handdator

Visa fullständig version : Transport till Lavrio


Peter
2006-06-27, 18:26
Vi landar i Athen 11.40 en Onsdag. Dvs den absolut sämsta dagen för färjeförbindelser. Av någon märklig anledning. Jag har lurat med en förstagångsbesökare i Grekland så vi tänkte börja med några dagar på Naxos som "tillvänjning"... Och i stället för att åka från Pireus och komma fram vid 23-tiden på kvällen så kan vi ta en färja från Lavrio 15.30 och vara framme redan vid 19-tiden! Och det är ju lite bättre tid att komma fram.

Vi har nästan 4 timmar på oss till färjan så det lär förhoppningsvis räcka om inte flyget är försenat.

Men jag har aldrig åkt ut därifrån. Så, vilket bussnummer är det som går till Lavrio? Hur ofta går den? Jag har letat på bl a KTEL men inte hittat någon tabell. Länk någon? Går den från den vanliga hållplatsen till höger ut från ankomshallen? Jag har förstått att man måste byta buss någonstans på vägen. Just det ja, köper man biljett i kiosken som vanligt, eller på bussen?

Passar inte busstiderna så får det bli taxi. Är det någon som åkt taxi från flygplatsen till Lavrio och kommer ihåg vad det kostade?

För övrigt så hade Lavrio rätt mycket förbindelser ut i övärlden. Knappa in Lavrio i avgångsrutan på GTP och lämna ankomstrutan tom, så kommer alla ankomsthamnar upp i en lista. Det kan kanske vara ett intressant alternativ till Rafina och Pireus, som i vårt fall. Jag läste för ett tag sedan att det ska läggas mer trafik ut därifrån för att avlasta de andra hamnarna.

Peter

Admirala
2006-06-27, 20:32
Du finner informasjon om dette på El Venizelos' (flyplassen, altså, ikke statsmannen :)) egne sider:
http://www.aia.gr/EN/passenger_information/transportation&parking/by_bus/body.shtm

Tidtabell er her:
http://www.aia.gr/EN/passenger_information/transportation&parking/by_bus/Lavrio.htm

Zanét
2006-06-28, 08:32
Jag läste för ett tag sedan att det ska läggas mer trafik ut därifrån för att avlasta de andra hamnarna.
Precis samma info fick vi i våras när vi bl a körde igenom Lavrio. Kommer inte ihåg hur lång tid det tog att åka dit, men räknat från flygplatsen och normal hastighet med bil tog det nog inte mer än en halvtimme. Om du inte hittar Lavrio i tidtabellen kan du kanske söka på Sounio och på så sätt hitta rätt busslinje.

//Zanét bye_bye

Peter
2006-06-30, 19:23
Du finner informasjon om dette på El Venizelos' (flyplassen, altså, ikke statsmannen :)) egne sider:
http://www.aia.gr/EN/passenger_information/transportation&parking/by_bus/body.shtm

Jag var inne där också och försökte få fram info men misslyckades totalt... :mad: Men i tabellen står det att det går en buss 13.30 så den passar ju perfekt! Tack för hjälpen.

Nästa fråga då. Som det ser ut idag så måste vi åka in via Rafina eftersom det inte finns några bra förbindelser till Pireus när vi behöver. Det kan i o f s komma senare, men när jag ändå håller på att planera så passar jag på att fråga.

Jag brukar tillbringa sista natten på Coralli i Rafina, men eftersom polaren jag lurat med aldrig varit i Grekland förut, föreslog jag (dum som jag är...:rolleyes: ) att vi trots allt skulle åka in till Athen så att han får se lite av storstan´ och äta i Plaka på kvällen. Jag har ju aldrig behövt tänka på det tidigare men visst finns det väl bussar från Rafina till tex Syntagma? Går de från samma hållplats i backen upp från färjorna? Kan du "trolla" fram en tabell där med? flabb_flab Man kan ju i o f s åka till flygplatsen och byta till Metro eller buss, men det verkar som en onödig omväg... I värsta fall så finns det ju taxi... Men jag har börjat tycka att det är kul att ta sig runt med buss! :D

Peter

Admirala
2006-07-01, 09:33
Det går buss fra Rafina til Athen, hovedholdeplass i Athen er på Mavromateon gata, ved Pedio Aeros, nord for Omonia og nær arkeologisk museum. Men det er jo mulig det går an å hoppe av i sentrum, jeg vet ikke hvilken rute bussen kjører.
Hvis dere må gå av v Pedio Aeros, er dere i parallellgaten til 28. Oktober-avenyen, og der går det flust av busser til Syntagma og der omkring. Bussholdeplassene har kart, så det er enkelt å se hvilke busser dere kan ta videre.

KTELs rutesøk er på gresk og virker som regel ikke, men du kan jo prøve:
http://www.ktelattikis.gr/routes.php

Håper det hjalp litt, iallefall!

Peter
2006-07-01, 14:17
Nej, den fungerade inte som vanligt. Men jag lyckades, trots att den var på Grekiska, faktiskt få bekräftat att det går buss från Rafina till Athen. Precis som du sade. Och det var det viktigaste. Resten får jag lösa på plats. Fast har vi tur kommer det någon lämplig förbindelse till Pireus senare. Då går det ju ännu smidigare och snabbare. Tack för hjälpen.

Peter