handdator

Visa fullständig version : Pireus till Athen flygplats?


Mats Fredsson
2006-06-27, 11:11
Hej!
Vi ska åka ner till Dodekaneserna för tredje gången, det blir Leros igen... :)
Fast med turer till andra öar också..

Denna gång ska vi på hemvägen ta nattfärjan till Pireus, hur tar man sig från Pireus till Athens flygplats? Buss,Tåg,Taxi..? Vad kostar det? Hur långt är det?:confused:

Ha det gott! ,Mats

jensohlsson
2006-06-27, 11:42
Det finns lite olika alternativ. Billigast är buss. Kostar 3.20 €. Linjen heter X96 och avgår precis utanför ankomstterminalen. Tar en dryg timme, eller om det var 1,5. Tar rätt lång tid i alla fall.

Sedan finns det metro. Det kostar 6 pengar och tar till Piraeus ca 1 h.
Sedan finns det taxi. Kanske det bekvämaste. Kostar 30-56 cent per kilometer. Klart billigare än i Sverige alltså.

Själv har jag provat buss och taxi. Det har fungerat bra med båda sätten. Men låt dig inte luras av taxichaffisen bara, det är ganska vanligt i Athen tyvärr. Taxametern ska vara på (såklart) och fråga innan du sätter i taxin vad det kommer kosta. Alla chaffisar vet vad Athens flygplats - färjeläget i Pireaus kostar, det är deras kanske vanligaste rutt. Kan de inte svara på det så ta en annan taxi. (Sedan kanske de inte har ett fast pris, men ungefär vad det kostar vet de.)

I sommar tänkte jag prova tåget, det sägs vara bra.

Jens

Edit: Förlåt. Jag tåg fel på vilken riktning du skulle. Men det är ju samma sak fast lite bakvändt. Det kan vara lite svårare att hitta buss/metro stationen, men gå in på Athens flygplats hemsida och klicka på "transportation", så kan du hitta kartor över linjerna. Gardera med en gratiskarta över Athen/Pireaus så har du det på det torra. Sådana finns på flygplatsen.

mariamaria
2006-06-27, 14:31
Enklast är att ta bussen, som sagt nr. X96. Avgår strax utanför hamnområdet. enkelt och billigt. Metron är ett alternativ,stationen ligger ngr hundrameter från hamnområdet. Avigsidan med Metron är att man måste byta på Syntagma (kanske går det att byta på Monastiraki också...?) har man många väskor att släpa på är det kanske inte så kul då man måste byta perrong på Monastiraki och gå en rejäl bit på Syntagma. Att åka metro är dock betydligt mer civiliserat (och dyrare) än att "slängas" runt i buss. Har ni gott om tid och lagomt bagage rekommenderar jag metron.
Taxi skulle jag inte rekommendera alltför dyrt.