handdator

Visa fullständig version : Hemma från vår 11 dagars tripp


mkh
2006-06-25, 23:59
Hej!

Nu är vi hemma igen. vi flög till Aten och tog oss direkt till Antiparos sen vidare till Naxos (4 nätter vardera) och slutade med två nätter på Santorini, som vi flög hem ifrån.

Vi gillade öarna i den ordningen. Antiparos enda nackdel var att stränderna inte var riktigt kanon. Småskaligheten passade oss perfekt. Min 11-åriga dotter älskade att dra ut på gågatan och fönstershoppa på egen hand. Vi hyrde cyklar en dag. Svettigt, men härligt. vi kom till Soros beach, ända till Ag. Georgious räckte inte orken hos barnen i värmen.

Naxos var ochså bra. Vi bodde vid Plaka-stranden och det var jättefint där. Bil hyrde vi ochså en dag. Men kommer vi tillbaka nån gång blir det nog för ett par dagar i stan och tar stränder på mindre öar.

Santorini var inte vår grej. Vi tänkte oss att vi skulle bo i eller nära Fira, efrersom vi badat så mycket redan. Men vi gick förstås på en rumsraggares snack om "in town" och hamnade där Karteradros tar slut. Nästan halvvägs övar ön... Tvä kilometer uppförsbacke till Fira, vi fick muta barnen med färskpressad apelsinjos halvvägs... Och visst var det vackert vid kraterkanten, men vi är lite bortskämda. Vi har varit på Azorerna 2 gånger och där är vulkanerna häftigare. Dessutom det vi tänkt vi skulle göra - åka till utgrävningarna i Akrotiri, gick inte eftersom de är stängda för resten av säsongen p g a "en olycka". Men barnen älskade poolen och vi hade fantastiskt bra utsikt över ängar och havet på "fel" sida, så det var ett OK slut på semestern.

Nästa gång blir det till några öar som inte domieras helt av skandinaviska turister. det var jättebra "nybörjaröar", men nästa gång kanske det blir Milos, Serifos, Anafi... Ja många att väja på är det. För vi har haft det jättebra. Mycket salta bad och god mat. Solnedgången när vi satt under trädet på resturang Paradiso (Plaka, Naxos) kommer jag att minnas.

/Marainne

inkfish
2006-06-26, 10:52
"In town" är ett mycket töjbart begrepp på just Santorini, det är en erfarenhet som man nästan alltid gör när man börjar luffaflabb_flab

Men det låter som om ni haft en härlig resa ändå! Naxos och Antiparos måste vara en jättebra kombination när man har barn i bagaget.

Soleil2
2006-07-12, 23:35
mkh - om du vill "slippa" skandinaviska turister bör du hoppa över Milos - fullständigt invaderad av svenskar och norrmän, och väldigt blågult på tavernerna... men så var det medans Sverige fortfarande var kvar i VM också... men förutom det så är Milos väl värd ett besök, vi hade väldigt kul med att flänga runt mellan de olika stränderna, som var väldigt olika. Hyra fordon är ett måste. Förutom Milos var vi också på Antiparos, Naxos och Santorini. Gillade nog Santorini minst, även om det är kul att ha varit där och sett ön. Får bli Azorerna nästa gång...:)

Janérik
2006-07-12, 23:46
mkh - om du vill "slippa" skandinaviska turister bör du hoppa över Milos - fullständigt invaderad av svenskar och norrmän, och väldigt blågult på tavernerna...
Ganska lustigt egentligen, vi var på Milos 1998 och då fanns det bara enstaka skandinaver där. Det var en hel del som mailade mej för att få tips om Milos efter att jag hade skrivit om det på min hemsida men aldrig kunde jag väl tro att det skulle gå så snabbt att fylla upp även den ön med skandinaver.
Jaja, vi får väl försöka ta oss dit en gång till och sörja över det som var och ta till oss det nya som har kommit, får se om det blir i höst eller en annan gång.

Mvh Janérik