handdator

Visa fullständig version : sista minuten


ainika
2006-06-28, 16:03
Hej!

Jag och min sambo vill överaska svärfar/far på sin 60-årsdag då han kommer att befinna sig på Korfu. Vi funderar på att hitta en sista minuten resa dit (i slutet av juli). Vi har aldrig tidigare varit till Grekland och inte rest sitsa minuten heller. Jag skulle vilja veta om sista minuten resor (ospecificerade) är ett bra val eller brukar det oftast bli en besvikelse kanske, speciellt med tanke på högsäsong:rolleyes: (med hotell mm)? Har någon av er till och med rest till Korfu med sista minuten resor? Vart hamnade du i så fall och blev du nöjd med resan?

hälsningar Ainikabye_bye

Elisabet
2006-06-28, 16:17
Jag jag har åkt till Korfu med sista minuten-resa och blev mycket nöjd! Det har jag för övrigt blivit alla gånger jag köpt restresor - men det har aldrig varit i högsäsong, och jag tror att risken är många gånger större att man får ett dåligt rum då.

Ni vet ju inte vilken ort på Korfu ni hamnar på om ni köper helt ospecifierat, och det vore väl trevligast att bo nära svärfar, förmodar jag. Korfu är en ganska stor ö, och det kan bli långa och dyra resor om ni vill umgås med honom varje dag och även på kvällarna när det inte går många bussar.

Ibland finns det sista minuten-resor där man betalar extra för att garanterat komma till en bestämd ort (eller till och med ett specifikt hotell) Det kanske är ett lämpligt alternativ för er? Man kan även betala extra för en viss garanterad standard (till exempel egen dusch o wc). Om jag åkte i högsäsong skulle jag nog välja det.

Lissi
2006-06-28, 16:23
Att åka ospecificerat behöver INTE bli en besvikelse, tvärtom.... Det enda som kan vara chansartat är ju om man helst vill till en speciell plats på ön, då är det ju en chansning... Min man åkte alltid ospecat innan vi träffades och 2001 var han på Korfu. Han hamnade ett par mil söder om Korfu stad..Hotellet var helt ok men det låg i en korsning så det var mycket trafik runt om hotellet dygnet runt...
Annars har han bott ospecat på Naxos 2 ggr och Kos en gång och haft jättefina boenden alla gångerna...Vissa "sista minuten"-resor har specificerat boende mot ett tillägg på ett par hundra kronor per person.
Man kan få vara beredd på att byta boende under en period tex om man stannar 2 veckor, då kan man få myta efter en vecka till ett annat hotell... På Agistri för några år sen var det ett par som åkte med Apollo och de bytte 3 ggr på 14 dagar, men fick finare och finare hotel var gång så de var helnöjda!!:D
Så vill man vara säker på att få stanna hela tiden på samma ställe så ska man INTE åka ospecificerat....Jag tror att "Sista minuten " är något dyrare och något säkrare ...ofta kan man få namngivet hotell då.

VÅGA CHANSA är mitt råd!!

Lissi

Hellen
2006-06-28, 17:20
Titta även på alternativet Endast Flyg, och därefter ordna boendet på plats, visserligen något mer tidskrävande, men då ser man på plats var man vill bo och kan välja att bo nära eller på samma hotell som far/svärfar.

Skall kanske även tillägga att jag själv aldrig varti på Korfu, men bott på charterhotell som jag bokat på plats på andra öar i Grekland.

Lycka till!

// Helén

inha
2006-06-28, 19:42
Titta även på alternativet Endast Flyg, och därefter ordna boendet på plats, visserligen något mer tidskrävande, men då ser man på plats var man vill bo och kan välja att bo nära eller på samma hotell som far/svärfar.

Jag håller med enligt ovan, att ni ska även kika på Endast Flyg-biljetterna och ordna med boendet på plats. Kalimera har på några ställen där de rekommenderar boende. Jag tror att jag såg rekommendationerna ligga under respektiver resmål under rubriken "Resmål A-Z" här i den blåa menyn till vänster.

Om inte annat kan ni ju i så fall ta med en katalog från Ving, Apollo etc och kolla in deras boende och boka när ni är på plats. Detta gjorde en kusin till mig när hon reste ner till Grekland för några år sedan, och det fungerade mycket bra.

Trevlig resa!