handdator

Visa fullständig version : september


Flinga
2006-06-25, 22:37
Hej, nu verkar det som om det blir Karphatos i september. Vi tänkte ta flygstol och bo på kanske två ställen. Vi är två vuxna och två tonåringar och skulle vilja ha tips på trevliga ställen att bo på, gärna med pool men inte nödvändigt.

dagun
2006-06-25, 23:41
Hej, nu verkar det som om det blir Karphatos i september. Vi tänkte ta flygstol och bo på kanske två ställen. Vi är två vuxna och två tonåringar och skulle vilja ha tips på trevliga ställen att bo på, gärna med pool men inte nödvändigt.

Hej Flinga, om du säger två-tio nyckelord om vad din familj tycker är trevligt kanske det är lättare för oss som varit på ön att ge er tips. Som du säkert märkt på Kalimera så gillar olika människor så olika saker, en del gillar prisvärt, andra lyx, andra familjär stämning, andra stort utbud av service, andra luftkonditionering, andra vill bo strandnära, några vill mysa på Pelagos. Tipsen blir alltså lite svåra att motivera om man inte vet mer om vad ni vill åt.

Vi har just varit på ön via flygstol och egenbokade hotell. En sak jag förstog ganska sent är att om ni åker i början av september då det fortfarande är högsäsong är många mindre och halvstora hotell/studios inte så sugna på att förhandsboka på mindre än 7 eller 14 dagar och kommer att säga till er att de är fullbokade om ni inte väljer en hel veckobokning. Detta är konstigt eftersom plan anländer hela tiden varje dag. Men det är troligen bristen på båtluffare har fått öns värdar att inrätta sig i charterlunken med långa boenden när det inte är lågsäsong.

Om ni vill ha Pool är det mest i Pigadia men stan har inte öns bästa strandbad vilket ni förstår om ni läser strandtoppomröstningen, ett par har pool i Amoopi - men då ligger de inte riktigt nära stranden och ett hotell i Kyra Panagia har pool men det är nog fullt, kanske några till i de andra städerna som andra kan tipsa om. Fundera hur pass mycket ni vill ha pool- ni missar strandnära boende i min favorit Lefkos t.ex.

Vi bodde med Pool på Electra Beach i Pigadia - jag fastnade för det pga. läget och poolen (de har en egen hemsida med halvfina bilder)
+ nära stranden
+ nära stan
+ lockande fin poolarea
+ Mycket service på hotellet
MEN
- stort betångigt och anonymt
- omysigt
- inte speciellt prisvärt
- fullt med poolgäster som aldrig går till stranden
(kan inte identifiera mig med dem / de borde åka till något annat ställe)

Vi kommer inte att bo där en ev. nästa resa - utan vill bo mer mysigt,
även på bekostnad av pool.

Mitt bästa tips finns i Lefkos och är strandnära och fräscht men inte billigt. Tonåringarna kanske tycker en liten håla som Lefkos är för tråkigt och vill ha mer stimulans än bara stranden. berätta därför vad NI tror NI tycker är trevligt!

/Dan

Ia
2006-06-26, 00:02
Hei Flinga!

Jeg har ikke vært på Karpathos ennå, men skal i vei i begynnelsen av August.
Har lett og funderat på forskjellige hotel både med og uten pool i og uten for centrum...., nå når jeg har bestemt meg finnes det ingen ledige plasser eller det er for dyrt..:(

Av de hoteller jeg kunne tenke meg har jeg Atlantis, Electra beach (som Dagun skriver om) , Miramare bay, Regina og Olypic (det siste rimligste alternativ) Alle disse stedene er helt nære eller i byen, noe som jeg selv syntes er mest praktisk i forhold til utflukter med båt el. buss fra morgenen av, Sound of the sea er også et alternativ, ligger på toppen av en høyde til venstre for byen om du har ryggen mot sjøen. (litt lengre fra stranden og en litt bratt bakke hjem fra byen, men skal ikke være noe problem for en 70 åring i følge hoteleier...
Ingrid skal dit med noen tenåringer i slutten av september/begynnelsen av october.... Ligger fantastisk til og ikke så dyrt som det ser ut til...
Alle disse stedene kan du google på...

Jeg skal selv ha 4 netter på Lefkos med mine barn, og 6-7 dager i pigadia et sted... (når jeg finner noe) God kombinasjon synes jeg...:rolleyes:

Men du reiser jo ikke i høysesong, så kommer du tidlig på øya kan du jo gå litt rundt å titte før dere bestemmer dere...


Lykke til! :)


Ia_B-anana

BrittM
2006-06-26, 09:04
Jag rekommenderar Atlantis, ligger perfekt nära både centrum och strand och var åtminstone när jag bokade betydligt billigare än Electra Beach. Har också hemsida. Jag tror era tonåringar skulle trivas bäst i Pigadia, det verkade ganska "slött" i Ammopi och Lefkos om man gillar annat än sol och bad. Stranden nära stan i Pigadia var riktigt bra, solstolar, kiosk, sand och ren, fin sandbotten. Sen går det ju badbåtar alla dar om man vill till de finare stränderna.

Lycka till!

/Britt

Flinga
2006-06-26, 10:33
Hej, vi åker i slutet av september har jag tänkt, lite osäker på hur länge vi törs vänta på bra sista minutenpris.. vi måste ha anslutningsflyg också så det gör det lite besvärligare.
Vad vi tycker är trevligt... ;-) Vi gillar allihop det genuina, lite turister, fina stränder men gärna tillgång till lite stad eller större by att strosa i.
Vi tänkte hyra bil några dagar och därför vill vi inte boka ett ställe hela veckan. Ungdomarna är mest intresserade av att det skall se riktigt grekiskt ut och strandnära, enkelt och genuint. Jag har lite högre tröskel eftersom vi skall resa runt och hinner väl se en del. Poolen är det faktiskt jag som eftertraktar mest :p Räcker om vi har det i Pigadia. Jag läser och läser här på forumet, men som sagt, folk har de mest skilda åsikter om vad som är fint.
Vad jag tänkt är halva tiden Pigadia, halva tiden litet litet ställe. Det är ju bara en vecka så vi hinner inte så mycket. :)

inkfish
2006-06-26, 10:40
Det är inte säkert att du hittar bra sistaminutenpriser i september över huvud taget. Karpathos är populärt.

Jag åkte ner den 8 september förra året. Hade köpt biljetter i juni och det var dyrt, tror jag betalade uppemot 3 000

Under min andra vecka träffade jag en kille som åkt ner en vecka efter mig, den 15 september. Han hade köpt sista minuten en vecka tidigare, endast flyg en vecka - 3 300! Så sista minuten en vecka var alltså dyrare än planerad resa två veckor.

I år tror jag dessutom att efterfrågan i september kan bli ännu större, pga alla som stannar hemma nu under VM. OM det inte blir en kanonsommar här, förstås.;)

Flinga
2006-06-26, 10:54
HJÄÄÄLP nu kostar en flygstol 3293 för en vecka....kanske får avvakta och se var vi hamnar.. men då blir det kanske Kreta som vanligt, direktflyg härifrån Luleå. Inget fel på Kreta..södra..men skulle vara kul med omväxling. Ödet får väl avgöra då...

inkfish
2006-06-26, 10:55
Alltså jag är ju ingen spågumma, det är klart att det kan bli annorlunda i år än det var i fjol. Men jag ville bara berätta hur det var då, för säkerhets skull.

Anna Pernilla
2006-06-26, 10:59
I september har väl aldrig restresorna varit billiga mig veterligt?I början, mitten på augusti ,kan man göra fynd:D . Men i själva Grekland är det lågsäsong, alltså billigare boende.

Elisabet
2006-06-26, 11:16
I september har väl aldrig restresorna varit billiga mig veterligt?I början, mitten på augusti ,kan man göra fynd:D Men så lustigt; jag har precis motsatt erfarenhet! Har köpt jättebilliga reseresor i september - särskilt i mitten och slutet av månaden brukar det finnas resor till låga priser. I augusti däremot har jag bara hittat snuskigt dyra restresor, särskilt i början och mitten. Precis när skolorna börjar brukar de kunna sjunka något i pris.

inkfish
2006-06-26, 11:30
I september har väl aldrig restresorna varit billiga mig veterligt?I början, mitten på augusti ,kan man göra fynd:D . Men i själva Grekland är det lågsäsong, alltså billigare boende.

Precis min erfarenhet också. Priserna dippar kring skolstarten men i övrigt är augusti DYRT.

Anita_
2006-06-26, 12:20
Hej BrittM!

Jag har tidigare frågat om ngn hade bott på atlantis, men fick då inge svar...

Såg att du rekommenderade det, vi ska bo där om drygt 14 dar... hur var det hotellet? Ac? frukosten?

BrittM
2006-06-26, 14:42
Hej Anita!

Ja vi bodde på Atlantis 8-15.6 och trivdes mycket bra. Visst, det var hårda sängar och nån lös kontakt men det är ju sånt som hör till i Grekland! Hotellet har ett mycket bra läge, nära till allt. Ingen AC tror jag men vi hade inte för varmt eftersom det blåste rätt mycket så det blev inte så hett. Det kan ju vara annorlunda senare på sommaren förstås. Inga myggor led vi av heller. Litet poolområde på baksidan finns men det är så nära till stranden så vi var mest där.

Frukosten var lite speciell. Vi hade ju "breakfast included" men det var ganska magert, var väl sk. kontinental frukost för det var kaffe el te, juice, bröd, smör o marmelad. Men sen fick man beställa till för 1,90 € per portion, 2 ägg eller omelett eller skinka o ost (en tallrik räckte till oss båda som pålägg) eller youghurt med frukt och honung, som jag åt alla dar. Så vi stod oss jättebra på frukosten när vi beställde varsitt tillval för 1,90. Trivsam lugn frukostmatsal i anslutning till receptionen.

Vi var faktiskt jättenöjda med vår vecka där och skulle gladeligen boka där igen om vi ska till Karpathos.

/Britt, Åland

dagun
2006-06-26, 23:27
Vi gillar allihop det genuina, lite turister, fina stränder men gärna tillgång till lite stad eller större by att strosa i.
Vi tänkte hyra bil några dagar och därför vill vi inte boka ett ställe hela veckan. Ungdomarna är mest intresserade av att det skall se riktigt grekiskt ut och strandnära, enkelt och genuint... ...Vad jag tänkt är halva tiden Pigadia, halva tiden litet litet ställe. Det är ju bara en vecka så vi hinner inte så mycket. :)

Ok, Ni behöver någon som gillar halva veckor på landet. Mitt tips är såklart Lefkos för den tid ni inte är i stan. Lägenheten högst upp till vänster på Nikos Studios i Lefkos passar er, två rum inkl. kitchenette ingen AC men havsfläkt - fantastisk havsutsikt se nedan.Vi bodde här i juni och jag tycker det är väldigt prisvärt med detta A-läge - kolla ledighet med mail, Minas svarar direkt! Nikos är Featured hotell här på Kalimera så det finns mera bilder och kontakt under "Boka Hotell"
http://www.riegler.se/images/Karpathos_lefkos_nikos1_dagun.jpg

En sån här balkong vill väl alla ha i Grekland :)

I Pigadia har jag förutom på Electra bott långtbortistan längs stranden på Blue Bay Hotell (har hemsida) med pool (i Apollos sortiment) det ligger där många skandinaver bor i Charterhotell och Pigadiastranden tycker jag personligen är bättre här än närmare stan (där den blir jäkligt trång sista biten). Troligen prisvärt jfrt med de mer centrala men ni får knalla en halvkilometer till stadens centrum. Kanske kan någon annan tipsa om ett annat trevligt poolhotellalternativ i denna region.

Gör utflykter ifrån Pigadia istället för från Lefkos/amopi t.ex. åk badbåt till Apella istället för bil det är skönt! Att ersätta pigadiastranddagar anser jag personligen vara smartast och sen utnyttja kvällslivet i stan.

/Dan

Ingrid
2006-06-27, 00:18
Gör utflykter ifrån Pigadia istället för från Lefkos/amopi t.ex. åk badbåt till Apella istället för bil det är skönt! Att ersätta pigadiastranddagar anser jag personligen vara smartast och sen utnyttja kvällslivet i stan.

/Dan

Woooow, for en utsikt!! Her hadde det vært fint og sitti med en ouzo, nå gitt..._B-anana

Har du bare en uke ville jeg nok ha bodd på ett sted, og da blir det Pigadia for oss. Har reist med tenåringer mange ganger, og og de vil ikke bo andre steder, der er det "sånn passe liv og røre" om kvelden for yngre tenåringer ihvertfall. Kult for dem å sitte på bar om kvelden, prate med kelnerne og myse på folk. Men vi er veldig glad i å dra på dagstur til Lefkos, jeg kunne gjerne hatt en natt eller to her også, men som sagt, våre tenåringer synes det er for stille her.
Reiser dere i slutten av september er det lite turister så det burde ikke være noe problem med bosted. Som Ia sier skal vi bo på Sound of the Sea i år. Et annet sted som har pool er Hotel Nisia, her ser det jo også kjempefint ut. Vi holdt på å booke her, men valgte til slutt SOTS.

Ingrid :)

Ia
2006-06-27, 08:52
Som Ia sier skal vi bo på Sound of the Sea i år.


Det blir bra vet Ingrid, gleder meg til å gå opp å ta en titt der når jeg kommer ned + den lille stranden, og så får du full raport :)

Hva med Diafani Flinga?

Har jo ikke vært der selv, men de bildene jeg har sett ser flotte ut, "greskt" som dere etterlyste, og strendene skal vist også være superfine.
Derifra går det jo ferge til Rhodos.....

Halve tiden i Pigadia og resten i Diafani må jo være en god kombinasjon .
Om man tar det i kombinasjon med en utflukt fra Pigadia til Olymbos.
Båt til Diafani..., setter fra dere bagasjen på en taverna..., blir med bussen opp til Olymbos og får med dere den opplevelsen...., bussen ned igjen og blir igjen i Diafani istedet for å bli med båten tilbake til Pigadia.
Rom der tror jeg ikke er noe problem i September


Lykke til med planleggingen ;)


Ia_B-anana