handdator

Visa fullständig version : Elafonissi eller Falassarna?


Empa
2006-06-26, 11:52
Hej!

Vi åker 1 juli och ska bo i Agia Marina utanför Chania. Tänkte göra en utflykt till Elafonissi eller Falassarna. Men nu har jag läst att det tar minst 2 timmar med buss till Elafonissi, dessutom med ett bussbyte. Visst måste det vara närmare till Falassarna? Någon rekommenderade kretensiska utflyktsföretag, det kan ju vara ett alternativ. Finns det ngn som har namn och telenr till ett sådant företag ?
Hur tycker ni vi ska göra, Elafonissi eller Falasaarna? Till saken hör att vi bara är nere på Kreta en vecka, därför känns det inte så kul att sitta på en lokalbuss i 4-5 timmar under en och samma dag.
Hur åker man till Falassarna, och vilket ställe är bäst?

Hälsningar
Maria

ciakoohler
2006-06-26, 13:07
Du kan åka buss till båda ställena en tur om dan på vart håll.Till Falassarna tar det 1 o en halv timme pris 6,50€ o t Elafonissi 2 tim pris 8 €.Tidtabell för Kreta finns under resmål A-Z längst ner

Gita
2006-06-26, 13:18
Jag undrar om det är som att svära i kyrkan, men Elafonissi var inte så häftigt som vi hade trott. Lite - "Jaha..., sen då?" Det blåste VÄLDIGT mycket, vattnet var kallt. Fin strand men inte värd en hel dags resa, som det blev för oss. Kul att ha sett...

Jag skulle testa Falassarna om jag åkte dit en gång till.

Admirala
2006-06-26, 14:09
Nå skal du få helt motsatt svar av meg flabb_flab

Falasarna var i grunnen som en hvilken helst annen strand: Stor, hvit, åpen sandstrand, blå bølger. Og det blåste voldsomt!

Samme dag var vi på Elafonisi, som var en opplevelse! Hele området var vakrere, å vade over til den lille øya var gøy, det var enkelt å finne sin egen lille krok for soling, og bølgene var ikke på langt nær så voldsomme.

Argumentet med kjøringen skjønner jeg. Jeg vet ikke hvilken rute bussen tar, langs kysten eller inne i landet, men begge ruter byr på fine naturinntrykk. Så man kan jo se på bussturen som en del av opplevelsen!

Ia
2006-06-26, 15:22
En og en halv time til Falserne og to timer til Elafonissi, altså bare en halv times forskjell... ?? (ville kanskje trodd det bare tok en time til Falserne, men har ikke vært der selv så er det andres erfaring så er det så)

Om det er bare en halv times forskjell, så må du heller velge hva slags type strand du vil på. Falsarna er en bred hvit strand med en del sandyner og som regel med ganske store bølger. Så liker man det er det et godt valg. Mange elsker jo å bade i bølger (ikke jeg)

Elafonissi har ikke bølger på samme måten og er etter min mening veldig flott. Men et "must" er det å vade over til "øya" gå over, og på baksiden av den, hvor man finner "dyner" og viker med sand og hvor det er veldig deilig å ligge å sole seg og det er herligt klart vann synes jeg.

Tror mange kommer dit, titter, vasse litt i det grunne vannet, legger seg på en solstol og tenker...ja,ja var dette DET?? (som Gita sier)


De har gått glipp av Elafonissi etter mitt skjønn... :o

Ia_B-anana



Bussturen til Elafonissi er i seg selv også flott, så jeg hadde nok valgt den.. Ta bussen så tidlig som mulig før det kommer for mange folk, og man sitter ikke på bussen den beste tiden på dagen.

Marianne
2006-06-26, 16:41
Mange elsker jo å bade i bølger (ikke jeg)
Elafonissi har ikke bølger på samme måten og er etter min mening veldig flott. Men et "must" er det å vade over til "øya" gå over, og på baksiden av den, hvor man finner "dyner" og viker med sand og hvor det er veldig deilig å ligge å sole seg og det er herligt klart vann synes jeg.
Tror mange kommer dit, titter, vasse litt i det grunne vannet, legger seg på en solstol og tenker...ja,ja var dette DET?? (som Gita sier)
De har gått glipp av Elafonissi etter mitt skjønn...

Jag är helt enig i det du skriver om att har man inte vadat över till själva "ön" så har man gått miste om vad Elafonissi verkligen är.

Jag gillar inte heller stora vågor, så för mig hänger ett lyckat besök på Elafonissi också ihop med bra väder. Det är alfa omega att solen skiner, annars ser man inte de vackra, magiska färgerna på vattnet och sanden.

Kommer man dessutom med båt från Paleochora en vacker dag med klarblå himmel kan man inte annat än fascineras av att lägga till vid Elafonissi:).

Lola
2006-06-26, 17:19
Jag åker gärna till Elafonissi enbart för resans skull! Sedan är ju målet inte heller fy skam. ;)

Min rekommendation är att ni hyr bil och åker själva (om det finns möjlighet förstås...det är hemskt lätt att hitta), så kan ni stanna till i någon by på vägen och äta en bit mat på hemresan. Vi valde att inte åka längs västkusten (då kan man klämma in Falasserna på väg hem), eftersom tanken på hårnålskurvor med bergvägg till höger och stup/hav till vänster fick mig att bli svimfärdig redan innan vi kommit iväg :o

Ia
2006-06-26, 18:08
Vi kjørte bil selv til Elafonissi, tok den ene veien over "innlandet" til.., og langs Kysten hjemover. Syntes ingen av veiene var ille å kjøre (har høydeskrekk selv).
Da kan dere, som det ble sagt ta en tur innom Falsarne på vei tilbake.
Det var en fantastisk tur, stoppet på vei hjem ved et lite "gatekjøkken" hvor vi kjøpte oss litt is, Frappe og brus. Der kunne vi sitte med vårt innkjøpte å skue utover en fantastisk utsikt.

Har dere mulighet for å leie en bil en dag, så hadde jeg ikke vært i tvil! Da kan dere stoppe når og hvor dere vil.
En bil koster ikke mye mer enn buss T/R for to personer...

Ia_B-anana

Eva L
2006-06-26, 20:07
Elafonissi är även min favorit men båda stränderna är fina.

Eva

Gita
2006-06-26, 20:16
Tror mange kommer dit, titter, vasse litt i det grunne vannet, legger seg på en solstol og tenker...ja,ja var dette DET?? (som Gita sier)


De har gått glipp av Elafonissi etter mitt skjønn... :o



När vi var på Elafonissi, så hade de inga solstolar där, bara sand. Inte så mycket folk heller... Och vi vadade över till ön... Och ändå lämnade stället oss ganska oberörda. Men det är ju bara vad vi tycker, smaken är olika! Andra har tydligen fallit för Elafonissi, det är väl bra det också.

Marianne
2006-06-26, 20:39
Ja, smaken är olika och inte alla behöver tycka om Elafonissi!!!;)

Men får jag i alla fall fråga en sak: Hade ni sol från en klarblå himmel den dagen?
Jag har nämligen kommit dit en eftermiddag då det var MULET och OJ, så besviken jag blev! Havet var inte TURKOS, men närmast brunt. Det var en enorm skillnad.
Men vi övernattade, som tur var, och nästa dag sken solen och allt var som förr, havet var turkos, sandstranden i rosa nyanser och vi njöt en dag på "ön" med härliga bad i det klara vattnet.:)

Gita
2006-06-26, 20:51
Jo, solen sken, men det blåste kallt och ordentligt (det var svårt att byta om till badkläder eftersom handduken ville bara fladdra iväg). Kanske var det det som gjorde det att det inte var "mysigt". Vattnet var klart, och skimrade i rosa.

Usch vad kräsen jag låter, när inte detta dög åt mig! Jag kanske är en vän av små lugna vikar? Jag kanske var på anti-humör den dagen? Vem vet!? Jag hade kanske för höga förväntningar, det skulle vara så perfekt. Jag kommer bara ihåg hur svärmor sa "våran strand i Platanias är mysigare". Och vi höll med om det.

Men det var ändå kul att ha varit där, även om mitt hjärta inte blev kvar där. (Den är kanske kvar på Rhodos, i Kallithea - det är en liten strand, och inte alls "häftig" men ack så mysig!)

guppel
2006-06-26, 21:00
Jo, solen sken, men det blåste kallt och ordentligt (det var svårt att byta om till badkläder eftersom handduken ville bara fladdra iväg). Kanske var det det som gjorde det att det inte var "mysigt". Vattnet var klart, och skimrade i rosa.

Usch vad kräsen jag låter, när inte detta dög åt mig! Jag kanske är en vän av små lugna vikar? Jag kanske var på anti-humör den dagen? Vem vet!? Jag hade kanske för höga förväntningar, det skulle vara så perfekt.

Jag kan bara konstatera att två dagar av tio så är det SKIT att vara på Elafonissi, för det blåser så man vill ha MC-stället med sig.
Men dom andra gångerna är man i PARADISET _B-anana !
Alltså ;) - ta en chans på bil å testa båda, det är i vart fall en
hisnande vacker naturupplevelse, å har man bilen med så blir man snabbt varm:mad: .........

// Gupp

Marianne
2006-06-26, 21:06
Jag hade kanske för höga förväntningar, det skulle vara så perfekt.

Ja, det är ju faran när man rekommenderar olika platser. Man beskriver något så rosenrött för att man själv har haft en bra upplevelse där. Sedan FÖRVÄNTAR de andra sig olika "bilder" - och ibland stämmer det bara inte.
Det är det som även är riskabelt när vi rekommenderar boende och annat.
(Vi har gått ifrån flera boenden som vi läst om i t ex Wilma-guiden... - stället var kanske inte dåligt, vi hade nog bara FÖRESTÄLLT oss något HELT ANNAT.)

Hoppas ni hade en fin semester på Kreta i alla fall!:)

jojeås
2006-06-26, 22:25
Är nyss hemkommen från Kreta. Vi hade för avsikt att besöka Elafonissi men valde bort det till förmån för ett besök på Gramvousa och Balos Bay. Gramvousa är en ö med en fästning dit man kommer efter en vandring uppför i ca 20 minuter. Fästningen ligger 137 meter över havet. Det var svettigt men man fick verkligen lön för mödan... Därefter gick båten till Balos Bay, en underbar lagunstrand med turkost och klart vatten och helt utan solstolar och parasoll (om man inte tog med eget förstås). Det var som ett paradis vill jag lova.
Vi gjorde resan genom Fritidsresor och det kostade 42 euro för vuxna och 20 euro för barn under 12 år.
Resan utgår med båt från Kissamos och jag tror att man kan boka denna resan själv.
Kanske ett alternativ till Elafonissi och Falassarna...?

amélie
2006-07-27, 07:34
Någon som har tips på trevliga övernattningsplatser vid Elafonissi? :)

Marianne
2006-07-27, 17:57
Vi har bott några gånger i Elafonissi, i gångavstånd från stranden, en bit uppe i backen (tar väl ca en kvart att gå i makligt tempo när det är varmt). Kalomirakis Panagiotis heter ägaren och tel nr är +30 28220 61274 eller 61587. Förutom några få rum har de också taverna. Be om rum med utsikt till havet! Vi bodde med rymlig balkong (precis under ordet Taverna) och rummet var stort och bra.
http://i45.photobucket.com/albums/f84/Marianne45/ElafonissiRumE.jpg

... och utsikten var nu heller inte "värst" (även om jag nog måste ha tagit bilden med zoom;), eller kanske på väg ner till strandenAng_elx):
http://i45.photobucket.com/albums/f84/Marianne45/ElafonissiUdsigtE.jpg

Brige
2006-07-28, 13:44
Någon som har tips på trevliga övernattningsplatser vid Elafonissi? :)
Vi bodde i/på Glykeria, ligger 4 km FÖRE Elafonissi och nära det berömda klostret. Det lilla hotellet har 10 rum, samtliga med balkong som vetter mot väster, (solnedgång och havsutsikt:)) familjen driver också en taverna, den ligger tvärs över vägen, mitt emot hotellet.Vi hade ju bil under vår vistelse och tyckte att 4 km var en rimlig sträcka. Dessutom har Glykeria en pool, inte så stor men fullt badbar, och det visade sej vara bra de dagar det blåste upp. Strand på fm, pool på em, eller tvärtom:D. Glykeria är familjeägt, svensk kvinna, Agneta, gift med kretensare, Vagelis. Paret har två barn, båda tonåringar som jobbar på tavernan under säsongen. Samtliga är mycket trevliga och vi trivdes väldigt bra:D Tel: +30 28220-61292. Man kan boka rum inkl. frukost, det gjorde vi och priset blev då +5€/dygn. Det här är ju ute på "vischan" så det finns bara ett par minimarket på vägen ner mot E. Praktiskt med frukost alltså, tyckte vi.
Hoppas ni finner något som ni kommer att trivas med:)