handdator

Visa fullständig version : mkh hallåå: Berätta om Azorerna!


Elisabet
2006-06-26, 11:09
Och visst var det vackert vid kraterkanten, men vi är lite bortskämda. Vi har varit på Azorerna 2 gånger och där är vulkanerna häftigare. Hej Marianne! Klippte detta från ett inlägg i en annan tråd. Snälla berätta om era resor till Azorerna! Det har länge varit ett av mina önskeresemål och jag tror att den resan snart blir av! Det skulle vara jätteroligt att höra om hur ni hade det där.

Andra som varit där är naturligtvis också välkomna att berätta!

mkh
2006-06-27, 23:54
Ja var ska jag börja...

Det är helt fantastisk natur. Man är inte utvilad efter en vecka, det är så mycket att se... Bubblande lera, bad i varma källor, kraterkanter att vandra/klättra nedför, hortensiahäckar, svarvita kor som betar där man tycker att det är ett stuuup, GRÖNSKA som man aldrig upplevt den förr.
Så här kan jag hålla på länge...

Jag måste komma med några brasklappar också:
Portugiser från Azorerna är inte som Greker - det hålls på stilen, linneservetter, glassiga hotellfoajeer, inget vin i duralexglas där inte. Det är ett varmhjärtat folk, men lite stramt.

Vädret är inte som i Grekland. Det känns som om varje dag har alla väder. Vi har varit där i September och Augusti. Augusti var varmare, men någon regnskur kom det varje dag (fast det var så varmt att det inte behövdes regnkläder). Det var för det mesta "shorts och t-skirtväder".

Låt inte detta hindra er nu! Det är så sevärt!

Jag har varit på Sau Miguel (huvudön, det finns 9 öar). Vi har åkt charter dit med STS-solresor. Vi har bägge gångerna bott utanför huvudstaden och haft hyrbil hela tiden (jättedyrt, men värt varje krona). Andra gången hade vi halvpension. Det låter lite larvigt, men det gick så mycket energi åt till att hitta mataffärer och resturanger. Det är lätt inne i Ponta Delgada som huvudstaden heter, men inte utanför och vi ville bo ute i det gröna. Det är inte turistanpassat ÄN. På gott och ont, men det byggs för fullt för mer turister. Men än så länge är det väldigt småskaligt, när vi åkte första gången (2000) fanns det 2000 hotellsängar och 100 000 innevånare (och 200 000 kor) på ön, 1 mil bred och 6 mil läng. Nu har det säkert flerdubblats, men är ju fortfarande väldigt lite.

Jag kan för mitt inre se utsikten uppifrån ett av kratermassiven ut över ön, man ser molnen samla sig över nästa kratermassiv och slätten däremellan till höger ser man Atlanten vid nordkusten, till vänster Atlanten vid sydkusten. Vetskapen om att oceanen bara breder ut sig ända till polerna är så mäktig.

Nästa gång blir det flygluffning mellan de andra öarna, men det kostar en del och det finns ju så mycket man vill göra så det dröjer nog.

Fråga gärna mer!

/Marianne

mkh
2006-06-28, 09:03
Jag glömde ju massor igår...

Maten: Den skrivs ner av vissa och höjs till skyarna av vissa. Själv skulle jag vilja säga jättegod med undantag för grönsakerna. Maten lutar sig mycket på råvarorna. Den är enkel, mycket vanlig kokt potatis. Av någon konstig anlednng så kan man få sönderkokta morötter och ärtor till maten, så där som det var för 30 - 40 år sen här. Lite gammaldags söndagmiddag. De har inte lärt sig att utnyttga det där växthuset de bor på till att odla massor av spännande grönsaker. Men köttet är jättegott. Alla de där korna producerar ostar som smakar gudomligt. Och jag har sparat det bästa till sist: FISKEN, de bor mitt ute i Atlanten och det märks på menyerna. Billig och god - Ett problem är att man inte vet vad man beställer eftersom fiskarna inte existerar här (förutom svärdfisk och sånt), men det blir bara mer spännande. Om man inte hittar någon av de få turistfällor som finns är det både billigt och gott. Mat för 4 gick på under 300 kr (utanför stan, vet inte hur det är inne) och då var det minst 2 portioner fisk. På söndagar kan man råka ut för att resturangen är stängd, men det inns alltid någonstans att äta. De är väldigt religösa.

Guideböcker: Köp för all del inte Se Azorerna av Ulf Schenkmanis om ni inte är extremt intresserade av kyrkor. Han har varit in i varenda kyrka på ön (känns det som) och missat uppenbara sevärdheter som den mest kända varma källa man kan bada i. Om ni sett bilder från STS är det den där de står och durschar i ett vattenfall. Det är helt underbart, stå i ett varmt vattenfall i djungelliknande miljö. Men kom tidigt så får ni vara lite mer i fred. Annars känner man sig ibland som en del av attraktionen. Portugiser som kommer i högklackade badskor och tittar på skandinaverna som badar... Åter till ämnet Jag har Azores The Bradt travel guide av David Sayers. Den ger mer vettigt kött på benen. Om man vill vandra är Azores Rother walking guide bra. Det finns mängder av böcker, säkert flera bra. På nätet har jag förstås hittat massor av info.
Här finns några bilder
http://www.naturforum.se/Pages/Azorfoton.html

Här fins en nätguide
http://www.destinazores.com/smiguel.php

Boende:
Vi bodde första gången på nordsidan I ett eget litet hus i en fantastisk trädgård. "Egen" gräsmatta, fullt kök och vildvuxen park bakom. Perfekt när man reste med små barn, men för att hitta vettigt med mat måste man ta sig till hypermerkadorna i stan.

Andra gången bodde vi med halvpensinon i ett stort rosa hotell mitt på sydkusten. Lyxigare har jag aldrig bott. det var perfekt när man som vi var ute i bilen hela dagarna. Stor pool att bada i för barnen när vi kom hem och sen bara ner till resturangen och äta god mat. Det finns en fin strand där men det kan gå för höga vågor och vara "röd eller gul flagg" ganska ofta.

Det finns massor av boende inne i Ponta Delgada. Det har också sina fördelar, men vi har prioriterat bra utflyktsläge. Det går inte så fort på vägarna, helt plötsligt är man inne i en koflock eller ligger efter en traktor eller är på en smal väg, på en kraterkam, inne i ett moln...

Jag kan fortstta hur länge som helst, men nu hävdar barnen att jag måste äta frukost... Fråga gärna mer! Andra gången kollade vi på lite mindre kända "sevärdheter" så jag har en del info till...

Köp inte ny baddräkt! Ha ingen ljus baddräkt! Den får kastas när ni kommer hem. Lavasanden och svavlet tränger in i tygfiberna.

/Marianne

Elisabet
2006-06-28, 09:23
TACK Marianne!!! Vilken fantastisk beskrivning! Nu känner jag verkligen att det är precis den typ av resa jag längtar efter! Det ska bli spännande att åka dit, förhoppningsvis blir det nästa år!

Jag har inga fler frågor just nu, men om andan faller på får du jättegärna berätta mer om era upplevelser där. Det var mycket intressant att läsa det du skrivit!

Eva L
2006-06-28, 10:46
Tack för info om Azorerna hoppas också komma dit närmaste åren. Jag har hittat en del hemsidor med fina bilder.

Eva

Susie
2007-06-28, 15:17
I marts i år var jeg på Terceira og Faial og kan kun tilslutte mig Mariannes begejstring. Der er bare helt fantastisk på Azorerna. Vi havde omkring 15-18 grader og lidt blandet vejr. Specielt var det ret koldt om aftenen, så jeg vil nok vælge at rejse lidt senere på året, hvis jeg skal dertil igen.
Jeg har lagt lidt billeder, og hvis du er interesseret, kan du logge på:
www.photobucket.com (http://www.photobucket.com)
Username: Susie_Hansen
Password: Billeder