Visa fullständig version : Istälett för badlakan
Alexandra
2006-06-26, 07:09
Vi reste med ryggsäck och skippade badlakan för att få mer plats. Istället köpte vi oss 2 saronger var som tog ytterst lite plats. Dessutom torkar de under tiden man är i och badar:D
Rekomenderas verkligen!
/Alexandra
Jag tycker också saronger är perfekt!
De har så stort användningsområde, sol"madrass", klänning:eek: :p , kjol :eek::p , solskydd m.m.m.m dessutom är de lätt tvättade.
// Helén
En snusnäsduk är också bra som allti allo.........torkar även den fort! Har som solskydd i håret...bränt sig? blöt den i vattnet, lägg den där du bränt dig, borsta bort sand med på kroppen, samla stenar i, ha som kylförband om du gjort illa dig i foten som jag gjorde! slå in ömtåliga saker med när du reser..........m.m
2 saronger har jag också! De passar i varsitt ytterfack på ryggan. En att ha på stranden och en att ha hemma, typ mellan duschen och balkongen. Man tvättar dem i halvtid och klarar sig på det sättet under en två veckorsresa:)
Sarong är ett måste... används till massor och tar ingen plats. Jag har flera stycken... som extra skugga över barnvagnen, som badlakan på stranden och som "morgonrock", kjol och täckare av för brända axlar... Och sen används den även som "koja" över lillemans huvud när det är sovdags... Varje kväll - året om, även här hemma. Men det kommer från hans första tripp till Grekland, då han var 9 mån. Vi la den över resesängen när han skulle sova.. sen har det hängt med över spjälsängen och nu i vanlig säng bara över hans huvud... :)
Alexandra
2006-06-26, 17:05
Det som är skönt är att den inte blir så där tung som badlakan blir efter ett tag när det fyllts med sand och salt:D Och precis som ni andra säger, man kan ha sarongerna till så mycket mer!
/Alexandra
Anna Pernilla
2006-06-26, 17:27
Funderar på att testa det i sommar eftersom handduken alltid blir så äcklig eftervart.Men, är det inte lika "äckligt" att ligga på solstolar med bara en sarong under? Jag tänker på att den är ju tunn och svetten rinner väl rätt igenom då.Lite ofräscht.Eller det kanske inte blir det:rolleyes: ?
Elisabet
2006-06-26, 20:41
Men, är det inte lika "äckligt" att ligga på solstolar med bara en sarong under? Jag tänker på att den är ju tunn och svetten rinner väl rätt igenom då.Lite ofräscht.Eller det kanske inte blir det:rolleyes: ?Jag tvivlar på att solstolarna är särskilt mycket fräschare om man ligger på badlakan...
Det gäller att inte tänka på det bara :p
Funderar på att testa det i sommar eftersom handduken alltid blir så äcklig eftervart.Men, är det inte lika "äckligt" att ligga på solstolar med bara en sarong under? Jag tänker på att den är ju tunn och svetten rinner väl rätt igenom då.Lite ofräscht.Eller det kanske inte blir det:rolleyes: ?
Kan jag tyvärr inte svara på eftersom jag aldrig ligger på någon solstol!:eek::) Men jag tror nog att dom i vilket fall som helst inte är särskillt fräscha så du får nog bara strunta i att räkna bacilusker!:D
Men, är det inte lika "äckligt" att ligga på solstolar med bara en sarong under?
I år hade jag solstol vid två tillfällen när jag behövde komma åt parasollens skugga, det var första gången jag hade sarong på solstol. Och jag tyckte inte att den funkade riktigt lika bra som annars, den torkade inte lika fort när den låg på solstol.
Alexandra
2006-06-27, 10:27
Vi låg både på solstol och på sanden, ibland la vi de våta sarongerna i sanden och la oss på den andra som var torr.
Jag hade velat ha med mig ett överdrag till solstolen som man kan beställa på taxfreen....
/Alexandra
Jag ligger så här:
http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/P1010196.jpg
*längtar*snyft_drop
Det är konstigt, för sarongen torkade bättre på plastmattan än på solstol av plastväv...?
En fråga:
Är det nån som ser såna plastmattor i turistbutikerna längre? Min har hängt med i flera år och är på väg att fransa sönder sig, men jag har inte hittat nån ny och vill ha precis en sån. Tunn och enkel.
Anna Pernilla
2006-06-27, 13:52
Har inte sett några sådanna plastmattor längre..Har väl inte tittat ihjäl mig heller efter de... Bastmattorna finns vet ja(men de tycker jag luktar...).Men jag brukar leta efter sådanna där till huvudet, som ser ut som en mini-solsäng.Supersköna att ha som huvudkudde:) .Har någon sett några sådanna?
såg på naxos, såna där plastmattor för ca 0.80- 1.00 €
hade tänkt köpa själv, men trodde inte de var SÅ bra!?klapp_klap
Alexandra
2006-06-27, 15:02
Så
g sådana på Naxos, Ios, Mykonos och Santorini. Fanns även uppblåsbara kuddar typ sån man har på flyget fast rektangulär. Hade varit gott att ha:D
/Alexandra
Ska tydligen behöva åka till Naxos för att hitta en ny plastmatta då...:D
Några solsängar till huvudet har jag inte sett till. Jag har den uppblåsbara kudden som syns på bilden, ovärderlig
Jodå de finns på Patmos också! Vi köpte var sin ny i år,eftersom de gamla slängdes innan hemresan förra hösten.Vi fick dock leta lite extra innan vi fann dem! Tidigare har de stått rullade,ungefär som bastmattorna gör,men nu var de förpackade i plastpåsar,varav den ena innehöll en tämligen död spindel :eek: . Den som söker skall finna...som det står skrivetflabb_flab
Och du köpte ingen extra?
http://www.my-smileys.de/smileys2/23_3.gif
;)
Men.. du skall ju åka igen...., akta huvet;)
Ja, jag får hoppas att de finns på Folegandros eller Sifnos, omvägen om Patmos är lite lång...
Men de är så jäkla bra på stranden! Förr hade jag bast men de är joxiga att kånka omkring på och så går de sönder.
Plast är överlägsetklapp_klap
Oj vilka bra tips man får på denna tråden. Nästa gång jag kommer ner till Paradiset ska jag ha med mig plastsaronger, plastbadlakan, plastkuddar och en massa andra saker i plast, så att jag inte kommer i kontakt med underlaget jag ligger påAng_elx Alltså sanden eller gruset/småstenarna på stranden menar jag. Kanske man kan ha sarongen som extramadrass ovanpå sänen oxå:confused:
Skojar baraAng_elx Tänk va bra ni tjejjer har det som kan resa både ner och hem i ett enda plagg (Sarong).
Ha en fin helg
MVH
Yeasou_B-anana
YsterSyster
2006-06-30, 21:26
Citat
Tänk va bra ni tjejjer har det som kan resa både ner och hem i ett enda plagg (Sarong).
Även modiga män kan använda sarong! flabb_flab
Även modiga män kan använda sarong! flabb_flab
Jag vet åtminstone två som gör det. Det handlar inte om mod, bara om smarthet.:D
Och jag har bildbevis på två smarta/kloka män som pga. sin klädsel blivit hänvisade till Mykonos av en tavernaägare som vi känner:rolleyes: :D
Men i ärlighetens namn så är det väl inte snyggt med kjol på killar, eller är jag fördomsfull?
Sarong är ingenting som min man räknar in som självklar i sin packning vilket det är för mig.
// Helén
Och jag har bildbevis på två smarta/kloka män som pga. sin klädsel blivit hänvisade till Mykonos av en tavernaägare som vi känner:rolleyes: :D
Det säger mer om tavernaägaren än om de där männen, tycker jag.;)
Men i ärlighetens namn så är det väl inte snyggt med kjol på killar, eller är jag fördomsfull?
Jag håller med dig, med risk för att oxå vara fördumsfull. Fast jag måste reservera mig för män iklädda kiltar Ang_elx Det tycker jag däremot är snyggt! Var i Skottland i höstas och såg en massa män med kiltar! Ojojoj, dom kommer jag aldrig att glömma _B-anana
Det har väl inget med snyggt att göra?:confused: Det är ofta inte särskilt snyggt med badbyxor heller, ändå har de det hela tiden;)
Vad man uppfattar som snyggt är ju för övrigt till 100 procent kulturellt betingat.
En sarong är utmärkt att ha när man byter om på stranden, medan badbyxorna eller bikinin torkar, medan man går och köper en öl eller några persikor på stranden eller lånar toaletten på strandtavernan.
Det är ju inget man går och käkar middag i, anser jag, varken som man eller kvinna. Den är ett strandplagg - jag har inte mina ens om jag äter lunch på strandtavernor.
Sen är de dessutom väldigt praktiska att ha hemma på balkongen. Oavsett kön.
Ska vi tala snyggt kan jag berätta om joggaren jag såg på den breda gågatan i Pigadia när jag satt och käkade gyros en sen eftermiddag. Han var ca 50, bar på ca 20 kg:s övervikt och han joggade enbart iförd skor och svarta cykelbyxor. Häpp:D!
Jag köpte min första (blåvita -what else?) på Naxos och min andra på Egina (även denna blåvit).... Använder den till allt (nästintill).... Helt oumbärlig på semester.
Vi reste med ryggsäck och skippade badlakan för att få mer plats. Istället köpte vi oss 2 saronger var som tog ytterst lite plats.
En annan variant är att strunta i att ta med badlakan och istället köpa ett på plats. De som man köper därnere i "turistbutikerna" är av tunt tyg, väger nästan ingenting och kan vecklas ihop till ett minimum. Sen kan man kasta det innan man åker hem om man inte vill spara det. Kostar ca 4-5€.
Tänk va bra ni tjejjer har det som kan resa både ner och hem i ett enda plagg (Sarong).
Jovisst, men tänk på alla andra prylar vi släpar med oss! Necessären väger bly. För er räcker det med en Dubbeldusch, deo och tandborse ;)
Vi drar runt på allehanda hårattiraljer (schampoo, balsam, uppsättningsanordningar osv) och crémer i kubik. För att inte tala om alla andra grejer såsom ett helt gäng bh:ar, skor och diverse intimprylar.
Då är det tur att vi har sarongen, som ersätter en hel massa annat i packningen!
Nu försöker jag visserligen banta ner exempelvis schampot och balsamet genom att hälla det i mindre flaskor men det blir rätt fullt i väskan ändå :( Som tur är har man gjort slut på de flesta grejer när man ska resa hem, så man kan peta ner en och annan retsina i tomrummet istället :D
En annan variant är att strunta i att ta med badlakan och istället köpa ett på plats. De som man köper därnere i "turistbutikerna" är av tunt tyg, väger nästan ingenting och kan vecklas ihop till ett minimum. Sen kan man kasta det innan man åker hem om man inte vill spara det. Kostar ca 4-5€.
Helt rätt! "Svenska" badlakan är inte att rekommendera i varma Grekland. Jag använder mig av badlkan köpta i Grekland, just därför att de är tunnare än de svenska dito. Funkar jättebra då de även torkar snabbt i solen. Däremot så sk jag nog testa de däringa i plast. Har kört med bastmattor tidigare, men tycker att de håller för dåligt.
/Netwolf
Har någon provat superhandukarna som tar ingen plats som suger vatten bättre än en svamp, man köper de i sportaffärer eller liknande?
Sedan undrar jag hur inkfish torkar sig utan att få bläckfläckar på handduken?
Birgitta
Det finns schampoo och tvål i Grekland. Jag brukar bara ta med mig linsvatten och medicin, halva nöjet är att gå ut handla och Grekland behöver turistpengarna för att överleva vintern, det som blir över tar städerskorna gärna. Jag brukar också ha med mig kläder som jag känner går på "sista versen" som oftast också emottages av städerskorna. Detta är inget som jag ger bort utan brukar "slänga" i en hög när jag reser hem så de kan ta om de vill. Städerskorna i Parga kommer ofta från Albanien och har inte så hög lön.
Birgitta
CharinaJ
2006-07-24, 13:06
Då tråden urartat lite från att ha börjat med badlakan för att sedan gå över till vad man ligger på på stranden så vill jag bara bidra med hur jag brukar göra.
Jag spänner fast min svenska vanliga solmadrass på utsida på min lilla resväska med bagagerem. Man spar in solsängspengar o ligger skapligt på klapperstenarna. Sen kan man ju alltid lägga solmadrassen under lakanet i sängen om den är för bedrövligt knölig.
Men bara för att hålla mig till ämnet så kan jag säga att i år vet jag vilken handduk som åker sin sista resa som går till Samos i augusti. En stackare som det börjar bli lite väl många hål i o förtjänar att få en sista vila i detta underbara land:)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.