handdator

Visa fullständig version : Föklaringar


Sandroow
2006-06-28, 10:26
Hej!
Skall åka till Kreta v. 30.
Undrar bara om det är någon som vet om det finns någon bra lista med förklaringar på olika maträtter. Ex. Moussaka vad det är. (nu vet jag detta, tog det som exempel) Kanske på nätet?
Hade varit bra att veta lite, och att kunna undvika den himla fårosten, ja det är sant, jag åker till grekland och gillar inte fårost;) . Men jag är kanske inte ensam:D .'

MVH bye_bye

il
2006-06-28, 11:41
Hej
Tyvärr har jag inga bra förklaringar. Jag tänkte mer på det du sa om fårost. Du är inte ensam!!!!
Jag tycker inte om fårost, oliver, bläckfisk, lamm, retsina, ouzo bl a så man kan ju undra varför jag åker till Grekland. :o
Men oj så mycket annat det finns att äta. Grekisk husmanskost är otroligt god och grönsaker finns det ju hur mycket som helst.

/Ingegerd

Ioslina
2006-06-28, 12:14
pastisio måste du prova, det är en korsning mellan makaronipudding och lasagne, det är bechamel sås, eller ngn krämig ost sås inuti och lite smak av muskot. fyllda aubergine är gott, fyllda tomater är gott! lamm är gott! deras avlånga köttbullar i tomatsky är gott!

Hasse
2006-06-28, 12:27
Oj oj, källa till diskussion onekligen - att inte gilla fårost, oliver, retsina, lamm mm.

Men vad tusan, det finns ju 999 andra sätt att gilla Grekland.

Själv sätter jag i mig det mesta, är både okräsen och kräsen. Allt efter humör och grad av hunger.



Hasse :cool:

Admirala
2006-06-28, 13:07
Hej!
Undrar bara om det är någon som vet om det finns någon bra lista med förklaringar på olika maträtter.


En liste er det ikke, men dette nettstedet kan nok hjelpe deg:
http://www.eatgreektonight.com/recipes.cfm

Bortsett fra det, ikke vær redd for å spørre. Klart du slipper fetaosten på den greske salaten om du vil det. En kompis som jobber som servitør her i Nafplio, sukket en gang over turistene som kommer til hans taverna:
- De spiser bare tzatziki, gresk salat og grillspyd.
- Kanskje de er skeptiske til å bestille ting med ukjente navn som spetsofai og kolokythokefthedes, sa jeg.
- De kan bare spørre om en liten smakebit før de bestiller maten, og hvis de ikke liker det kan de få smake noe annet, helt til de finner noe de liker. Det er vel ikke noe problem.

Om alle servitører er like generøse som Giorgos vet jeg ikke... klapp_klap

inkfish
2006-06-28, 15:00
Om du inte hittar nåt på nätet: finns Berlitz lilla turistparlör kvar? Den där som lär ut för semestern helt nödvändiga fraser som "Ursäkta, vet min herre om jag kan köpa en regnkappa på tvärgatan här till höger?"

Jag har en urgammal version av den och den har rätt bra, kortfattade förklaringar av olika maträtter.

Annars kan man faktiskt be om att få gå in i köket och titta. Ofta ser man vad man kommer att tycka om.

Sandroow
2006-06-28, 15:08
Tack för alla tipsen eller vad man säger. Ja det är väl bara att fråga och säga till dem att plocka bort den förbaskade fårosten.
Jag är för övrigt väldigt förskjust i mat, och det kan vara roligt att prova något annat än Souvlaki och Moussaka. Även fast det är gott!
_B-anana

Ioslina
2006-06-28, 15:25
"Ursäkta, vet min herre om jag kan köpa en regnkappa på tvärgatan här till höger?"

flabb_flab klapp_klap den var bra, inkfish!!!flabb_flab

fast det stämmer! såna fraser är det ju faktiskt!!!

Eva L
2006-06-28, 22:36
Få är de ställen i Grekland där personalen inte kan översätta menyn till engelska om den inte redan är det. Oftast kan maträtten även beskrivas med ord eller som alltid förr i Grekland du får helt enkelt gå ut i köket och kolla i grytorna. Annat var det i Braslien där det ibland var en stor överraskning vad som skulle serveras då ingen pratade engelska och min portugisiska var på en 1-årings nivå. Insåg snabbt at det var alldeles nödvändigt att lära sig några nya ord varje dag samt plocka fram gamla spanskskunskaper som legat och samlat damm. Spanskan är så nära portugisiskan att det fungerade ibland.

Om du oroar dig för att ovetandes bli serverad fårost så tror jag att den risken är liten. Tyvärr är det grekiska köket i vissa avseenden inte så utvecklat och den goda får och getostens alla möjligheter är inte tillvaratagna på alla de sätt som skulle kunna vara möjliga. Om du håller dig till typiska turistställen så kan köket säkert servera annat än lammkött så den risken är också liten. Meddela bara personalen att du inte gillar lammkött så ordnar det sig säkert.

Eva

lars
2006-06-29, 10:43
Ett enkelt, billigt och upplysande sätt är att köpa en av de många receptböcker som översatts till svenska.
Rätt kul läsning som dessutom kan ge lust till att laga "grekiskt" vid hemkomsten.
Kali orexi
lars
kriti sti kardia mou

Klick
2006-07-06, 15:16
När jag var på Naxos köpte jag en grekisk kokbok (fast med svensk text). Har använt den ett par gånger... Jag tycker faktiskt mest om grillat (och det luktar ju så gott) och tzatziki så tyvärr blir det mestadels det....

Admirala
2006-07-06, 16:35
Sandroow har vel allerede reist til Kreta bye_bye , men jeg kom over en matliste på nettet nå nettopp, om andre er interessert:
http://www.athensguide.com/food.html

Hvis linken av en eller allen grunn fjernes (det er ikke reklame på siden), er det bare å sende meg en privat melding, om noen vil ha den!

Sandroow
2006-07-07, 09:08
Nej, jag har inte rest till Kreta ännu, men 22 juli bär det av!!!:D
och jag får tacka för alla tips. Jag kan tycka att det är roligt att testa lite nya maträtter, men bara de inte innehåller fårost!:eek:

Jag håller med om att grillat är himla gott, och tzatsiki skall vi inte tala om.....MUMS!!!:p

Sandroow
2006-07-07, 09:22
Sandroow har vel allerede reist til Kreta bye_bye , men jeg kom over en matliste på nettet nå nettopp, om andre er interessert:
http://www.athensguide.com/food.html

Hvis linken av en eller allen grunn fjernes (det er ikke reklame på siden), er det bare å sende meg en privat melding, om noen vil ha den!


Jättebra tips!!!!!
Allt finns ju med. Tackar så hjärtligt Admirala!!!klapp_klap flabb_flab

Fontana
2006-07-14, 10:41
...inte... gilla... fårost? :eek:

Sandroow
2006-07-14, 11:02
...inte... gilla... fårost? :eek:

Japp så är det, man kan inte vara som alla andra!!! (kanske inte alla men...)