Helén - som håller mig i strandkanten i år....

PO
2006-06-29, 22:32
Statisktik kan man ju utläsa lite som man vill:rolleyes:
Ja statistiskt är det säkrare att hålla 250 km/h, i alla fall är det väldigt
få olyckor som rapporteras med den farten! ;)

//PO

anoula
2006-06-29, 22:34
Ja statistiskt är det säkrare att hålla 250 km/h, i alla fall är det väldigt
få olyckor som rapporteras med den farten! ;)

//PO
Hahahaha, jag har saknat dina inlägg, PO.

Hellen
2006-06-29, 22:36
Ja statistiskt är det säkrare att hålla 250 km/h, i alla fall är det väldigt
få olyckor som rapporteras med den farten! ;)

//PO

Ja det säger ju sig självt, att ju mindre tid du tillbringar på vägarna desto mindre är risken att drabbas av olycka:rolleyes: :confused:

yeasou
2006-06-30, 14:19
Citat:Hur gick du till väga med din undersöknig?

Hej Johan. Jag läste vad som fanns att få tag på om hajar och var hajattacker hade ägt rum, på nätet och i den litteratur som fanns tillgänglig på biblioteket. Det var långt ifrån Medelhavet som dessa attacker skedde.
Ingenstans kunde jag hitta något om hajattacker i Grekland eller i den delen av Medelhavet.
Så simma lugnt, risken att du ska komma ut för långt från land pga strömmar och därmed hamna i en farlig situation är nog tusenfalt ggr större än en syn av en haj!:rolleyes:
MVH
Yeasou_B-anana

Ypsilon
2006-06-30, 14:28
Har aldrig påträffat hajar i havet i grekiska övärlden, men nog på tallriken (inte min tallrik...) på fisktavernan Poseidon i Georgioupolis. Hajarna fiskas på cirka 25 kms avstånd från Kretas nordkust. För intresserade finns det på sagda taverna en fotoalbum innehållande bilder tagna på hajfisketurer.
Ypsilon, som inte äter haj.

PO
2006-06-30, 18:15
Åtta bekräftade dödsfall på etthundrafemtio år i Grekland är inte mycket
med tanke på hur många som badar.
Det är ju ungefär lika många som stryker med längs E4 varje midsommar.

Källa: International Shark Attack File
Florida Museum of Natural History, University of Florida

//PO