handdator

Visa fullständig version : Väster om Chania


xenos
2006-06-26, 15:20
Nästa år, i mitten maj, har jag för avsikt att dirigera ett antal personer till Kreta. Några av de presumtiva har inte alls besökt ön. En medmänsklig handling från min sida alltså.
Det finns en viss spännvid bland dessa personer, på kraven, önskemålen och reskassor, vad det gäller ex:s boende och utflykter är lite olika om man säger så.
Jag har tänkt försöka styra dem till en ort väster om Chania, Platanias, Galatas eller liknande. Vi behöver inte bo på samma ställe allihop, tre fyra olika boenden, gissar jag inte är ngt problem. Ett kriterium är att stranden är fin och barnvänlig. Kan inget om stränder i detta område, men det kan många av er.
En kväll ska jag bjuda detta sällskap på en bra och renodlad taverna: vilken?

Till detta scenario hör en vandring i Imbrosravinen, ett besök i Falssarna eller Elafonissos, en dag med lunch och Gåsgam på Omalosplatån och till sist en vandring i olika stadsdelar i Chania.
Eftersom jag ska ned till Kreta i höst också, slutet av september, kan jag om era synpunkter hinner inkomma, göra lite efterforskningar på plats.
Under hösten är detta projekt under utredning. Jag tackar er för er medverkan.

Lefteris

amanda
2006-06-27, 21:04
I fiskehamnen i Nea Chora kan man äta grekiskt med grekerna.
Taverna Manos har bord ute på piren och vackrare kan man nog inte sitta en kväll.De andra tavernorna bredvid är också utmärkta.

xenos
2006-07-25, 14:13
I fiskehamnen i Nea Chora kan man äta grekiskt med grekerna..

Ja. Jag har bott i Nea Chora vid tre olika tillfällen. Det kanske är ett bättre val. Stranden där verkar fin enligt min enkla uppfattning. Tänker nog om.
Tack
Lefteris

Arne
2006-07-25, 16:07
Ja, vi har ju mycket goda erfarenheter av "Nikos Studios" vid Agia Marina just väster om Chania. Nu har vi efter vårens besök fixat fram det nya telefonnumret till stället. Vi hälsade på därstädes och erhöllo det nya adekvata telefonnumret.
Men, betänk, de har bara en sådär sex-sju rum, flertalet dock tvårumsstudios. Mycket bra pris i Maj. Vi förmoda att ni per studio kunna påräkna cirka 25-30€!!! Hyr ni hela stället så förmenas priset sjunka änmer. De hava ytterst svag beläggning i Maj månad.

Tvåhundra meter till stranden. Fina tavernaor uppe i backen på tio minuters gångavstånd. Bilder från stället finnes om du vill ha.

Telefon 00306937994025

Arne

Som nu i veckan skola till Hustrun inhandla en liten digitalkamera av märke Canon Ixus 60 i prisläge strax under 3000 Kr. Hustru finna min Norska Feriehytte KonicaMinolta Dimage A2 alltför volymiös!!! Obegripligt!!!!

xenos
2006-07-25, 20:18
Hej Arne!

Ja, en potent kamera har den effekten...
Annars? Bra hoppas jag! Skicka gärna över några bilder!

Lefteris
som forskar vidare

Sandroow
2006-07-31, 10:22
Jag kan tipsa om en fin taverna om ni bor i närheten av kato Stalos.....den heter laventis och ligger i Pano Stalos......där är väldigt fint, mycket god och vällagad mat och bra priser.....blev min favorit......