handdator

Visa fullständig version : Fickpengar för båtluff


inha
2006-06-28, 16:00
Hej,
jag har planer på att båtluffa. Men ställer mig frågan hur mycket pengar jag ska ta med mig för att ändå klara mig ekonomiskt under resan.

Har någon tips och erfarenheter gällande fickpengar för 3 veckors båtluff? Hur mycket man ska ta med sig? Ska man ha kontanter eller kort, eller delat (lite kontanter och lite på kortet)?

Eva L
2006-06-28, 17:36
[

Har någon tips och erfarenheter gällande fickpengar för 3 veckors båtluff? Hur mycket man ska ta med sig? Ska man ha kontanter eller kort, eller delat (lite kontanter och lite på kortet)?

Räkna med 70-100 euro per dag om du inte har höga anspråk. Jag skulle ta med euro för några dagar och använda mig av bankomat. Kom hem i mitten av juni från en 2 veckors luff och tre öar och gjorde av med ungefär den summan. Hyrde inga fordon utan då behöver du kanske mera pengar.
Reser du i sällskap och delar rum med någon annan blir kostnaden naturligtvis lägre.

Eva

ah666
2006-06-28, 18:33
Hej,
jag har planer på att båtluffa. Men ställer mig frågan hur mycket pengar jag ska ta med mig för att ändå klara mig ekonomiskt under resan.

Har någon tips och erfarenheter gällande fickpengar för 3 veckors båtluff? Hur mycket man ska ta med sig? Ska man ha kontanter eller kort, eller delat (lite kontanter och lite på kortet)?

Innan jag åkte lusläste jag alla trådar om budget här...det var stor variation....för vi är ju så olika! Jag åkte med min väninna och tre tonåringar. Min budget (jag själv och 2 tonåringar) låg på 1000kr/dag för allt utom resan....boende, mat, fika, färjor etc. Vi hyrde inga mopeder el bil, åt oftast frukost hemma, lunch o middag ute. Vi åkte i slutet av maj o stannade i 2v.
Ha en härlig resabye_bye !
Annelie

inha
2006-06-28, 19:34
så vad jag förstår så ska jag räkna på ungefär en summa på 1000 kr per dag för att klara mat, boende och färja?

har ni flera tips, så får ni jätte gärna komma med det. bye_bye

Eva L
2006-06-28, 19:38
Reser du under högsäsong är boendepriserna högre och ibland även maten på tavernorna. I övrigt beror ju så väldigt mycket på hur ofta och vad du väljer att äta. Jag skulle nog inte resa med mindre kassa. Bättre att ha en reserv än att bli utan under resan.

Eva

Elisabet
2006-06-28, 20:28
har ni flera tips, så får ni jätte gärna komma med det. Jag tycker att det viktigaste är att man har en buffert, dvs tillgång till mer pengar än man räknar med att använda, som man kan ta ut om det skulle behövas. Men vet ju aldrig vad som kan hända. Man kanske bestämmer sig för att köpa hus till exempel ;)

Hellen
2006-06-28, 20:38
Man kanske bestämmer sig för att köpa hus till exempel ;)

Visst är det skönt att ha lite extra fickpengar med sig så man kan spontan shoppa, som sagt man vet ju aldrig vad man springer påflabb_flab :D

// Helén

Elisabet
2006-06-28, 20:48
Visst är det skönt att ha lite extra fickpengar med sig så man kan spontan shoppa, som sagt man vet ju aldrig vad man springer påPå Korfu finns en tradition att göra fantastiska textilier och där sprang jag på ett stort virkat sängöverkast, det vackraste jag någonsin sett! Det kostade naturligtvis en del, men var egentligen inte alls dyrt med tanke på arbetet bakom!

Eftersom det var så stort och tungt köpte jag det inte... Det är inte många saker i livet jag ångrar, men DET har jag ångrat många gånger.

Men, eftersom jag hade en buffert KUNDE jag ha köpt det... och det är poängen i den här tråden :D

Alexandra
2006-06-29, 16:30
Jag brukar först se vad jag vet att jag kommer att göra av pengar på, t ex solstol, frulle lunch middag, fordon, utflykter som jag vet att jag ska göra osv.Då vet jag vad pengarna ska räcka till och ungefär hur mycket som går åt.

Ex moppe 8-10 Euro/ dag, Solstol 5-10 Euro/dag för två, mat osv....

Jag kan i alla fall säga att vi klarade oss på under 1000 kr per dag för två personer de dagar som vi inte åkte mycket taxi (kunde inte hyra fordon), vissa dagar kom vi riktigt billigt undan medan andra blev lite dyrare. Båtresor och boende är inräknat.

I år hyrde vi fordon nästan varje dag och då gick det åt mer pengar, dessutom åt vi en hel del middagar på ej grekiska ställen vilket nog drog upp snittet väldigt mycket. Dessutom köpte vi glass lite oftare och det var väldigt dyrt (lösglass), hyrde solstolar mycket fler gånger än sist. Vi snittade på 130-140 Euro i år men bodde också lite dyrare. Men som sagt många bäckar småflabb_flab

Vi shoppade inte så mycket mest smågrejer som t-shirt, badskor osv.

Tänk också som andra har sagt att ha en liten buffert för osägutbara händelser

Trevlig resa!

/Alexandra

inha
2006-07-02, 20:53
Absolut så måste man ju ha en extra buffert för uti-fall-utgifter som man inte räknat med innan.

Oki, jag har fått kläm på ungefär hur mycket jag ska på fickan så jag klarar mig.

Men... ngr andra frågor i billighetstänket...
* Vad anser ni om att boka boende på plats eller i förväg? Är det billigare eller dyrare?
* Pensionat eller Hotell med 2-3 stjärnor?
* Fixa fruskost själv genom köp på supermarket eller hotellfrukostbuffé?

inkfish
2006-07-02, 20:57
Boka i förväg är alltid dyrare. På plats kan du pruta på ett helt annat sätt.

Pensionat är nästan alltid billigare än hotell. Undantaget öar där turisterna sviker, där går det säkert att bo billigt på hotell som kämpar för sin överlevnad.

Frukost på den egna balkongen/uteplatsen! Promenaden till bagaren är en av dagens höjdpunkter. Och äter du inte ovanligt exklusivt pålägg eller nån liter fruktyoghurt per person och frukost blir det inte dyrt heller.

nilam
2006-07-02, 22:33
Boka i förväg är alltid dyrare. På plats kan du pruta på ett helt annat sätt.



Är det verkligen alltid så? Efter att ha läst i "trådarna" vad alla betalar för boende i juli, aug så undrar jag... vi har bokat hemifrån, genom My Travel dessutom, och betalar 290 sek för enrumslägenhet på stranden, pool, havsutsikt mm i juli! Jag tycker det känns billigt iaf men jag har ingen erfarenhet av att boka på plats heller så jag kan ju ha fel:o

Malin- 14 dagar kvarflabb_flab

Hellen
2006-07-02, 22:49
Är den för två personer och var, på vilken ö?
// Helén

nilam
2006-07-02, 22:57
Är den för två personer och var, på vilken ö?
// Helén

För tre tror jag (fast vi är två)... Kreta, Kato Stalos:)

Malin

inkfish
2006-07-02, 22:58
Nilam - charterarrangörernas endast hotell-alternativ är väldigt billiga, det har du rätt i.

Tänkte inte på dem eftersom jag själv inte trivs på såna större hotell. Jag tänkte snarare på ett givet ställe som du kanske hittar på nätet - bokar du det hemifrån blir det nästan hundraprocentigt säkert dyrare än om du kommer dit, tittar och prutar. Kontaktar du dem i förväg VET de ju att du vill bo just där. Och du tappar möjligheten att säga "tack, men då går jag vidare".

nilam
2006-07-02, 23:04
Nilam - charterarrangörernas endast hotell-alternativ är väldigt billiga, det har du rätt i.

Tänkte inte på dem eftersom jag själv inte trivs på såna större hotell. .

Fast om man tittar på de hotell de har i utbudet idag så finns det många små hotell hos arrangörerna också. Just detta har 26 lägenheter men det fanns små, typ pensionat, att välja på och de var nästan halva priset mot vårt.

Malin

Hellen
2006-07-03, 09:27
För tre tror jag (fast vi är två)... Kreta, Kato Stalos:)

Malin

Känns inte som något överpris i alla fall, vi har i juli/augusti snittat på ca 15E/ person tidigare år, och har efter div. förfrågningar till de öar vi skall besöka kommit fram till att prisbilden inte ser speciellt annorlunda ut i år.

// 3vlig resa_B-anana

inha
2006-07-22, 22:44
Pensionat är nästan alltid billigare än hotell. Frukost på den egna balkongen/uteplatsen!

Ja, om man ska köra budget, men ändå har en kul semester med båtluff, blir det nog pensionat och handlat själv på supermarket.

inkfish
2006-07-23, 13:45
Det behöver inte ens handla om budget, snarare hög livskvalité- och trivselfaktor!:) För mig finns det inget bättre sätt att Greklandsfrossa.

inha
2006-07-24, 11:55
Det behöver inte ens handla om budget, snarare hög livskvalité- och trivselfaktor!:) För mig finns det inget bättre sätt att Greklandsfrossa.
Visst alla har vi våra levnads sätt. :)