handdator

Visa fullständig version : Vart skall vi åka?


peppe
2006-06-25, 23:01
Vi är en familj på två vuxna och två barn (1 och 4 år) som vill testa Samos
i mitten av augusti men vi känner inte till något om Samos. Vi har rest en del i Grekland men nu var det 6 år sedan vi var i landet sedan sist.
Vilken del av ön är rekommenderat att besöka med barn Kokari, Pythagorion, Votsalakia, annat?
Finns det något annat som kan vara av värde att känna till inför vårt besök?

Peter

Kastas
2006-06-26, 08:57
Hej Peppe. Skulle nog föredra Pythagorion eller Kokkari.Votsalakia ligger ju så till att en lång busstur är nödvöndig. Sen tycker jag personligen att det ligger lite vid sidan . Både Pythagorion och Kokkari har ju lite mera att erbjuda både för barn och vuxna. Om ni väljer Pythagorion har ni ju flera badstränder att välja på men det finns ju även i Kokkari. Men är ofta blåsigare där. Mvh. J.K.

Ullis 69
2006-07-22, 21:23
Hej

Kan bara hålla med föregående talare och rekomendera Pythagorion för barnfamiljen! En mycket trevlig stad som vi besökte (bodde i Kokkari, som är mysig men blåsig och inte lika fin strand).

Hyr gärna bil och ta er till de små bergsbyarna, underbar utsikt!!
Vattenfallen är en trevlig/spännande utflykt men kanske svårt med barn. Iaf att ta sig ända upp, dock kan man ta sig till första delen obehindrat!


För övrigt tycker jag att Samos är en pärla!!

//Ullis

gumman
2006-07-22, 21:47
Hej Peppe. Vi var på Samos förra året , 2 veckor i Kokkari. Stranden var inte precis barnvänlig, ingen sand bara klappersten . Vi besökte även Pythagorion. Men den ort jag fastnade för var Votsalakia, så dit tänker jag åka nästa år. I år blir det Karpathos.bye_bye gumman

Hena
2006-07-23, 01:28
Hej Gumman!

Blev glad när jag läste att du fastnade för Votsalakia, för vi ska åka dit nu i augusti :) . Tycker att det verkar vara en del här på Kalimera (inte alla!) som är något negativa till just Votsalakia, men inte till Samos i övrigt...

Hur kom det sig att du fastnade för just Votsalakia, efter att ha besökt även Kokkari?

Vad var det du gillade som bäst? Vart bodde du? Bästa stranden? Tips på restauranger? Utflykter?

Har du skrivit nåt resebrev man kan ta del av?

Ullis och Kastas: Har ni skrivit nåt resebrev från Samos? Jag vill veta mer! flabb_flab


Hena - med 20 dagar kvar...... _B-anana

gumman
2006-07-23, 10:55
Hej Hena. Ledsen om jag gör Dig besviken, men jag bodde inte där. Vi stannade bara några timmar under vår bilresa runt ön. Men det var en känsla jag fick direkt jag klev ur bilen. Stranden,dom små hotellen och som det verkade ,små mysiga tavernor.För mig var känslan "enkelt och avslappnat". Men som sagt, jag har ju inte bott där, så det skulle vara kul om Du skrev några rader när ni kommer hem och berättar vad Du tyckte.Hoppas ni får en trevlig resa.bye_bye gumman

Kastas
2006-07-23, 12:21
Hej Hena! Har som sagt varit på Samos 18 gånger blir 19 nu i September.Vi har, jag och min fru,bott i närheten av Pythagorin. Bodde många år i Potokaki men bor nu hos ett par som har ett litet hotel mellan flygplatsen och Pythagorion.Tar bara en flygstol ner och som du förstår älskar vi ön och deras bofasta snälla och gästvänliga människor som får en att känna sig som en av dem. Vi badar ofta i Potokaki då det inte är så mycket folk där, ofta kommer Lokalbefolkningen dit och badar. Det finns ett par tavernor där så mat fixar sig. Annars har vi nog sett hela ön. Besökt många härliga byar . Kan rekommendera några som.KASTANIA där dom säger att alla män blev avrättade under andra världskriget, vet inte om det är sant men hörde det av en man i byn,som inte ligger långt från VOTSALAKIA.En annan liten by är PLATANOS underbar. Vägen genom den lilla byn går mellan några tavernor som gjort för att stanna och få lite i magen. Ja sen är två av mina favoritbyar AMBELOS och STAVRINIDES ligger mellan KOKKARI och KARLOVASI.Ligger högt upp med en underbar utsikt mot TURKIET/Mvh kastasbye_bye

Hena
2006-07-28, 23:24
Hepp!

Det låter som om ni har det väldigt bra på Samos flabb_flab

Jo, vi har tänkt att hyra bil. Min sambo, som är historiefreak, har dock en fråga angående Kastania, vet du vilka det var som blev avrättade av vilka? Eftersom Grekland har en ganska brokig historia.....

Hena - som idag framför undringar... :confused: Men ser fram emot resan klapp_klap

Kastas
2006-07-29, 11:30
Hej Hena.
Ang avrättningarna av greker i byn Kastania skulle det ha skett av tyskarna under andra världskriget. Det var en äldre man, som har en bar, nere i Marathokampos som kunde berätta det.
Ta gärna en tur till Kastania, en typisk grekisk by belägen högt upp med underbar utsikt.
Ha det gott önskar Kastasbye_bye